Nou eigenlijk heb ik wat uit te leggen. Ik begon op het HAVO klas 1 en 2, toen ben ik gezakt naar VMBO TL 3 en 4 geslaagd, terug gegaan naar het HAVO klas 4 en zit nu in 5 (examenjaar dus). Vandaar, ik heb dus al écht geen zin meer om in de boeken te zitten en ben blij als ik een échte studie heb die zich richt op één ding, en ik kom al van het VMBO, om dan ook nog eens VWO te gaan doen lijkt me écht niks. Daarbij komt, Natuurkunde en Scheikunde en ik gaan niet samen.quote:Op maandag 15 november 2010 22:24 schreef Schaffelaar het volgende:
Wat je ook doet; niet zomaar iets kiezen terwijl je het niet zeker weet. Dan is het beter om een jaartje te gaan werken en je rijbewijs te halen, en eens op je gemak rond gaan kijken.
Ook heb je waarschijnlijk geen zin om VWO te gaan doen, maar overweeg het toch eens serieus. HBO studies zijn vaak niet erg breed en erg op de praktijk gericht, dat is niet handig als je niet weet wat je wilt worden. Wetenschappelijke opleidingen zijn vaak veel breder waardoor je in eerste instantie wat meer opties open kan houden. (Alhoewel dit niet voor alle opleidingen geldt)
Tolk of vertaler (zijn twee verschillende dingen).quote:Op maandag 15 november 2010 22:19 schreef Precizionist het volgende:
[..]
Een tolk dus, Engelse teksten vertalen naar het Nederlands en/of andersom? Een soort grootmeester in de Engelse taal worden? Lijkt me best leuk, maar zou eentonig kunnen worden. Misschien in combinatie met iets anders (afwissellender).
Psychologie?quote:Op maandag 15 november 2010 22:05 schreef Precizionist het volgende:
[..]
2(SPW). Op de psychologische kant na, trok het me niet erg aan.
Ik adviseer je om niet te gaan studeren. Je vind bijna niets leuk, kunt je niet concentreren dus dan blijft vrijetijdskunde alleen over. Daar vind je geen baan mee maar kost je de maatschappij alleen geld.quote:Op maandag 15 november 2010 21:58 schreef Precizionist het volgende:
[..]
Geschiedenis interesseert me eerlijk gezegd vrij weinig tot helemaal niets. Ik kan namelijk geen 3 bladzijde lezen zonder dat m'n concentratie breekt door de mate van saaiheid.
Als je iets wilt weten of wat tips wilt, moet je maar een PM sturen. Ben daar alweer een paar jaartjes klaar, maar het idee zal nog hetzelfde zijn.quote:Op dinsdag 16 november 2010 23:12 schreef Precizionist het volgende:
Om even het resultaat van mijn topic nog te melden.
Ik heb het er dus met mijn ouders over gehad en de vertaalacademie vonden hun ook wel een leuke opleiding. Ze zijn er alleen nog niet over uit hoe dat moet aangezien ik in NH woon en de opleiding in Maastricht is. Ik zelf vind het niet echt een probleem om mijn huis zo vroegtijdig te verlaten en natuurlijk kan ik in de weekenden alsnog naar huis en elke dag effe een belletje geven dat alles goed gaat. Ook lijkt het me juist goed voor mijn eigen ontwikkeling zodat ik leer op eigen benen te staan (ook financiëel). Natuurlijk ga ik niet in één keer een keuze maken maar nu heb ik tenminste al één plan wat er mee door kan. ( Heb ook natuurlijk even wat research gedaan en je kunt er ook Journalistiek etc. mee gaan doen. En ik heb gekeken naar wat voor soort werk ik dan ga doen --> ondertitelingen vertalen etc. ziet er allemaal heel leuk uit naar mijn mening ). En je bent met deze opleiding gedurende 5-6 maanden in Engeland, dus dat is ook een positief punt.
Hartelijk bedankt voor jullie hulp!
Bedankt, het duurt natuurlijk nog wel even voordat ik daar zit. ( Als dat hem wordt. ) Maar ik zal dit zeker onthouden, ik hoop dat je een lange termijn Fok!er bentquote:Op dinsdag 16 november 2010 23:15 schreef Janetje het volgende:
[..]
Als je iets wilt weten of wat tips wilt, moet je maar een PM sturen. Ben daar alweer een paar jaartjes klaar, maar het idee zal nog hetzelfde zijn.
6 years and counting.quote:Op dinsdag 16 november 2010 23:19 schreef Precizionist het volgende:
[..]
Bedankt, het duurt natuurlijk nog wel even voordat ik daar zit. ( Als dat hem wordt. ) Maar ik zal dit zeker onthouden, ik hoop dat je een lange termijn Fok!er bent
Tuurlijk is dat het leukst.quote:Op maandag 15 november 2010 23:07 schreef MMaria3 het volgende:
Een jaartje reizen lijkt me inderdaad toch het best en het leukst.
Mee eens,quote:Op woensdag 17 november 2010 00:49 schreef Justinn het volgende:
[..]
