abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 29 juli 2013 @ 10:49:49 #101
380484 De_Fietser
Just Biking
pi_129462401
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2013 23:50 schreef Frank_NL het volgende:
Vier dagen geleden van Eindhoven naar Berlijn gelift en vandaag terug. Mijn auto geparkeerd in Geldrop, op loopafstand van tankstation Meelakkers langs de A67. Half uurtje rondgevraagd, lift naar Berlijn ring. BMW, twee chauffeurs, hoge snelheid. 4,5 uur na vertrek 592 km afgelegd. Op Rasthof Michendorf heb ik 1 chauffeur gevraagd, die nam me mee Berlijn in, en nog precies naar het logeeradres.

Vandaag terug uit Berlijn in 7h00m met vier chauffeurs, VW, Audi, Citroen en Audi.

Blijf me afvragen waarom niet meer mensen liften.
Geef je die mensen wel eens iets (ter compensering van de benzine bijvoorbeeld?)
There's no money in poetry, but then there's no poetry in money, either.
Actief in Sport, Travel, Theater, Taal en Kunst.
Leest momenteel: Mike's election guide.
pi_129466550
Nee. Hoeft ook niet. Extra benzineverbruik door lifter is nihil. Had wel een gedachte om per lift 1 euro aan het Glazen Huis te geven (en naar het Glazen Huis te liften).

Vorig jaar een keer met de fiets gelift. Misschien wel leuk voor een fietser om te weten. =D
pi_129466889
De heenweg met 2 personen tegelijk liftend afgemaakt: in 2u32 van Den Haag Malieveld naar Balk in Friesland. 169 km, in twee liften, hadden erg veel geluk met 1 lift in 1x naar Lemmer, Friesland :D

Terugreis na een weekend zeilen en veel versnaperingen toch maar gewoon met de auto mee teruggereden, na een lang vermoeiend weekend is liften toch minder aantrekkelijk dan rustig zitten en op locatie afgezet worden :P
To discover new counterintuitive things, boil things down to their fundamental truths and reason up from there, as opposed to reasoning by analogy. - E.M.
pi_129470315
Inderdaad, een goed tempo voor Nederland, tegen de 70 kmh gemiddeld.

Vanmorgen twee lifters aan de Leenderweg, Eindhoven. Ik reed de andere kant op.
  maandag 29 juli 2013 @ 17:54:05 #105
380484 De_Fietser
Just Biking
pi_129475862
quote:
0s.gif Op maandag 29 juli 2013 13:03 schreef Frank_NL het volgende:
Nee. Hoeft ook niet. Extra benzineverbruik door lifter is nihil. Had wel een gedachte om per lift 1 euro aan het Glazen Huis te geven (en naar het Glazen Huis te liften).

Vorig jaar een keer met de fiets gelift. Misschien wel leuk voor een fietser om te weten. =D
Dat vind ik een mooi initiatief. Er worden ook best veel liftwedstrijden lokaal georganiseerd richting het glazen huis door studentenverenigingen etc.

Met de fiets liften lijkt me top, maar ook er bezwaarlijk, zeker voor een eerste keer.
There's no money in poetry, but then there's no poetry in money, either.
Actief in Sport, Travel, Theater, Taal en Kunst.
Leest momenteel: Mike's election guide.
pi_129500022
Waarschijnlijk kom ik er in oktober weer een keertje toe om met de fiets te liften.

Ik fiets dan op een zaterdag naar Leuven, om mij zondag als vrijwilliger in te zetten bij een gehandicaptensportdag.

Na afloop kan ik dan weer naar het grote tankstation bij Leuven fietsen langs de snelweg. Heverlee heet dat geloof ik. Een rit tot de hoogte van Luik is dan wel voldoende. Er resteren dan nog 30 kilometer zelf fietsen, naar mijn woning in Maastricht.

Ik vond het verschil met liften met de fiets vooral dat je theoretisch niet alleen je losse bagage kwijt zou kunnen raken, maar ook je fiets, als je een te begerige chauffeur hebt. Maar anderzijds, er gebeuren mij nooit gekke dingen als ik lift, en die uitspraak klop ik ook niet af. Moest het toch zo ver komen, dan is de kans nog wel groot dat ik minimaal nog het kenteken van de wegrijdende wagen noteer.

Een fiets meenemen in de trein doe ik trouwens meestal alleen binnen Nederland en Belgie. Op langere afstand heb ik het maar een keer gedaan. Ik zou ook niet snel een verdere buitenlandreis met de fiets bungelend aan de liftduim doen.
  dinsdag 30 juli 2013 @ 12:01:22 #107
285244 EnemyRock
No scratch, no snatch.
pi_129500683
Morgen onderweg naar Hongarije, beginnend vanuit Arnhem, Weet iemand toevallig waar in Arnhem we het beste kunnen beginnen? Vandaag gaan we alles uitzoeken in ieder geval, en nog een vraag die sowieso wel handig zou zijn om beantwoord te hebben, wat eten mensen die onderweg liften nou zoal? Backpackers enzo, mensen die dagen onderweg kunnen zijn? Ik dacht zelf aan noten, muesli repen?
''Before you talk to the chief, you must party with the chief.''
pi_129503824
Vanuit Arnhem ligt het eerste tankstation langs de snelwegroute richting Budapest tussen afrit Duiven en Zevenaar. Kortom, wat je nodig hebt vanuit Arnhem is een lift naar dat tankstation, omdat je daar makkelijk verder kan liften.

Eens je dan op weg bent, ga je in principe van tankstation naar tankstation, waar je rustig rondvraagt om een lift de goede kant op. Let op de kentekens van de auto's.

Ik zou starten bij het tankstation aan de IJsseloordweg, of bij het tankstation bij knooppunt Velperbroek aan de kant van Velp (100 meter boven het knooppunt).

Let er op dat je op de hoofdroute blijft, ook in het Ruhrgebied. Dat moet je in een keer doorkomen om niet vast te komen staan. Brandmerk (desnoods) in je arm dat snelwegtankstations de heilige plekken zijn. Onbekende opritten zijn als verlaten stoptreinstations, en dat is niet handig, op een doorgaande reis.

Op dit moment hangen er nog volop kersen, maar er zijn niet overal kersenbomen. Ook andere bessen kan je al plukken uit het veld. Zelf neem ik vaak gewoon brood mee of een rol koeken en zeker met dit weer 1,5-2 liter water en appels. Noten zitten veel bouwstoffen in, muesli vooral veel energie.

Ik weet niet hoe het over komt, maar op drukke tankstation kan je, als het druk is en je wil snel vooruit, je rustig vooral richten op de snellere modellen.

[ Bericht 20% gewijzigd door Frank_NL op 30-07-2013 13:47:52 ]
pi_129503935


[ Bericht 100% gewijzigd door Frank_NL op 30-07-2013 13:45:44 ]
  dinsdag 30 juli 2013 @ 17:26:13 #110
285244 EnemyRock
No scratch, no snatch.
pi_129512162
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 13:42 schreef Frank_NL het volgende:
Vanuit Arnhem ligt het eerste tankstation langs de snelwegroute richting Budapest tussen afrit Duiven en Zevenaar. Kortom, wat je nodig hebt vanuit Arnhem is een lift naar dat tankstation, omdat je daar makkelijk verder kan liften.

Eens je dan op weg bent, ga je in principe van tankstation naar tankstation, waar je rustig rondvraagt om een lift de goede kant op. Let op de kentekens van de auto's.

Ik zou starten bij het tankstation aan de IJsseloordweg, of bij het tankstation bij knooppunt Velperbroek aan de kant van Velp (100 meter boven het knooppunt).

Let er op dat je op de hoofdroute blijft, ook in het Ruhrgebied. Dat moet je in een keer doorkomen om niet vast te komen staan. Brandmerk (desnoods) in je arm dat snelwegtankstations de heilige plekken zijn. Onbekende opritten zijn als verlaten stoptreinstations, en dat is niet handig, op een doorgaande reis.

Op dit moment hangen er nog volop kersen, maar er zijn niet overal kersenbomen. Ook andere bessen kan je al plukken uit het veld. Zelf neem ik vaak gewoon brood mee of een rol koeken en zeker met dit weer 1,5-2 liter water en appels. Noten zitten veel bouwstoffen in, muesli vooral veel energie.

Ik weet niet hoe het over komt, maar op drukke tankstation kan je, als het druk is en je wil snel vooruit, je rustig vooral richten op de snellere modellen.
Heel erg bedankt, zeker tips waar ik wat aan heb! ^O^
''Before you talk to the chief, you must party with the chief.''
  vrijdag 2 augustus 2013 @ 01:48:19 #111
285244 EnemyRock
No scratch, no snatch.
pi_129600281
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 01:46 schreef EnemyRock het volgende:
Hallo, een minuut over op de teller van het hostel Maar een vriend en ik zijn aanbeland in Budapest op dag twee" ups en downs gehad, Meer later.
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 01:46 schreef EnemyRock het volgende:
o.a. wildkamperen onder de sterrenhemel 5 plus uur vast om vervolgens een directe lift te krijgen naar Budapest, interessante ervaring geweest!
''Before you talk to the chief, you must party with the chief.''
pi_129600888
Dat liften is zo vet hee. Ben vorig jaar weg geweest van uit Utrecht naar Nurnberg. Daar deed ik iets minder dan twee dagen over. Van tankstation naar tankstation is het beste! Ik werd ook nog een keer afgedropt bij een op/afrit langs de snelweg, wel de goede route, niet het gewenste punt. Ik stond zeker vier uur met een bordje om hoog. Terwijl ik nog altijd in NL was.

Toen bij Dusseldorf ergens in de bossen geslapen in mn eentje. Dat was wel echt freaky omdat je niet weet waar je bent en je bent alleen en alles. Maar heerlijk uitgeslapen en heb toen wel goede sprongen gemaakt. Eenmaal in Duitsland scheuren ze met gemak tot de 200km/u dus dat gaat lekker.

Je komt onderweg ook veel lifters tegen. Vorig jaar per abuis een lift gepikt van een stel Vlamingen die er al heel lang stonden. Zij hadden eerder iemand aangesproken die later weer naar mij kwam om te vertellen dat er inderdaad nog plek over was :')

Op de terugweg redelijk lang moeten wachten op de eerste lift, maar uiteindelijk met een zeer zwijgzame Chinees in zijn peperdure bolide een paar honderd kilometer opgeschoven.
Zo veel verschillende mensen die je op pikken. Soms is het een zakenman, andere keer een gezinnetje en de andere keer zit je weer met een trucker en zijn stoere verhalen.

Dit jaar verliep het ongeveer net zo maar we waren nu met zijn tweeen. De eerste lift hadden we in 10min uit Utrecht te pakken. Echter, verder dan de NL/Duitse grens kwamen we die dag niet. Duurde allemaal veel te lang. We sliepen uiteindelijk ergens tussen de bomen langs de snelweg.

De volgende dag tijdens het ontbijt kwamen we een stel tegen die ons met hun camper wel weer 100km verder kon brengen. Uiteindelijk gedropt bij een kruispunt in een stadje waar we ook maar een half uurtje stonden. Het waren telkens korte ritjes tot we bij een arbeider in zijn busje mochten en ons een dikke 300km de goede weg op bracht.

Bij laatste tankstation waar hij ons dropte had ik nog geen vijf minuten om even naar de plee te kunnen gaan want die vriend van me had alweer een volgende lift aangeboden gekregen, regelrecht naar de plek van bestemming.

Het kan soms zo raar lopen. Dat je de moed echt al acht keer heb opgegeven en dat je dan toch nog even 400km verder komt, op het laatste moment. De mensen die je mee maakt zijn stuk voor stuk anders en de beleving daarom ook.

Ik raad het veel mensen aan altijd maar de één vind het pauper en de ander vind het gevaarlijk. Ik heb inderdaad ook zo iets van: 'Waarom doen meer mensen dit niet?!'
pi_129601470
Mooi verhaal! Keep 'em coming.

Wat betreft gevaarlijk: Vraag me eigenlijk wel af of het statistisch gezien niet veiliger is om te liften, dan in je eentje zelf te rijden. De kans dat je een ongeluk maakt omdat je in slaap dommelt of door onoplettendheid (door vermoeidheid) is waarschijnlijk relatief groter dan de kans dat er iets gebeurd omdat je bij een vreemde in de auto stapt.
Pain is temporary, pride is forever
pi_129640552
Ik denk dat het argument van mensen die het overwegen vooral gaat over serieverkrachters en overvallers etc. Dat heb ik eigenlijk nooit gehoord, hoewel het best mogelijk is dat er een grapjas tussen zit die er met je spullen vandoor gaat, of andere kwade bedoelingen heeft. Maar dat moet je van te voren maar zien aan te voelen, dat weet je toch nooit. Je kan altijd een lift weigeren.

Ik hou altijd de deur open als ik mijn spullen uit de kofferbak haal, maar de chauffeur staat er toch altijd wel bij om de kofferbak open te maken. Het risico dat hij/zij zomaar wegrijden met je tas kan je makkelijk beperken. Daarnaast zou ik niet weten wat iemand met mijn backpack moet omdat er toch geen waardevolle spullen voor hen in zitten. Geld en andere belangrijke dingen draag ik op mijn lichaam.

Tis niet dat ik op geweld uit ben, maar een mes draag ik sowieso met me mee als ik aan het reizen ben. Hand toereikend maar niet direct zichtbaar. Het is ook meer een tool om brood mee te smeren of een blik te openen of zo. Aan de andere kant weet je ook niet waar het uiteindelijk handig voor kan zijn.

Daarnaast lift ik gewoon niet als het donker is en stap ik liever zelf op de mensen af.

Tijdens het liften ben je op je zelf aangewezen en dien je gewoon rekening te houden met de mogelijke risico's.

Ik weet trouwens niet hoe het dieper in Oost Europa er aan toe gaat.. Het leven is daar doorgaans wat soberder en minder welvarend zoals ik het heb mee gemaakt en ik hoor ook dat je daar wel sneller gescammed of bestolen wordt als je in het verkeerde gebied terecht komt.

Ook schijnt het daar meer gebruikelijk te zijn een tegenprestatie te leveren in de vorm van geld of andere goodies of mogelijk arbeid?

Heeft iemand daar ervaring mee? Als het niet was dat ik werk te doen had, was ik afgelopen week van uit Berlijn verder het Oosten in getrokken richting Krakow en daarna Budapest.

Wat zijn de ervaringen met het liften in Oost Europa?
pi_129707057
Bedankt voor deze bijdragen.

Als er andere lifters zijn hou je daar op een bepaalde manier rekening mee. Dat is per plek verschillend. Maar de aanwezigheid van meerdere lifters is oke.

Ik lift wel regelmatig en mijn focus ligt vaak op wat voor types auto's er rondrijden en waarin word ik meegenomen. Ik houd daarvan ook nog gegevens bij en vorige week heb ik de data eens geanalyseerd om een antwoord te hebben op de vraag: zijn er automerken waarin ik significant langere lifts krijg?

