FOK!forum / Nieuws & Achtergronden / Verhogen maximumsnelheid in Polen naar 140 km kost niets extra
michaelmoorezaterdag 20 november 2010 @ 14:15
Misschien moeten ze in Polen ook eens zo een mooie ambtelijk organisatie oprichten zoals de
Planbureau voor de Leefomgeving (PBL), dan zullen ze ook berekeningen zien waaruit blijkt dat het veel kost
1 snotterende geelgrijze kwinzel 100.000 euro
2 snelheidsbordjes vervangen 200.000 euro

quote:
za 20 nov 2010,
Sneller over de Poolse snelweg
WARSCHAU - Vanaf 2011 mogen automobilisten het gaspedaal harder intrappen in Polen. Op snelwegen gaat de maximaal toegestane snelheid van 130 naar 140 kilometer per uur. Op autowegen mag er dan 120 in plaats van 110 kilometer per uur worden gereden.

De Poolse president Bronislaw Komorowski heeft daartoe een wet ondertekend, berichtte het Poolse persbureau PAP zaterdag. In de nieuwe wet staat ook, dat de politie geen radars meer mag opstellen om snelheidsovertreders op te sporen. De Poolse politie heeft de afgelopen jaren duizenden lege flitsapparaten geplaatst om snelheidsmaniakken af te schrikken.

In Polen ligt maar circa 900 kilometer snelweg. Voor het EK Voetbal 2012 in Polen en Oekraïne wordt dit verdubbeld. Ook wordt er nog eens ongeveer 2100 kilometer aan autowegen aangelegd
.

[ Bericht 5% gewijzigd door michaelmoore op 20-11-2010 16:07:21 ]
Daffodil31LEzaterdag 20 november 2010 @ 14:18
Kijk, dat land snapt het tenminste.

Eerst komen ze hier de snelle auto's jatten en nu gaan ze er daar mee rijden.

Voor die auto's is het natuurlijk prettig omdat ze nu eindelijk eens die prop roet uit hun uitlaten kunnen kwijtraken die er in NL na jarenlange kruipsnelheden-mishandeling is ingekomen...
michaelmoorezaterdag 20 november 2010 @ 14:20
Ongelofelijk de geiten wollen sokken zijn geïnfiltreerd in alle lagen van de staat

quote:
Missie Planbureau voor de Leefomgeving

Het Planbureau voor de Leefomgeving is het nationale instituut voor strategische beleidsanalyses op het gebied van milieu, natuur en ruimte.

Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) draagt bij aan de kwaliteit van de politiek-bestuurlijke afweging door het verrichten van verkenningen, analyses en evaluaties waarbij een integrale benadering vooropstaat. Het PBL is voor alles beleidsgericht
michaelmoorezaterdag 20 november 2010 @ 14:22
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 november 2010 14:18 schreef Daffodil31LE het volgende:
Kijk, dat land snapt het tenminste.

Eerst komen ze hier de snelle auto's jatten en nu gaan ze er daar mee rijden.

Voor die auto's is het natuurlijk prettig omdat ze nu eindelijk eens die prop roet uit hun uitlaten kunnen kwijtraken die er in NL na jarenlange kruipsnelheden-mishandeling is ingekomen...
Drie weken geleden nog van Krakow naar Dresden gereden ;)
Toppie hoor.
#ANONIEMzaterdag 20 november 2010 @ 14:28
Tja, in Polen vallen dan ook ongeveer drie keer zo veel verkeersdoden per inwoner als in Nederland. Zou je het huidige aantal doden per jaar in Nederland (720 in 2009), vertalen naar Poolse maatstaven, dan kwam je dus op ongeveer 2.160 doden uit.

Of vrij vertaald: ongeveer vier begrafenissen per dag extra.
michaelmoorezaterdag 20 november 2010 @ 14:30
quote:
15s.gif Op zaterdag 20 november 2010 14:28 schreef Elfletterig het volgende:
Tja, in Polen vallen dan ook ongeveer drie keer zo veel verkeersdoden per inwoner als in Nederland. Zou je het huidige aantal doden per jaar in Nederland (720 in 2009), vertalen naar Poolse maatstaven, dan kwam je dus op ongeveer 2.160 doden uit.

Of vrij vertaald: ongeveer vier begrafenissen per dag extra.
Je vergeet te zeggen dat die niet op de snelwegen vallen, maar op de B wegen waar polen nogaleens dronken inhalen zoals ze dat ook in Nederland doen

Dus die extra doden komen door de goede drankcontrole hier en niet door de snelheid
#ANONIEMzaterdag 20 november 2010 @ 15:48
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 november 2010 14:30 schreef michaelmoore het volgende:
Je vergeet te zeggen dat die niet op de snelwegen vallen, maar op de B wegen waar polen nogaleens dronken inhalen zoals ze dat ook in Nederland doen. Dus die extra doden komen door de goede drankcontrole hier en niet door de snelheid
Waar die doden precies vallen, is niet zo relevant. Waar ik tegen ageer, is dat Polen hier wordt neergezet als een soort voorbeeld van hoe het moet.

Nog los van de capriolen op B-wegen of het rijden onder invloed, geldt dat een verhoogde snelheid op snelwegen niet bevorderlijk is; het aantal doden en gewonden neemt erdoor toe, mede vanwege het grotere snelheidsverschil met langzamer verkeer op de snelweg.
Daffodil31LEzaterdag 20 november 2010 @ 15:50
Elfletterig, als jij zo bang bent om op een weg te komen, dan blijf je toch lekker thuis?
#ANONIEMzaterdag 20 november 2010 @ 15:58
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 november 2010 15:50 schreef Daffodil31LE het volgende:
Elfletterig, als jij zo bang bent om op een weg te komen, dan blijf je toch lekker thuis?
Ik ben niet bang om de weg op te gaan. Maar als jij maandelijks loon op mijn bankrekening stort, wil ik wel overwegen om voortaan thuis te blijven.

Wat ik aansnijd, heeft niks te maken met angst, maar gaat over verkeersveiligheid. Ik ben heus niet roomser dan Paus en trap ook wel eens door als het rustig is op de weg. Maar dat wil niet zeggen dat het structureel een goed idee is om de snelheid te verhogen. Dat vergroot alleen maar de risico's en het aantal doden.
wahtzaterdag 20 november 2010 @ 16:03
Waar staat dat het niets extra kost?

Wat maakt het uit?
Daffodil31LEzaterdag 20 november 2010 @ 16:03
Verkeersveiligheid is schijnveiligheid.

Zeker in het geval van Polen, waar men jarenlang niets anders kon kopen dan Lada's, Polski-Fiats en FSO's. Nu rijdt de simpelste boerenlul al met degelijke West-Europese auto's.

Het enige waar (nog) geen verbetering in is gekomen is het drankmisbruik van de gemiddelde Pool...
#ANONIEMzaterdag 20 november 2010 @ 16:07
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 november 2010 16:03 schreef Daffodil31LE het volgende:
Verkeersveiligheid is schijnveiligheid. Zeker in het geval van Polen, waar men jarenlang niets anders kon kopen dan Lada's, Polski-Fiats en FSO's. Nu rijdt de simpelste boerenlul al met degelijke West-Europese auto's.

Het enige waar (nog) geen verbetering in is gekomen is het drankmisbruik van de gemiddelde Pool...
Niet alleen je auto bepaalt de verkeersveiligheid. Auto's zijn wel beter geworden, wat beslist heeft bijgedragen aan de daling van het aantal verkeersdoden. Maar zo'n 95 procent van alle ongevallen hangt samen met menselijk gedrag (waar drankmisbruik een voorbeeld van is).
michaelmoorezaterdag 20 november 2010 @ 16:08
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 november 2010 16:03 schreef Daffodil31LE het volgende:

Het enige waar (nog) geen verbetering in is gekomen is het drankmisbruik van de gemiddelde Pool...
En de extra verkeersdoden vergeleken met Nederland komt door de Wodka
michaelmoorezaterdag 20 november 2010 @ 16:09
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 november 2010 16:03 schreef waht het volgende:
Waar staat dat het niets extra kost?

Wat maakt het uit?
Men praat niet over kosten , dus het overspuiten van die 500 verbodsbordjes dat zullen wel zo ongeveer de kosten zijn lijkt me.
Ik kom regelmatig in Polen van Krakow naar Dresden en zou werkelijk niet weten wat het voor kosten zouden zijn

Het zou wel goed zijn als ze die lokale drank- champignonverkopers langs de snelweg zouden wegjagen want vandaag of morgen wordt er een overhoop gereden