abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_89019675
Beste FOK!ers,

Op internet vind ik er niet echt een duidelijk antwoord op, maar als je een kleine vof bent (ga uit van 2 personen en een winst van een paar duizend euro), ben je dan verplicht om een jaarrekening op te laten stellen door een accountant?

Van m'n "aanstaande" accountant kreeg ik te horen dat het bijna 2000 euro gaat kosten, en als je dan al niet zo'n grote winst hebt dan is dat toch vrij veel ineens.
Het is ook jammer dat je eigenlijk als leek niet weet waar je aan toe bent. Hier kost het bijna 2000, maar ik lees dat het bij sommige bedrijven voor de helft kan, maar je weet gewoon niet wanneer het nou goed is en wanneer niet.

Ik ben bereid alle administratie zo veel mogelijk zelf te doen, evenals de omzetbelastingaangiftes elk kwartaal, maar over de jaarrekening vind ik overal andere berichten.
Zo vind ik hier dat het afgeschaft is voor kleine ondernemingen, maar ik kan weer geen bevestigende bron vinden en ook niet of het wel voor vof's geldt, gezien de domeinnaam:
http://www.eenmanszaakopr(...)et-langer-verplicht/

Is er iemand die hier meer van weet?

Thanks!
pi_89019817
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
  maandag 22 november 2010 @ 17:41:55 #3
165633 eriksd
The grand facade...
pi_89019835
2de hit op google.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_89019943
quote:
Volgens die pagina hoeven we hem niet te deponeren, maar dan hoeft er dus helemaal geen jaarrekening te zijn?
  maandag 22 november 2010 @ 17:46:21 #5
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_89020048
Je hoeft ook geen jaarrekening te hebben. Maar voor je fiscale aangifte is het wel handig als je een balans en resultatenrekening hebt. Want je moet toch iets meer dan alleen een bedrag voor winst invullen op je aangifte.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  maandag 22 november 2010 @ 17:46:24 #6
165633 eriksd
The grand facade...
pi_89020052
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 17:44 schreef Fireblast het volgende:

[..]

Volgens die pagina hoeven we hem niet te deponeren, maar dan hoeft er dus helemaal geen jaarrekening te zijn?
Je haalt nu wat door elkaar. Een jaarrekening is in de eerste plaats handig voor je eigen financiele inzicht, het deponeren kan verplicht zijn.

Er is dus geen harde verplichting om er een te deponeren voor jou, maar ik raad je toch aan er zelf wel één bij te houden. Met name voor de fiscus.
Bis bis bis
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_89020401
Ja maar als dat zo'n beetje een kwart van onze winst gaat kosten dan maak ik liever zelf wat wat me goede inzichten geeft in de financiele situatie zonder dat dat voldoet aan de jaarrekening-vereisten.
  maandag 22 november 2010 @ 17:57:06 #8
165633 eriksd
The grand facade...
pi_89020483
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 17:54 schreef Fireblast het volgende:
Ja maar als dat zo'n beetje een kwart van onze winst gaat kosten dan maak ik liever zelf wat wat me goede inzichten geeft in de financiele situatie zonder dat dat voldoet aan de jaarrekening-vereisten.
Je hoeft het niet door die persoon te laten doen, je kan het zelf ook met freeware programma's denk ik. Zolang het maar voor jou en de fiscus duidelijk is.
Bis bis bis
  maandag 22 november 2010 @ 17:57:27 #9
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_89020494
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 17:54 schreef Fireblast het volgende:
Je moet het zelf weten maar als ik je post lees, heb ik niet het idee dat je echt weet hoe de financiële en fiscale regeltjes werken.
Voor je het weet laat je hier meer geld liggen dan een boekhouder kost.

Als je een beetje goede afspraken maakt, hoeft het geen duizenden euro's te kosten.
pi_89020522
http://www.google.nl/sear(...)licht%3F&btnG=Zoeken

Volgens de 3e en 5e hit hoeft het niet meer, maar het is wel fijn om er eentje te hebben voor financieringen en dergelijke en eigenlijk vloeit je jaarrekening al bijna voort uit de winst uit onderneming voor je aangifte inkomstenbelasting, waar je een balans en een resultatenrekening moet invullen.
Zo'n jaarrekening hoeft helemaal niet door een (dure) accountant gemaakt te worden zeker niet voor een VOF maar kan je ook bij het boekhoudkantoor om de hoek laten maken, waar ze er echt geen 2000 euro voor vragen.
pi_89020605
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 17:57 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Je moet het zelf weten maar als ik je post lees, heb ik niet het idee dat je echt weet hoe de financiële en fiscale regeltjes werken.