Dit lijkt inderdaad zo te zijn. Maar er zijn twee opmerkingen bij: 6 van de 10 keer weet ik niet meer in welk merk auto ik gezeten heb bij de verwerking van de ritgegevens. Toch lijkt het erop dat vooral Mercedes een gemiddeld langere lift geeft: rond de 150 kilometer vergeleken met rond de 70 km gemiddeld van de ritten waarvan ik het merk heb onthouden. Laag scoort juist, en dat is opmerkelijk vind ik, BMW, maar ook de meeste Oost-Aziatische merken. BMW en Mercedes hebben bepaalde overeenkomsten maar ook verschillen: Mercedes heeft veel meer modellen, namelijk ook vrachtwagens en transportauto's.

Iets anders dat blijvend iets met mij doet is de aanwezigheid van vrouwen in de auto's =)

Een mannelijke lifter krijgt vooral lifts van solo mannelijke chauffeurs en van koppels. 80% van de ritten. Slechts een op elf ritten wordt door een solo vrouwelijke chauffeur gegeven. Een vrouw roept in mij altied iets op...! :) De helft van de vrouwen is per definitie fijn gezelschap. En daarvan heeft een op de tien iets... dat het hartje sneller laat kloppen. Waardoor het allerlei emoties en gevoelens oproept.

Bijzondere situaties blijven toch ook komen. Er zijn steeds weer nieuwe ervaringen, het is een heel dynamische ervaring. Nieuwe hoogste snelheden bijvoorbeeld. Laatst op weg naar Berlijn voor het eerst een vrouwelijke chauffeur die boven de 200 kmh reed. De laatste lift terugkomend uit Berlijn, van tankstation Reunen bij Venlo naar A67 afrit Geldrop, reed ik met twee Antwerpense dames van mijn leeftijd mee, in een ruime Audi, die toevallig in dezelfde wijk in Berlijn in een hostel hadden gezeten. Op het tankstation was er een vrouwelijke vrachtwagenchauffeur, jawel een vrouwelijke. En blond nog wel. Ik kan me niet herinneren zoiets eerder te hebben gezien.

In "Oost-Europa" heb ik gelift in Polen (6000 km) en in Tsjechie, Slowakije, Oekraine, Litouwen en Hongarije (elk tussen 50 en 1000 km), voor zover dat dan Oost-Europese landen zijn. Ik spreek een beetje Pools en ik versta het redelijk goed. In de meeste van deze landen helpt dat erg veel. In den beginne kende ik nog geen Pools en kon ik de meeste mensen daar nauwelijks verstaan. Dat vond ik wat lastiger. Ze kunnen dan vreemde plannen bespreken, waar je dan geen weet van hebt. Verder heb ik er goede ervaringen.

Later dit jaar ga ik nog liften in twee of drie andere "Oost-Europese" landen, namelijk Slovenie, Kroatie en wellicht Bosnie.

Van Roemenie is bekend dat chauffeurs vaak een vergoeding verwachten als je aan het liften bent. Dat kan ook wel eens gelden voor Oekraine of Moldavie (misschien). In Oekraine en Rusland kan je binnen de stad prima "liften", maar de chauffeurs verwachten een vergoeding: het zijn eigenljik informele taxidiensten. Dit heb ik alleen van horen zeggen.

Bedenk dat jij een West-Europeaan bent en daardoor voor hen vanzelf een rijke. En ben je misschien geen rijke West-Europeaan, je bent wel West-Europeaan en dus heb je daardoor gewoon veel meer kansen dan zij. Zo zien ze dat daar. En onderling verrekenen ze regelmatig ook een vergoedinkje in Lei. Heb je dus meer geduld nodig, als het perse gratis moet.

Mijn persoonlijke ervaringen met chauffeurs die een vergoeding willen: ze geven dit (vanzelfsprekend) voor aanvang van de rit aan, anders ontstaat er namelijk een vervelende situatie aan het einde van de rit. Ik heb dit een aantal keren in Nederland meegemaakt met tweede of derde generatie migranten (dus Turken, Marokkanen etc), een keer in Polen en een keer in Luxemburg. Kortom het gebeurt niet vaak.
pi_129707244
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 03:43 schreef FreeShooter het volgende:
Wat betreft gevaarlijk: Vraag me eigenlijk wel af of het statistisch gezien niet veiliger is om te liften, dan in je eentje zelf te rijden. De kans dat je een ongeluk maakt omdat je in slaap dommelt of door onoplettendheid (door vermoeidheid) is waarschijnlijk relatief groter dan de kans dat er iets gebeurd omdat je bij een vreemde in de auto stapt.
Mijn stelling is dus: als de 10% onveiligste chauffeurs zou gaan liften, neemt de verkeersveiligheid flink toe.

Liften hoef niet gevaarlijk te zijn, blijkens
1) Joachim Fiedler et al (1989). Anhalterwesen und Anhaltergefahren: unter besonderer Berücksichtigung des "Kurztrampens" (in German). Wiesbaden, Germany: Bundeskriminalamt Wiesbaden.
2) het feit dat er lifters zijn die soms tot honderdduizenden liftkilometers op hun conto hebben
pi_129707457
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2013 10:09 schreef Frank_NL het volgende:

[..]

Mijn stelling is dus: als de 10% onveiligste chauffeurs zou gaan liften, neemt de verkeersveiligheid flink toe.

Liften hoef niet gevaarlijk te zijn, blijkens
1) Joachim Fiedler et al (1989). Anhalterwesen und Anhaltergefahren: unter besonderer Berücksichtigung des "Kurztrampens" (in German). Wiesbaden, Germany: Bundeskriminalamt Wiesbaden.
2) het feit dat er lifters zijn die soms tot honderdduizenden liftkilometers op hun conto hebben
Ja, er zijn ook lifters die op hun eerste lift op 2 kilometer van het startpunt worden verkracht en vermoord :')
pi_129707629
quote:
Ja, er zijn ook lifters die op hun eerste lift op 2 kilometer van het startpunt worden verkracht en vermoord :')
Wat een onzin.
pi_129707844
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2013 10:27 schreef Frank_NL het volgende:

[..]

Wat een onzin.
Nee, da's geen onzin. Het is alleen geen goed argument om te zeggen dat liften gevaarlijk is. Net zoals roepen dat liften niet gevaarlijk is omdat er iemand is die probleemloos heel veel heeft gelift.
pi_129708358
Je hebt gelijk. Alleen gaf argument 2) mij wel veel vertrouwen bij het liften. Later ook argument 1) de studie van Bundeskriminalamt Wiesbaden waaruit blijkt dat de risico's werkelijk erg klein zijn. Voor mannen altijd kleiner dan voor vrouwen.
pi_130295433
Gisteren gelift in Australie. Van een winkelcentrum zo'n 20km van de stad vandaan, naar de stad en terug.

Op de heenweg met een bordje gelift en binnen 5 minuten een lift van een vrachtwagenchauffeur. Hij had zelf ook heel Australie rond gelift. Op de terugweg mensen aangesproken bij een benzinestation en bij de 2e had ik al beet!
Pain is temporary, pride is forever
pi_130313740
Goed topic. Afgelopen zomervakantie door Europa gecouchsurfed. 13 locaties aangedaan, en slechts op één daarvan hoeven kamperen. Niet zozeer vanwege financiele redenen maar omdat we het gewoon een stuk leuker vinden dan als toerist onze tijd in een hotel door te brengen. Je krijgt een veel betere indruk van een plek door met de locals uit te hangen. Was zeer geslaagd :) Als voorbeeld, in six-fours-les-plages (aan de Franse rivièra) sliepen we bij een couchsurfer die de toegangscode wist tot een villawijk met een privéstrand met zeeën van ruimte. Aan de andere kant van een muurtje in de zee hadden mensen nog geen halve vierkante meter en lagen er 3 miljoen mensen op het strand :P
Overigens niet gelift, met eigen auto op pad geweest. Couchsurfing is dubbel en dwars aan te bevelen!
Ik snap het argument "je kunt beter even doorsparen" dan ook niet zo goed.. Mensen die alleen surfen om geld te besparen komen er bij mij sowieso niet in, dat is totaal niet de gedachte. Die mensen zitten waarschijnlijk ook thuis bier te drinken in plaats van af en toe naar de kroeg te gaan.
  woensdag 21 augustus 2013 @ 17:03:04 #123
285244 EnemyRock
No scratch, no snatch.
pi_130317485
Zojuist terug in Nederland van een liftvakantie naar het oosten.

