abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 30 september 2011 @ 19:22:39 #276
268409 voice-over
Geeft commentaar op alles
pi_102558212
De eerste 2 vind ik prachtig. Elgar is toch een romanticus? Dit stuk klinkt barok.
  vrijdag 30 september 2011 @ 19:27:13 #277
268409 voice-over
pi_102558386
Mozart's 35e symphony

Een recente uitvoering olv Claudio Abaddo in HD

Machtig, prachtig .....

http://www.youtube.com/us(...)B9DA70/0/J8VOj-TUFRg
  zaterdag 1 oktober 2011 @ 00:53:15 #278
129814 wolferl
Ik kan niets bedenken
pi_102573289
Elgar is mijn favoriete Engelse componist, wat een gigant die man.

Ik heb trouwens ook muziek van Daniel Purcell (het jongere broertje van Henry) op mijn kanaal staan.

Waar ik trouwens benieuwd naar ben, is het volgende.

Hoe zijn jullie voor het eerst in aanraking gekomen met klassieke muziek, en welk stuk was de doorslag?

Mijn verhaal:

Ik werkte in 2002 voor Albert Heijn, in het distributiecentrum. Altijd 's Nachts, omdat ik een nacht mens ben, het makkelijker werken was en meer verdiende.

Ik deed mijn werk heel goed, zo goed zelfs, dat ze mij naar een nadere afdeling stuurde. Maar daar ging het mis. Ik kon maar niet ‘integreren’ in die afdeling. Na een aantal weken had ik nog altijd mijn draai niet gevonden. Ik vroeg een gesprek aan met mijn teamleider, ik wilde weten of ik weer terug kon naar mijn oude vertrouwde afdeling. Dat gesprek kwam er, maar het pakte heel anders uit als ik had verwacht of gehoopt.

Ik kwam zoals gewoonlijk rond een uur of elf in de avond op mijn werk, vol frisse moed en een glimlach op het gezicht. Ik wist niet dat ik die nacht al een gesprek zou krijgen. Net voor de eerste pauze (rond een uur of één), werd ik op het kantoor van mijn teamleider geroepen. De conclusie was, dat ze niet tevreden waren over mijn huidige ‘nieuwe’ functie, en mij min of meer de keus gaven, nu naar huis of tot einde dienst door werken.

Ik ging zwijgend de deur uit, leverde al mijn spullen in bij de hoofdbalie en reed op mijn fiets, in het donker over de lange dijk naar huis. Eenmaal thuis had ik totaal geen slaap, omdat ik dat niet gewend was. Uit verveling zette ik de televisie aan, in de hoop iets leuks te zien. Maar alleen die vervelende tell-sell reclames, ook geen reet aan.

Ik vergat de televisie een beetje, en ging maar achter de computer zitten. In die tijd luisterde ik nogal vaak naar muziek als, Eminem, Dr.Dre, Notorius B.I.G., Blackstreet, Sisqo, Dru Hill…Het was even stil, toen hoorde ik engelenmuziek (achteraf bleek die engelenmuziek Grieg’s Morgenstimmung te zijn). Ik was geïnteresseerd, wilde meer horen. Ik bleef expres lang voor de televisie zitten om al die muziek te horen. Het bleek een Tell Sell reclame te zijn van twee verzamel boxen van klassieke muziek.

Ik hoorde de ene na de andere toverklanken. Ik vertelde overdag mijn ouders dat ik een paar weken vrij was, om zo ’s Nachts deze muziek stiekem te kunnen luisteren. Ik ging op internet zoeken naar de achtergronden van deze componisten. De rest is geschiedenis. Tot op de dag van vandaag ben ik bezeten, het zij zo. Voor mij nooit meer andere muziek.

Mijn collectie begon toen aarzelend met één cd’tje. Die ik lange tijd aan niemand durfde te laten zien, laat staan luisteren in mijn omgeving. Alles deed ik stiekem. Tot op de dag van vandaag heb ik ruim 7000 cd’s, en een paar honderd lp’s. Ik ben, wat je kan zeggen, een liefhebber pur sang.

Vandaar dat ik een kleine vier jaar geleden ook een YouTube account heb aangemaakt. Puur om mijn collectie te delen met anderen. Helaas is YouTube strenger geworden, door die hard ass muziek uitgeverijen. Ik heb de laatste tijd al vele grote YouTube accounts zien sneuvelen. Ik ben bang dat ik de volgende ben die door YouTube word gesloten. Maar tot die tijd blijf ik gewoon uploaden.

Ik geef nooit mijn top 10 van favo muziekstukken, want die veranderd met de dag.

Wel kan ik zeggen dat ik Mozart de allergrootste componist vind, en hem op de voet volg, al is dat lastig, aangezien er niet veel over hem bekend is.

