abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_89737379
quote:
Op donderdag 9 december 2010 21:07 schreef beatrijs het volgende:

[..]

Wat denk je nou te bereiken? :')
Ik hoef niks te bereiken. Jij wel, want je moet die opgave oplossen.

Maar lees nu nog eens door wat je allemaal doet. Je begint al helemaal verkeerd door je niet aan de opgave te houden. Immers, er staat:

Neem de afstand x van de trein tot het station in Houten in km.
druk x uit in de tijd t met t in minuten en t=0 13.00 uur.


Maar dan kom jij aanzetten met:

f(x) = ax + b

Maar dát is niet de bedoeling, want x is de afstand, niet de tijd. En vervolgens ga je dan net doen of x wél de tijd is. Daar begint de ellende dus al. Wat je had moeten opschrijven als uitgangspunt is:

x = at + b

Verder vul je t = 1317 in (ja eigenlijk x = 1317, omdat je x en t verwart), maar daarbij gebruik je de gegeven afstand op tijdstip t = 17. Geen wonder dus dat je zo'n absurd antwoord krijgt. Zie je?
pi_89737636

Je moet ff op de afbeelding klikken.
Wat is dus niet snap is dat aflezen, kan iemand mij dit uitleggen?
My dials are pupillated.
pi_89738416
quote:
Op donderdag 9 december 2010 21:30 schreef Hendroit het volgende:
[ afbeelding ]
Je moet ff op de afbeelding klikken.
Wat is dus niet snap is dat aflezen, kan iemand mij dit uitleggen?
Eerst worden de x-coördinaten van de snijpunten van beide curves bepaald. Als je nu (opgave c) de ongelijkheid y1 < y2 wil oplossen dan kijk je op welk(e) interval(len) de curve van y1 onder de curve van y2 ligt. Wil je omgekeerd (opgave d) de ongelijkheid y1 > y2 oplossen, dan kijk je op welk(e) interval(len) de curve van y1 boven de curve van y2 ligt.
pi_89740835
quote:
Op donderdag 9 december 2010 01:03 schreef TheLoneGunmen het volgende:
[ afbeelding ]
Worstel met deze opgave. De lijn m is gewoon een willekeurige lijn door het punt Q niet op lijn p.

Eerder is het wel gelukt voor het geval dat m loodrecht op p staat (dan cirkel om Q met straal Q-voetpunt m op p)....
Zij P het snijpunt van lijn m en lijn p. Laat nu uit punt Q de loodlijn neer op lijn p en noem het voetpunt van deze loodlijn Q’. Construeer de bissectrice van ∠Q’QP en zij A’ het snijpunt van deze bissectrice met lijn p. Richt in punt A’ een loodlijn op die lijn m snijdt in A.

Nu is QA’ de bissectrice van ∠Q’QA en dus:

(1) ∠AQA’ = ∠A’QQ’

Ook zijn lijnstukken QQ’ en AA’ evenwijdig aangezien deze beide loodrecht staan op lijn p, zodat (Z-hoeken) geldt:

(2) ∠AA’Q = ∠A’QQ’

Uit (1) en (2) volgt dus:

(3) ∠AQA’ = ∠AA’Q

En dit betekent dat driehoek AQA’ gelijkbenig is met AQ = AA’. Ergo, punt A is één van de gevraagde punten.

Het andere punt B vind je door de bissectrice te construeren van de supplementaire hoek van ∠Q’QP. Punt B ligt aldus op het verlengde van PQ. De bewijsvoering voor punt B verloopt dan uiteraard analoog aan die voor punt A.
  vrijdag 10 december 2010 @ 03:49:27 #130
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_89750359
quote:
15s.gif Op donderdag 9 december 2010 21:07 schreef beatrijs het volgende:

[..]

Wat denk je nou te bereiken? :')
Riparius, vleesgeworden streng- doch rechtvaardigheid. _O_.
heeft de hoop dat het allemaal stiekum toch nog goed komt...
Fotoboek
pi_89750771
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 21:25 schreef Riparius het volgende:

[..]

