Bedankt voor deze bijdragen.
Als er andere lifters zijn hou je daar op een bepaalde manier rekening mee. Dat is per plek verschillend. Maar de aanwezigheid van meerdere lifters is oke.
Ik lift wel regelmatig en mijn focus ligt vaak op wat voor types auto's er rondrijden en waarin word ik meegenomen. Ik houd daarvan ook nog gegevens bij en vorige week heb ik de data eens geanalyseerd om een antwoord te hebben op de vraag: zijn er automerken waarin ik significant langere lifts krijg?
Dit lijkt inderdaad zo te zijn. Maar er zijn twee opmerkingen bij: 6 van de 10 keer weet ik niet meer in welk merk auto ik gezeten heb bij de verwerking van de ritgegevens. Toch lijkt het erop dat vooral Mercedes een gemiddeld langere lift geeft: rond de 150 kilometer vergeleken met rond de 70 km gemiddeld van de ritten waarvan ik het merk heb onthouden. Laag scoort juist, en dat is opmerkelijk vind ik, BMW, maar ook de meeste Oost-Aziatische merken. BMW en Mercedes hebben bepaalde overeenkomsten maar ook verschillen: Mercedes heeft veel meer modellen, namelijk ook vrachtwagens en transportauto's.
Iets anders dat blijvend iets met mij doet is de aanwezigheid van vrouwen in de auto's =)
Een mannelijke lifter krijgt vooral lifts van solo mannelijke chauffeurs en van koppels. 80% van de ritten. Slechts een op elf ritten wordt door een solo vrouwelijke chauffeur gegeven. Een vrouw roept in mij altied iets op...!
De helft van de vrouwen is per definitie fijn gezelschap. En daarvan heeft een op de tien iets... dat het hartje sneller laat kloppen. Waardoor het allerlei emoties en gevoelens oproept.
Bijzondere situaties blijven toch ook komen. Er zijn steeds weer nieuwe ervaringen, het is een heel dynamische ervaring. Nieuwe hoogste snelheden bijvoorbeeld. Laatst op weg naar Berlijn voor het eerst een vrouwelijke chauffeur die boven de 200 kmh reed. De laatste lift terugkomend uit Berlijn, van tankstation Reunen bij Venlo naar A67 afrit Geldrop, reed ik met twee Antwerpense dames van mijn leeftijd mee, in een ruime Audi, die toevallig in dezelfde wijk in Berlijn in een hostel hadden gezeten. Op het tankstation was er een vrouwelijke vrachtwagenchauffeur, jawel een vrouwelijke. En blond nog wel. Ik kan me niet herinneren zoiets eerder te hebben gezien.
In "Oost-Europa" heb ik gelift in Polen (6000 km) en in Tsjechie, Slowakije, Oekraine, Litouwen en Hongarije (elk tussen 50 en 1000 km), voor zover dat dan Oost-Europese landen zijn. Ik spreek een beetje Pools en ik versta het redelijk goed. In de meeste van deze landen helpt dat erg veel. In den beginne kende ik nog geen Pools en kon ik de meeste mensen daar nauwelijks verstaan. Dat vond ik wat lastiger. Ze kunnen dan vreemde plannen bespreken, waar je dan geen weet van hebt. Verder heb ik er goede ervaringen.
Later dit jaar ga ik nog liften in twee of drie andere "Oost-Europese" landen, namelijk Slovenie, Kroatie en wellicht Bosnie.
Van Roemenie is bekend dat chauffeurs vaak een vergoeding verwachten als je aan het liften bent. Dat kan ook wel eens gelden voor Oekraine of Moldavie (misschien). In Oekraine en Rusland kan je binnen de stad prima "liften", maar de chauffeurs verwachten een vergoeding: het zijn eigenljik informele taxidiensten. Dit heb ik alleen van horen zeggen.
Bedenk dat jij een West-Europeaan bent en daardoor voor hen vanzelf een rijke. En ben je misschien geen rijke West-Europeaan, je bent wel West-Europeaan en dus heb je daardoor gewoon veel meer kansen dan zij. Zo zien ze dat daar. En onderling verrekenen ze regelmatig ook een vergoedinkje in Lei. Heb je dus meer geduld nodig, als het perse gratis moet.
Mijn persoonlijke ervaringen met chauffeurs die een vergoeding willen: ze geven dit (vanzelfsprekend) voor aanvang van de rit aan, anders ontstaat er namelijk een vervelende situatie aan het einde van de rit. Ik heb dit een aantal keren in Nederland meegemaakt met tweede of derde generatie migranten (dus Turken, Marokkanen etc), een keer in Polen en een keer in Luxemburg. Kortom het gebeurt niet vaak.