Vanaf Arnhem in twee dagen naar Budapest gelift, vanaf daar met de trein naar een dorpje wat iets zuidelijker lag gereisd waar we met een vriendin hebben afgesproken, na dit festival zijn we met nog een andere vriendin bij elkaar gekomen waarna we uiteindelijk in twee teams van twee (jongen/meisje) vanaf Hongarije naar Kroatie van plan waren te liften. Voor het andere team bleek dit heel makkelijk te gaan en hebben ze het tot de kust weten te halen terwijl het voor ons team twee helse liftdagen bleken;

Perongeluk afgezet voorbij de grens in Slovenie(!), vanuit daar wonderbaarlijk genoeg een lift naar de Kroatische grens gekregen waarna we er bijna hardhandig vanaf gebonjourd werden door een boze grenswachter die maar al te graag zijn wapenstok aaide, achter een hek gezet en maar doorgelopen tot we een andere grens tegenkwamen met een bijna verlaten tankstation op een plek waar al lifters waren die ook geen succes hadden, uiteindelijk na een paar uur proberen een korte lift naar het volgende dorpje bemachtigd waar we met de trein naar Zagreb zijn gegaan.

Daar hebben we diezelfde dag nog geprobeerd te snelweg te bereiken om ook naar de kust te liften maar op het tankstation waar we zaten hadden we ook geen geluk, achteraf gezien hadden we naar de tolstop moeten gaan en wat vrolijker moeten reageren maar op dat punt zaten we in een negatieve spiraal helaas. Die avond zat mijn liftpartner er helemaal doorheen en moesten we absoluut terug naar de stad om een hostel te vinden. De volgende middag is het andere team maar naar Zagreb gekomen i.p.v. wij naar de kust waar we een couchsurf host hadden en daar hebben we enkele dagen verbleven.

Maandag begon mijn terugreis met een andere partner die wel flink wat vlotter verliep, een directe lift naar Wenen waar we een dagje in een hostel verbleven en de dag daarna tot ongeveer Keulen weten te reizen waar we de nacht in een tentje op een grasveld hebben doorgebracht, vandaag in Nijmegen aangekomen dus waar ik bij die vriendin verblijf.

Hele interessante, lieve, leuke, aardige mensen tegen gekomen, liften van heel diverse mensen gehad en een over het algemeen leuke trip!
''Before you talk to the chief, you must party with the chief.''
  donderdag 22 augustus 2013 @ 00:51:59 #124
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_130334981
Net een couchsurfer thuis gehad uit Amerika. Was wel leuk ook al was hij een beetje verwenden nniet echt de gebruikelijke backpacker. Rijke achtergrond en dergelijke.

Volgende keer maar een oost European doen :P

Ga 10 september naar Amerika backpacken.
pi_130440058
Hi,

Ik wil over 2 weken gaan liften naar Marseille, en vanuit daar eventueel richting Spanje of richting Italië. Mijn probleem is echter dat ik niet heel sociaal vaardig ben.

Hebben jullie, naast de motiverende berichten over veiligheid, nog concrete tips voor mij?

Thx!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')