FalleNk810i | woensdag 17 november 2010 @ 12:54 |
Goedemiddag, ik heb gisteren de stabilisatie blokken onder mn auto gemonteerd. Ik zou ze vandaag alleen nog even op moment moeten draaien, 1 bout op moment gedraaid, en jahoor, bij de 2de bout, knak! en ik zat nog niet eens aan het voorschreven moment (40nm) Het afgebroken stuk bout zit nu dus nog ONDER mijn auto in de carrosserie vast, ik kan m helaas ook niet beetpakken met een griptang of iets dergelijks, hij zit daarvoor tever in de moer (vastgelaste moer) Weet iemand hoe ik hierbij het beste aan de slag kan gaan zonder dat ik mijn schroefdraad sloop? want dan ben ik nog verder van huis.. + ik moet nu nog een nieuwe m8x60 10.9 bout vinden.. Iemand tips? | |
Bartholomeus | woensdag 17 november 2010 @ 13:00 |
Een beetje garage heeft daar een setje voor. Ze boren een gaatje in het afgebroken deel, en draaien daar een pin in met een omgekeerde schroefdraad. Die draait zich vast in het afgebroken deel, waardoor dat deel mee gaat draaien en dus het geheel los komt ![]() | |
FalleNk810i | woensdag 17 november 2010 @ 13:10 |
Tja, een garage.. zit niet echt te wachten om zo'n duur setje te kopen voor 1 zo'n klote bout.. en mn auto rijd nu ook niet zegmaar.. Dus kan er nergens mee naartoe. | |
Bartholomeus | woensdag 17 november 2010 @ 13:16 |
Ook geen bekende garage waar je zo'n ding ff lenen kunt? Het alternatief is het hele ding inclusief schoefdraad uitboren, maar dan moet je er opnieuw een schroefdraad in tappen en een grotere bout erin draaien. En jij zult ook wel geen tapsetje hebben, dus het wordt hoe dan ook lastig ![]() | |
FalleNk810i | woensdag 17 november 2010 @ 13:20 |
Nou, ik ga nooit naar een garage, dus nee ![]() grotere bout is in elk geval een no-go | |
ClintOosthout | woensdag 17 november 2010 @ 13:21 |
Gaatje boren in de bout en met een linkse tap uitdraaien. Maar is 40NM niet een beetje veel voor een M8 boutje? ![]() | |
FalleNk810i | woensdag 17 november 2010 @ 13:23 |
Blijkbaar, maar zo stond het echt voorgeschreven.. http://www.g-laderseite.de/eshop/pdf/einbauanleitung_stabikit.pdf | |
FalleNk810i | woensdag 17 november 2010 @ 14:02 |
opgelost: met de ijzerzaag een gleuf erin kunnen zagen(1mm die nog uitstak ofzo) was net genoeg om met een platkop schroevendraaier m een klein stukje eruit te draaien, nog verder ingezaagd en eruit kunnen schroeven ![]() slotje ofzo ![]() | |
kanovinnie | woensdag 17 november 2010 @ 14:10 |
Ga naar een groot montagebedrijf en vraag of je daar zo'n bout mag hebben. | |
_VoiD_ | woensdag 17 november 2010 @ 14:10 |
normale montagebedrijven hebben geen 10.9 bouten hoor, dat is of 4.4 of (meestal) 8.8. | |
kanovinnie | woensdag 17 november 2010 @ 14:12 |
4.4 Gebruiken mensen dat echt? De meeste bedrijven waar ik stage heb gelopen hadden ook 10.9 liggen. | |
FalleNk810i | woensdag 17 november 2010 @ 15:18 |
4.4... dat breek je volgens mij nog met je blote handen... Ben net bij een groothandel voor bevestigingmaterialen geweest, heb er daar een van 12? gekregen! Dat dat soort mensen nog bestaan ![]() 8.8 is wat de meeste zaken hebben(gamma, karwei, kleine kluswinkeltjes enz.) | |
madco | woensdag 17 november 2010 @ 17:02 |
Idd gewoon 12.8 bouten erin dat kan heel wat kracht verdragen. Misschien net een slechte bout geweest ofzo die er tussen zat, 10.9 is meestal toch wel sterk genoeg hoor. die zou het ook makkelijk moeten kunnen hebben | |
FalleNk810i | woensdag 17 november 2010 @ 17:39 |
Ik denk inderdaad dat dat het geval is geweest, maar het is gelukt! mn auto staat weer op zn pootjes ![]() | |
MouseOver | vrijdag 19 november 2010 @ 13:04 |
Dat dus. Vooral omdat hij met vastdraaien geknapt is waardoor vastgeroeste schroefdraad in ieder geval niet het probleem is. Als je er echt niet bijkomt is er nog een andere optie; koop voor drie tientjes een zo'n imitatiedremeltje en een setje dunne slijpschijfjes. Omdat een rond schijfje als het ware bol is itt een zaagje kun je daarmee wat dieper in het stuk schroefdraad komen. |