abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_285339
Waarom kennen we eigenlijk gevoelswaarde toe aan kleuren? Rood zien we als gepassioneerd, vurig, groen is rustgevend, wit maagdelijk, rein, etc.
Is dit fysiologisch bepaald, psychisch, emotioneel, rationeel, cultureel?
En heeft iedereen hetzelfde gevoel bij een bepaalde kleur, in hoeverre laat je emoties meespelen bij het kiezen van kleuren?
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  dinsdag 1 augustus 2000 @ 09:35:21 #2
4715 Vishnu
OmNamahShivaya
pi_285409
In feite zijn er drie invloeden te noemen die een gevoelswaarde aan kleur toekennen:
1. je eigen ervaringen
2. de gevoelswaarden die je cultuur aan die kleur meegeven en
3. de gevoelswaarde die we als mens aan die kleur meegeven

jouw eigen ervaringen worden natuurlijk gekleurd door nummer 2 en 3

2 is bijvoorbeeld dat hier in het westen zwart als een rouwkleur wordt gezien terwijl in veel oosterse landen de rouwkleur juist wit is en dus krijgt hier zwart een droevige gevoelswaarde en daar wit...

3 is bijvoorbeeld dat over de hele wereld rood wel de associatie van de zon en vuur meekrijgt en dus van gevoelens die met vuur gepaard gaan: gevaar bijvoorbeeld.

't Is dus best complex dat kleur en gevoel samengaan om daar één rechte lijn in te vinden, maar het is wel hartstikke logisch. Kleuren werden van vroeger uit al voor bepaalde ceremoniën gebruikt en aan ceremoniën zitten emoties verbonden. simpel he?

Surprise us with your life!!
  dinsdag 1 augustus 2000 @ 10:26:52 #3
1275 sataN
Phenomenally & properly ki
pi_285459
En in je hersenen kan je ook kleuren met dingen verbinden. Sommige mensen kunnen kleuren proeven of ruiken, zoals bijvoorbeeld lavendel paars kan ruiken, of een openhaard geel.

Dat is een soort aanleg.

Frankly, my dear, I don't give a damn.
  dinsdag 1 augustus 2000 @ 12:56:59 #4
1414 Kangaroo
the Kangaroo hopper
pi_285581
Volgens mij heeft het meer met de natuur te maken, dan met gevoel. Hoewel natuur ook een gevoel kan oproepen. Als je in de natuur kijkt en naar de kleuren van beesten, dan zijn rood, zwart en geel altijd
kleuren die op gevaar wijzen. Geel kan ook nog warmte aangeven (vuur). Zwart - de kleur van de dood. Rood - de universele kleur van gevaar. Groen is vaak de kleur voor veiligheid - groen gras, grazen, kleur van de kameleon om zich te verbergen - groen is de kleur die volgens mij ook het vaakst voorkomt. Krokodillen en sommige slangen zijn juist groen om verwarring te stichten.. u waant zich veilig maar dan.. hap! Wit - koel, koud, dood.
Dus volgens mij heeft de gevoelsbetekenis van kleuren meer te maken met hoe de natuur met kleuren omgaat, dan met ons gevoel.
I am a lonesome Kangaroo, so far from hooooooooome
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 1 augustus 2000 @ 13:32:36 #5
862 Arcee
Look closer
pi_285599
quote:
Op 01 augustus 2000 12:56 schreef Kangaroo het volgende:
Groen is vaak de kleur voor veiligheid - groen gras, grazen, kleur van de kameleon om zich te verbergen

En natuurlijk niet te vergeten het groene stoplicht

Ikzelf vind blauw de mooiste kleur. Daar voel ik me altijd erg prettig bij. Groen vind ik een stuk minder. Oranje, onze nationale kleur, vind ik puur als kleur ronduit lelijk. Verder vind ik bruine ogen errug mooi.

Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_285662
quote:

Sommige mensen kunnen kleuren proeven of ruiken, zoals bijvoorbeeld lavendel paars kan ruiken, of een openhaard geel.

Yeah right...
  dinsdag 1 augustus 2000 @ 16:45:23 #7
1275 sataN
Phenomenally & properly ki
pi_285758
Joh wat is dat voor een rare reactie? dat jij het niet hebt betekend niet meteen dat het niet bestaat!
Frankly, my dear, I don't give a damn.
pi_285827
grow up, Roché
Mijn Nederlands is prima, ik kan gewoon niet typen!
pi_286195
Ik neem aan dat je voor jezelf kan denken en niet iemand anders zijn gedachten klakkeloos overneemt. Daarmee bedoel ik te zeggen dat het complete onzin is dat je kleuren kunt proeven, en ik weet niet wie jouw informatiebron is... maar hallo... denk even na.
"Hmmm, wat voor een weer zal het worden...? even proeven.... mooi weer! want ik proef dat de lucht vandaag er blauw uitziet!"
pi_286203
er zijn wel vreemdere dingen waargenomen. Dat het wetenschappelijk niet bewezen is zegt geen reet eigenlijk, we weten nog zo weinig over de mens.
pi_286383
Denk nou eens zelf na... Als je even nagaat wat een kleur inhoudt (weerkaatsing van licht op je netvlies) en wat een geur inhoudt (stoffen (atomen) die het reukorgaan prikkelen), dan kun je toch wel eruit komen dat wat Satan zei (niet persoonlijk bedoeld trouwens) onzin is. Stel dat je het voorwerp nog nooit gezien hebt en je krijgt het geblinddoekt te eten, kun je dan ook de kleur proeven?!?!!?!?!?
pi_286449
nogmaals: wie vertelt jou dat er geen mensen zijn die dat wel kunnen? Hoe kun je alles nou zo stellig beweren? Is het bewezen dat het netvlies niet gevoelig is voor andere dingen dan licht? (ik denk bijvoorbeeld aan rook)?
pi_286797
quote:

wie vertelt jou dat er geen mensen zijn die dat wel kunnen?

Niemand, ik denk voor mezelf... en dat van Satan vond ik wel erg ver gezocht.
  woensdag 2 augustus 2000 @ 13:05:19 #14
262 Re
Kiss & Swallow
pi_286808
Roché.. heb je wel een sterretjes gezien als je je hoofd stoot of hard moet niesen?.. een visuele waarneming die er echt niet is...Die irritante piep in je oren soms s'nachts.. das echt niet afkomstig van een geluidsbron hoe denk je dat een visuale waarneming tot plaatje wordt gevormd .. echt niet door wat je ziet hoor maar door wat neuronen doorgeven verwerken en vormen precies zo met reuk, geluid, bepaalde kleuren kunnen bepaalde netwerken activeren, associaties leggen.

Als ik blauw zie denk ik aan de zee en ik ruik de zee proef het zilt op mijn tong, hoor de golfslag in de branding, voel de wind door mijn haar

04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_287341
quote:

heb je wel een sterretjes gezien als je je hoofd stoot

Ja, en dat komt door die dreun. Blijf je sterretjes zien dan kun je ervan uit gaan dat je een hersenbeschading hebt. Dus als Satan zegt: "zoals bijvoorbeeld lavendel paars kan ruiken, of een openhaard geel." dan kan dat alleen als je hersenen een kort moment niet goed functioneren door een bijvoorbeeld plotselinge druk of klap.
Als je een vloerbedekking hebt die bijvoorbeeld in 30 verschillende tinten en kleuren worden gemaakt, wil jij zeggen dat als sommige mensen er aan likken (geblinddoekt) kunnen proeven welke kleur dat ding heeft??? Yeah right, denk even na. En kom nou niet met zogenaamde tegenargumenten, jij weet net zo goed als mij dat dat complete onzin is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')