abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_89212414
Ik heb gisteravond wat foto's gemaakt in het skatepark na sluitingstijd, en ben benieuwd wat jullie er van vinden!

Ik heb een Canon 350D gebruikt met een Canon 50mm f1.8 lens.

1

2

3

4

5

6

7

8

9
pi_89213025
2 en 9 vind ik wel vet met dat licht. Als je bij 2 die lamp niet zag zou hij nog vetter zijn.
pi_89213395
Ik vind het juist wel leuk dat je die lamp erbij ziet, wat ik wel graag had gezien is dat het duidelijker was dat hij een videocamera vast heeft :)
pi_89342451
Kick :Y
pi_89366412
Wat heb je aan nabewerking gedaan? Ik zie namelijk halo's bij je onderwerpen in contrastrijke gebieden (foto 1 en 8 bijvoorbeeld bij de benen). Hoewel ik zelf van hard contrast houd in foto's, moet je er ook mee uitkijken; vaak wordt het dan te donker waardoor net teveel detail verloren gaat (foto 6 en 8 bijvoorbeeld). Qua kleuren en toning vind ik het tof.

• Foto 1: heb je leuk gebruik gemaakt van symmetrie. Qua compositie vind ik het alleen niet erg lekker wegkijken (te krap en teveel 'loze' ruimte aan de rechterkant).
• Foto 3: vind ik het vetst. Lekkere grainy foto en mooie capture. Jammer dat net zijn hand er niet volledig op staat boven.
• Foto 7: ook gaaf. Lekker hard contrast, diepte en zwart/wit omzetting. Eigenlijk zou je er net iets verder vanaf moeten staan of lager geschoten hebben, het is net iets te krap gekaderd bij de skateboard/voet. Jammer dat deze als enige in zwart/wit is trouwens; vind ik dan weer niet bij de rest passen. Het lijkt mij trouwens gaaf als je een dergelijke skateboard-serie gaat maken maar dan allemaal met deze nabewerking (zwart/wit omzetting). Lekker grainy, underground gevoel zeg maar :P
• Foto 8: ook één van mijn favorieten. Toffe geometrische lijnen. Wat ik al eerder zei: contrast is net iets te hard/foto iets te donker. Je mist nu detail bij de benen.
• Foto 2, 4 en 9: vind ik eigenlijk niet bij de serie passen: ik zou hiermee niet de link kunnen leggen met het skatepark. Als je meer soortgelijke foto's gebruikt zou hebben, zou het een beter beeld geven (meer portretten bijvoorbeeld in combinatie met foto 4, overzichtsfoto van het park met de lampen in combinatie met 9)
• Verder vind ik het jammer dat bij foto 5 en 6 de skateboard er niet helemaal op staat. Was het moeilijk om veraf te staan trouwens? 50mm op een cropbody vind ik soms best lastig qua afstand namelijk.
pi_89371857
Heel erg bedankt voor je goede en uitgebreide commentaar :Y

quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 23:11 schreef hydraulix het volgende:
Wat heb je aan nabewerking gedaan? Ik zie namelijk halo's bij je onderwerpen in contrastrijke gebieden (foto 1 en 8 bijvoorbeeld bij de benen). Hoewel ik zelf van hard contrast houd in foto's, moet je er ook mee uitkijken; vaak wordt het dan te donker waardoor net teveel detail verloren gaat (foto 6 en 8 bijvoorbeeld). Qua kleuren en toning vind ik het tof.

Ik heb ten eerste in de raw editor van Photoshop wat kleurcorrectie, contrast etc. gedaan.
In sommige gevallen heb ik een extreme unsharp mask gebruikt, wat de oorzaak is van de halo's.

Ik hou zelf ook van hard contrast, en bij bijvoorbeeld nr7 en 8 vind het wel fijn dat er geen detail zit in de benen, nummer 6 kan inderdaad wel wat meer detail in de benen gebruiken, omdat dat zo'n groot deel van de foto betreft. Ik zal eens kijken of dit mogelijk is, aangezien de originele foto al behoorlijk donker is bij de benen :P

Over foto 1 twijfel ik, ik zou even moeten testen hoe het lijkt.
quote:
• Foto 1: heb je leuk gebruik gemaakt van symmetrie. Qua compositie vind ik het alleen niet erg lekker wegkijken (te krap en teveel 'loze' ruimte aan de rechterkant).

Ik heb wat van de compositie op moeten geven om de symmetrie te krijgen, hij is inderdaad te krap links. Als hij minder krap was (wat misschien met content aware te regelen is) zou ik de loze ruimte niet eens zo vervelend vinden denk ik (denk ik).
quote:
• Foto 3: vind ik het vetst. Lekkere grainy foto en mooie capture. Jammer dat net zijn hand er niet volledig op staat boven.

Inderdaad erg zonde van zijn hand. Ik heb nog 2 foto's van dezelfde trick vanuit dezelfde hoek, maar daar was de lichaamshouding minder overtuigend, daarom ben ik voor deze gegaan.

Als je de compositie in je hoofd maakt is het lastig om rekening te houden met het feit dat z'n hand zo hoog kan zitten :P
quote:
• Foto 7: ook gaaf. Lekker hard contrast, diepte en zwart/wit omzetting. Eigenlijk zou je er net iets verder vanaf moeten staan of lager geschoten hebben, het is net iets te krap gekaderd bij de skateboard/voet. Jammer dat deze als enige in zwart/wit is trouwens; vind ik dan weer niet bij de rest passen. Het lijkt mij trouwens gaaf als je een dergelijke skateboard-serie gaat maken maar dan allemaal met deze nabewerking (zwart/wit omzetting). Lekker grainy, underground gevoel zeg maar :P

Ik sta inderdaad te dichtbij, bij deze foto was ik te laat, ik probeerde een closeup foto te krijgen van een grind, vandaar de beweging ook.
Pas achteraf vond ik de foto toch wat hebben, sfeervol en grainy/underground zoals je zegt. Zwartwit was voor deze foto een goede toevoeging hierdoor, en bij de rest van de foto's vond ik kleur wel noodzakelijk.

Dit zorgt er inderdaad voor dat hij buiten de boot valt, maar ik wou hem er toch graag tussen hebben.

Als ik alle 'mislukte' foto's bekijk van die avond zou ik misschien wel zo'n serie kunnen maken zoals je voorstelt :P

quote:
• Foto 8: ook één van mijn favorieten. Toffe geometrische lijnen. Wat ik al eerder zei: contrast is net iets te hard/foto iets te donker. Je mist nu detail bij de benen.

Bij deze foto vind ik het wel leuk dat er geen detail in de benen zit, ik vind het de foto wat rustiger maken, meer pure vorm in plaats van specifieke objecten. Behalve de grens tussen broek en schoenen, die zou wel aanwezig mogen zijn.
quote:
• Foto 2, 4 en 9: vind ik eigenlijk niet bij de serie passen: ik zou hiermee niet de link kunnen leggen met het skatepark. Als je meer soortgelijke foto's gebruikt zou hebben, zou het een beter beeld geven (meer portretten bijvoorbeeld in combinatie met foto 4, overzichtsfoto van het park met de lampen in combinatie met 9)

Heb je helemaal gelijk in! Ik heb wel meer foto's die meer eenheid in de serie kunnen brengen, maar die vond ik als foto op zichzelf niet interessant genoeg.

Foto 9 zou lastig te combineren zijn met de rest, een hoek met die lantaarnpaal én de ingang van het skatepark is niet echt te krijgen. Helemaal omdat de enige herkenbaarheid van die lantaarnpaal de schoenen zijn, die behoorlijk hoog zitten :P
Foto 4 is nog enigzins verband in te zien vanwege de graffiti in de achtergrond, maar dat is wel een ver gezochte associatie :P
quote:
• Verder vind ik het jammer dat bij foto 5 en 6 de skateboard er niet helemaal op staat. Was het moeilijk om veraf te staan trouwens? 50mm op een cropbody vind ik soms best lastig qua afstand namelijk.
Op die foto's was het onmogelijk om verder weg te staan ja, en over het algemeen best lastig met een 50mm. Maar het diafragma van 1.8 vind ik wel erg fijn, voor de onscherpte en mogelijkheid tot een snelle sluitertijd in een niet al te goed belicht park.

Ik heb ook niet zo'n enorme keuze qua lenzen, maar ik vond het toch wel leuk om hiermee te experimenteren in plaats van een fisheye lenen van een vriend :)

Nogmaals bedankt voor je kritiek :Y
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')