abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 18 november 2010 @ 21:01:00 #1
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_88878342
TomTom heeft de juiste weg weer gevonden, naar boven. Het is zelfs zo dat ik momenteel gewoon winst sta om mijn kleine pakketje TT's!



Ooit had ik ze gekocht vlak na de dreun van -45% die ze kregen toen Nokia bekend maakte dat ze voortaan gratis navigatie op hun smartphone zouden aanbieden. Ik vond die koersval overdreven. Een bescheiden 20% moest wel met een kort speculatief ritje te maken zijn. Dat ritje duurt nu al meer dan een jaar. Het aandeel moest eerst nog de 4 aantikken voordat de weg omhoog weer gevonden werd.

Ondertussen is er veel gebeurd. In ieder geval is de solvabiliteit veel beter als toen. En het lijkt er op dat ze er ook in slagen om contracten af te sluiten met grote autofabrikanten om TT's standaard in te bouwen.
Wat ik ooit speculatief kocht wil ik nu in de porto houden als LT-belegging. Waarom?
1) De kosten van een navigatie-apparaat zitten hem in ontwikkeling (en vooral het ontwikkelen van de kaarten). Dat impliceert dat, net als bij software, er maar plaats is voor enkele grote spelers. TT hoort daar zeker bij.
2) TT is met HD-traffic en andere zaken het meest innovatief. Garmin is een tweede, maar die moet het toch vooral van gadgets hebben ipv kwaliteit.
3) Sommige autofabrikanten, zoals Volkswagen, hebben zelf navigatie-apparatuur ontwikkeld. Volgens mij is het onmogelijk om dit voor één merk net zo efficiënt (en goed) te doen als een bedrijf dat hierin gespecialiseerd is. Gewoon weer vanwege het schaalgrootte voordeel. Zo'n VW-navigatie apparaat (best wel goed trouwens!) is veel duurder dan het inbouwen van een TT en loopt 2 jaar achter qua technologie (niet live). Dus ik zie autofabrikanten op den duur allemaal bij TT of Navteq aankloppen. Gewoon, omdat die voor minder geld een beter apparaat kunnen leveren. En navigatie wordt wél standaard in een auto binnen 5 jaar.

Dus ik zie het zonnig in met TT en pak mijn winst(je) niet. Ik denk dat over 5 jaar de helft van alle nieuwe auto's navigatie-apparatuur standaard ingebouwd heeft en dat TT de helft van die markt kan pakken.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  donderdag 18 november 2010 @ 21:02:36 #2
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_88878437
Oh ja, fanboy topic 8-)
(Het is maar 3% van de porto, dus wat dat betreft maakt het me niet zoveel uit)
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_88878719
quote:
14s.gif Op donderdag 18 november 2010 21:01 schreef LXIV het volgende:
Dus ik zie het zonnig in met TT en pak mijn winst(je) niet. Ik denk dat over 5 jaar de helft van alle nieuwe auto's navigatie-apparatuur standaard ingebouwd heeft en dat TT de helft van die markt kan pakken.
Ik zou het gewoon inzien zoals het is. Tomtom is een aflopende zaak. Steeds meer bedrijven bieden navigatie software gratis aan en die worden steeds beter. De markt waar Tomtom nu nog geld verdient gaat langzaam maar zeker ook die richting op.
  donderdag 18 november 2010 @ 21:20:02 #4
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_88879308
quote:
1s.gif Op donderdag 18 november 2010 21:07 schreef WeerWachtwoordVergeten het volgende:

[..]



Ik zou het gewoon inzien zoals het is. Tomtom is een aflopende zaak. Steeds meer bedrijven bieden navigatie software gratis aan en die worden steeds beter. De markt waar Tomtom nu nog geld verdient gaat langzaam maar zeker ook die richting op.
Dat is de reden dat TT toen van 12 naar 6 euro zakte. (en verder naar 4). Dat gegeven zit dus al lang in de prijs.
Maar TT laat dus zien met dit gegeven goed om te kunnen gaan en zich te richten op andere markten (met name automotive).
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_88883568
quote:
1s.gif Op donderdag 18 november 2010 21:20 schreef LXIV het volgende:

[..]


