abonnement Unibet Coolblue
  zondag 27 maart 2011 @ 23:29:16 #276
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_94695696
quote:
Op zondag 27 maart 2011 18:17 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Is het probleem dan niet breder?

ja, natuurlijk. Gelukkig breken ze ook bij collega's de tent af en niet alleen bij mij. Maar dat t niet gaat met deze klas.en mij is duidelijk. Moet ik daarom maar accepteren dat ze dit doen? Ik dacht het niet.
Kwak
  zondag 27 maart 2011 @ 23:59:17 #277
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_94696939
Tuurlijk niet. Ik hoop alleen dat er schoolbreed ook aandacht komt/is voor het bredere probleem.
!!! Go 49-ers !!!
pi_94714767
quote:
1s.gif Op zondag 27 maart 2011 23:29 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

ja, natuurlijk. Gelukkig breken ze ook bij collega's de tent af en niet alleen bij mij. Maar dat t niet gaat met deze klas.en mij is duidelijk. Moet ik daarom maar accepteren dat ze dit doen? Ik dacht het niet.
Nee, maar het is wel vrij bizar dat een klas op driekwart van het schooljaar nog niet 'op de rails' is: bij jou niet en bij de andere collega's niet. Het is eigenlijk al te laat om het tij echt te keren: de klas heeft al veel te lang zich kunnen misdragen. Waarom is er tot nu toe geen actie ondernomen?
The real is always way ahead of what we can imagine.
  maandag 28 maart 2011 @ 19:42:18 #279
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_94728216
quote:
5s.gif Op maandag 28 maart 2011 15:05 schreef mane het volgende:

[..]

Nee, maar het is wel vrij bizar dat een klas op driekwart van het schooljaar nog niet 'op de rails' is: bij jou niet en bij de andere collega's niet. Het is eigenlijk al te laat om het tij echt te keren: de klas heeft al veel te lang zich kunnen misdragen. Waarom is er tot nu toe geen actie ondernomen?
tsja, er is vergaderd, er zijn afspraken, die waren niet werkbaar voor de collega's (je kunt niet élke dag met nablijvers zitten, zeker als je een kleine aanstelling hebt). ze zijn dagen geschorst geweest, er is contact met ouders geweest (gesprek met schoolleiding, mentor, kind en ouders), er zijn brieven gestuurd met het advies om alvast een andere school te zoeken, etc. etc. etc. maar het blijft een los-zand klas met veel aggressiviteit en kinderen die overal lak aan hebben. aan straf, aan complimenten, aan hun docenten, hun ouders en hun klasgenoten. die kern trekt de rest mee...

waarom de klas niet gesplitst is is mij een raadsel. zal wel iets met geld zijn....
Kwak
pi_94763314
Hallo!

Even een vraagje aan de docenten Nederlands... ik loop sinds februari stage en morgen ben ik bijzitter bij de mondelinge examens literatuur. Mijn begeleider vroeg me of ik wilde nadenken over een handige manier om aantekeningen te maken tijdens de mondelingen. Ik vind het lastig, omdat ik niet zo goed weet hoe de mondelingen gaan en op google is niet zoveel te vinden. Zijn er mensen met meer ervaring die me bijvoorbeeld kunnen vertellen welke criteria belangrijk zijn bij de beoordeling van de mondelingen en hoe je het makkelijkst en snelst aantekeningen kunt maken?
Somebody help me cause I'm falling
pi_94764439
Ik heb ook ooit bij de mondelingen Nederlands literatuur bijzitter moeten zijn en had geen idee hoe en wat, want ik geef dat vak helemaal niet. Als jij in elk geval wel bij Nederlands stage loopt kom je in elk geval beter beslagen ten ijs dan ik destijds :)

Qua criteria maakt het iig nogal uit op welk niveau het is. Ik moest bijzitten bij VMBO, dat was vooral "hoe heette het boek, kun je het verhaal kort navertellen, welke personen vond je sympathiek en waarom en welke niet en waarom". Ik kan me zo voorstellen dat de nadruk op het VWO veel meer ligt op dingen als motieven, beeldspraak, ontwikkeling in de personages, thematiek verbinden met de periode waarin het boek is geschreven enz.

Ik zou degene die het mondeling afneemt even bellen om te vragen om zijn/haar indeling van zo'n mondeling. Op basis van die indeling kun je dan een notatiemethode bedenken, iets met hokken bijvoorbeeld zodat je een goed overzicht hebt en houdt.
pi_94766648
@Shadylane - :D Wat vreemd dat je als docent in een andere taal bij Nederlands bij moet zitten. Bij ons gaat dat puur op taal, bij Engels zitten alleen docenten Engels bij.

Ik noteer altijd in steekwoorden de vraag (dus "Who are the main characters in the book" - "Main characters") en het antwoord en zet plussen en minnen voor goede en foute antwoorden. Bij heel lang moeten nadenken zet ik een golfje en ik noteer Engelse grammaticale fouten en uitspraakfouten. Op het eind kun je dan de plussen en minnen langs. Als ik zelf een boek niet heb gelezen ga ik met de examinator de antwoorden langs om te plussen en te minnen en dan bespreken we samen het cijfer.

Het is wel fijn om eerst bij een paar mondelingen te zitten gewoon om mee te luisteren voordat je echt gaat bijzitten en noteren, kan je dat niet vragen?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 29-03-2011 16:46:37 ]
pi_94767600
Oh grappig, dat van die plussen en minnen doe ik ook. En bij twijfel een plusmin. Een collega van me geeft leerlingen nadat de cijfers van de mondelingen bekend zijn gemaakt een individueel rapportje waarop staat aangegeven wat de leerling allemaal goed/minder goed/fout deed. :o .

Dus.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_94767694
Een individueel rapport, nouja, we hebben een scoreformulier, telt dat ook? Vind dat leerlingen wel enigszins moeten kunnen zien waar ze punten op gescoord hebben en wat er niet zo goed ging.

Ons cijfer wordt trouwens zo berekend: 20 punten totaal, 12 voor de kennis over de boeken en 8 voor je Engels, delen door 2 voor het cijfer. Is je Engels belabberd maar weet je wel alles over je boeken, dan heb je dus nog een voldoende. Om te voorkomen dat slecht voorbereide talenten toch een goed cijfer halen ;)
pi_94768134
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 15:25 schreef Liekje het volgende:
Hallo!

Even een vraagje aan de docenten Nederlands... ik loop sinds februari stage en morgen ben ik bijzitter bij de mondelinge examens literatuur. Mijn begeleider vroeg me of ik wilde nadenken over een handige manier om aantekeningen te maken tijdens de mondelingen. Ik vind het lastig, omdat ik niet zo goed weet hoe de mondelingen gaan en op google is niet zoveel te vinden. Zijn er mensen met meer ervaring die me bijvoorbeeld kunnen vertellen welke criteria belangrijk zijn bij de beoordeling van de mondelingen en hoe je het makkelijkst en snelst aantekeningen kunt maken?
Als ik bij een collega zit tijdens het mondeling, vraag ik vaak even hoe diegene het hebben wil. Het systeem met plussen en minnen van Razztwizzle gebruik ik ook wel, en dat werkt heel handig. Nadeel daarvan is dat je wel op alle vragen die gesteld worden zelf ook het antwoord moet weten (en mijn ervaring is dat dat bij een literatuurmondeling niet altijd gaat: ik heb wel heel erg veel, maar niet alles gelezen, natuurlijk). Tijdens mondelingen bij ons op school, vertellen we niet bij iedere vraag of het antwoord klopt of niet, dus daar kun je dan ook niet op wachten ofzo.

Wat ik zelf prettiger vind, is in steekwoorden vraag en antwoord noteren. Dat kan dan wel heel beperkt zijn. Als een leerling iets echt niet weet, noteer je uiteraard niet alle uitvluchten en omwegen ;). Opvallende uitspraken, fouten of inzichten schrijf ik ook kort op. Per mondeling (25 minuten) schrijf ik dan gemiddeld 3/4 tot 1 toetsblaadje vol (zeg maar een A4'tje). Dat vind ik wel te doen. Voor oorzaak-gevolg relaties gebruik ik gewoon pijlen, dan schrijf ik niet op 'Hoe komt dat?' ofzo.
Als ik degene ben die het mondeling afneemt, heb ik zelf graag dat de ander het op deze manier noteert. Je kunt een negatieve beoordeling dan ook beter uitleggen: 'Je zei x', in plaats van 'Er staat een minnetje'.

Voor havo- en atheneumleerlingen zijn dit een aantal dingen waar bij ons op school op gelet wordt:
- Meer kunnen dan alleen het verhaaltje navertellen
- Zelf kunnen nadenken over motieven van personages (waarom doen ze wat ze doen, ook als dit niet in het boek wordt verteld).
- Zelf verbanden kunnen leggen die niet expliciet in het boek gelegd worden
- Een onderbouwd oordeel kunnen geven dat verder gaat dan 'wel leuk, want ik kon me goed inleven'
- Kritisch kunnen zijn over een boek, ook als ze het goed vinden
- Kritiek kunnen pareren
- Standaarddingen als het kunnen bepalen van de thematiek, motieven, titelverklaring etc.
- De lijst zelf: staan daar titels op van enig niveau, of staat de lijst vol met literaire thrillers?
- Het mondeling moet echt een gesprek zijn, geen vragenvuur van de docentenkant waarbij een leerling steeds een antwoord produceert en verder zwijgt. Wij vinden het belangrijk dat een leerling actief is en zelf ook inzichten aandraagt etc.

Vast nog wel meer, maar dit komt zo even in me op. Lang verhaal, maar hopelijk kun je er iets uitpikken waar je wat aan hebt.
pi_94790973
Heel erg bedankt allemaal! Hier kan ik wel wat mee. Ik ben benieuwd naar morgen :)
Somebody help me cause I'm falling
pi_94828201
Om even bij de mondelingen te blijven, houden jullie voor jezelf iets bij van de boeken die je hebt gelezen en waarover je misschien ooit een mondeling moet houden? Ik heb heel erg het gevoel dat dat handig zou zijn om te doen, maar weet nog niet helemaal precies wat en hoe dat te organiseren. Tips?
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_94833406
Als ik een nieuw boek lees maak ik soms een samenvatting met vragen, soms niet (ik kan me er niet altijd toe zetten :{ ). Van reeds gelezen boeken verzamel ik alles wat ik vinden kan op internet en uittrekselbanken en bewaar dat per boek in een insteekhoesje. Voor een mondeling neem ik dat weer eens door, arceer belangrijke delen en bedenk op welk thema ik in wil gaan. Ook als ik artikelen vind over een boek of schrijver bewaar ik dat in die hoesjes.

Flink bij collega's rondvragen wat zij hebben heeft mij ook geholpen, ik heb lieve collega's die mij hele pakketten met vragen en samenvattingen hebben gegeven die ik mocht kopiëren.

En wat ik als laatste doe, maar dan moet ik echt tijd teveel hebben :') , is flashcards maken met citaten uit of steekwoorden over een boek. Die laat ik de leerlingen dan lezen en uitleggen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 30-03-2011 22:31:59 ]
pi_94833652
quote:
1s.gif Op woensdag 30 maart 2011 22:31 schreef Razztwizzle het volgende:
Flink bij collega's rondvragen wat zij hebben heeft mij ook geholpen, ik heb lieve collega's die mij hele pakketten met vragen en samenvattingen hebben gegeven die ik mocht kopiëren.
Ik krijg tegenwoordig af en toe toetsen binnen via een mailinglijst van docenten in mijn vak, en stuur de mijne ook altijd in. Ons examenonderwerp is elk jaar anders, dus je moet elk jaar drie (in het gunstigste geval, in de praktijk worden het er doorgaans meer vanwege inhalers en herkansers) tentamens-op-niveau maken. Het is echt heerlijk om dan uit andermans toetsen wat te kunnen knippen en plakken.
pi_94833891
Ja, geweldige uitvinding die mailinglists ^O^ ! Er komen altijd hartverwarmend veel reacties als je iets zoekt.