Ik hoef niks te bereiken. Jij wel, want je moet die opgave oplossen.

Maar lees nu nog eens door wat je allemaal doet. Je begint al helemaal verkeerd door je niet aan de opgave te houden. Immers, er staat:

Neem de afstand x van de trein tot het station in Houten in km.
druk x uit in de tijd t met t in minuten en t=0 13.00 uur.


Maar dan kom jij aanzetten met:

f(x) = ax + b

Maar dát is niet de bedoeling, want x is de afstand, niet de tijd. En vervolgens ga je dan net doen of x wél de tijd is. Daar begint de ellende dus al. Wat je had moeten opschrijven als uitgangspunt is:

x = at + b

Verder vul je t = 1317 in (ja eigenlijk x = 1317, omdat je x en t verwart), maar daarbij gebruik je de gegeven afstand op tijdstip t = 17. Geen wonder dus dat je zo'n absurd antwoord krijgt. Zie je?
Jezus ik ben er idd niet bij met mijn koppie. Maar mocht je het willen weten ik heb veel problemen met opgaves goed lezen (ADD)
Gonna rise up
Burning black holes in dark memories
Gonna rise up
Turning mistakes into gold
pi_89813245
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 09:11 schreef thabit het volgende:

[..]

Er zijn natuurlijk altijd divisoren van elke graad, bedacht ik me net. Het aantal punten in X(kn) is minstens q^n + 1 - 2g*wortel(q^n) (Hasse-Weil), dus voor n>>0 zijn er altijd punten. Voor n>>0 vind je dus altijd effectieve divisoren van graad n, en je kunt dus divisoren van graad n+d en graad n van elkaar aftrekken op een divisor van graad d te vinden.
Oh ok, ik wist het zelf ook niet zo zeker.
Hartelijk dank! Maar het is fijn dat je dit al vermeldt.
Zijn er onderzoeken gedaan naar de ligging van rationale punten op zulke krommen als ze ingebed zijn in PN? Bijvoorbeeld of je een kromme met voldoende rationale punten over een eindig lichaam zo in een projectieve ruimte kan inbedden dat er altijd punten zijn die in algemene positie liggen of dat juist in een hypervlak zich bevinden? Dit soort eigenschappen vind ik wel interessant.
pi_89854176
Ik moet de lengte van de curve van y vinden voor 1<=x=<16, en ik vroeg me af of dit een juiste oplossing is? Ik ben voornamelijk benieuwd of mijn eerste 2 stappen correct zijn.


[ Bericht 3% gewijzigd door Fingon op 12-12-2010 22:49:18 ]
Beneath the gold, bitter steel
  zondag 12 december 2010 @ 23:09:39 #134
221561 dennishk
D_MONKEY_BALLER
pi_89856070
Beste bèta helden,

Ik ben bezig mijn wiskunde bij te spijkeren aangezien ik volgend jaar een studie ga doen met relatief zware wiskunde (econometrie, TW, TN in die richting). Aangezien ik nu een medische bèta doe is mijn wiskunde niveau niet up to date.

Mijn achtergrond is VWO wis b1,2 (2008 eindexamen gedaan). Ik ben nu 2 weken bezig en basisboek wiskunde (vd Craats) en dat bevalt me redelijk tot goed. Verder heb ik vervolgboek wiskunde (vdCraats) en ben ik nu de gratis pdf aan het bekijken van Jan van de Craats over "Complexe getallen voor Wiskunde D" en "Kansrekenening en Statistiek".

