abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_88979879
De kraan bij de wasbak in de badkamer is kapot: er is een soort van ring gebroken in het binnenwerk van de koude kraan en ik kan niet simpel een nieuw binnenwerk kopen omdat het een oud model is. Dus moet er een kompleet nieuwe kraan op. Probleem is nu dat de huidige kraan onder de wasbak zit vastgeschroefd: de ruimte waar de moer zit is erg smal en 'diep' en ik kan daardoor met geen enkele mogelijkheid grip krijgen op de moer! Ik kan 'm eigenlijk alleen maar 'van onderen' benaderen, om het zomaar te zeggen. Met een waterpomptang heb ik al moeite genoeg de schroef te 'pakken' maar kracht zetten en draaien is gewoon onmogelijk.

Heb je speciaal gereedschap of zo nodig om een moer die in feite 'in' een soort gat zit, los te kunnen draaien...? Hopelijk snapt iemand de situatie. ;)
  zondag 21 november 2010 @ 17:10:17 #2
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_88979951
pijpsleuteltje?

Of een doppenset lenen?
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_88979954
een dopsleutel en wat sprayen met WD40 moet lukken schat ik in
pi_88980400
Pijpsleutel of dopsleutelsetje incl. verlengstuk ja.
pi_88980786
Er is in de bouwmarkt een speciale sleutel te koop daarvoor http://www.klushandel.nl/product_info.php?products_id=280584
pi_88985207
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 17:38 schreef kiwiholland het volgende:
Er is in de bouwmarkt een speciale sleutel te koop daarvoor http://www.klushandel.nl/product_info.php?products_id=280584
Dit dus ^O^
pi_88985338
Een andere mogelijkheid is:
Water afsluiten, leidingen losmaken, wastafel demonteren, kraan demonteren, nieuwe kraan monteren, wastafel monteren, leidingen aansluiten, hoofdkraan water weer open, controleren op lekkage.

Een stuk bewerkelijker maar werkt ook vaak.
  zondag 21 november 2010 @ 20:05:57 #8
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_88985530
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 19:59 schreef klipper het volgende:

[..]

Dit dus ^O^
Lijkt idd handiger. maar die heb ik niet/kende ik nog niet. :)
Maar als je en pijpsleutel of dop hebt liggen lukt het uiteindelijk toch ook?
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_88985712
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 20:05 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Lijkt me wel, ik zie niet waarin dat speciale ding verschilt van een dopsleutel, behalve dan dat je met een dopsleutelsetje nog meer kan dan met dat ding. :D
pi_88986003
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 20:05 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Ligt eraan, bij sommige kranen kan dat prima doordat er bijvoorbeeld een moer op een draadeindje gedraaid moet worden die vervolgens een hale maan ring tegen de wastafel aandrukt.
Bij andere modellen zit de moer echter om het leidingwerk heen en dan lukt het niet.
Vaak is de moer dan een M13.
  zondag 21 november 2010 @ 20:16:43 #11
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_88986033
quote:
Op zondag 21 november 2010 20:02 schreef klipper het volgende:
Een andere mogelijkheid is:
Water afsluiten, leidingen losmaken, wastafel demonteren, kraan demonteren, nieuwe kraan monteren, wastafel monteren, leidingen aansluiten, hoofdkraan water weer open, controleren op lekkage.

Een stuk bewerkelijker maar werkt ook vaak.
Precies wat ik ook heb gedaan toen ik hetzelfde probleem had. Zonder muur in de weg kun je er een stuk beter bij.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
<a href="https://regenrace.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >regenrace of niet?</a>
pi_88986531
als t allemaal niet lukt kun je nog altijd verhuizen :)
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
pi_88987561
Hoe werkt die kraansleutel nu precies? Het is me wat onduidelijk waarom er een veer inzit.
pi_88988114
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 20:43 schreef richardrahl het volgende:
Hoe werkt die kraansleutel nu precies? Het is me wat onduidelijk waarom er een veer inzit.
Veer?

De rode staaf is om de afstand te overbruggen.
De zwarte staaf is om de moer los of vast te draaien, het gedeelte waar je kracht mee kan zetten.
De zwarte halfronde getande bek is om de moeren van verschillende diameters vast te kunnen grijpen.
In de getoonde afbeelding is deze dis voor alle moeten vanaf M10 tot en met M32 en alles wat daar tussen in zit, zeg maar een soort van veredelde verstelbare sleutel met een vaste bek
pi_88988290
ik zie een veer op die afbeelding, maar die zal wel zijn om die bek in te stellen.
wel een handige sleutel zeg, wist niet dat die dingen bestonden.
pi_88989014
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 20:55 schreef richardrahl het volgende:
ik zie een veer op die afbeelding, maar die zal wel zijn om die bek in te stellen.
wel een handige sleutel zeg, wist niet dat die dingen bestonden.
Ik denk dat wat jij als veer ziet, de getande halfronde bek is welke voor al die verschillende maten is.
pi_88993320
Pijp- of dopsleutel gaat niet werken omdat door de moer heen een soort van lange schroefdraad-iets loopt (ja, ik heb er dus echt geen verstand van ;) ) van zo'n 7 cm lang. DIe dop kan je er dus niet opzetten! Die kraansleutel zou wel eens wat kunnen zijn! Nooit gezien, trouwens. Maar dan nog... die moer is nogal dun en er is overheen geschilderd (niet door mij) en het lijkt haast onmogelijk er grip op te krijgen...

Dat wordt dan inderdaad verhuizen... :P

Bedankt voor alle suggesties zover! Ik ga maar eens kijken of ik ergens zo'n kraansleutel kan scoren...
pi_88993710
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 22:03 schreef hello_goodbye het volgende:
Pijp- of dopsleutel gaat niet werken omdat door de moer heen een soort van lange schroefdraad-iets loopt (ja, ik heb er dus echt geen verstand van ;) ) van zo'n 7 cm lang. DIe dop kan je er dus niet opzetten! Die kraansleutel zou wel eens wat kunnen zijn! Nooit gezien, trouwens. Maar dan nog... die moer is nogal dun en er is overheen geschilderd (niet door mij) en het lijkt haast onmogelijk er grip op te krijgen...

Dat wordt dan inderdaad verhuizen... :P

Bedankt voor alle suggesties zover! Ik ga maar eens kijken of ik ergens zo'n kraansleutel kan scoren...
En optie 2........
Wastafel demonteren en verder..........
pi_88994623
los ijzerzaag blad een kant intapen, en zo plat tegen onderkant wastafel afzagen
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_88994894
je hebt een draadeind van 7 centimeter .
Zou ik met een kraspen een center slaan in die moer en dan in stappen een gat erin boren .
Wanneer de moer door is, is de spanning ervan af en kan je hem losdraaien .
Zit het echt vastgerot ,doe je het aan twee zijden
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')