Als je een beetje goede afspraken maakt, hoeft het geen duizenden euro's te kosten.
Stuur TS ff een PB ;)
  maandag 22 november 2010 @ 18:01:10 #12
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_89020621
O ja, voor 100 euro vul ik de cijfertjes wel netjes voor je in. (Meer werk is het volgens de meesten in dit topic toch niet.)
Maar ja, dan moet je alles wel netjes en correct aanleveren.
pi_89020980
Nou dan weet ik voorlopig voldoende en bespaart het me heel wat hartklachten. :')

@MAW: Kun je "netjes en correct" definiëren? Invoeren in een bepaald programma en that's it of wat moet ik me er bij voorstellen?

quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 17:57 schreef ManAtWork het volgende:
Dat ga ik ook niet ontkennen, maar volgens moet je toch best wel wat fout doen om een accountant die een kwart van je winst kost rendabel te maken.

Maargoed, als een boekhouder ook voldoet en die het voor een paar honderd euro kan regelen dan wordt het ineens een ander verhaal. :)

Dank voor alle replies weer. :D
  maandag 22 november 2010 @ 18:51:12 #14
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_89022553
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 18:12 schreef Fireblast het volgende:
Nou dan weet ik voorlopig voldoende en bespaart het me heel wat hartklachten. :')

@MAW: Kun je "netjes en correct" definiëren? Invoeren in een bepaald programma en that's it of wat moet ik me er bij voorstellen?
Geen schoenendoos, duidelijke balans en resultatenrekening, goede (en sluitende) specificaties en verwijzingen. Om maar ergens mee te beginnen natuurlijk.
quote:
[..]

Dat ga ik ook niet ontkennen, maar volgens moet je toch best wel wat fout doen om een accountant die een kwart van je winst kost rendabel te maken.
Gelukkig denkt de gemiddelde ondernemer daar anders over. Je vraagt je slager toch ook niet om even een brood te bakken of een muurtje te metselen?
quote:
Maargoed, als een boekhouder ook voldoet en die het voor een paar honderd euro kan regelen dan wordt het ineens een ander verhaal. :)
En weer iemand die voor een dubbeltje op de eerste rij wil zitten. Ik weet niet waarin je onderneemt, maar ik neem aan dat jij ook wilt dat jullie kwaliteit betaald hoort te worden.
quote:
Dank voor alle replies weer. :D
Daar zijn we voor. :D
pi_89026679
Ja ik snap dat kwaliteit betaald moet worden, maar ik neem aan dat je ook snapt dat een kwart omzet missen niet de makkelijkste optie voor mij / ons is.

Het hele wereldje is gewoon zo ontransparant; hoe moet ik weten of iemand van een paar honderd euro nou een prutser is omdat het nooit netjes kan gebeuren als het zo goedkoop is, of dat iemand van een paar duizend euro juist een 'oplichter' is omdat hij er veel te veel geld voor vraagt?

Als je een fiets koopt kun je er op zitten en een rondje fietsen en kijken of hij naar behoren werkt, maar dat gaat hiermee gewoon niet.
pi_89027816
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 20:21 schreef Fireblast het volgende:
Ja ik snap dat kwaliteit betaald moet worden, maar ik neem aan dat je ook snapt dat een kwart omzet missen niet de makkelijkste optie voor mij / ons is.
Je bedoelt een kwart winst ;)
quote:
Het hele wereldje is gewoon zo ontransparant; hoe moet ik weten of iemand van een paar honderd euro nou een prutser is omdat het nooit netjes kan gebeuren als het zo goedkoop is, of dat iemand van een paar duizend euro juist een 'oplichter' is omdat hij er veel te veel geld voor vraagt?
Referenties vragen? Marktonderzoek?
quote:
Als je een fiets koopt kun je er op zitten en een rondje fietsen en kijken of hij naar behoren werkt, maar dat gaat hiermee gewoon niet.
Maar dan nog weet je niet of bijv. de lasnaden op termijn sterk genoeg zijn. M.a.w. je zal op enig moment moeten vertrouwen op de informatiebronnen die je ter beschikking staan om te kunnen beoordelen of de prijs/kwaliteit verhouding in orde is.
In jouw geval kan je bijv. 10 offertes opvragen. Daar volgt vanzelf een modus uit, die je een idee geeft van de reeële prijs voor de te leveren dienst.
pi_89030106
Ja maar op een fiets heb je ook nog garantie. :P

Maargoed, nogmaals dank voor alle replies, ik ga d'r een paar nachtjes over slapen en een goede boekhouder slash accountant zoeken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')