Ik ga vaak naar Wenen, waar ik overal naar toe ga wat met hem te maken heeft.
En in 2006 heb ik persoonlijk ervoor gezorgd dat Mozart zijn startpagina kreeg.

www.mozart.startpagina.nl

Deze was namelijk al jaren offline, en heb hem weer opgebouwd zoals hij nu nog is.
Voor deze prestatie kreeg ik de 2de prijs als beste Dochter Pagina 2006.

Daarna deed ik hem van de hand, voor een leuk prijsje. En opende toen mijn YouTube account en een Mozart Blog.

http://mozartplanet.blogspot.com/

Hier post ik vaak allerlei feiten, weetjes, artikelen en leukse stukjes over klassieke muziek.

Ik heb wel eens contact met Joyce Maier, zij is mijn voorbeeld.
Zij maakte de ultieme biografie over Beethoven, zeker de moeite waard om te bekijken.

http://ademu.home.xs4all.nl/Beethoven/index.htm

Elgar op z'n best, NIMROD
pi_102575853
Hoe ik in aanraking ben gekomen met klassieke muziek.

De vorige bewoners van dit huis hadden een stapel LP's achtergelaten, waaronder Overture 1812 van Tchaikovsky, de Alpensinfonie van Richard Strauss en The Planets van Gustav Holst.

Af en toe zette ik (ik denk vanaf 2007) de LP's op, totdat ik na een aantal keer luisteren van de Alpensinfonie de pracht ontdekte van deze muziek. Een van de mooiste dingen die ik ooit gehoord had. Dat was november 2009.

Toen naar de stad gegaan en tot mijn verbazing was er een heel gedeelte met alleen klassieke muziek. Op de gok een cd met daarop de 8e en 9e symfonie van Schubert gekocht. Wat een goede keus is geweest. En zo is het avontuur voor mij begonnen.
  zaterdag 1 oktober 2011 @ 12:20:17 #281
268409 voice-over
pi_102579636
Ik geloof dat het 1968 was. Mijn ouders hadden voor het eerst een grammofoonspeler gekocht. De eerste LP was "Mozart on Tour' of zo iets. Toen kwam ik in aanraking met klassieke muziek. Ik was verkocht.
pi_102584577
quote:
19s.gif Op zaterdag 1 oktober 2011 12:20 schreef voice-over het volgende:
Ik geloof dat het 1968 was. Mijn ouders hadden voor het eerst een grammofoonspeler gekocht. De eerste LP was "Mozart on Tour' of zo iets. Toen kwam ik in aanraking met klassieke muziek. Ik was verkocht.
Ben jij al zo oud? :o (niet lullig bedoeld)

Zit nu wat van mijn favoriete stukken van Wagner te luisteren. Hier mijn lievelingsstuk van Parsifal:

pi_102584837
Toen ik Parsifal voor het eerst hoorde was ik gelijk verliefd. Mijn favoriete Wagner opera.

Hier nog een wonderschoon stuk.

Haast sprookjesachtig. :)

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 01-10-2011 16:30:06 ]
  zaterdag 1 oktober 2011 @ 16:44:37 #284
268409 voice-over
pi_102585112
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2011 16:11 schreef Gewas het volgende:

[..]

Ben jij al zo oud?
Sterker nog, ik ben veel te oud voor fok.
  zondag 2 oktober 2011 @ 08:17:33 #285
268409 voice-over
pi_102603405
Bach, mooi om deze zondag mee te beginnen.

pi_102604504
Ik werd met een somber gevoel wakker, zojuist de 40e symfonie van Mozart aangezet en het licht is weer een beetje gaan schijnen. Wonderbaarlijk...

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 02-10-2011 10:36:23 ]
  zondag 2 oktober 2011 @ 10:54:41 #287
128262 horned_reaper
horned_reaper
pi_102604835
De band Nightwish heeft ook een Orchestrale versie van hun nummer Amaranth gemaakt.

Misschien vindt ik deze versie nog wel mooier als het origineel! Vooral het refrein :D
(Dat voor de eerste keer begint op 1:15)

zondag 2 oktober 2011 @ 11:33:01 #288
268409 voice-over
pi_102605535
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2011 10:33 schreef Gewas het volgende:
Ik werd met een somber gevoel wakker, zojuist de 40e symfonie van Mozart aangezet en het licht is weer een beetje gaan schijnen. Wonderbaarlijk...
Yep, wat zei ik ook al weer?

"One Mozart A Day Keeps The Doctor Away"

De '40e' is voor mij een mengeling van aan de ene kant intense droefheid en smart en aan de andere kant vreugde en hoop. Een emotionele achtbaan dus.