Iemand ervaring met de laatste 2 boeken? Wat kan ik verder nog doen om mijn niveau op te krikken? Ik schat dat ik namelijk in feb/maart klaar ben met dit alles, en dan dus nog een half jaar heb om me voor te bereiden.
  zondag 12 december 2010 @ 23:15:10 #135
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_89856347
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 23:09 schreef dennishk het volgende:
Beste bèta helden,

Ik ben bezig mijn wiskunde bij te spijkeren aangezien ik volgend jaar een studie ga doen met relatief zware wiskunde (econometrie, TW, TN in die richting). Aangezien ik nu een medische bèta doe is mijn wiskunde niveau niet up to date.

Mijn achtergrond is VWO wis b1,2 (2008 eindexamen gedaan). Ik ben nu 2 weken bezig en basisboek wiskunde (vd Craats) en dat bevalt me redelijk tot goed. Verder heb ik vervolgboek wiskunde (vdCraats) en ben ik nu de gratis pdf aan het bekijken van Jan van de Craats over "Complexe getallen voor Wiskunde D" en "Kansrekenening en Statistiek".

Iemand ervaring met de laatste 2 boeken? Wat kan ik verder nog doen om mijn niveau op te krikken? Ik schat dat ik namelijk in feb/maart klaar ben met dit alles, en dan dus nog een half jaar heb om me voor te bereiden.
Als je die boeken zelfstandig door kunt werken, zou ik me geen zorgen maken.
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 22:41 schreef Fingon het volgende:
Ik moet de lengte van de curve van y vinden voor 1<=x=<16, en ik vroeg me af of dit een juiste oplossing is? Ik ben voornamelijk benieuwd of mijn eerste 2 stappen correct zijn.
[ afbeelding ]
welke curve?
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_89856669
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 23:15 schreef GlowMouse het volgende:
welke curve?
De booglengte van de curve
L=.. geeft dus de booglengte voor de formule y=... van 1 tot 16
echter y is een integraal dus aan beide kanten afleiden naar x geeft dy/dx is 'wortelverhaal'.
Dit weer invullen in de formule voor booglengte en de lengte rolt er uit.
Beneath the gold, bitter steel
  zondag 12 december 2010 @ 23:25:23 #137
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_89856870
Lijkt me geheel juist
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  maandag 13 december 2010 @ 13:31:25 #138
221561 dennishk
D_MONKEY_BALLER
pi_89871348
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 23:15 schreef GlowMouse het volgende:
Als je die boeken zelfstandig door kunt werken, zou ik me geen zorgen maken.
Wat studeer je als ik vragen mag?

Ben nu bij H16 uit basisboek wiskunde en tot nog toe heb ik alle opgaven zonder externe bronnen kunnen oplossen, soms kost het even tijd aangezien zeker niet alles uitgelegd staat, maarja wat verwacht je dan als een boekje van 300 pagina's hetzelfde wordt uitgelegd als 7 delen van G&R.

Ik wil me zo goed mogelijk voorbereiden.. Waarschijnlijk gaat het econometrie worden en dan wil ik een hele sterke basis hebben, aangezien ik niet voor minder dan 7,5+ ga.. :P
pi_89871784
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 13:31 schreef dennishk het volgende:

[..]

Ben nu bij H16 uit basisboek wiskunde en tot nog toe heb ik alle opgaven zonder externe bronnen kunnen oplossen, soms kost het even tijd aangezien zeker niet alles uitgelegd staat, maarja wat verwacht je dan als een boekje van 300 pagina's hetzelfde wordt uitgelegd als 7 delen van G&R.

Ik wil me zo goed mogelijk voorbereiden.. Waarschijnlijk gaat het econometrie worden en dan wil ik een hele sterke basis hebben, aangezien ik niet voor minder dan 7,5+ ga.. :P
Ik vind dat basisboek van Van de Craats niet bijster geschikt voor zelfstudie, en diepgang is ook ver te zoeken. Misschien moet je ook eens kijken naar de teksten van de OU die deels gewoon op internet staan. En je zou ook eens naar deze PDFjes van een Vlaamse zomercursus kunnen kijken.
  maandag 13 december 2010 @ 14:18:54 #140
221561 dennishk
D_MONKEY_BALLER
pi_89873149
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 13:43 schreef Riparius het volgende:

[..]

Ik vind dat basisboek van Van de Craats niet bijster geschikt voor zelfstudie, en diepgang is ook ver te zoeken. Misschien moet je ook eens kijken naar de teksten van de OU die deels gewoon op internet staan. En je zou ook eens naar deze PDFjes van een Vlaamse zomercursus kunnen kijken.
Dat basisboek gebruik ik als een soort opfriscursus. Die Vlaamse zomercursus ziet er goed uit inderdaad, die bestanden van de OU zijn niet beschikbaar, behalve twee.
pi_89873382
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 14:18 schreef dennishk het volgende:

[..]

Dat basisboek gebruik ik als een soort opfriscursus. Die Vlaamse zomercursus ziet er goed uit inderdaad, die bestanden van de OU zijn niet beschikbaar, behalve twee.
Ik merk nu ook dat de bestanden van de OU op twee na niet meer beschikbaar zijn. Die moeten dan kort geleden zijn verwijderd, want Google indexeert ze nog steeds. Ik had het linkje gewoon uit mijn bookmarks overgenomen. Die bestanden hebben echt jarenlang op de server van de OU gestaan, dus lijkt het mij geen probleem als ik ze aan jou ter beschikking stel. Mocht je er belang in stellen, stuur me dan maar een PM.
  maandag 13 december 2010 @ 18:11:49 #142
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_89882373
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 13:31 schreef dennishk het volgende:

[..]

Wat studeer je als ik vragen mag?
Ik heb econometrie gestudeerd. De pdf's van de OU zijn zeker een leuke voorbereiding op het daadwerkelijke niveau, maar geen verplichte voorkennis.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_89892940
Over econometrie gesproken, welke kennis van de wiskunde komt steeds terug bij je werk? Gaat het feitelijk om de kennis die je bezit of vooral om het kunnen leren van nieuwe dingen, abstract nadenken enzovoort? :) hoe zit het met de gemiddelde startsalaris van een econometrist/wiskundige bij bijv consultency bedrijven? Het zou fijn zijn als je mijn vragen kan beantwoorden.
  maandag 13 december 2010 @ 22:05:07 #144
221561 dennishk
D_MONKEY_BALLER
pi_89895552
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 18:11 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Ik heb econometrie gestudeerd. De pdf's van de OU zijn zeker een leuke voorbereiding op het daadwerkelijke niveau, maar geen verplichte voorkennis.
De kant waar ik waarschijnlijk heen wil dus, interessant. Het doel van mijn voorbereiding voor de studie is niet om mijn wiskunde kennis naar het basisniveau te krijgen (vwo wiskunde b), maar een flink stuk hoger, aangezien ik een hoop vrije tijd naast mijn studie over hou en dus het liefst met een voorsprong aan de studie begin zodat ik mijn 7.5, maar liever 8+ doelstelling kan waarmaken.

quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 13:43 schreef Riparius het volgende:

[..]

Ik vind dat basisboek van Van de Craats niet bijster geschikt voor zelfstudie, en diepgang is ook ver te zoeken. Misschien moet je ook eens kijken naar de teksten van de OU die deels gewoon op internet staan. En je zou ook eens naar deze PDFjes van een Vlaamse zomercursus kunnen kijken.
Ik heb even de pdf's van OU/KUL ingekeken en nu snap ik je opmerking over Basisboek Wiskunde. De opbouw van die documenten zijn echt heel anders, ziet er goed uit!
pi_89897555
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 22:05 schreef dennishk het volgende:
De kant waar ik waarschijnlijk heen wil dus, interessant. Het doel van mijn voorbereiding voor de studie is niet om mijn wiskunde kennis naar het basisniveau te krijgen (vwo wiskunde b), maar een flink stuk hoger, aangezien ik een hoop vrije tijd naast mijn studie over hou en dus het liefst met een voorsprong aan de studie begin zodat ik mijn 7.5, maar liever 8+ doelstelling kan waarmaken.

