Elgar is mijn favoriete Engelse componist, wat een gigant die man.
Ik heb trouwens ook muziek van Daniel Purcell (het jongere broertje van Henry) op mijn kanaal staan.
Waar ik trouwens benieuwd naar ben, is het volgende.
Hoe zijn jullie voor het eerst in aanraking gekomen met klassieke muziek, en welk stuk was de doorslag?
Mijn verhaal:
Ik werkte in 2002 voor Albert Heijn, in het distributiecentrum. Altijd 's Nachts, omdat ik een nacht mens ben, het makkelijker werken was en meer verdiende.
Ik deed mijn werk heel goed, zo goed zelfs, dat ze mij naar een nadere afdeling stuurde. Maar daar ging het mis. Ik kon maar niet ‘integreren’ in die afdeling. Na een aantal weken had ik nog altijd mijn draai niet gevonden. Ik vroeg een gesprek aan met mijn teamleider, ik wilde weten of ik weer terug kon naar mijn oude vertrouwde afdeling. Dat gesprek kwam er, maar het pakte heel anders uit als ik had verwacht of gehoopt.
Ik kwam zoals gewoonlijk rond een uur of elf in de avond op mijn werk, vol frisse moed en een glimlach op het gezicht. Ik wist niet dat ik die nacht al een gesprek zou krijgen. Net voor de eerste pauze (rond een uur of één), werd ik op het kantoor van mijn teamleider geroepen. De conclusie was, dat ze niet tevreden waren over mijn huidige ‘nieuwe’ functie, en mij min of meer de keus gaven, nu naar huis of tot einde dienst door werken.
Ik ging zwijgend de deur uit, leverde al mijn spullen in bij de hoofdbalie en reed op mijn fiets, in het donker over de lange dijk naar huis. Eenmaal thuis had ik totaal geen slaap, omdat ik dat niet gewend was. Uit verveling zette ik de televisie aan, in de hoop iets leuks te zien. Maar alleen die vervelende tell-sell reclames, ook geen reet aan.
Ik vergat de televisie een beetje, en ging maar achter de computer zitten. In die tijd luisterde ik nogal vaak naar muziek als, Eminem, Dr.Dre, Notorius B.I.G., Blackstreet, Sisqo, Dru Hill…Het was even stil, toen hoorde ik engelenmuziek (achteraf bleek die engelenmuziek Grieg’s Morgenstimmung te zijn). Ik was geïnteresseerd, wilde meer horen. Ik bleef expres lang voor de televisie zitten om al die muziek te horen. Het bleek een Tell Sell reclame te zijn van twee verzamel boxen van klassieke muziek.
Ik hoorde de ene na de andere toverklanken. Ik vertelde overdag mijn ouders dat ik een paar weken vrij was, om zo ’s Nachts deze muziek stiekem te kunnen luisteren. Ik ging op internet zoeken naar de achtergronden van deze componisten. De rest is geschiedenis. Tot op de dag van vandaag ben ik bezeten, het zij zo. Voor mij nooit meer andere muziek.
Mijn collectie begon toen aarzelend met één cd’tje. Die ik lange tijd aan niemand durfde te laten zien, laat staan luisteren in mijn omgeving. Alles deed ik stiekem. Tot op de dag van vandaag heb ik ruim 7000 cd’s, en een paar honderd lp’s. Ik ben, wat je kan zeggen, een liefhebber pur sang.
Vandaar dat ik een kleine vier jaar geleden ook een YouTube account heb aangemaakt. Puur om mijn collectie te delen met anderen. Helaas is YouTube strenger geworden, door die hard ass muziek uitgeverijen. Ik heb de laatste tijd al vele grote YouTube accounts zien sneuvelen. Ik ben bang dat ik de volgende ben die door YouTube word gesloten. Maar tot die tijd blijf ik gewoon uploaden.
Ik geef nooit mijn top 10 van favo muziekstukken, want die veranderd met de dag.
Wel kan ik zeggen dat ik Mozart de allergrootste componist vind, en hem op de voet volg, al is dat lastig, aangezien er niet veel over hem bekend is.
Ik ga vaak naar Wenen, waar ik overal naar toe ga wat met hem te maken heeft.
En in 2006 heb ik persoonlijk ervoor gezorgd dat Mozart zijn startpagina kreeg.
www.mozart.startpagina.nlDeze was namelijk al jaren offline, en heb hem weer opgebouwd zoals hij nu nog is.
Voor deze prestatie kreeg ik de 2de prijs als beste Dochter Pagina 2006.
Daarna deed ik hem van de hand, voor een leuk prijsje. En opende toen mijn YouTube account en een Mozart Blog.
http://mozartplanet.blogspot.com/Hier post ik vaak allerlei feiten, weetjes, artikelen en leukse stukjes over klassieke muziek.
Ik heb wel eens contact met Joyce Maier, zij is mijn voorbeeld.
Zij maakte de ultieme biografie over Beethoven, zeker de moeite waard om te bekijken.
http://ademu.home.xs4all.nl/Beethoven/index.htmElgar op z'n best, NIMROD