Hoi Niek. Veel tussen tankstations inderdaad. Soms ook al zonder rechtstreeks op het doel af te gaan. Mooi voorbeeld uit het rijtje hierboven, toen ik bij Berlijn aankwam, tankstation Michendorf Nord (noordzijde E30, ring Berlijn/A10) was mijn bestemming Warschau. Zou ik dus van Michendorf Nord naar Michendorf Sud (zuidzijde E30, dus richting het oosten) moeten lopen, wat een klein half uur duurt. Maar ik wilde pas 's avonds in Warschau zijn en het was nacht. Bij Michendorf Nord kwam bijna meteen een Franse jongeman naar mij toe. Bleek ook aan het liften te zijn en was om een gesprek verlegen, dat kon ik waarderen. In tankstation op gedetailleerde kaarten gekeken, bij Garbsen (voorbij Hannover vanuit Berlijn gezien) kan je ook makkelijk de E30 onderdoor om bij tegenover liggend tankstation te komen, maar ook voorbij Leipziger, tankstation Hermsdorfer Kreuz. Dus twee mogelijkheden, Duitse auto met een L van Leipzig wilde me niet oppikken, een Pool kwartier later wel, die voorbij Hannover reed (eigenlijk naar Nederland). Franse lifter op weg naar Parijs kon en mocht ook mee.
Waar moet ik er uit, in gebieden waar ik vaker lift weet ik de tankstations gewoon (bijna) uit mijn hoofd. Nederlandse A2 ken ik vrijwel uit het hoofd, afritten, tankstations etc., waar moet ik de volgende rit vinden. Verder inderdaad kaarten. Deze heb ik altijd bij me in Duitsland.
http://franknature.nl/tankenrasten.pdfZeer goede kaart voor Duitsland langere afstanden. Immers orientatie is simpel, ook voor chauffeur om snel te bepalen, waar gaat de rit heen. Staan alleen de snelwegen op, en alle snelwegtankstations en 100 grootste Duitse steden. Alleen niet alle snelwegen, want deze kaart is niet meer nieuw.
Verder kaarten meenemen waar tankstations op staan. Ik kies zelf nog altijd liefst voor analoge kaarten. Vind ik 1) zelf het handigst en 2) kan je makkelijk aan chauffeurs laten zien waar je heen wil, op mobiel gaat dat echt niet lukken, stomme smartphones
SIMPELE kaarten met snelwegen, tankstations en grote steden zijn het best voor SNELLE orientatie! De kaarten die ANWB gratis aan leden geeft van alle Europese landen vind ik heel erg goed. Zouden ook voor alle lifters gratis moeten zijn!!!!!
Landgrenzen zijn soms ook heel goede plekken om te liften.
Kleding is belangrijk, lichte kleuren. Een geel sportief jasje (fiets- of renjas) is perfect want het valt goed op. Dit is echt heel belangrijk om vlot een lift te krijgen, en er gewoon normaal uit zien. Glad geschoren, niet stinken (deospray helpt heel veel...).
Goede plekken kan je ook zoeken via Google Maps luchtfoto, Hitchwiki, Hitchwiki maps, Hitchbase. Kan soms ook heel handig zijn om te weten of je bij tankstations naar de andere kant van de snelweg kan om daar verder te liften bij tankstation. Goed voorbeeld in Nederland. Vanuit Den Bosch richting Limburg/Eindhoven kan je een lift nemen richting Utrecht, uitstappen bij tankstation A2 De Lucht-Oost, door de tunnel naar tankstation De Lucht-West, je glimlach niet vergeten en vriendelijk vragen "rijdt u misschien richting Limburg?". Vooral als je een mooie Jaguar ziet staan.
Echt long distance kan je ook op het tankstation de pomp in lopen en efkes op kaart kijken waar laatste tankstation is voor het volgende punt waar je een lift heen verwacht
Wordt je bij een snelwegtankstation weggestuurd door een nukkige pompstationeigenaarsukkel? Ik niet, ik ben een heel normaal en vriendelijk mens. Nou ja, 1 keer in Nederland, op 250 a 300 keer ofzo. Moest ik achter de pomp staan, op de parking, ander zou ie de plisie bellen. Sukkel. Nou, dan wordt ik heel enthousiast in het tegenhouden van alles waar wielen aan zitten.
In het buitenland weggestuurd door pompsukkel? NEE. Zijn de tankstations veel groter en in een heel groot deel van Europa zijn de mensen in het algemeen een stuk behulpzamer als in Nederland!
[ Bericht 5% gewijzigd door Frank_NL op 16-06-2014 00:02:43 ]