ja, natuurlijk. Gelukkig breken ze ook bij collega's de tent af en niet alleen bij mij. Maar dat t niet gaat met deze klas.en mij is duidelijk. Moet ik daarom maar accepteren dat ze dit doen? Ik dacht het niet.quote:Op zondag 27 maart 2011 18:17 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Is het probleem dan niet breder?
Nee, maar het is wel vrij bizar dat een klas op driekwart van het schooljaar nog niet 'op de rails' is: bij jou niet en bij de andere collega's niet. Het is eigenlijk al te laat om het tij echt te keren: de klas heeft al veel te lang zich kunnen misdragen. Waarom is er tot nu toe geen actie ondernomen?quote:Op zondag 27 maart 2011 23:29 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
ja, natuurlijk. Gelukkig breken ze ook bij collega's de tent af en niet alleen bij mij. Maar dat t niet gaat met deze klas.en mij is duidelijk. Moet ik daarom maar accepteren dat ze dit doen? Ik dacht het niet.
tsja, er is vergaderd, er zijn afspraken, die waren niet werkbaar voor de collega's (je kunt niet élke dag met nablijvers zitten, zeker als je een kleine aanstelling hebt). ze zijn dagen geschorst geweest, er is contact met ouders geweest (gesprek met schoolleiding, mentor, kind en ouders), er zijn brieven gestuurd met het advies om alvast een andere school te zoeken, etc. etc. etc. maar het blijft een los-zand klas met veel aggressiviteit en kinderen die overal lak aan hebben. aan straf, aan complimenten, aan hun docenten, hun ouders en hun klasgenoten. die kern trekt de rest mee...quote:Op maandag 28 maart 2011 15:05 schreef mane het volgende:
[..]
Nee, maar het is wel vrij bizar dat een klas op driekwart van het schooljaar nog niet 'op de rails' is: bij jou niet en bij de andere collega's niet. Het is eigenlijk al te laat om het tij echt te keren: de klas heeft al veel te lang zich kunnen misdragen. Waarom is er tot nu toe geen actie ondernomen?
Als ik bij een collega zit tijdens het mondeling, vraag ik vaak even hoe diegene het hebben wil. Het systeem met plussen en minnen van Razztwizzle gebruik ik ook wel, en dat werkt heel handig. Nadeel daarvan is dat je wel op alle vragen die gesteld worden zelf ook het antwoord moet weten (en mijn ervaring is dat dat bij een literatuurmondeling niet altijd gaat: ik heb wel heel erg veel, maar niet alles gelezen, natuurlijk). Tijdens mondelingen bij ons op school, vertellen we niet bij iedere vraag of het antwoord klopt of niet, dus daar kun je dan ook niet op wachten ofzo.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 15:25 schreef Liekje het volgende:
Hallo!
Even een vraagje aan de docenten Nederlands... ik loop sinds februari stage en morgen ben ik bijzitter bij de mondelinge examens literatuur. Mijn begeleider vroeg me of ik wilde nadenken over een handige manier om aantekeningen te maken tijdens de mondelingen. Ik vind het lastig, omdat ik niet zo goed weet hoe de mondelingen gaan en op google is niet zoveel te vinden. Zijn er mensen met meer ervaring die me bijvoorbeeld kunnen vertellen welke criteria belangrijk zijn bij de beoordeling van de mondelingen en hoe je het makkelijkst en snelst aantekeningen kunt maken?
Ik krijg tegenwoordig af en toe toetsen binnen via een mailinglijst van docenten in mijn vak, en stuur de mijne ook altijd in. Ons examenonderwerp is elk jaar anders, dus je moet elk jaar drie (in het gunstigste geval, in de praktijk worden het er doorgaans meer vanwege inhalers en herkansers) tentamens-op-niveau maken. Het is echt heerlijk om dan uit andermans toetsen wat te kunnen knippen en plakken.quote:Op woensdag 30 maart 2011 22:31 schreef Razztwizzle het volgende:
Flink bij collega's rondvragen wat zij hebben heeft mij ook geholpen, ik heb lieve collega's die mij hele pakketten met vragen en samenvattingen hebben gegeven die ik mocht kopiëren.
Haha, dat is zo asociaal dat het bijna grappig is.quote:Op woensdag 30 maart 2011 22:39 schreef Razztwizzle het volgende:
Ik heb trouwens één collega die niks deelt, want "ze stopt niet zomaar haar hart en ziel in alle opdrachten en toetsen" maar die krijgt dan ook niks van mij.
Ik ga vaak gewoon voor de klas staan, en zeg rustig dat ik wil beginnen. En dan afwachten. Meestal is het dan zo stil. Blijft het onrustig, dan helpt het vaak om wat leerlingen aan te spreken (gewoon hun naam noemen). Verder: pauzeren als ze door je heen praten. Misschien tot vervelens toe, en soms moet je wellicht om de drie woorden stoppen, maar uiteindelijk werkt het, is mijn ervaring.quote:Op vrijdag 1 april 2011 12:17 schreef merry77 het volgende:
Wie heeft er nog goede tips om de les te beginnen en het stil te krijgen als je met je uitleg wil beginnen?
Ben een rustig persoon, dus moet wel aansluiten bij mijn gedrag.
Zo pak ik het ook wel aan. Soms gaan ze zichzelf corrigerenquote:Op vrijdag 1 april 2011 12:44 schreef Jentin het volgende:
[..]
Ik ga vaak gewoon voor de klas staan, en zeg rustig dat ik wil beginnen. En dan afwachten. Meestal is het dan zo stil. Blijft het onrustig, dan helpt het vaak om wat leerlingen aan te spreken (gewoon hun naam noemen). Verder: pauzeren als ze door je heen praten. Misschien tot vervelens toe, en soms moet je wellicht om de drie woorden stoppen, maar uiteindelijk werkt het, is mijn ervaring.
Succes!
Wel eens geprobeerd? Misschien corrigeren ze elkaar wel, wat Maraca ook zegt.quote:Op vrijdag 1 april 2011 13:24 schreef merry77 het volgende:
Het zijn twee 3havo klassen. Als ik ga wachten totdat het stil is kan ik de hele les wachten.
Dit is ook mijn manier. Maar goed, deze manier moet bij je passen en het werkt ook niet altijd bij alle klassen.quote:Op vrijdag 1 april 2011 14:12 schreef mane het volgende:
Het helpt ook wel als je vanaf het moment dat de klas binnenkomt meteen actief bent, daarmee bedoel ik:
- bij de deur staan, leerlingen groeten, even belangstelling tonen;
- leerlingen zeggen dat ze meteen moeten gaan zitten en spullen pakken;
- als ze eenmaal binnen zijn: door de klas lopen, hier en daar een kort babbeltje maken, tegelijkertijd leerlingen aansporen klaar te gaan zitten voor de les, grapje hier en daar;
- daarna: iets op het bord gaan schrijven, waarmee je de aandacht trekt, of: iets op de beamer, of iets uitdelen.
Ik merk dat als ik aan het begin van de les even sociaal doe, en contact maak met de leerlingen dat ik daarmee goodwill losmaak, en dat ze dan veel makkelijker stil worden als ik daar om vraag.
Zo heeft iedereen zijn eigen methode en je moet zelf een beetje uitvinden wat werkt bij jou.
Dit heeft absoluut veel effect en is erg belangrijk. Maar in 3 havo (ik heb 3 van die klassen), kan het ook wel eens helpen je tanden te laten zien. Gooi er maar eens iemand uit. Vooral aan het begin moet het echt wel even duidelijk gemaakt worden wie de baas is, anders nemen ze een loopje met je. Maar, om het verhaal compleet te maken, dit pikken ze veel sneller van je als je ook een goede band met ze opbouwt. Dat maakt je een gerespecteerde autoriteit ipv een gehaat dictator.quote:Op vrijdag 1 april 2011 14:12 schreef mane het volgende:
Het helpt ook wel als je vanaf het moment dat de klas binnenkomt meteen actief bent, daarmee bedoel ik:
- bij de deur staan, leerlingen groeten, even belangstelling tonen;
- leerlingen zeggen dat ze meteen moeten gaan zitten en spullen pakken;
- als ze eenmaal binnen zijn: door de klas lopen, hier en daar een kort babbeltje maken, tegelijkertijd leerlingen aansporen klaar te gaan zitten voor de les, grapje hier en daar;
- daarna: iets op het bord gaan schrijven, waarmee je de aandacht trekt, of: iets op de beamer, of iets uitdelen.
Ik merk dat als ik aan het begin van de les even sociaal doe, en contact maak met de leerlingen dat ik daarmee goodwill losmaak, en dat ze dan veel makkelijker stil worden als ik daar om vraag.
Zo heeft iedereen zijn eigen methode en je moet zelf een beetje uitvinden wat werkt bij jou.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |