Liftverslag van koekjes!
Vanaf dinsdag had ik tijd, en zin om wat te ondernemen. Dus na een vrij random blik op de kaart (waar ben ik nog niet geweest?), in combinatie met het weerbericht van Europa was mijn doel van de reis Bratislava geworden. Zo geschiedde het dat ik dinsdagmiddag een tentje, een slaapzak en wat kleren in mijn backpack stopte en besloot het avontuur aan te gaan.
Ik begon bij het grote tankstation in Hengelo om 2 uur 's middags. Het was een redelijke fout om zo laat te beginnen. Het was namelijk zo dat er een of andere liftwedstrijd aan de gang was en dat er dus een stuk of 7 lifters waren, die allemaal richting Berlijn wilden gaan. Dus na een beetje chillen met de andere lifters en hier en daar wat rondvragen kwam er een bijzonder gammele truck het tankstation binnen rijden met daarin een grote Nigeriaan. Ik zat een beetje te twijfelen of ik het wel aan hem zou vragen want het zag er allemaal niet zo heel betrouwbaar uit. Uiteindelijk toch maar gevraagd en hij ging naar Hamburg en kon me wel voor Osnabruck afzetten. Hij bleek oude Nederlandse vrachtwagens naar Nigeria te exporteren en was hardstikke aardig. Voordat hij me vlakbij Osnabruck afzette kocht hij zelfs nog een ijsje voor me.
Hier maakte ik ook de tweede fout van mijn reis. Namelijk niet rekening houden met de grote van een parkeerplaats aan de snelweg waar ik afgezet was. Er was maar weinig doorstroom qua auto's, en de auto's die kwamen gingen vooral naar Hamburg en niet mijn kant op. Na een uur ging ik sip op een bankje zitten en overdenken wat mijn plan was. Toen kwam een oud Marrokaans mannetje op me afgestapt en vroeg waar ik heen wou. Hij ging naar Berlijn, dus besloot ik mijn plan om naar het Zuiden te gaan aan te passen en dat ik met hem mee richting Berlijn zou gaan. Na warme thee en koekjes in zijn bestelbusje zette hij me af vlak voor Magdeburg.
Het was ondertussen al een uur of 8 en donker aan het worden dus ik had niet de hoop dat ik nog een lift zou vinden. Op dit tankstation was ook nog een andere lifter die ook mijn kant op moest besloten we samen te werken en binnen 5 minuten hadden we een lift van een Duitser richting Halle. Daar zijn we afgezet en heb ik ergens op een weilandje mijn tentje opgezet om na een ijskoude nacht er achter te komen dat hij toch niet zo subtiel stond als ik gedacht had. De volgende ochtend maakte ik een bordje met Nurnberg erop. Ik was bij het tankstation een beetje aan het navragen waar iedereen heen ging. Toen kwam ik bij twee Russen die twee dikke auto's hadden en naar Praag gingen. Dus besloot ik mijn plan weer om te gooien en met ze mee naar Praag te gaan in plaats van richting Nurnberg.
Op een gegeven moment begon er een alarmlampje te branden in de auto, en het uur daarop heb ik mogen genieten van boze telefoongesprekken in het Russisch. Hij was ook de eerste persoon ooit die een afrit van de snelweg afreed, om daarna te besluiten dat hij er toch niet afwilde en toen
met een aanhanger en al in zijn achteruit weer de snelweg op reed. Eenmaal veilig in Praag heb ik na wat gegeten te hebben op de gok gezocht naar een nieuwe liftplek richting Brno. Na een uurtje of 2 zoeken en proberen had ik er wel genoeg van en besloot maar een hostel in Praag te pakken.
Na wat research had ik de volgende ochtend wel een goede plek gevonden en vanuit daar binnen 20 minuten een lift van een Tsjechisch koppel naar Brno. Daarna nog een uurtje vastgestaan bij een tankstation waarna ik van een Tsjechische 'reclameposter-in-snelwegwc's-vervanger' een lift kreeg tot de grens met Slowakije. Vanuit daar ook in een uur of wat een lift van een Portugees koppel naar Bratislava gekregen.
Twee nachten in Bratislava geweest en de stad een beetje bekeken, en bijgekomen van 3 dagen onderweg zijn. De zaterdag weer richting huis besloten te gaan.
Ik heb Bratislava - Praag met de bus gedaan omdat ik voor maandag thuis moest zijn en dus toch wel een beetje tempo moest maken. Dit stuk van 400km was ook maar 12 euro met de bus dus dat was nog goed te overzien. Om 8:45 heb ik de bus gepakt vanuit Bratislava, 13:30 was de bus in Praag, waarna in na het middageten om 15:00 op een goede liftplek was. Daar kreeg ik van de tweede auto die ik vroeg een lift in een dikke 3 liter BMW die met 200 km/h de snelweg overvloog van een Duits koppel helemaal tot Hanover. Vanuit Hanover ook bij de tweede auto die ik vroeg een lift gekregen van (letterlijk) een busje vol met Polen, die me om 21:30 braaf in Hengelo afzetten op de plek waar ik ook begonnen was.
Ik had niet verwacht dat ik om 3 uur 's middags vanuit Praag nog dezelfde dag in Nederland te komen, maar soms heb je dus wel echt mazzel.
Met 6.5 uur is het ook nog eens een stuk sneller dan de goedkopere Duitse treinen.
In totaal 9 liften, van 7 verschillende nationaliteiten. Opvallend is wel dat begin- en eindland in deze 7 nationaliteiten ontbreken
.