[ Bericht 14% gewijzigd door voice-over op 02-10-2011 11:40:43 ]
  maandag 3 oktober 2011 @ 15:17:23 #289
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_102650427

[ Bericht 30% gewijzigd door deelnemer op 03-10-2011 19:03:23 ]
The view from nowhere.
pi_102676787
quote:
19s.gif Op zondag 2 oktober 2011 11:33 schreef voice-over het volgende:

[..]

Yep, wat zei ik ook al weer?

"One Mozart A Day Keeps The Doctor Away"

De '40e' is voor mij een mengeling van aan de ene kant intense droefheid en smart en aan de andere kant vreugde en hoop. Een emotionele achtbaan dus.
Volgens mij is het nog waar ook! Gister niks anders geluisterd dan Mozart. :@

Vind het tweede deel van de "Linzer symfonie" zo mooi he.

dinsdag 4 oktober 2011 @ 18:44:04 #291
268409 voice-over
pi_102698828
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 07:49 schreef Gewas het volgende:

Vind het tweede deel van de "Linzer symfonie" zo mooi he.
Ja, waanzinnig mooi. Denk je eens in, iemand die dit niet mooi vindt .... wat moet je daarmee?

[ Bericht 0% gewijzigd door voice-over op 04-10-2011 18:50:54 ]
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 18:50:23 #292
268409 voice-over
pi_102699145
Ik krijg altijd kippenvel van het 2e deel van Mozart's 23e pianoconcert. Als na 1 minuut de donkere tonen worden ingezet dan gaan de rillingen door mijn lijf.

pi_102722161
quote:
19s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 18:44 schreef voice-over het volgende:

[..]

Ja, waanzinnig mooi. Denk je eens in, iemand die dit niet mooi vindt .... wat moet je daarmee?
Nou, in mijn omgeving houd niemand van Mozart, laat staan klassieke muziek. Vind ik wel jammer. Maar gelukkig kunnen we er hier over praten!

quote:
19s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 18:50 schreef voice-over het volgende:
Ik krijg altijd kippenvel van het 2e deel van Mozart's 23e pianoconcert. Als na 1 minuut de donkere tonen worden ingezet dan gaan de rillingen door mijn lijf.

Heel mooi... Vind het zo mooi met Mozart dat sombere en vrolijke melodieën elkaar opvolgen. Bijvoorbeeld met het derde deel van het 20e piano concert. In het begin heel treurig en haast dramatisch, en dan opeens zo'n heel vrolijke pianostuk.

Voice-over, jij hebt mijn enthousiasme voor Mozart aangewakkert. :D

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 05-10-2011 07:21:53 ]
pi_102722438
Kijken jullie weleens naar de zender BravaNL?

Gisteravond was er een mooie documentaire over het leven van Beethoven. Het bleek toch niet zo'n sympathieke man te zijn dan ik had gedacht, haha. Was wel een goede documentaire.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 05-10-2011 07:47:38 ]
pi_102736605
Hey, ik heb vandaag een LP binnengekregen met hoogtepunten van Die Zauberflöte van Mozart. Zit hem nu te luisteren en ik vind het nu al prachtig.
  woensdag 5 oktober 2011 @ 17:55:16 #296
268409 voice-over
pi_102741473
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 07:17 schreef Gewas het volgende:

Voice-over, jij hebt mijn enthousiasme voor Mozart aangewakkert. :D
Graag gedaan, het is een cadeautje voor je. ;)
pi_102775143
En waar heb ik een cadeau aan verdient? :P

Nee, maar Mozart is een mooie ontdekking geweest. :Y

Vandaag op deze herfstachtige dag luister ik de Vier Jaargetijden.

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 06-10-2011 16:30:59 ]
  donderdag 6 oktober 2011 @ 23:51:43 #298
129814 wolferl
Ik kan niets bedenken
pi_102794547
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 07:47 schreef Gewas het volgende:
Kijken jullie weleens naar de zender BravaNL?

Gisteravond was er een mooie documentaire over het leven van Beethoven. Het bleek toch niet zo'n sympathieke man te zijn dan ik had gedacht, haha. Was wel een goede documentaire.
Beethoven was een verwonde man, mishandeld door zijn agressieve vader die alcoholist was. Zijn moeder verloren op jonge leeftijd, waar hij enorm veel van hield. Altijd die druk om een '2de Mozart' te worden.

Zijn doofheid die al op jonge leeftijd parten begon te spelen, en nooit minder is geworden. Erger nog, het werd erger. Zijn lompe manier met vrouwen omgaan is te danken dat hij een moederfiguur miste.

Beethoven was bovenal een zeer geestige man, die genoot van de deugden en vreugden des levens. Maar mensen kon misbreuken als het uitkwam.

