TS omschrijft het fout, RIAGG huurt de woning, stoffeert deze, en onderverhuurt ze aan de probleem-gevallen.quote:Op woensdag 1 december 2010 16:31 schreef ikke043 het volgende:
Hoe kan het nou onderhuur zijn, het Riagg bezit deze gebouwen toch?
Blijkbaar niet. Misschien huurt het Riagg deze woningen van een of andere woningcorporatie, en verhuurt ze daarna door aan zijn clienten?quote:Op woensdag 1 december 2010 16:31 schreef ikke043 het volgende:
Hoe kan het nou onderhuur zijn, het Riagg bezit deze gebouwen toch?
Aha.quote:Op woensdag 1 december 2010 16:37 schreef mvdejong het volgende:
[..]
TS omschrijft het fout, RIAGG huurt de woning, stoffeert deze, en onderverhuurt ze aan de probleem-gevallen.
Ik lees in het hele verhaal eigenlijk nergens de reden waarom zo'n huurder geen huurtoeslag zou kunnen krijgen. Dus, wat is het? Voor huurtoeslag maakt het helemaal niet uit of de woning eigendom is van het RIAGG of dat ze het pand huren. Graag verduidelijking.quote:Op woensdag 1 december 2010 16:21 schreef dandybleu het volgende:
Hallo ik ben Edwin en ha ik zoek iemand die verstand heeft van rechten en ergens zijn tanden in wil zetten....Het betreft een zaak over z.g.n. (z)onderdakwoningen....
Dat zijn z.g.n. woningen voor mensen die het moeilijk hebben gehad ( bijv door scheiding of verslaving en ook voor mensen die ooit op straat zijn beland etc etc ) en die door desgenaamde stichting een woning krijgen aangeboden....
Nu is het zo dat er velen van die woningen zijn in holland...Een exact nummer weet ik niet ...Het betreft een project dat nog maar een paar jaar oud is dus....Denk aan een getal van bijvoorbeeld 300 of 1000 in heel Nederland....
Nu is het zo dat zo een (z)onderdakwoning ...bijna niet verschilt van een normale woning....Behalve dat hij bij het begin van het huren al gestofeerd is en dat er een ijskast in staat en een bankstel...En de bewoner geholpen word en mede gemonitord ( of dus alles wel goed met de bewoner gaat )
Nu is onlang een ( nogal fout ) balletje gaan rollen ineens...Dat zit zo : Heel veel (z)onderdakbewoners die kregen huursubsidie maar nu is de belastingdienst opeens gaan morren daaraan omdat de constructie op papier zo is dat de bewoner een z.g.n. onderhuurder is...Maar bijvoorbeeld het Riag die is alleen maar verhuurder van die woningen met als reden dat ze dan een persoon ook een beetje kunnen sturen dus....
Maar ja deze verhuurconstructie is dus alleen zo op papier....als je de woning binnentreed zie je geen enkel verschil met een normale woning...( de huurder is totaal zelfstandig dus ) .De bewoners die hebben het vaak al psychisch moeilijk alleen ja nu word het nog moeilijker dus omdat de huursubsidie dus verdwijnt )
Dus ja ik ken een persoon dus die in zo een woning woont en ja nu ben ik dus op zoek naar iemand die van dit een (monster) zaak wil maken en die zich in wil zetten om hier een proces voor te voeren bij een rechtbank......Ook onder het mom natuurlijk "samen staan we sterker"
Ik hoop dat ik dus iemand vind en oja ps tips zijn ook welkom...Zelf ben ik niet zo sterk op dit moment om een rechtzaak op te starten....
Dankuwel voor het lezen en nu ga ik even in meeleesstand om te kijken of er iemand reageert...
Groetjes van edwin
Ps ps ja ze zeggen wel eens "van een kale kip kan je niet plukken" maar ja sommige (z)onderdakbewoners die zitten dus op het minimum....En ja die krijgen dus nu een extra strenge winter en kerst dus want veelal moeten ze hun ( bijna ) laatste tientje elke week inleveren dus bij de belastingdienst dus...
Nogmaals, het feit dat RIAGG het pand huurt en vervolgens weer doorverhuurt maakt niet uit voor de huurtoeslag van de uiteindelijke huurder. Ik wil er op zich best even een blik op werpen, maar dan moet wel duidelijk zijn wat het probleem nou is.quote:Op woensdag 1 december 2010 16:58 schreef dandybleu het volgende:
Ja het punt zit hem dus in de constructie op papier ...De woning is een woning al ieder ander behalve dat bijvoorbeeld het Riag de woning huurt en daarna een persoon die patient is bij het riag de woning dus van het Riag huurt.....
