Die verhouding klopt volgens mij alleen als je witte rijst pakt. Voor zilvervliesrijst of ander soort rijst klopt dat weer niet volgens mij.quote:Op donderdag 11 november 2010 23:30 schreef RobinOok het volgende:
De simpelste en beste instructie die er is is: 1 kopje gewassen dus natte rijst op 1.5 kopje water. En dan mag je zelf het kopje kiezen. Of het nu een theekopje is of een emmer, 1 : 1,5 is de verhouding. Dat is pas simpel.
De woorden in twijfel trekken van de geleerden en de culinaire genieën.quote:Op donderdag 11 november 2010 23:35 schreef Chowi het volgende:
[..]
Koken is geen scheikunde.. Je doet dat namelijk doorgaans met natuurproducten, en die zijn nooit hetzelfde. Ook gebruikt iedereen weer ander keukengerei, dus zo exact kun je niet zijn.
Nee, inderdaad, bij zilvervliesrijst werkt het niet.quote:Die verhouding klopt volgens mij alleen als je witte rijst pakt. Voor zilvervliesrijst of ander soort rijst klopt dat weer niet volgens mij.
Rijst is rijst. Bij brood ga ik ook niet zeggen dat alleen witte brood brood is.quote:Op donderdag 11 november 2010 23:46 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Nee, inderdaad, bij zilvervliesrijst werkt het niet.
Maar wel bij jasmijnrijst, basmatirijst, sushirijst, maakt niet uit welke rijst.
Nou ja, misschien ook niet bij snelkookrijst. Geen idee hoe dat werkt met snelkookrijst en ik wil dat ook niet weten.
Maar als iemand het heeft over "rijst" ga ik niet uit van zilvervliesrijst. Rijst is witte rijst.
Ben ik heel barbaars als ik bij pandanrijst een verhouding van 1:1,3 of zoiets aanhoud zodat 'ie net zo snel klaar is als basmatirijst?quote:Op donderdag 11 november 2010 23:46 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Nee, inderdaad, bij zilvervliesrijst werkt het niet.
Maar wel bij jasmijnrijst, basmatirijst, sushirijst, maakt niet uit welke rijst.
Nou ja, misschien ook niet bij snelkookrijst. Geen idee hoe dat werkt met snelkookrijst en ik wil dat ook niet weten.
Maar als iemand het heeft over "rijst" ga ik niet uit van zilvervliesrijst. Rijst is witte rijst.
Zo doe ik het ook! Works all the time!quote:Op donderdag 11 november 2010 23:10 schreef Tarado het volgende:
Lijkt me zo simpel, rijst in de pan, water toevoegen tot je een vingerkootje verschil hebt tussen de rijst en de waterspiegel, deksel erop, op hoog vuur aan de kook brengen daarna op de laagste stand van fornuis laten staan., brandt niet aan en wordt ook niet droog.
had je de pan wel midden op het vuur staan? als 1 kant aankoekt en de andere niet dan is de warmte niet gelijkmatig verdeeld lijkt me. of anders probeer eens 1x omscheppen op het einde. dan verdeelt het overige water zich goed om daarna gelijkmatig te verdampen.quote:Op donderdag 11 november 2010 23:11 schreef Paul het volgende:
[..]
NEE, maar het ging wel beter, een deel is weer gaan aankoeken
Droogkoken is baas! Die wereldgerechten bevatten vaak kruiden in de rijst die je anders bij het afgieten zou kwijtraken. Voeg de genoemde hoeveelheid water toe, aan de kook brengen, láág vuurtje er onder (eventueel met sudderplaatje),quote:Op donderdag 11 november 2010 20:53 schreef Paul het volgende:
Ik moet zo van mijn wereldgerechten-doos de rijst droog koken. Maar de vorige keer dat ik dat deed ging het aankoeken aan de onderkant. Hoe kan je het beste rijst droogkoken? Of raden jullie het sowieso af?
Dan doe je toch iets verkeerds lijkt me. No offence.quote:Op vrijdag 12 november 2010 23:18 schreef Ou-Tannu het volgende:
rijstkoker is ook geen heilige :/ dat bakt hier ook altijd nog aan
zo als? meer.. water .. minder water.. maakt geen fuck uitquote:Op vrijdag 12 november 2010 23:24 schreef L.no het volgende:
[..]
Dan doe je toch iets verkeerds lijkt me. No offence.
Probeer een theelepel olie (ik gebruik zonnebloemolie) wanneer je de water en de rijst in de rijstkoker stopt. Ga eventjes roeren en misschien helpt het een beetje.quote:Op vrijdag 12 november 2010 23:48 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
zo als? meer.. water .. minder water.. maakt geen fuck uitt blijft aankoeken
wat is er mis met:
rijst er in
water er in
ding aan zetten
wachten tot die afslaat ( naar warmhoud functie)
rijst er uit lepelen.. ( die dan dus al vast zit :/ )
goedkope supermarkt rijst ( in 5kg balenquote:Op vrijdag 12 november 2010 23:53 schreef L.no het volgende:
[..]
Probeer een theelepel olie (ik gebruik zonnebloemolie) wanneer je de water en de rijst in de rijstkoker stopt. Ga eventjes roeren en misschien helpt het een beetje.
Het kan ook soms aan het soort rijst zitten.. of aan de rijstkoker.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |