abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_88915019
Om divers klein freeswerk te kunnen verrichten is een bovenfrees erg lomp. Vandaar dat een freestafel een handig hulpstuk is. In verschillende 'woodworking' tijdschriften worden er hele hoofdstukken aan gewijd, dus moest ik er ook maar aan geloven: Een zelfbouw freestafel.

Mogelijkheden met zo'n freestafel:

Na wat kleinschalig onderzoek en filmpjes op Youtube te hebben bekeken, ben ik aan het ontwerpen geslagen. Mijn Bosch POF 1100 AE bovenfrees moest op een eenvoudige manier te monteren zijn en de freestafel moest op de workmate passen zodat de tafel zelf niet al teveel ruimte in beslag neemt. Daarnaast wil ik een langsgeleider hebben die ook geschikt is om bijvoorbeeld zwaluwstaartverbindingen te kunnen frezen. Daarmee wordt het ontwerp gelijk wat ingewikkelder.

Vandaar dat ik in Unigraphics NX5 de freestafel heb uitgewerkt en van ieder los onderdeel een werktekening uitgetrokken. Op die manier weet ik zeker dat straks alles in elkaar past, en functioneert zoals het zou moeten.

Het ontwerp:

Het op maat gezaagde hout, compleet met bouwtekeningen.

De tekeningen afgetekend op het MDF.

Alle losse onderdelen voorzien van alle benodigde gaten.

Twee maal 9mm MDF op elkaar gelijmd met een doorlopende groef voor M8 draadeind.

Bij gebrek aan Lamello's maar een veer ingefreesd.

De langsgeleider in elkaar gelijmd met D3 houtlijm.

Wordt vervolgd.
pi_88915616
Wow, wat een keurig werk!
Een iPhone/mobile dashboard op basis van je PVoutput gegevens. (free to use)
pi_88925396
Ziet er keurig uit hoor, maar heb je overigens overwogen om de aanslag/geleiding van je werkstuk nog met formica/kunststof af te werken? mdf is zeker niet het "hardste"wat je kunt krijgen. Als ik nu al zie hoe je te werk gaat kun je denk ik straks t niet waarderen als je werkstuk niet exact gefreesd word doordat de aanslag door allerlei freesbewerkingen niet al te strak meer is. :)
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
  zaterdag 20 november 2010 @ 00:18:54 #4
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_88928778
Wauw, ziet er netjes uit :) .
Ik kreeg bij mij de aanslag niet helemaal netjes.
Al zit dat ook wel een beetje in het gebrek in tijd dat ik er voor vrij kan/wil maken.
Dus ik heb er eentje via baptist gekocht.
Waar ik zelf wel mee zit is het monteren van de bovenfrees onder de tafel.
Zelf heb ik nu een systeem gemaakt met M8 bouten, maar hoe heb jij dat gedaan/ga je dat doen?
pi_88936236
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 november 2010 00:18 schreef bleiblei het volgende:
Wauw, ziet er netjes uit :) .
Ik kreeg bij mij de aanslag niet helemaal netjes.
Al zit dat ook wel een beetje in het gebrek in tijd dat ik er voor vrij kan/wil maken.
Dus ik heb er eentje via baptist gekocht.
Waar ik zelf wel mee zit is het monteren van de bovenfrees onder de tafel.
Zelf heb ik nu een systeem gemaakt met M8 bouten, maar hoe heb jij dat gedaan/ga je dat doen?
Kijk eens bij axminster, mooie systemen om je frees vast te maken, te bedienen(van bovenaf) en er weer makkelijk vanaf te kunnen halen. Wel wat aan de prijs, maar knap spul(komt onder eigen merk van axminster overigens) :)
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
  zaterdag 20 november 2010 @ 15:47:34 #6
36431 bleiblei
pi_88944527
Ik ken het idd. Kan je de frees ook van bovenaf in hoogte verstellen enzo. Maar die systemen mij even te duur momenteel :P .
pi_89025159
Afwerken met Formica is een prima tip inderdaad, alleen zal ik de tafel niet dusdanig veel gaan gebruiken dat een dergelijke afwerking nodig is lijkt me. Er hoeven alleen wat kleine werkstukjes overheen zo nu en dan. Grote vlakken blijf ik uit de hand doen denk ik.

Inmiddels ben ik aardig opgeschoten met de tafel. Hoef nu alleen nog wat puntjes op de spreekwoordelijke 'i' te zetten, en de 'lift' maken. De frees ga ik van onderaf indrukken met een M8 draadeind en een inslagmoer in het liftframe. Je zou hem ook andersom uit kunnen voeren en de frees omhoog trekken, maar dat vind ik teveel werk. Wat wel een voordeel is daarvan, is dat je de frees van bovenaf op hoogte kunt stellen. Nu moet ik door de kniën straks.

Het werkblad

De bevestiging van de frees. Simpel en functioneel.

De geleiding vanaf de achterkant gezien

De zwaluwstaart-inrichting. Met de onderste vleugelmoer kun je beide sleden 'locken', vervolgens met het draadeind rechts de steek precies inregelen, en vervolgens met beide bovenste vleugelmoeren kun je het geheel vastzetten aan de geleiding en gaat het nergens meer naartoe. De middelste vleugelmoer is om één van beide schuifdelen van de 'fence' vast te zetten.

De freestafel compleet. Wanneer je de zwaluwstaartgeleiding niet gebruikt, kun je beide 'fence' delen omwisselen. Op die manier wijst de uitsparing naar boven en verdwijnt het gat uit de aanslag.

En mooi haaks! 8-)

Wordt wederom vervolgd. :)
pi_89032076
erg gaaf dit, dit wil ik ook wel maken :)
namaste
  maandag 22 november 2010 @ 22:38:47 #9
36431 bleiblei
pi_89033953
Ik vind je freeswerk wel erg goed gelukt. Heb zelf van het weekend een verdieping gefreest uit de hand, maar mijn bovenfrees ging alle kanten uit behalve waar ie heen moest :P .
Erg mooi & strak is dat dus niet geworden. Itt. jouw freeswerk.
Hoe doe je dat als ik vragen mag?
pi_89041566
Bedankt. :)

quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 22:38 schreef bleiblei het volgende:
Hoe doe je dat als ik vragen mag?
Met de langsgeleiding van de bovenfrees zelf. En een andere truc: Aan de bovenfrees zit een vlakke kant. Ik meet altijd de afstand tussen buitendiameter frees en de vlakke kant. Bij mij is dat (afhankelijk van de frees) zo'n 5,4mm. Vervolgens zet ik op 5,4mm vanaf de te frezen lijn een streep. Dan klem ik een rechte geleidingslat op het hout en laat de frees daarlangs lopen. Wel even goed controleren of je geleiding klopt door hem aan het begin en aan het eind van de sleuf even op het hout te drukken. Ook een tip: Gebruik niet teveel aanzet. ;)
  maandag 6 juni 2011 @ 20:05:19 #11
347013 ToJo
Een hobby houtberwerker
pi_97802691
Een top freestafel. Die ik zeker na ga bouwen. Bedankt voor ik mooie werk
Tojo
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')