Dat is de reden dat TT toen van 12 naar 6 euro zakte. (en verder naar 4). Dat gegeven zit dus al lang in de prijs.
Maar TT laat dus zien met dit gegeven goed om te kunnen gaan en zich te richten op andere markten (met name automotive).
Denk je dat ze 12 euro ooit zullen bereiken?
pi_88884031
quote:
1s.gif Op donderdag 18 november 2010 22:50 schreef Lucas15 het volgende:

[..]



Denk je dat ze 12 euro ooit zullen bereiken?
Lijkt me wel mogelijk:
Earnings zijn een stuk minder dan pre-crisis. De opkomst van navigatie op smartphones biedt m.i. slechts een beetje concurrentie, vind dat TomTom zelf meer kwaliteit biedt.
P/E ratio zit ook een beetje onder het gemiddelde.

Daarnaast denk ik dat er best een redelijke kans is dat ze door innovatie zullen uitbreiden. Verder denk ik dat TomTom voor een grote partij uit Silicon Valley ook nog aantrekkelijk is.
  vrijdag 19 november 2010 @ 17:50:32 #7
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_88910266
quote:
1s.gif Op donderdag 18 november 2010 21:02 schreef LXIV het volgende:
Oh ja, fanboy topic 8-)
(Het is maar 3% van de porto, dus wat dat betreft maakt het me niet zoveel uit)
ik heb er eens maar wat opties op gekocht, er komt weer fantasie in, stel dat heel het Europees autopark door TOMTOM wordt aangestuurd, zomerfiles ed , TT kan standaard voor 400 euro een perfect syteem meeleveren die online geupdate kan worden

[ Bericht 5% gewijzigd door michaelmoore op 20-11-2010 07:29:33 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_108000627
Deze kan wel weer een schopje gebruiken, zeg maar anderhalve jaar na dato.... :D

Koers afgelopen jaar:


Vandaag spuit de koers (stand op dit moment) een percentje of 13 omhoog op kennelijk dit nieuws:

quote:
AMSTERDAM (AFN) - TomTom gaat samen met digitale kaartenleverancier AutoNavi Chinese gebruikers voorzien van realtime-verkeersinformatie. Dat maakte TomTom woensdag bekend. HD Traffic zal in China eind 2013 uitgerold worden, met een dekking van maximaal 30 belangrijke Chinese steden.

HD Traffic zal in China eind 2013 uitgerold worden, met een dekking van maximaal 30 belangrijke Chinese steden. TomTom zette in 2010 al een samenwerkingsverband op met het Chinese AutoNavi. TomTom heeft hierin een belang van 49 procent en AutoNavi heeft 51 procent.

TomTom levert voor het samenwerkingsverband technologie op het gebied van HD Traffic en AutoNavi zorgt voor de benodigde data, onder meer dankzij gegevens van tientallen miljoenen gebruikers van mobiele telefoons in China.

TomTom had vorig jaar al 1,3 miljoen gebruikers van HD Traffic wereldwijd. De dienst is nu beschikbaar in onder meer Europa, de Verenigde Staten, Zuid-Afrika en Nieuw-Zeeland.
,,Dit is een belangrijke volgende stap in onze strategie in China'', zei een woordvoerster van TomTom. Volgens haar zou een vervolgstap een samenwerking met een Chinese smartphonefabrikant kunnen zijn.
Maar sinds half december is de koers van het meest volatiele fonds (*niet gechecked* ;) ) al met 70% gestegen. Nog steeds op een dramatische koers in historisch perspectief trouwens.

Is het nou weer helemaal hosanna?
pi_108004581
Ik kan herinneren dat ze ooit op 60 euro hebben gestaan - zelf nooit posities in gehad. Navigatiesystemen worden een beetje common commodity dus ik betwijfel dat ze ooit weer zoveel waard worden.
www.kiva.org. Steun ondernemers in ontwikkelingslanden.
pi_108005452
Ik denk dat er zeker nog wat ruimte is om te stijgen ja, 60 euro zal er zeker niet meer inzitten, maar flink hoger dan nu kan zeker. 2 jaar geleden had ik de aandelen gekocht toen ze rond de 3 euro stonden :7 Vervolgens winst gepakt toen ze op ongeveer 6 euro stonden, maar ze zijn in de 2 maanden daarna nog naar 13 euro gestegen (Gekocht in April 2009 en verkocht ergens in de zomer). Zonde, maar toch een rendement van 100% gemaakt dus ik ben tevreden :7

Blijft een mooi bedrijf, misschien moet ik ook maar snel weer instappen.
pi_108005678
quote:
0s.gif Op donderdag 18 november 2010 22:50 schreef Lucas15 het volgende:

[..]

Denk je dat ze 12 euro ooit zullen bereiken?
Ik denk dat ze eerder failliet gaan, doordat ze helemaal de markt uitgedrukt worden door gratis alternatieven in combinatie met smartphones, tablets enz. En straks zullen de chinezen, die erg goed zijn in reversed engineering, betere alternatieven bieden.

Het enige goede is dat ze bij autofabrikanten nu ook de navigatie leveren (Alfa, Peugeot volgens mij)
  woensdag 15 februari 2012 @ 14:23:50 #12
296169 Zihuatanejo
In Mexicooooooo!
pi_108005826
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2012 14:19 schreef antfukker het volgende:

[..]

Ik denk dat ze eerder failliet gaan, doordat ze helemaal de markt uitgedrukt worden door gratis alternatieven in combinatie met smartphones, tablets enz. En straks zullen de chinezen, die erg goed zijn in reversed engineering, betere alternatieven bieden.

Het enige goede is dat ze bij autofabrikanten nu ook de navigatie leveren (Alfa, Peugeot volgens mij)
Mee eens. TT heeft weinig competitieve edges.
www.kiva.org. Steun ondernemers in ontwikkelingslanden.
pi_108005958
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2012 14:23 schreef Zihuatanejo het volgende:

[..]

Mee eens. TT heeft weinig competitieve edges.
Ik denk dat jullie daar wel wat te makkelijk over denken. Allereerst denk ik dat mensen graag standalone navigatiedevices willen hebben, dus niet met hun smarthphone. Graag ook inbouwnavigatie, waar TomTom zeer goed zit. Daarnaast maakt TomTom hoogwaardige producten, in de navigatiemarkt zeer belangrijk omdat de zwakkere producten gewoon niet goed verkopen.

Persoonlijk denk ik dat er nog wel groei in kan zitten voor TomTom, maar heel erg veel zal het niet zijn.
pi_112779602
quote:
Het Nederlandse navigatiebedrijf TomTom gaat kaarten en aanverwante informatie leveren aan Apple. De twee bedrijven hebben daarover een overeenkomst gesloten. Dat maakte TomTom vandaag bekend, zonder nader in detail te treden.
Apple maakte maandag al bekend dat de nieuwste versie van zijn mobiele besturingssysteem iOS zal worden uitgerust met een eigen kaartenprogramma, waarmee kan worden genavigeerd en 3D-kaarten kunnen worden weergegeven. Apple zei tijdens de WWDC-conferentie hiervoor zelf alle kaarten in huis te hebben gehaald, maar maakte geen melding van TomTom.

Wel zei Apple samen te werken met Yelp, een locatie-recensie-site, waarmee 100 miljoen lokale bedrijven in kaart worden gebracht. Ook kunnen gebruikers van de Apple-kaarten zien waar verkeersopstoppingen zijn en waar ongelukken zijn gebeurd. Hiervoor zal Apple gebruik maken van geanonimiseerde gebruikersgegevens.

Google
Voorheen maakte het bedrijf gebruik van de kaarten van Google, de maker van het rivaliserende mobiele besturingssysteem Android. Google had in Android-telefoons al 3D-kaarten geïmplementeerd, maar dit deze waren niet beschikbaar voor de iPhone.

Het is lastig een prijskaartje aan de deal te hangen, maar dat Apple voor TomTom heeft gekozen, is volgens analist Martijn den Drijver van SNS Securities een opsteker voor het Nederlandse bedrijf. Niet alleen wegens het grote aantal mensen dat een iPhone of iPad gebruikt, maar ook om waar Apple voor staat: 'innovatie, gebruiksgemak en kwaliteit'.

De keerzijde is dat het nieuwe kaartenprogramma van Apple een geduchte concurrent kan worden van het navigatieprogramma voor de iPhone dat TomTom zelf via de Appstore verkoopt. Ook de verkoop van navigatiekastjes zou er uiteindelijk onder kunnen gaan lijden, aldus Den Drijver.

Beurshandelaren hebben er in ieder geval vertrouwen in. TomTom was veruit de sterkste stijger onder de Amsterdamse hoofdfondsen met een plus van ruim 14 procent.
Bron: http://www.ad.nl/ad/nl/56(...)eader&utm_medium=RSS

En nu? Afgeknepen door Apple, of is het een gouden deal?
Koers kakt weer een beetje in na de initiele euforie trouwens.
pi_112790765
Er is ook nog niet veel bekend over de waarde van de deal. Maar dit is wel de richting die TomTom op moet, omdat hun navigatiekastjes toch steeds minder verkocht worden. Nu zullen ze wel per iPhone een bepaald bedrag krijgen ofzo, wat in ieder geval voorlopig het nodige geld op zal leveren.
  Moderator dinsdag 12 juni 2012 @ 16:16:22 #16
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_112791337
Ik heb zowel met Tomtom gereden, als met de RNS-510 van Volkswagen, en het verschil tussen die 2 is als dag en nacht. Ik zou werkelijk ten alle tijde voor een RNS 510 kiezen boven een Tomtom.

Overigens, de navigatie van BMW en Audi zijn ook geniaal en overstijgen Tomtom ook. De kracht van Tomtom ligt hem in de eenvoud en het portable zijn, maar ik denk niet dat uiteindelijk elk automerk overgaat op Tomtom systemen ipv eigen systemen.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_112803575
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 16:16 schreef CoolGuy het volgende:
Ik heb zowel met Tomtom gereden, als met de RNS-510 van Volkswagen, en het verschil tussen die 2 is als dag en nacht. Ik zou werkelijk ten alle tijde voor een RNS 510 kiezen boven een Tomtom.

Overigens, de navigatie van BMW en Audi zijn ook geniaal en overstijgen Tomtom ook. De kracht van Tomtom ligt hem in de eenvoud en het portable zijn, maar ik denk niet dat uiteindelijk elk automerk overgaat op Tomtom systemen ipv eigen systemen.
Ik vind het er vooral gedateerd uitzien. Renault gebruikt het in de auto's, waarbij het totaal niet gebruikt wordt in combinatie met het geluidssysteem. Je hebt echt 2 aparte systemen, die dus totaal niet lekker samenwerken. Waar alle andere merken een systeem hebben wat er op zijn minst redelijk uitziet. TomTom heeft wat dat betreft echt stil gestaan.
  Moderator dinsdag 12 juni 2012 @ 21:37:51 #18
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_112808886
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 20:14 schreef MuurStraat het volgende:

[..]

Ik vind het er vooral gedateerd uitzien. Renault gebruikt het in de auto's, waarbij het totaal niet gebruikt wordt in combinatie met het geluidssysteem. Je hebt echt 2 aparte systemen, die dus totaal niet lekker samenwerken. Waar alle andere merken een systeem hebben wat er op zijn minst redelijk uitziet. TomTom heeft wat dat betreft echt stil gestaan.
Eens, maar Tomtom is ooit begonnen als een portable systeem he, dat was de grote kracht, portable navi voor een schappelijke prijs ipv van bv een Philips CARIN systeem waar je veel geld voor moest neerleggen.

Nu bouwt Renault het idd in in hun auto's maar je kunt het niet vergelijken met de complete systemen die de Duitse merken leveren, want die zijn volledig geintegreerd met de overige systemen van de auto.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_112824481
De kracht van TomTom ligt niet in hun aparaatjes, maar vooral in hun software en data, ik heb zelf bijna ooit eens een TomTom webfleed integratie gedaan ( http://business.tomtom.com/nl_nl/products/webfleet/highlights/ ) is echt supergaaf, met een keisterke API, gaat zelfs zo ver dat je real time het toerental van een vrachtwagen kunt opvragen, helaas is opdracht niet doorgegaan.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  vrijdag 11 oktober 2013 @ 19:50:50 #20
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_132077520
Wat denken jullie nu van TomTom?

Ik denk dat de stijging nog wel aanhoudt. Ze hebben deals met veel grote autofabrikanten met het leveren van verkeersinformatie. Ook leveren ze aan Apple, die de iPhone nog steeds goed weet te slijten.
Financieel is het bedrijf gezond en heeft tijdens de afgelopen jaren crisis het hoofd goed boven water gehouden, er zijn zelf schulden weggewerkt van oa de overname van TeleAtlas.

Wellicht is het ook een interessante overnamekandidaat, vanwege de kennis en software. Als een bedrijf dit zelf allemaal moet ontwikkelen is dat duurder dan TomTom overnemen.

Wat spannender is de consumentenlijn met onder andere sporthorloges, hartslagmeters en dergelijke. Ik ben benieuwd.
  vrijdag 11 oktober 2013 @ 20:56:46 #21
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_132080354
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 19:50 schreef BasEnAad het volgende:
Wat denken jullie nu van TomTom?

Ik denk dat de stijging nog wel aanhoudt. Ze hebben deals met veel grote autofabrikanten met het leveren van verkeersinformatie. Ook leveren ze aan Apple, die de iPhone nog steeds goed weet te slijten.
Financieel is het bedrijf gezond en heeft tijdens de afgelopen jaren crisis het hoofd goed boven water gehouden, er zijn zelf schulden weggewerkt van oa de overname van TeleAtlas.

Wellicht is het ook een interessante overnamekandidaat, vanwege de kennis en software. Als een bedrijf dit zelf allemaal moet ontwikkelen is dat duurder dan TomTom overnemen.

Wat spannender is de consumentenlijn met onder andere sporthorloges, hartslagmeters en dergelijke. Ik ben benieuwd.
De markt is altijd in evenwicht, dus wat maakt het uit.

Ik denk dat je TT best in je porto kunt stoppen zonder al te veel gevaar. Veel vuurwerk verwacht ik echter ook niet. De omzet loopt nog steeds gestaag terug.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  vrijdag 11 oktober 2013 @ 21:19:12 #22
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_132081678
TomTom zal wel een keer worden overgenomen , door GM of Renault/ Citroen
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_132085913
tvp

had ze ook maar weer verkocht ging me te traag :P
[quote][img]http://i.fokzine.net/templates/forum2009/i/p/1s.gif[/img] Op zondag 16 januari 2011 18:23 schreef Witchfynder het volgende:[..]
Soort mix tussen Hawkwind, Immortal en een Nespresso reclame.[/quote]
pi_132250016
Dit heb je goed gedaan lxiv

En nu de helft verkocht ?

zeg maar
  vrijdag 18 oktober 2013 @ 13:05:51 #25
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_132292344
De koers is niet te stoppen de laatste tijd. Ik verkoop ze voorlopig niet.
Ik ben erg benieuwd naar de cijfers.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')