abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_139651065
Hoe reis je van Maastricht naar Brussel?

Anno 2014 bestaat er een duidelijke top 2 van vervoermiddelen.
1. de auto en 2. het openbaar vervoer.

Liften kan je zien als 1. de auto. Ik ben zelf altijd wel genegen om het apart te zien, maar dan zou je onderscheid moeten maken in 1a. de eigen auto, 1b. samenrijden met vrienden, familie, gezinsleden of collega's en 1c. liften.

Op 30 april stond ik om 19h55 op de kruising Cantecleerstraat / Via Regia met gestrekte duim, zonder bordje. Om 20h04 stapte ik in in een Citroen C3 met Belgisch kenteken, met een Vlaams-Belgische en de Marokkaans-Vlaamse neef van haar vriend in de wagen. Meerijden kon tot de Belgische A2, afrit Halen. Dat is de tweede afrit voorbij knooppunt Lummen op de snelweg naar Brussel. Bij de oprit van Halen noteerde ik 11 minuten wachttijd tussen beide ritten. Ik was voorzien van een duidelijk bordje met "Brussel". Een celibataire kantoorklerk in een VW Passat (of groter) kwam met hoge snelheid de oprit op en stopte met piepende remmen. Ik noteerde een hoge gemiddelde snelheid in mijn liftregister van iets boven de 120 kmh. De rit ging naar Leuven, en bij de oprit bij Leuven, die officieel oprit Herent heet, stond ik 7 minuten. Toen stapte ik in in een lease Mercedes met een jongedame van mijn leeftijd ongeveer. Ze moest naar Brussel, ik precies naar Strombeek-Bever, en het stond haar wel aan om mij voor de deur van bestemming in te zetten, dus de adresgegevens gingen in haar navigatiesysteem. Eh, ik bedoel het navigatiesysteem van haar Mercedes. Aankomst om 20h32, 01h37m nadat ik de duim strekte aan de Via Regia.

Openbaar vervoer, beat this.

==> reistijd OV van station Maastricht naar Brussel centraal is 01h40m

Zondag kwam ik weer terug, maar nu vanaf het tankstation langs de A7 tussen Bergen (Mons) en Charleroi. Hier was ik om 18h29 en om 18h40 kreeg ik mijn 1e rit en wel naar Luik. We vertrokken om 18h46. Opnieuw een Mercedes, ditmaal in de vorm van een kleine vrachtwagen met aanhanger en een Nederlands kenteken, van een Amsterdamse handelaar die in Noord-Frankrijk woonde. Op weg naar Luik, omdat hij het meubilair van de gemeentelijke administratie van Luik had opgekocht. Toen we op de Luikse A602 afdaalden wees hij dan ook op het in aanbouw zijnde nieuwe overheidsgebouw van Luik. Het oude gebouw, terzijde, weet ik wel te plaatsen en het behoort tot het foeilelijke Luikse erfgoed van de eerste helft van de vorige eeuw. Enfin, de beste man reed mij door naar mijn vaste plek in Luik om naar Maastricht te liften. De rit was redelijk memorabel omdat het enerzijds pas de derde rit was dit jaar van meer dan 100 kilometer en anderzijds gewoom omdat het een bijzondere man was, met heel eigen ideeen en een scherpe kijk op wat mensen doen. De fouten die we met z'n allen maken. Het was weer eens een heel open gesprek met iemand die - zou ik zeggen - de wereld heel wat beter begrijpt dan de gemiddelde moderne zonderling...

Op de oprit van de A25 naast de Pont de l'Atlas, in Droixhe-Luik, sta ik dit keer 4 minuten vooraleer ik in een Peugeotje stap van een Waalse student uit Ternaaien (Lanaye). Hij zal de snelweg bij de afrit Moelingen (Mouland) verlaten. Ik stap snel in, hoewel ik wisselende ervaringen heb met opritten tussen Luik en Maastricht. Bij de oprit van Moelingen is weinig verkeer, maar de wind is in de rug, de eerste auto stopt, ik stap in bij een heer achter het stuur met twee dames, alle van geboortejaar rond 1960. Ze blijken ook in de buurt van de Roserije te wonen en zo stap ik net als op 7 juli 2013 bij de voordeur uit. Start 18h29, aankomst 20h43 = 02h14m / 142,3 km. Voorwaar niet slecht.