Even over de Linzer Symphony, ik weet niet of iemand weet hoe dit stuk tot stand kwam.

De meeste liefhebbers neigen al gauw te kiezen voor Mozarts 41ste Symphony, ook wel de "Jupiter" genaamd. Deze Symphony is natuurlijk ook prachtig, het geeft een goed gevoel en terecht dat men deze verkiest als beste Symphony van Mozart. Maar ik verkies een andere. Namelijk Symphony No. 37 "Linz" KV 425. Geschreven in 1783 tijdens een bezoek van Mozart aan Graaf Johann Joseph Anton Thun-Hohenstein in Linz (nabij Wenen).
Mozart en Constanze waren van plan er niet heel lang te blijven, en zeker geen vier dagen. En toch begon Mozart tijdens zijn eerste dag (30 oktober 1783) te schrijven aan deze Symphony. Hij schreef op 31 oktober 1783 aan zijn vader dat hij op 4 november 1783 een uitvoering gepland had in theater Academie te Linz. Niemand kon vermoeden dat hij binnen vier dagen de Symphony af zou krijgen. Maar het lukte hem zonder enige aarzeling. De repetitie verliep goed en het stuk kon op de vierde van november 1783 worden uitgevoerd.

Wat zo bijzonder aan deze Symphony is, is dat het totaal niet afgeraffeld is. Het klinkt alsof Mozart er ruim zes maanden aan gewerkt heeft. Alles verloopt zo soepel en gladjes. En er is geen sprankel haast in het hele stuk te ontdekken. Hij moet dit stuk wel degelijk compleet in zijn hoofd hebben gehad, af en wel. Anders kan je dit onmogelijk zonder een teken of vorm van haast te noteren. En bovenal klinkt de Symphony ook nog eens heel mooi, beetje in de stijl van de populaire Joseph Haydn, maar dat mag de pret niet drukken.

De Linzer Symphony is in alle opzichten een dijk van een Symphony. En een prestatie die niet snel zal worden herhaald.

Nog een artikel van mij over zijn 27ste Piano Concert.

De gevierde pianist Alfred Brendel zei ooit over dit concert dat het de luisteraar terugvoert naar 'een tweede jeugd'. Het is Mozarts laatste pianoconcert en ontstond in 1791, het jaar van zijn dood. In de inleiding van de piano en bij iedere volgende inzet van de solist tekent de kinderlijke onschuld van de pianopartij zich af tegen de vloeiende, krachtige klanken van het orkest. De luchtige leidraad van de piano vormt door de eenvoud en de opgewekte helderheid een teder contrast met de zwaardere partij van het orkest.

Als men bij een 34-jarige al van 'latere werken' kan spreken, hoort Mozarts Pianoconcert No. 27 daar in elk geval bij. Ook andere composities uit het jaar 1791, zoals Die Zauberflote of het Requiem, worden tot zijn latere werk gerekend. Deze stukken onderscheidden zich van het vroegere werk door de kenmerken die we ook bij latere werken van andere componisten aantreffen: een terughoudende of heldere stemming en een vrij eenvoudige melodielijn.

Het romantische beeld van de in armoede levende Mozart is niet juist. Mozart mocht dan geen vaste aanstelling hebben, maar hij kreeg wel voldoende opdrachten. Soms verdiende hij behoorlijke bedragen. Regelmatige uitvoeringen van zijn werken brachten hem bekendheid en meer opdrachten. Mozart hield echter van een dure levensstijl en had een aanzienlijk gat in zijn hand. In 1790 gaf hij voor een luxueuze reis naar Frankfurt voor de kroning van de keizer Leopold II bijna al zijn geld uit. De kuurreizen van zijn vrouw en de opvoeding van zijn zoon kostten veel geld, maar Mozarts geldzorgen kwamen vooral voort uit financiële wanbeheer, vrijgevigheid en een voorliefde voor gokken.

In tegenstelling tot wat vaak beweerd wordt, stierf Mozart niet onopgemerkt. Vele Europese kranten maakten gewag van zijn dood. Zijn vrijmetselaarsloge stelde een 'rouwloge' in, en in Praag namen ruim 4000 rouwenden deel aan een herdenkingsdienst.
pi_102797761
Wolferl,

Dank voor de uitgebreide uitleg!

Dat van zijn vader en moeder wist ik niet. Ik had uit die documentaire over Beethoven wel begrepen dat hij zijn piano sonata's vaak opdroeg aan studentes. Jammer eigenlijk dat ik in slaap was gevallen voordat de docu afgelopen was.
pi_102797847
Oh, en over die Linzer symfonie wist ik ook niet. Zeker een mooie symfonie.

Mooi stuk uit Die Zauberflöte.

Deze opname staat ook op mijn nieuwe LP. :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')