abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_88956501
Ben het even kwijt. Heb om de 30cm een lat getimmerd over mijn balken op de schuine dakwanden

Wat is nou het makkelijkst werken. De platen dwars op de latten (gaat dat kieren..?) of de platen in de lengterichting op de latten.
pi_88956730
Dwars op de latten is tegenwoordig gebruikelijk.
pi_88957202
Dwars op de latten zou steviger moeten zijn, je ondersteunt de plaat op meer punten dan wanneer je hem in dezelfde richting erop zet.
pi_88957463
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 november 2010 21:37 schreef rdol het volgende:
Ben het even kwijt. Heb om de 30cm een lat getimmerd over mijn balken op de schuine dakwanden

Wat is nou het makkelijkst werken. De platen dwars op de latten (gaat dat kieren..?) of de platen in de lengterichting op de latten.
Hoe ga je het afwerken?

Worden de platen gestuct, dan kan je de platen dwars op de raggels schroeven en zelfs een beetje ruimte tussen de platen houden

Worden de platen alleen gesaust en blijven de naden in het zicht, dan de raggels onder de naad
pi_88957542
Ik gebruik AK-(afgeschuinde)-platen en wil de naden met een gaas bedekken en alleen daar ter plekke van de naden afstuccen.

Kan het dan ook dwars op de latten..?
pi_88968664
je werkt altijd dwars op de onderconstructie. Dan krijg je een veel steviger geheel.

En met de AK platen kun je ze gewoon strak tegen elkaar aanzetten en dan inderdaad met gaas en fix&finish of iets soortgelijks de naden dichtsmeren (wel een keer of 3 doen trouwens, en dan steeds iets breder opzetten).
pi_88968695
ik zou zeggen evenwijdig aan de latten, dan liggen de naden strak op 1 raggel en krijg je geen hoogte verschil tussen 2 platen!
pi_88983766
hoogte verschil moet je voorkomen door vooraf je wand uit te lijnen, anders gaat je hele wand golven, want dakbalken hangen altijd door!

procedure:
- uitlijnen vd dakbalken, dit doe je door op dwars op je dakbalken aan bijde zijden een touwtje te spannen van onder naar boven. Vervolgens schroef je latten parallel aan de dakbalken op de dakbalken. Aan het begin en aan het eind tegen het touwtje aan, vervolgens rechtdrukken met een lange waterpas en verder vastschroeven. Uiteraard steken deze latten allemaal een stukje over de dakbalken heen.
- haaks op deze latten schroef je om de 30-40 cm rachels
-haaks op deze rachels, dus weer parallel aan de dakbalken vervolgens het gips.
  zondag 21 november 2010 @ 19:51:43 #9
545 dop
:copyright: dop
pi_88984879
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 november 2010 21:54 schreef R2R het volgende:
Dwars op de latten zou steviger moeten zijn, je ondersteunt de plaat op meer punten dan wanneer je hem in dezelfde richting erop zet.
Dat is onzin , je ondersteunt anders maar niet meer,
in de lengte kan een voordeel zijn omdat je de gehele lengte van de naden ondersteunt met een lat.
ik ga er dan wel van uit dat je platen hebt die je de gehele lengte kan overspannen, anders heb je natuurlijk naden op de korte kant, ook al zijn dat dan wel minder naden

voor de latten zelf geld wel dat die dwars op de draagbalken moeten , tenzij de overspanning van de draagbalken korter is als de afstand tussen de draagbalken, maar die kans acht ik heel klein

[ Bericht 5% gewijzigd door dop op 22-11-2010 06:13:32 ]
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_88986903
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 19:19 schreef klaaskootstra het volgende:
hoogte verschil moet je voorkomen door vooraf je wand uit te lijnen, anders gaat je hele wand golven, want dakbalken hangen altijd door!

procedure:
- uitlijnen vd dakbalken, dit doe je door op dwars op je dakbalken aan bijde zijden een touwtje te spannen van onder naar boven. Vervolgens schroef je latten parallel aan de dakbalken op de dakbalken. Aan het begin en aan het eind tegen het touwtje aan, vervolgens rechtdrukken met een lange waterpas en verder vastschroeven. Uiteraard steken deze latten allemaal een stukje over de dakbalken heen.
- haaks op deze latten schroef je om de 30-40 cm rachels
-haaks op deze rachels, dus weer parallel aan de dakbalken vervolgens het gips.
Shoot.... eigenlijk wist ik dit wel maar niet aan gedacht. Nou vermoed ik dat de balken wel iets doorhangen, maar als dat op een lengte van 3 meter blijft bij max 2 cm dan waag ik het erop (de latten zijn al getacked). Het in tenslotte een schuine wand waar geen kast of iets dergelijks tegenaan komt

Verder proef ik dat het niet heel veel uitmaakt of ik de platen langs of dwars plaats. Bij dwars plaatsing heb ik wel wat minder gedoe met latten die net/niet net wel breed genoeg zijn als ze iets scheef zitten. Bij langs plaatsing heb ik inderdaad minder hoogteverschillen en volgens mij meer solide naden.
  FOK!fotograaf zondag 21 november 2010 @ 20:40:55 #11
17893 Forno
pi_88987400
Als je om de 30cm rachelt, maakt het eigenlijk geen flaus aus of je in de dwars- of lengterichting bevestigd. Beide is prima.
pi_89035740
als je alleen de naden wilt dichtzetten zou ik de rachels en gipsplaten in dezelfde richting doen, en de rachels ter plekke van de naad 70 mm breed houden, dan kun je op één rachel twee gipsplaten bevestigen, en weet je zeker dat de platen onderling niet gaan wisselen, wat scheuren kan geven.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')