abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 17 november 2010 @ 16:28:39 #1
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_88824483
Elke ochtend word ik wakker met flinke plassen water op de vensterbank, en soms zelfs op de grond. Het is sinds het buiten af is gaan koelen. Ik heb zo'n ontluchtingsding open gezet, maar dat maakt niet uit. Ik heb een flink slaapkamerraam, en dat zit ook elke keer helemaal onder het vocht. Ik heb enkelglas, daar heeft 't zeker mee te maken. Maar dit is niet normaal. Heb vaker enkelglas gehad, maar nooit zó erg.

Weet iemand hoe dit komt, en kan ik er wat aan doen?
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
pi_88824598
Condens , raam op een kier laten voor je gaat slapen .
Op vrijdag 18 maart 2011 01:26 [b]schreef Ezio het volgende:[/b]Ik ga nu wel. Kijk uit waar je je staart steekt!
Groetjes, Ezio.
  woensdag 17 november 2010 @ 16:33:33 #3
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_88824709
quote:
14s.gif Op woensdag 17 november 2010 16:31 schreef Stokstaart het volgende:
Condens , raam op een kier laten voor je gaat slapen .
Ja maar, zoveel! :o Waar de fuck komt dat vandaan dan. En waarom heb ik daar nooit eerder - zoveel - last van gehad? Waar kan dat aan liggen?

Raam op kier doe ik liever niet aangezien ik aan het spoor en aan een weg woon..maar goed, toch maar eens proberen.
  woensdag 17 november 2010 @ 16:35:23 #4
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_88824775
Is het een metalen kozijn?
Er zitten vaak heel kleine gootjes in naar buiten toe om dit vocht af te voeren.
Misschien zit dit verstopt?

suc6
  woensdag 17 november 2010 @ 16:36:52 #5
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_88824836
quote:
1s.gif Op woensdag 17 november 2010 16:35 schreef RaymondK het volgende:
Is het een metalen kozijn?
Er zitten vaak heel kleine gootjes in naar buiten toe om dit vocht af te voeren.
Misschien zit dit verstopt?

suc6
Nee, hout
pi_88825202
Dit is condens, vochtige lucht in je slaapkamer condenseert op de koude ruit, en loopt naar je kozijn toe.

De oplossing hiervoor is: ventileren en verwarmen.
pi_88826292
@parafernalia

Heb je sindskort misschien een nieuwe vriendin waardoor de luchtvochtigheid 's avonds wat verder oploopt?............
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
  woensdag 17 november 2010 @ 17:19:25 #8
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_88826634
quote:
1s.gif Op woensdag 17 november 2010 17:10 schreef RanTheMan het volgende:
@parafernalia

Heb je sindskort misschien een nieuwe vriendin waardoor de luchtvochtigheid 's avonds wat verder oploopt?............
Ja, maar het is ook als ze er niet is ;)
pi_88827541
quote:
1s.gif Op woensdag 17 november 2010 17:19 schreef Parafernalia het volgende:

[..]

Ja, maar het is ook als ze er niet is ;)
Held! Ik wil niet weten wat je dan doet om de luchtvochtigheid te verhogen t.o.v. vorig jaar ;)
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
pi_88833517
Kijk eens goed in die ijzeren richel onder je raam, moeten hele kleine gaatjes inzitten naar buiten. Die zullen wel dicht zitten.
pi_88833634
Misschien helpen een paar bakjes vochtvreters ook een beetje
٩๏̯͡๏)۶
  donderdag 18 november 2010 @ 00:31:57 #12
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_88848386
quote:
1s.gif Op woensdag 17 november 2010 17:41 schreef RanTheMan het volgende:

[..]

Held! Ik wil niet weten wat je dan doet om de luchtvochtigheid te verhogen t.o.v. vorig jaar ;)
En dat terwijl ik hier pas sinds 1-7 woon :o
  donderdag 18 november 2010 @ 00:33:30 #13
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_88848440
quote:
1s.gif Op woensdag 17 november 2010 19:57 schreef Ronaldsen het volgende:
Misschien helpen een paar bakjes vochtvreters ook een beetje
Oja! Goed idee. Gamma ofzo?
pi_88848494
Vochtvreters kun je ook gewoon bij de Blokker/Marskramer kopen .
Op vrijdag 18 maart 2011 01:26 [b]schreef Ezio het volgende:[/b]Ik ga nu wel. Kijk uit waar je je staart steekt!
Groetjes, Ezio.
  donderdag 18 november 2010 @ 07:11:59 #15
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_88851098
quote:
1s.gif Op woensdag 17 november 2010 19:54 schreef Guus Muisarm het volgende:
Kijk eens goed in die ijzeren richel onder je raam, moeten hele kleine gaatjes inzitten naar buiten. Die zullen wel dicht zitten.
Dat schreef ik net...
pi_88851752
quote:
1s.gif Op donderdag 18 november 2010 07:11 schreef RaymondK het volgende:

[..]

Dat schreef ik net...
nee, jij hebt het over een aluminium kozijn waar de gaatjes in het kozijn zitten.
Guus heeft het over de aluminium condensstrip welke op het enkelglas gemonteerd zit wat dan weer op het houten kozijn staat.

:)
namaste
pi_88853970
Vochtvreter helpt niet, verwarming ook niet. Een vochtvretertje haalt niet zo snel het vocht uit de lucht als jij het uitademt. De hoeveelheid vocht die in je vensterbank ligt en op de vloer is waarschijnlijk net zoveel als 1 zo'n bakje past. Een verwarming laat vocht niet verdwijnen natuurlijk (het kost zelfs veel meer energie om vochtige lucht te verwarmen). De enige oplossing is ventileren en je condensgootjes etc vrij houden of dubbel glas installeren. Heb je geen vochtplekken achter een kastje ofzo bij de buitenmuur?
I got soul, but I'm not a soldier
pi_88855188
Hopen dat het snel lekker gaar vriezen. Dan heb je geen plassen onder je raam meer, maar wel hele mooie bloemen op je ramen.
pi_88855593
quote:
1s.gif Op donderdag 18 november 2010 10:13 schreef ThatsMeThatsRight het volgende:
Vochtvreter helpt niet, verwarming ook niet. Een vochtvretertje haalt niet zo snel het vocht uit de lucht als jij het uitademt. De hoeveelheid vocht die in je vensterbank ligt en op de vloer is waarschijnlijk net zoveel als 1 zo'n bakje past. Een verwarming laat vocht niet verdwijnen natuurlijk (het kost zelfs veel meer energie om vochtige lucht te verwarmen). De enige oplossing is ventileren en je condensgootjes etc vrij houden of dubbel glas installeren. Heb je geen vochtplekken achter een kastje ofzo bij de buitenmuur?
Een verwarming helpt wel degelijk, warme lucht kan namelijk meer vocht bevatten, en als je tegelijkertijd ook ventileert, gaat die warme lucht, incl het vocht naar buiten. Van buiten komt vervolgens weer koude lucht, wat weinig vocht bevat. Deze lucht warmt op, neemt vocht uit de slaapkamer op en ventileert weer naar buiten.

Dus: ventileren en verwarmen.
pi_88856335
quote:
1s.gif Op donderdag 18 november 2010 11:09 schreef Gurb het volgende:

[..]

Een verwarming helpt wel degelijk, warme lucht kan namelijk meer vocht bevatten, en als je tegelijkertijd ook ventileert, gaat die warme lucht, incl het vocht naar buiten. Van buiten komt vervolgens weer koude lucht, wat weinig vocht bevat. Deze lucht warmt op, neemt vocht uit de slaapkamer op en ventileert weer naar buiten.

Dus: ventileren en verwarmen.
Sorry maar lucht gaat via dezelfde opening naar binnen én naar buiten?

De warme lucht neemt meer vocht op en deze zal condenseren op je koude ruit. Verwarmen is dus niet de oplossing.
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."
pi_88856915
quote:
1s.gif Op donderdag 18 november 2010 00:35 schreef Stokstaart het volgende:
Vochtvreters kun je ook gewoon bij de Blokker/Marskramer kopen .
klopt, en TS als dat allemaal niet werkt, een professional laten langskomen en je portemonnee trekken na afloop. :Y
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
pi_88857222
Leg een paar oude doeken op de vensterbank.
pi_88859326
quote:
1s.gif Op donderdag 18 november 2010 11:34 schreef De_Rikster het volgende:

De warme lucht neemt meer vocht op en deze zal condenseren op je koude ruit. Verwarmen is dus niet de oplossing.
Natuurlijk niet, maar de deur tussen slaapkamer en hal zal niet luchtdicht zijn zeker?

En verwarmen is wel de oplossing, mits je tegelijkertijd ook ventileert.
pi_88860303
quote:
1s.gif Op donderdag 18 november 2010 11:34 schreef De_Rikster het volgende:

[..]

Warme lucht stijgt, koude lucht daalt.
Dus aan de bovenkant van het raam gaat warme lucht naar buiten en via de onderkant komt koude lucht weer binnen.

Het idee is dus ook dat de vochtrijke warme lucht zo naar buiten gaat en de vocht arme koude lucht binnen komt.
pi_88861149
quote:
1s.gif Op donderdag 18 november 2010 13:43 schreef Ikzanik het volgende:

[..]

Warme lucht stijgt, koude lucht daalt.
Dus aan de bovenkant van het raam gaat warme lucht naar buiten en via de onderkant komt koude lucht weer binnen.

Het idee is dus ook dat de vochtrijke warme lucht zo naar buiten gaat en de vocht arme koude lucht binnen komt.
Een ventilatierooster ónder een raam? Ja idd heel erg waarschijnlijk... Ook door een open raam gaat niet tegelijkertijd warme lucht naar buiten en koude frisse lucht naar binnen.

@Gurb:
Je ventileert alleen door het creeren van onder/overdruk. Als TS aangeeft dat er enkel glas in de woning zit is het al aan te nemen dat er geen algemeen MV systeem in de woning zit. De eigenschappen van de deur maken dus niet gek veel uit.

Het lager houden van de temperatuur verkleint de hoeveelheid condens op het raam...
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')