quote:
Op dinsdag 23 november 2010 23:23 schreef boertie het volgende:[..]
Je bent in de war met nylon. Teflon is zelfs behoorlijk maatvast bij temperatuurveranderingen.
PTFE heeft een hoge lineaire uitzettingscoëfficient van 8 x 10-5 1/°C, d.w.z. dat bij een temperatuursverhoging c.q. -verlaging van 10°C, het materiaal 0,8 mm p/m langer, respectievelijk korter wordt. Bij een temperatuur van ± 18 tot ± 25°C treedt bij PTFE een duidelijke volumevergroting op. Het is daarom belangrijk dat bij onderdelen met kleine toleranties wordt vastgelegd bij welke temperatuur gemeten wordt.Ter YOU-er informatie .... kamertemperatuur is 20 'C (althans, dat wordt voor laboratoria aangehouden) en zoals je ziet is dat nu precies een temperatuurgebied waarin teflon een uitzettingseigenaardigheidje heeft. Bij bewerken van een stuk teflon, dat over het algemeen op of onder kamertemperatuur zal zijn, wordt het warm en zet het dus ineens snel uit.
Ik was dus NIET in de war

ik wist waar ik het over had. En nogmaals; die uitzetting helpt bij afdichting ietwat. (Ik heb vroegâh met teflon gewerkt, zie je ..... gevulde pakkingen maken.)