Daarmee is dus op papier de patient een z.g.n. "onderhuuder" terwijl puur "sec" gezien de woning helemaal nix verschilt van ieder ander normaal huis.....
Ja het lijkt wel Scrooge die aan het werk is....Want ze komen met dit verhaal 4 weken voor kerst dus...En ja die huurders moeten dus nu hun (bijna ) laatste tientje ook nog eens inleveren....
Ik weet er wel "iets" van, en ik kan je alvast vertellen dat het in elk geval niet zo zit zoals jij denkt dat het zit. Vandaar mijn vraag om meer informatie, want met het bovenstaande kan ik eigenlijk niets.quote:Op woensdag 1 december 2010 17:10 schreef dandybleu het volgende:
Ha ja het feit wil dat dus alle (ongeveer) 1000 (z)onderdakbewoners de kerst ingaan met dit financiele probleem.... Want de belastingdienst ( die huursubsdie geeft ) die is dus met dit proces begonnen in samenwerking met Stichting (z)onderdak..
Ja ik ben dus helemaal geen rechtskundige alleen maar een "simpele boer" die aan zijn water voelt dat het niet helemaal klopt dus....
Er zitten hier wel een aantal fiscalisten op het forum. Alleen met zo'n beschrijving kan niemand je helpen.quote:Op woensdag 1 december 2010 17:53 schreef dandybleu het volgende:
ha ja sorry het lukt me niet meer om het verder uit te leggen..
Ja daar klopt gewoon nix van volgens mij....
Even voor de duidelijkheid, want je blijft het maar herhalen, dit is niet de factor die bepaalt of je huursubsidie krijgt of niet.quote:Op woensdag 1 december 2010 17:53 schreef dandybleu het volgende:
ha ja sorry het lukt me niet meer om het verder uit te leggen..
De situatie is gewoon zo : als je de woning binnentreed is het een huis zoals ieder ander huis....
Dan moet je dus eerst weten hoe de constructie in elkaar zit, eerder valt er niks over te zeggen.quote:Alleen ik het geval van een (z)onderdakwoning krijg je opeens geen huursubsidie...
Ja daar klopt gewoon nix van volgens mij....
Man bijt hond? Wat kunnen die hier nu mee? Bedoel je niet Hart van Nederland of de Ombudsman (VARA)?quote:Op woensdag 1 december 2010 16:46 schreef dandybleu het volgende:
Ja ha ik zet mn tanden er een beetje in ...Ja zelf vind ik heel het geval een soort rechtsdwaling ey?...Ja en die mensen hebben al psychische problemen dus en die gaan dus nu een extra strenge kerst tegemoet dus....
Dus ja ik heb vandaag dus ook Man bijt Hond een briefje gescheven om te kijken of zij aan dit verhaal aandacht kunnen besteden...Maar ja die hebben wel vaak al moeite om al hun mailtjes te lezen ( die krijgen er 90 000 per dag geloof ik )
Oplossing lijkt me duidelijk, RIAGG moet eigenaar worden van de woningen. Levert het gestoffeerd zijn van woningen overigens geen problemen op voor de huurbijslag?quote:Op woensdag 1 december 2010 16:37 schreef mvdejong het volgende:
[..]
TS omschrijft het fout, RIAGG huurt de woning, stoffeert deze, en onderverhuurt ze aan de probleem-gevallen.
Het is in dat geval illegale onderhuur. En dat zal dan ook wel de verdenking zijn.quote:Op woensdag 1 december 2010 20:55 schreef JumpingJacky het volgende:
Als het echte onderhuur is, dan staat de betreffende persoon dus niet ingeschreven op dat adres. Als dat wel het geval is, is het volgens mij geen onderhuur meer, maar is de onderhuurder mede bewoner geworden en kan als zodanig huursubsidie aanvragen.
Maar ik kan er goed naast zitten hoor
De onderhuurder betaalt nog steeds gewoon huur aan het RIAGG, en blijkbaar binnen de grenzen waarvoor in verhouding tot het inkomen huursubsidie mogelijk is.quote:Op donderdag 2 december 2010 09:09 schreef Catch22- het volgende:
De overheid (RIAGG) regelt onderdak voor je en alsnog wil je geld van de overheid (Belastingdienst, huurtoeslag)?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |