Om divers klein freeswerk te kunnen verrichten is een bovenfrees erg lomp. Vandaar dat een freestafel een handig hulpstuk is. In verschillende 'woodworking' tijdschriften worden er hele hoofdstukken aan gewijd, dus moest ik er ook maar aan geloven: Een zelfbouw freestafel.
Mogelijkheden met zo'n freestafel:
Na wat kleinschalig onderzoek en filmpjes op Youtube te hebben bekeken, ben ik aan het ontwerpen geslagen. Mijn Bosch POF 1100 AE bovenfrees moest op een eenvoudige manier te monteren zijn en de freestafel moest op de workmate passen zodat de tafel zelf niet al teveel ruimte in beslag neemt. Daarnaast wil ik een langsgeleider hebben die ook geschikt is om bijvoorbeeld zwaluwstaartverbindingen te kunnen frezen. Daarmee wordt het ontwerp gelijk wat ingewikkelder.
Vandaar dat ik in Unigraphics NX5 de freestafel heb uitgewerkt en van ieder los onderdeel een werktekening uitgetrokken. Op die manier weet ik zeker dat straks alles in elkaar past, en functioneert zoals het zou moeten.
Het ontwerp:
![frees_01.jpg]()
Het op maat gezaagde hout, compleet met bouwtekeningen.
![frees_02.jpg]()
De tekeningen afgetekend op het MDF.
![frees_03.jpg]()
Alle losse onderdelen voorzien van alle benodigde gaten.
![frees_04.jpg]()
Twee maal 9mm MDF op elkaar gelijmd met een doorlopende groef voor M8 draadeind.
![frees_05.jpg]()
Bij gebrek aan Lamello's maar een veer ingefreesd.
![frees_06.jpg]()
De langsgeleider in elkaar gelijmd met D3 houtlijm.
![frees_07.jpg]()
Wordt vervolgd.