Waar wil je het dan gaan studeren?
Ik zit nu in het eerste jaar van Econometrie aan de EUR, en ik denk dat je er wel wat aan hebt als je
serie lectures volgt, lineaire algebra heb ik nooit gehad op de middelbare en het is aan de EUR meteen 1 van de eerste 3 vakken.
Beneath the gold, bitter steel
  maandag 13 december 2010 @ 22:46:57 #146
221561 dennishk
D_MONKEY_BALLER
pi_89898073
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 22:37 schreef Fingon het volgende:

[..]

Waar wil je het dan gaan studeren?
Ik zit nu in het eerste jaar van Econometrie aan de EUR, en ik denk dat je er wel wat aan hebt als je
serie lectures volgt, lineaire algebra heb ik nooit gehad op de middelbare en het is aan de EUR meteen 1 van de eerste 3 vakken.
Erasmus ook ;). Ik heb het studieschema van de bachelor al opgeduikeld dus ik ben even bezig een programma te maken ter voorbereiding.. Lineaire algebra had ik inderdaad al in de planning staan!

Hoe bevalt het je tot nu toe? Hoe waren de eerste toetsen?
(Ik heb de diagnostische toets bekeken, die is wel erg makkelijk, zelfs zonder voorbereiding :s)
pi_89906942
Ik heb twee topologieboeken en de een zegt:

Een ruimte X is connected als X niet geschreven kan worden als disjuncte vereniging van twee niet lege clopen deelverzamelingen.

En de ander zegt:

Een ruimte X is connected als X niet geschreven kan worden als disjuncte vereniging van twee niet lege open deelverzamelingen.

Ze zijn equivalent neem ik aan? Vanwaar dat verschil tussen open en clopen. Wanneer is welke fijner in gebruik?
  dinsdag 14 december 2010 @ 10:37:06 #148
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_89909316
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 09:02 schreef TheLoneGunmen het volgende:
Ik heb twee topologieboeken en de een zegt:

Een ruimte X is connected als X niet geschreven kan worden als disjuncte vereniging van twee niet lege clopen deelverzamelingen.

En de ander zegt:

Een ruimte X is connected als X niet geschreven kan worden als disjuncte vereniging van twee niet lege open deelverzamelingen.

Ze zijn equivalent neem ik aan? Vanwaar dat verschil tussen open en clopen. Wanneer is welke fijner in gebruik?
Er zijn wel meer formuleringen, zoals X connected desda de enige clopen verzamelingen zijn X en de lege verzameling. Welke het meest fijn in gebruik is hangt af van de situatie, als je iets wilt bewijzen als bla => X connected dan ligt het voor de hand om de definitie te gebruiken die het makkelijkst vanuit bla volgt (beetje open deur ja :+, maar ik weet niet of er een specifieker antwoord mogelijk is?).
heeft de hoop dat het allemaal stiekum toch nog goed komt...
Fotoboek
pi_89909587
Ik vind het wel een beetje raar dat samenhangende ruimten leeg mogen zijn volgens deze definities. Dat is net zoiets als zeggen dat 1 een priemgetal is.
  dinsdag 14 december 2010 @ 10:52:52 #150
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_89909825
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 10:46 schreef thabit het volgende:
Ik vind het wel een beetje raar dat samenhangende ruimten leeg mogen zijn volgens deze definities. Dat is net zoiets als zeggen dat 1 een priemgetal is.
Zou het serieuze gevolgen hebben als je 1 wel als priemgetal toelaat, of is het net zoiets als de eeuwigdurende discussie of 0 nu wel of niet bij de natuurlijke getallen hoort? Verder, als je kijkt naar maattheorie en kansruimten e.d., volgens mij wordt daar (ook) nooit expliciet vermeld dat het geen lege ruimte mag zijn...
heeft de hoop dat het allemaal stiekum toch nog goed komt...
Fotoboek
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')