Soms ook wel vragen dat je denkt van -O- dude, je bent docent -O- . "Ik zoek uitleg over dit-en-dit grammatica-onderwerpje, hoe doe ik dat?". Maar ik mail toch wel vaak terug, want stel je nou voor dat die persoon echt zwemt of pas net begonnen is en niks heeft aan eigen collega's!

Ik heb trouwens één collega die niks deelt, want "ze stopt niet zomaar haar hart en ziel in alle opdrachten en toetsen" :{ maar die krijgt dan ook niks van mij.
pi_94845357
quote:
1s.gif Op woensdag 30 maart 2011 22:39 schreef Razztwizzle het volgende:
Ik heb trouwens één collega die niks deelt, want "ze stopt niet zomaar haar hart en ziel in alle opdrachten en toetsen" :{ maar die krijgt dan ook niks van mij.
Haha, dat is zo asociaal dat het bijna grappig is.

Ik maak de meeste toetsen wel zelf, maar ik moet ook eerlijk bekennen dat ik dat eigenlijk gewoon heel leuk vind. Maar ik geef ook niet heel veel toetsen (bij een taal is dat anders volgens mij). Ik vind het ook interessant om te zien welke vragen 'werken' en welke niet.

Bij voorbereiding van mondelingen kijk ik meestal ook naar de combinatie van de boeken op de lijst van de leerlingen. Daar kun je vragen over stellen en steeds nieuwe invalshoeken bedenken. Zo wordt ieder mondeling anders en dat vind ik wel belangrijk. (Dan blijft het voor jezelf ook leuk.)
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_94897391
even een tvp, net topic gevonden en ben DIO en loop nu stage.
Moet volgende week mijn stagebegeleider een maand vervangen vanwege 1 maand levensloop opname. Ben heel benieuwd. Heb namelijk twee drie havo klassen die erg onrustig zijn en krijg die niet altijd goed stil.

Wie heeft er nog goede tips om de les te beginnen en het stil te krijgen als je met je uitleg wil beginnen?

Ben een rustig persoon, dus moet wel aansluiten bij mijn gedrag.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_94898349
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 12:17 schreef merry77 het volgende:
Wie heeft er nog goede tips om de les te beginnen en het stil te krijgen als je met je uitleg wil beginnen?

Ben een rustig persoon, dus moet wel aansluiten bij mijn gedrag.
Ik ga vaak gewoon voor de klas staan, en zeg rustig dat ik wil beginnen. En dan afwachten. Meestal is het dan zo stil. Blijft het onrustig, dan helpt het vaak om wat leerlingen aan te spreken (gewoon hun naam noemen). Verder: pauzeren als ze door je heen praten. Misschien tot vervelens toe, en soms moet je wellicht om de drie woorden stoppen, maar uiteindelijk werkt het, is mijn ervaring.

Succes!
  vrijdag 1 april 2011 @ 12:46:30 #294
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_94898402
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 12:44 schreef Jentin het volgende:

[..]

Ik ga vaak gewoon voor de klas staan, en zeg rustig dat ik wil beginnen. En dan afwachten. Meestal is het dan zo stil. Blijft het onrustig, dan helpt het vaak om wat leerlingen aan te spreken (gewoon hun naam noemen). Verder: pauzeren als ze door je heen praten. Misschien tot vervelens toe, en soms moet je wellicht om de drie woorden stoppen, maar uiteindelijk werkt het, is mijn ervaring.

Succes!
Zo pak ik het ook wel aan. Soms gaan ze zichzelf corrigeren :P

Ben nu de herkansingen van de werkstukken aan het nakijken. Ze negeren gewoon mijn aantekeningen :') Dat is niet slim :N
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_94899739
Het zijn twee 3havo klassen. Als ik ga wachten totdat het stil is kan ik de hele les wachten.
Ik doe inderdaad correcties op de persoon gericht. Dat helpt het om het wat rustiger te maken.
Maar er zijn toch nog zwaardere middelen nodig.

[ Bericht 1% gewijzigd door merry77 op 01-04-2011 14:00:21 ]
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_94901498
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 13:24 schreef merry77 het volgende:
Het zijn twee 3havo klassen. Als ik ga wachten totdat het stil is kan ik de hele les wachten.
Wel eens geprobeerd? Misschien corrigeren ze elkaar wel, wat Maraca ook zegt.
pi_94901570
Het helpt ook wel als je vanaf het moment dat de klas binnenkomt meteen actief bent, daarmee bedoel ik:
- bij de deur staan, leerlingen groeten, even belangstelling tonen;
- leerlingen zeggen dat ze meteen moeten gaan zitten en spullen pakken;
- als ze eenmaal binnen zijn: door de klas lopen, hier en daar een kort babbeltje maken, tegelijkertijd leerlingen aansporen klaar te gaan zitten voor de les, grapje hier en daar;
- daarna: iets op het bord gaan schrijven, waarmee je de aandacht trekt, of: iets op de beamer, of iets uitdelen.

Ik merk dat als ik aan het begin van de les even sociaal doe, en contact maak met de leerlingen dat ik daarmee goodwill losmaak, en dat ze dan veel makkelijker stil worden als ik daar om vraag.
Zo heeft iedereen zijn eigen methode en je moet zelf een beetje uitvinden wat werkt bij jou.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_94902014
quote:
2s.gif Op vrijdag 1 april 2011 14:12 schreef mane het volgende:
Het helpt ook wel als je vanaf het moment dat de klas binnenkomt meteen actief bent, daarmee bedoel ik:
- bij de deur staan, leerlingen groeten, even belangstelling tonen;
- leerlingen zeggen dat ze meteen moeten gaan zitten en spullen pakken;
- als ze eenmaal binnen zijn: door de klas lopen, hier en daar een kort babbeltje maken, tegelijkertijd leerlingen aansporen klaar te gaan zitten voor de les, grapje hier en daar;
- daarna: iets op het bord gaan schrijven, waarmee je de aandacht trekt, of: iets op de beamer, of iets uitdelen.

Ik merk dat als ik aan het begin van de les even sociaal doe, en contact maak met de leerlingen dat ik daarmee goodwill losmaak, en dat ze dan veel makkelijker stil worden als ik daar om vraag.
Zo heeft iedereen zijn eigen methode en je moet zelf een beetje uitvinden wat werkt bij jou.
Dit is ook mijn manier. Maar goed, deze manier moet bij je passen en het werkt ook niet altijd bij alle klassen.
De manier van Jentin werkt soms ook goed, maar is voor mij stap 2, nadat bovenstaande methode niet echt werkt.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  vrijdag 1 april 2011 @ 14:26:54 #299
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_94902159
quote:
2s.gif Op vrijdag 1 april 2011 14:12 schreef mane het volgende:
Het helpt ook wel als je vanaf het moment dat de klas binnenkomt meteen actief bent, daarmee bedoel ik:
- bij de deur staan, leerlingen groeten, even belangstelling tonen;
- leerlingen zeggen dat ze meteen moeten gaan zitten en spullen pakken;
- als ze eenmaal binnen zijn: door de klas lopen, hier en daar een kort babbeltje maken, tegelijkertijd leerlingen aansporen klaar te gaan zitten voor de les, grapje hier en daar;
- daarna: iets op het bord gaan schrijven, waarmee je de aandacht trekt, of: iets op de beamer, of iets uitdelen.

Ik merk dat als ik aan het begin van de les even sociaal doe, en contact maak met de leerlingen dat ik daarmee goodwill losmaak, en dat ze dan veel makkelijker stil worden als ik daar om vraag.
Zo heeft iedereen zijn eigen methode en je moet zelf een beetje uitvinden wat werkt bij jou.
Dit heeft absoluut veel effect en is erg belangrijk. Maar in 3 havo (ik heb 3 van die klassen), kan het ook wel eens helpen je tanden te laten zien. Gooi er maar eens iemand uit. Vooral aan het begin moet het echt wel even duidelijk gemaakt worden wie de baas is, anders nemen ze een loopje met je. Maar, om het verhaal compleet te maken, dit pikken ze veel sneller van je als je ook een goede band met ze opbouwt. Dat maakt je een gerespecteerde autoriteit ipv een gehaat dictator.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
  vrijdag 1 april 2011 @ 17:06:58 #300
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_94908360
Eens met ErikT en Mane: goeie band opbouwen is van essentieel belang.
.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')