Nog zes maanden en de oprit Maastricht-Noord is open. Een nieuwe lifttroef richting het noorden, naast de oprit Maastricht-Randwyck, waar nu wegwerkpaaltjes enigszins hinderlijk in de weg staan.

Het zou niet de eerste keer zijn dat ik wegwerkpaaltjes opzij schuif, zodat chauffeurs kunnen stoppen om mij een lift te kunnen geven.

==> reistijd OV van station Saint Ghislain naar Maastricht is 03h16m
pi_139748118
Wow! Ik kijk hier een paar weken niet en meteen begint iedereen te liften :)

@koekjestrommel, mooi verhaal en heel herkenbaar :D Over je eerdere vraag trouwens: Meestal heb ik een tent bij me, zo niet dan lift ik door tot ik op m'n bestemming ben. Soms kiezen we er voor om de tent op te zetten, soms om binnen in het tankstation/restaurant te slapen en soms om gewoon de hele nacht door te liften, als dat een goede optie is :)

Ik heb afgelopen weekend meegedaan aan een liftwedstrijd van de DTSG (www.sporttrampen.de) in de Frankische Schweiz bij Nurnberg. Tof gebied, aardige mensen maar wel wat weinig verkeer... Ik heb meteen m'n dagrecord verbroken met 32 ritjes op de tweede dag van de wedstrijd. Terug naar huis over de snelweg voelt dan meteen heel anders, langer wachten maar ook langere ritten.

Ik begin het liften in het donker ook steeds leuker te vinden; ik heb nu een goede setup met reflecterend vest, reflector op m'n broek en hoofdlamp om m'n bovenbeen. Werkt echt heel goed en geeft een ontzettende kick als je iemand weet te stoppen :D
pi_139868562
Verder nog leuke verhalen?

Ben er zelf nog niet echt over uit welke bestemming ik ga kiezen voor een weekendje liften in Duitsland, wil namelijk ook stappen. Het zal waarschijnlijk wel worden van: We zien wel waar we belanden!
Moeten zij weten
pi_141102067
De afgelopen vier weken:

Maastricht-Varazdin (HR)-Posedarje (HR) 1500 km, nieuwe topsnelheid 240 kmh in Audi Quattro tussen Frankfurt en Nurnberg
Sibenik (HR)-Warszawa (PL) via Zagreb-Maribor-Brno-Graz-Wien-Praha-Berlin-Garbsen-Berlin-Poznan 2500 km non-stop, stevig nieuw 24u PR, ongeveer 1600 km.
Warszawa-Augustow-Bialystok-Miedzyrzec Podlaski-Warszawa 600 km
pi_141103370
quote:
0s.gif Op zondag 15 juni 2014 09:54 schreef Frank_NL het volgende:
De afgelopen vier weken:

Maastricht-Varazdin (HR)-Posedarje (HR) 1500 km, nieuwe topsnelheid 240 kmh in Audi Quattro tussen Frankfurt en Nurnberg
Sibenik (HR)-Warszawa (PL) via Zagreb-Maribor-Brno-Graz-Wien-Praha-Berlin-Garbsen-Berlin-Poznan 2500 km non-stop, stevig nieuw 24u PR, ongeveer 1600 km.
Warszawa-Augustow-Bialystok-Miedzyrzec Podlaski-Warszawa 600 km
Je lift echt mega veel! Is dat vooral als korte vakanties/sightseeing?

Lift je vooral van tankstation naar tankstation, en hoe weet je dan waar je er weer uit moet, kaarten mee van alle landen waar je heen wilt?
pi_141136264
Hoi Niek. Veel tussen tankstations inderdaad. Soms ook al zonder rechtstreeks op het doel af te gaan. Mooi voorbeeld uit het rijtje hierboven, toen ik bij Berlijn aankwam, tankstation Michendorf Nord (noordzijde E30, ring Berlijn/A10) was mijn bestemming Warschau. Zou ik dus van Michendorf Nord naar Michendorf Sud (zuidzijde E30, dus richting het oosten) moeten lopen, wat een klein half uur duurt. Maar ik wilde pas 's avonds in Warschau zijn en het was nacht. Bij Michendorf Nord kwam bijna meteen een Franse jongeman naar mij toe. Bleek ook aan het liften te zijn en was om een gesprek verlegen, dat kon ik waarderen. In tankstation op gedetailleerde kaarten gekeken, bij Garbsen (voorbij Hannover vanuit Berlijn gezien) kan je ook makkelijk de E30 onderdoor om bij tegenover liggend tankstation te komen, maar ook voorbij Leipziger, tankstation Hermsdorfer Kreuz. Dus twee mogelijkheden, Duitse auto met een L van Leipzig wilde me niet oppikken, een Pool kwartier later wel, die voorbij Hannover reed (eigenlijk naar Nederland). Franse lifter op weg naar Parijs kon en mocht ook mee.

Waar moet ik er uit, in gebieden waar ik vaker lift weet ik de tankstations gewoon (bijna) uit mijn hoofd. Nederlandse A2 ken ik vrijwel uit het hoofd, afritten, tankstations etc., waar moet ik de volgende rit vinden. Verder inderdaad kaarten. Deze heb ik altijd bij me in Duitsland.
http://franknature.nl/tankenrasten.pdf

Zeer goede kaart voor Duitsland langere afstanden. Immers orientatie is simpel, ook voor chauffeur om snel te bepalen, waar gaat de rit heen. Staan alleen de snelwegen op, en alle snelwegtankstations en 100 grootste Duitse steden. Alleen niet alle snelwegen, want deze kaart is niet meer nieuw.

Verder kaarten meenemen waar tankstations op staan. Ik kies zelf nog altijd liefst voor analoge kaarten. Vind ik 1) zelf het handigst en 2) kan je makkelijk aan chauffeurs laten zien waar je heen wil, op mobiel gaat dat echt niet lukken, stomme smartphones ;)

SIMPELE kaarten met snelwegen, tankstations en grote steden zijn het best voor SNELLE orientatie! De kaarten die ANWB gratis aan leden geeft van alle Europese landen vind ik heel erg goed. Zouden ook voor alle lifters gratis moeten zijn!!!!!

Landgrenzen zijn soms ook heel goede plekken om te liften.

Kleding is belangrijk, lichte kleuren. Een geel sportief jasje (fiets- of renjas) is perfect want het valt goed op. Dit is echt heel belangrijk om vlot een lift te krijgen, en er gewoon normaal uit zien. Glad geschoren, niet stinken (deospray helpt heel veel...).

Goede plekken kan je ook zoeken via Google Maps luchtfoto, Hitchwiki, Hitchwiki maps, Hitchbase. Kan soms ook heel handig zijn om te weten of je bij tankstations naar de andere kant van de snelweg kan om daar verder te liften bij tankstation. Goed voorbeeld in Nederland. Vanuit Den Bosch richting Limburg/Eindhoven kan je een lift nemen richting Utrecht, uitstappen bij tankstation A2 De Lucht-Oost, door de tunnel naar tankstation De Lucht-West, je glimlach niet vergeten en vriendelijk vragen "rijdt u misschien richting Limburg?". Vooral als je een mooie Jaguar ziet staan.

Echt long distance kan je ook op het tankstation de pomp in lopen en efkes op kaart kijken waar laatste tankstation is voor het volgende punt waar je een lift heen verwacht :)

Wordt je bij een snelwegtankstation weggestuurd door een nukkige pompstationeigenaarsukkel? Ik niet, ik ben een heel normaal en vriendelijk mens. Nou ja, 1 keer in Nederland, op 250 a 300 keer ofzo. Moest ik achter de pomp staan, op de parking, ander zou ie de plisie bellen. Sukkel. Nou, dan wordt ik heel enthousiast in het tegenhouden van alles waar wielen aan zitten.

In het buitenland weggestuurd door pompsukkel? NEE. Zijn de tankstations veel groter en in een heel groot deel van Europa zijn de mensen in het algemeen een stuk behulpzamer als in Nederland!

[ Bericht 5% gewijzigd door Frank_NL op 16-06-2014 00:02:43 ]
pi_141207309
Heel erg bedankt voor je uitgebreide reactie! Veel handige info.

Toevallig vandaag een klein stukje gelift (4km), ging even bij mijn ouders langs maar de vertrektijd van de bus sloot niet aan op de trein. Vanaf station Harderwijk de Walibi Express genomen (gratis met ov jaarkaart) en toen op de dijk bij de afslag naar Biddinghuizen uitgestapt, 10 minuten later stopte de 7e auto. Een toerist van een nabijgelegen camping die even boodschappen ging doen in Biddinghuizen. Bespaarde me uiteindelijk toch meer dan 20 minuten tijd en even leuk zitten praten met een wildvreemde.
  maandag 30 juni 2014 @ 14:25:19 #208
341713 koekjestrommel1
Geen oranjefan
pi_141722634
Komende donderdag met een lege auto vanaf Enschede naar Tsjechie. Iemand interesse?
pi_141789088
quote:
10s.gif Op maandag 30 juni 2014 14:25 schreef koekjestrommel1 het volgende:
Komende donderdag met een lege auto vanaf Enschede naar Tsjechie. Iemand interesse?
Het is dat ik tentamens heb, anders had ik graag mee gereden :'(
Moeten zij weten
pi_141821796
Is waarschijnlijk lastig in te schatten, maar ik zou graag een ruwe schatting willen weten van het volgende: Hoelang duurt het liften ongeveer van de grens Frankrijk-Spanje naar Nederland?

quote:
10s.gif Op maandag 30 juni 2014 14:25 schreef koekjestrommel1 het volgende:
Komende donderdag met een lege auto vanaf Enschede naar Tsjechie. Iemand interesse?
Je kunt ook een reis beschikbaar stellen op blablacar.nl
Kun je je brandstofkosten terugverdienen :)
Moeten zij weten
pi_141845676
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2014 17:32 schreef H0D3NPYL het volgende:
Is waarschijnlijk lastig in te schatten, maar ik zou graag een ruwe schatting willen weten van het volgende: Hoelang duurt het liften ongeveer van de grens Frankrijk-Spanje naar Nederland?

Als je het geen punt vindt om lange dagen te maken, dan een dag of twee, met wat pech drie. Dan ben je dus wel van 8.00-23.00 aan het liften ;)
pi_142237278
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2014 17:32 schreef H0D3NPYL het volgende:
Is waarschijnlijk lastig in te schatten, maar ik zou graag een ruwe schatting willen weten van het volgende: Hoelang duurt het liften ongeveer van de grens Frankrijk-Spanje naar Nederland?
Als ik uitga van een belangrijke grensovergang en Utrecht als begin- en eindpunt;
* drie dagen als je uitsluitend met bordjes werkt
* twee dagen als je op tankstations op snelweg om ritten vraagt en na 12-15 uur liften horizontaal wil (slapen)
* 20-24 uur als je op tankstations op snelweg om ritten vraagt en nonstop doorgaat

Voeg 4 uur toe als Parijs op je traject ligt... valt er te kiezen dan is het via Dijon-Luxembourg te verkiezen boven Parijs, maar als een snelle / lange rit naar Parijs op je pad komt, verzet dan weer de bakens en ga over Parijs... (vanuit Parijs richting Nederland gaat het gemakkelijkst vanaf Aire de Courneuve aan de A1, zie Hitchwiki voor directions).
pi_142992275
Kris kreeg gisteren een lift van Laurens ten Dam, de beste Nederlandse wielrenner in de Tour de France van 2014.



https://twitter.com/BuistKris/status/495106450898030592/photo/1
pi_143048239
Gisteren liftte ik vanuit Maastricht naar Houffalize, in de Belgische Ardennen, alwaar het Carnaval van de Zon werd gevierd met een heuse zomerse Carnavalsoptocht. Dat was ook de reden voor mij om er op uit te trekken in deze richting.
Ik wandelde naar de oprit op het Maastrichtse Europaplein, de gebruikelijke plek om richting Luik te liften. Na 12 minuten met bordje Liege een rit van een Maastrichtse dierenarts die me een uur vertelde over zijn verdienstelijke bijdragen als amateur in de archeologie, de hierarchie in deze wereld in Nederland en meer van dat. Ik reed mee tot Marche-en-Famenne met het idee dat ik daar gemakkelijk naar Bastogne (Bastenaken) kon komen. Dat was ook het geval, want nu stond ik 14 minuten te wachten op een rit die eindigde op de Place Mc Auliffe in het hart van Bastogne, met een jong Waals koppel. De jongen achter het stuur had het over incidenten met lifters in het verleden, waardoor het nu niet meer populair moet zijn. En over zijn vader die als student wekelijks tussen ouders en studentenverblijf liftte, en dan vaker door dezelfde vrachtwagenchauffeurs werd opgepikt. Het koppel raadde al juist dat ik naar het Carnaval van de Zon ging.
In Bastogne wandelde ik rustig het stadje uit en op de rijksweg richting Houffalize reden 10 of 15 wagens voorbij eer ik werd opgepikt door Francine en Frederique. Onderweg maakten we een stop in het dorpje Rachamps, waar * werkelijk waar * een carnavalswagen aan het voertuig van Francine werd gekoppeld, terwijl ik van een Jupiler en een broodje worst en zuurkool mocht genieten!
Daarna reden we met de carnavalswagen naar Houffalize en zonder "inkom" te betalen was ik dan daar...
Na afloop van de mooie optocht wandelde ik Houffalize weer uit en langs een wandelpad door een hellingbos liep een jonge vos voor mij uit. Op de oprit van Houffalize werd ik na een carnavaleske wachttijd van 11 minuten opgepikt door een man die ook het Carnaval had bezocht (en zich verontschuldigde voor het feit, dat hij een aantal pintjes had gedronken). De rit duurde slechts 1 afrit, tot Baraque de Fraiture, waar ik na 'n minuut weer kon instappen, dit keer voor een iets langer stukje, tot de afrit van Remouchamps (naast de helling La Redoute, beroemd van wielrennen). Ook hier was het een kwestie van knipperen met de ogen, eer een Iranese Waal mij oppikte en een paar minuten later weer uit liet stappen op het tankstation bij Sprimont, nog onder Luik. En vermits het zondagavond was, kon ik hier redelijk snel mee naar Maastricht, in een van de vele Nederlandse auto's waarvan de inzittenden op de terugweg waren van een vakantie in zuidelijkere delen van Europa. Dat leverde toch nog de langste wachttijd van het tripje op, 18 minuten - en toen zat ik in een Mercedes van medio jaren '80 op een lekker zachte achterbank, zonder gordel.
pi_143375117
Ik meld me ook maar hier, ik ben van plan morgen voor het eerst te gaan liften richting Parijs vanuit Den Haag.

Iemand nog goede opstapplekken in Den Haag? Bij het Malieveld zit een (voormalig) liftersplaats afaik.
pi_143483926
Klopt, de busbaan op de hoek Bosbaan / Be...houtseweg, bij het Malieveld.

Beste liftbord is wit materiaal met zwarte letters. Alleen eerste letter hoofdletter, de overige kleine letters. Bordje Utrecht, evt. Breda. Indien rit naar Utrecht, dan bij tankstation Bijleveld (A12) eruit en vragen om een rit in de goede richting (Breda-Antwerpen-Gent-Lille-Parijs). Dit herhalen op volgende tankstations. Overstappen op benzinestations op de snelweg. Bij Antwerpen eventueel op oprit Borgerhout, maar bedenk dat jouw chauffeur dan over de Antwerpse binnenring moet rijden, als enige gemakkelijke manier om je uit te laten stappen.
pi_144656563
Dit topic heet Liften en Couchsurfen #4 en het is toch eigenlijk de opvolger van...
Liften is cool #3

Liften is liften en couchsurfen is couchsurfen... en dat is niet hetzelfde.

Dus misschien was de topictitel Liften is Cool #4 beter geweest, maar er is toch wel een verbandje tussen de twee. Couchsurfen en liften gaan goed samen. Maar Couchsurfers met een auto zijn ook mensen die gemakkelijk een lifter oppikken. Het gebeurde mij dit jaar in ieder geval twee keer dat ik door bevriende Couchsurfers ben opgepikt. Wesley in Den Bosch en Vincent in Sankt-Vith (België). Waarvoor dank.

De "looptijd" van Liften is Cool wordt trouwens steeds langer:
Liften is Cool #1 8 maanden (mei 2005 tot januari 2006)
Liften is Cool #2 18 maanden (januari 2006 tot juli 2007)
Liften is Cool #3 38 maanden (juli 2007 tot november 2010)
Liften en Couchsurfen #4 46+ maanden (november 2010 tot ... loopt nog!).

Hoe zou dat komen?

Wordt Fok! minder populair?

Liften wordt eerder populairder. Dat zeggen de voorzitter van de Duitse liftclub Abgefahren en de Verkehrsclub Deutschland.

Niet denken maar doen.

Of iedereen is mijn voortdurende "ge-etter" over dit onderwerp zat... *)
  Moderator donderdag 19 februari 2015 @ 13:30:49 #218
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_149824903
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 augustus 2014 16:46 schreef Frank_NL het volgende:
Kris kreeg gisteren een lift van Laurens ten Dam, de beste Nederlandse wielrenner in de Tour de France van 2014.

[ afbeelding ]

https://twitter.com/BuistKris/status/495106450898030592/photo/1
Ik weet niet wie Kris is, maar Laurens is een toffe gast.

En waarom deze reeks ooit liften en couchsurfen is geworden, weet ik ook niet. Beiden verdienen eigen topics. Streep door dat laatste dus. B-).
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_149845780
Mooi topic! :)

Afgelopen jaar naar het Oktoberfest in Munchen gelift. ca. 800km. volbracht in 12 uur.

Gezelschap: 3 kerels in lederhosen.

Faith in humanity restored :P .

Zijn er mensen die in zijn voor een iets groter liftavontuur (richting azie bijvoorbeeld):

TRV / Liften naar Azië
pi_149847028
Ik heb de afgelopen maanden een paar keer binnen Nederland gelift, omdat ik door de weeks niet gratis rij met de trein, en dat beviel heel goed. Een paar keer van Amsterdam naar andere steden in de randstad en terug en ik werd vrijwel altijd binnen een half uur opgepikt.
pi_152324727
Ik wil graag liften naar Strasbourg/Colmar in Frankrijk vanaf Dordrecht. Iemand nog tips?

Ook is het ongeveer 600km. Is dat te doen in een dag?
Pain is temporary, pride is forever
  woensdag 6 mei 2015 @ 11:36:36 #222
410610 imhumannature
Ik ben blij.
pi_152325776
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2015 10:55 schreef FreeShooter het volgende:
Ik wil graag liften naar Strasbourg/Colmar in Frankrijk vanaf Dordrecht. Iemand nog tips?

Ook is het ongeveer 600km. Is dat te doen in een dag?
Makkelijk!
pi_152447401
Cool dat er een lift-topic is!

[ Bericht 93% gewijzigd door Odd-bin-Noel op 10-05-2015 00:30:27 ]
pi_152478075
Vrijdag vanuit Utrecht naar Berlijn gelift in 13u. Voor het eerst dat het in één dag ging. Nederland uitkomen blijft een probleem vind ik.
pi_152478102
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2015 00:25 schreef Faazz het volgende:
Vrijdag vanuit Utrecht naar Berlijn gelift in 13u. Voor het eerst dat het in één dag ging. Nederland uitkomen blijft een probleem vind ik.
Tot de grens ff met het OV :P
Moeten zij weten
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')