Tuurlijk is dat het leukst.Wie wil dat nou niet na het behalen van een diploma? Een jaartje ertussenuit knijpen kan ook flinke nadelige gevolgen hebben, zoals daling van motivatie. Ik ken mensen zat die dat hebben gedaan en daarna nooit meer de motivatie hadden om een studie volledig af te ronden. Doe dat dus alleen als je het echt niet weet en ga dan hard aan je toekomst werken. Zolang je op school zit/studeerd zit je in een bepaald ritme en dan is het makkelijker om je studie te behalen.
![]()
Hoe kies je het beste een studie die bij je past? Maak een lijstje met zaken die je liggen. Een paar voorbeelden: vind je het leuk om met mensen te werken? welke vakken vind je interessant? ben je goed in rekenen? liever praktijk of juist theorie? etc... ga daarna pas op zoek naar studies zelf. Mensen hebben vaak geen flauw benul wat voor studies er überhaupt bestaan.
'Een jaartje ertussenuit' kan je natuurlijk wel op verschillende manieren opvatten. De één gaat een jaar werken/reizen (al dan niet in het buitenland) en ziet daarna wel verder. Een ander wil dat jaar gebruiken om zich te orienteren op dé perfectie studie voor het jaar daarop. In het eerste geval is de kans groot dat je daarna geen motivatie meer hebt voor een studie en in het laatste geval ben je dus gewoon te laat begonnen met het zoeken naar een vervolgstudie. Ze beginnen niet voor niets al vroeg in de bovenbouw van het middelbaar onderwijs voor het zoeken naar een vervolgstudie. Daarnaast, een jaar naar het buitenland puur om een taal te leren is ook een drogreden.quote:Op woensdag 17 november 2010 11:06 schreef Precizionist het volgende:
Ik zie dat het jaartje buitenland hier verkeerd word begrepen, daarmee is het doel niet om een jaar lekker rustig vakantie te vieren en te feesten, nee, de bedoeling is om de taal van dát land te leren, in mijn geval dus Engels.
Ben jij achterlijk?quote:Op woensdag 17 november 2010 12:10 schreef Justinn het volgende:
[..]
'Een jaartje ertussenuit' kan je natuurlijk wel op verschillende manieren opvatten. De één gaat een jaar werken/reizen (al dan niet in het buitenland) en ziet daarna wel verder. Een ander wil dat jaar gebruiken om zich te orienteren op dé perfectie studie voor het jaar daarop. In het eerste geval is de kans groot dat je daarna geen motivatie meer hebt voor een studie en in het laatste geval ben je dus gewoon te laat begonnen met het zoeken naar een vervolgstudie. Ze beginnen niet voor niets al vroeg in de bovenbouw van het middelbaar onderwijs voor het zoeken naar een vervolgstudie. Daarnaast, een jaar naar het buitenland puur om een taal te leren is ook een drogreden.Wil je graag een jaar naar het buitenland, doe dat dan zodra je bent afgestudeerd of ga erheen om een studie te beginnen. Of ga stage lopen in het buiteland.
quote:Op maandag 15 november 2010 22:02 schreef Precizionist het volgende:
of heb jij zoiezo nooit een studie mogen doen omdat je al te dom ingeschat was bij het aanmeldingsgesprek?
Ik zie dat je al druk bezig bent met vrienden maken. Gaat goed.quote:Op woensdag 17 november 2010 14:25 schreef Precizionist het volgende:
[..]
Ben jij achterlijk?
Je leert meer Engels als je 1 jaar in het buitenland bent dan dat je 4 jaar Engels in Nederland studeert.
Dat is inderdaad een gevaar, maar dat ligt er ook aan hoe je dat jaar invult. Zomaar aan een studie beginnen is ook niet handig, zeker met de komende nieuwe regels omtrent stufi en studievertraging.quote:Op woensdag 17 november 2010 01:04 schreef Pitch-r het volgende:
Overigens ben ik ook tegen het ''jaartje ertussenuit knijpen''. Na dat jaar ben je vaak nog niets wijzer en is de kans groot dat je nog steeds niet weet wat je wil studeren. Kwestie van gewoon proberen en kijken hoe het loopt.
Nee, wat wil je nou graag? Een taal leren of een studie gaan doen? Tuurlijk leer je in een jaar tijd in het buitenland een taal heel goed. Lijkt me logisch, maar wat daarna? Je spreekt na een jaar uitstekend Engels, maar je bent nog niet eens met een vervolgstudie begonnen om er mogelijk wat mee te doen.quote:Op woensdag 17 november 2010 14:25 schreef Precizionist het volgende:
[..]
Ben jij achterlijk?
Je leert meer Engels als je 1 jaar in het buitenland bent dan dat je 4 jaar Engels in Nederland studeert.
Excuses ben sociaal niet sterk.quote:Op woensdag 17 november 2010 15:06 schreef Janetje het volgende:
[..]
[..]
Ik zie dat je al druk bezig bent met vrienden maken. Gaat goed.
Havo maar ik neem mijn toekomst wel degelijk serieus in tegenstelling tot velen leeftijdsgenoten.quote:Op woensdag 17 november 2010 17:56 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Dat zou toch VWO moeten zijn, aangezien hij spreekt over 'studeren'.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |