abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 14 november 2010 @ 21:49:10 #1
21746 Budah
He who is awake
pi_88716914
De wand bij ons in de gang wil ik behangvrij maken en (laten) stuken. Nu zit er een verwarming op deze wand. Het behangvrij maken, stuken, stukwerk laten drogen en daarna verven kost tenminste wel anderhalve week. :D

De radiator moet sowieso tijdelijk verwijderd worden, maar gezien de tijd die het kost én deze koudere periode van het jaar vraag ik me af of het mogelijk is om, na het verwijderen en afdoppen, de rest van de verwarming nog wél te gebruiken.

Hieronder wat fotootjes van de radiator, de aansluitingen en waar hij bij het plafond verder aansluit.

product of a hippy/rocker upbringing
  zondag 14 november 2010 @ 21:53:30 #2
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_88717134
Gewoon afdoppen. Je moet sowieso de boel ontluchten omdat je alles laat leeglopen. Leeg laten lopen, leiding afzagen/koppeling afdoppen, vullen, ontluchten en gaan met die banaan.

PS: Zet een paar emmers klaar, want er komt ellende zat uit die leidingen.
Bio is baas. Ik ben niet meer op straat. Ik rij alleen langs om te kijken hoe het gaat.
pi_88717187
Moet kunnen lijkt me, wel goed ontluchten erna.
pi_88717445
Een andere mogelijke tijdelijke oplossing is natuurlijk om de radiator van de muur te halen en te ondersteunen. Dan kun je 'm wel een stuk van de muur halen zonder 'm te moeten afkoppelen. Zeker omdat de buizen aan één zijde zitten.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
pi_88717452
Als je ook aan afvoerzijde een klep hebt zitten, moet je zelfs niet al het water aflaten
  Forum Admin zondag 14 november 2010 @ 22:00:19 #6
58651 crew  murp
murp
  zondag 14 november 2010 @ 22:00:36 #7
180174 Diemux
People vs Me
pi_88717589
quote:
1s.gif Op zondag 14 november 2010 21:58 schreef Daffodil31LE het volgende:
Een andere mogelijke tijdelijke oplossing is natuurlijk om de radiator van de muur te halen en te ondersteunen. Dan kun je 'm wel een stuk van de muur halen zonder 'm te moeten afkoppelen. Zeker omdat de buizen aan één zijde zitten.
Zou ik niet doen. 1x een tik teveel en de leidingen breken af en dan heb je een groot probleem :P
  zondag 14 november 2010 @ 22:01:35 #8
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_88717651
quote:
1s.gif Op zondag 14 november 2010 22:00 schreef Diemux het volgende:

[..]

Zou ik niet doen. 1x een tik teveel en de leidingen breken af en dan heb je een groot probleem :P
Kunnen wel wat hebben hoor. Ik heb er hier één die 5 jaar op de koppelingen hing zonder ondersteuning. En die trok ik als ik er achter moest zijn soms wel 20+ cm van de muur af.
Bio is baas. Ik ben niet meer op straat. Ik rij alleen langs om te kijken hoe het gaat.
pi_88717985
Leidingen dichtvriezen, afkoppelen en afdoppen op de bestaande schroefdraad.
Geen druppel water (bij wijze van spreken) en niks te ontluchten.
Wie dit leest is gek
  zondag 14 november 2010 @ 22:07:37 #10
21746 Budah
He who is awake
pi_88718031
Thanks voor alle adviezen! Dat moet goed komen. Ik denk dat ik toch wel voor volledig loskoppelen ga. Mijn stukadoor wordt niet zo blij van een radiator waar hij achter moet werken ;)
  zondag 14 november 2010 @ 22:08:26 #11
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_88718082
quote:
1s.gif Op zondag 14 november 2010 22:07 schreef Budah het volgende:
Thanks voor alle adviezen! Dat moet goed komen. Ik denk dat ik toch wel voor volledig loskoppelen ga. Mijn stukadoor wordt niet zo blij van een radiator waar hij achter moet werken ;)
Dan moet je het een Pool laten doen.
pi_88721512
Het kan nog makkelijker.
Bij de retouraansluiting zit een voetventiel ( te zien op tweede foto ), deze kun je dichtzetten.
Eerst de dop eraf draaien en dan met een passende imbus of schroefendraaier deze dicht draaien.
Vervolgens de thermostaatknop volledig dichtdraaien, dus niet toe de vorstaanslag maar tot het streepje eventueel de beveiliging eerst verwijderen.
De radiator aftappen en als je merkt dat er geen water meer uitkomt en de afsluiters dus goed functioneren, dan draai je de koppelingen los, eenmaal bij het voetventiel en eenmaal bij de thermostaatkraan.
Radiator verwijderen en op kraan en voetventiel een 3/4 kap draaien, op het voetventiel om de schroefdraad te beschermen en op de thermostaatkraan om het schroefdraad te beschermen en tegen wateroverlast bij het per ongeluk opendraaien van de knop of het ervanaf stoten.
De stucadoor kan gewoon zijn werk doen en jij kan vrij simpel naderhand de radiator terughangen.

Tip 2, haal de ophangsteunen van de radiator weg maar draai de houtdraadbouten er terug in, de stucadoor heeft hier in het algemeen geen last van en jij weet precies waar de beugels weer gemonteerd moeten worden.
  maandag 15 november 2010 @ 22:43:17 #13
21746 Budah
He who is awake
pi_88761045
quote:
1s.gif Op zondag 14 november 2010 23:09 schreef klipper het volgende:
Het kan nog makkelijker.
Bij de retouraansluiting zit een voetventiel ( te zien op tweede foto ), deze kun je dichtzetten.
Eerst de dop eraf draaien en dan met een passende imbus of schroefendraaier deze dicht draaien.
Vervolgens de thermostaatknop volledig dichtdraaien, dus niet toe de vorstaanslag maar tot het streepje eventueel de beveiliging eerst verwijderen.
De radiator aftappen en als je merkt dat er geen water meer uitkomt en de afsluiters dus goed functioneren, dan draai je de koppelingen los, eenmaal bij het voetventiel en eenmaal bij de thermostaatkraan.
Radiator verwijderen en op kraan en voetventiel een 3/4 kap draaien, op het voetventiel om de schroefdraad te beschermen en op de thermostaatkraan om het schroefdraad te beschermen en tegen wateroverlast bij het per ongeluk opendraaien van de knop of het ervanaf stoten.
De stucadoor kan gewoon zijn werk doen en jij kan vrij simpel naderhand de radiator terughangen.
Wat jij beschrijft als makkelijker, komt als moeilijker op mij over :P
pi_88761169
quote:
1s.gif Op maandag 15 november 2010 22:43 schreef Budah het volgende:

[..]

Wat jij beschrijft als makkelijker, komt als moeilijker op mij over :P
_O-

Nou ja dan maar aftappen en afdoppen zou ik zeggen.
  maandag 15 november 2010 @ 23:13:58 #16
144695 Sinister-D-
NL'er in België
pi_88762569
quote:
1s.gif Op zondag 14 november 2010 23:09 schreef klipper het volgende:

Die 3/4 kappen zullen niet lukken, de doorsnede van de kap en koppeling is wel hetzelfde maar de draad is anders. Dus als je je aan die poging waagt zul je geheid je schroefdraad vakkundig naar de vaantjes helpen ;)

Om een kap de gebruiken zul je al de thermostaat kraan eraf moeten halen en dan de kap op de (meestal 1/2 duimse) draad plaatsen. Maar dan zul je 'm alsnog moeten leeglaten, dus ben je weer bij 't begin ;)
Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]
pi_88762659
quote:
1s.gif Op maandag 15 november 2010 23:13 schreef Sinister-D- het volgende:

[..]

Die 3/4 kappen zullen niet lukken, de doorsnede van de kap en koppeling is wel hetzelfde maar de draad is anders. Dus als je je aan die poging waagt zul je geheid je schroefdraad vakkundig naar de vaantjes helpen ;)

Om een kap de gebruiken zul je al de thermostaat kraan eraf moeten halen en dan de kap op de (meestal 1/2 duimse) draad plaatsen. Maar dan zul je 'm alsnog moeten leeglaten, dus ben je weer bij 't begin ;)
3/4 van een malleable fitting werkt wel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')