abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 11 november 2010 @ 23:39:08 #26
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_88617985
Jawel hoor, ik kan heel exact zijn met rijst koken:
1 op 1,5 (gewassen/natte rijst)
  donderdag 11 november 2010 @ 23:39:35 #27
137556 L.no
Midlife crisis
pi_88618002
quote:
1s.gif Op donderdag 11 november 2010 23:30 schreef RobinOok het volgende:

De simpelste en beste instructie die er is is: 1 kopje gewassen dus natte rijst op 1.5 kopje water. En dan mag je zelf het kopje kiezen. Of het nu een theekopje is of een emmer, 1 : 1,5 is de verhouding. Dat is pas simpel.

Die verhouding klopt volgens mij alleen als je witte rijst pakt. Voor zilvervliesrijst of ander soort rijst klopt dat weer niet volgens mij.
"Give me some chocolate or I will cut you" -Becky
pi_88618061
quote:
7s.gif Op donderdag 11 november 2010 23:35 schreef Chowi het volgende:

[..]

Koken is geen scheikunde. :'). Je doet dat namelijk doorgaans met natuurproducten, en die zijn nooit hetzelfde. Ook gebruikt iedereen weer ander keukengerei, dus zo exact kun je niet zijn.
De woorden in twijfel trekken van de geleerden en de culinaire genieën. :')
Volstaat het niet te zien dat een tuin mooi is zonder ook te moeten geloven dat er ook nog feeën in wonen?
  donderdag 11 november 2010 @ 23:46:47 #29
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_88618240
quote:
Die verhouding klopt volgens mij alleen als je witte rijst pakt. Voor zilvervliesrijst of ander soort rijst klopt dat weer niet volgens mij.
Nee, inderdaad, bij zilvervliesrijst werkt het niet.
Maar wel bij jasmijnrijst, basmatirijst, sushirijst, maakt niet uit welke rijst.

Nou ja, misschien ook niet bij snelkookrijst. Geen idee hoe dat werkt met snelkookrijst en ik wil dat ook niet weten.

Maar als iemand het heeft over "rijst" ga ik niet uit van zilvervliesrijst. Rijst is witte rijst.
  donderdag 11 november 2010 @ 23:50:34 #30
137556 L.no
Midlife crisis
pi_88618378
quote:
1s.gif Op donderdag 11 november 2010 23:46 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Maar wel bij jasmijnrijst, basmatirijst, sushirijst, maakt niet uit welke rijst.

Nou ja, misschien ook niet bij snelkookrijst. Geen idee hoe dat werkt met snelkookrijst en ik wil dat ook niet weten.

Maar als iemand het heeft over "rijst" ga ik niet uit van zilvervliesrijst. Rijst is witte rijst.
Rijst is rijst. Bij brood ga ik ook niet zeggen dat alleen witte brood brood is.
Als ik jouw post lees, dan dacht ik dat je rijst in het algemeen had. Dan had je het wél fout met je metingen. Ik heb het verkeerd begrepen dus. :)
pi_88618605
quote:
1s.gif Op donderdag 11 november 2010 23:46 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Ben ik heel barbaars als ik bij pandanrijst een verhouding van 1:1,3 of zoiets aanhoud zodat 'ie net zo snel klaar is als basmatirijst? :P
  vrijdag 12 november 2010 @ 00:01:12 #32
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_88618763
Nee hoor. Als het voor jou werkt, dan werkt het.
Maar 1:1,5 werkt gewoon altijd.
Daar ging het om.
pi_88618882
quote:
1s.gif Op donderdag 11 november 2010 23:10 schreef Tarado het volgende:
Lijkt me zo simpel, rijst in de pan, water toevoegen tot je een vingerkootje verschil hebt tussen de rijst en de waterspiegel, deksel erop, op hoog vuur aan de kook brengen daarna op de laagste stand van fornuis laten staan., brandt niet aan en wordt ook niet droog.
Zo doe ik het ook! Works all the time!
Van Piet geleerd... :P
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_88618911
Jep zo gaat het hier ook.
rice rice baby tututututedudududum
pi_88631853
quote:
1s.gif Op donderdag 11 november 2010 23:11 schreef Paul het volgende:

[..]

NEE, maar het ging wel beter, een deel is weer gaan aankoeken :(
had je de pan wel midden op het vuur staan? als 1 kant aankoekt en de andere niet dan is de warmte niet gelijkmatig verdeeld lijkt me. of anders probeer eens 1x omscheppen op het einde. dan verdeelt het overige water zich goed om daarna gelijkmatig te verdampen.

ik kook rijst idd ook in de verhouding 1:1,5 of zoals op de verpakking staat.
met zilvervlies rijst iets meer water maar als ik dat al gebruik kijk ik of de rijst gaar is en gooi er anders nog wat kokend water extra bij.
daarna aan de kook brengen en op half vuur zetten. ik kook rijst zonder kookwekker en roer om en kijk dan of de bodem droog is. dan is de rijst klaar. de rijst is dan niet geheel droog gekookt maar er is geen overmatig water meer wat ik moet afgieten (dat lukt me niet zonder vergiet)
  vrijdag 12 november 2010 @ 13:47:36 #36
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_88633174
En verder natuurlijk een sudderplaatje halen bij de blokker:

Rijst wassen.
Rijst met 1,5 keer zoveel water opzetten.
Rijst aan de kook brengen.
Rijst op sudderplaatje zetten.
Vuur zacht.
15-20 minuten wachten.
Klaar.
  vrijdag 12 november 2010 @ 14:42:33 #37
206640 Beelzebufo
All my vices are devices!
pi_88635143
quote:
1s.gif Op donderdag 11 november 2010 20:53 schreef Paul het volgende:
Ik moet zo van mijn wereldgerechten-doos de rijst droog koken. Maar de vorige keer dat ik dat deed ging het aankoeken aan de onderkant. Hoe kan je het beste rijst droogkoken? Of raden jullie het sowieso af?
Droogkoken is baas! Die wereldgerechten bevatten vaak kruiden in de rijst die je anders bij het afgieten zou kwijtraken. Voeg de genoemde hoeveelheid water toe, aan de kook brengen, láág vuurtje er onder (eventueel met sudderplaatje), :( PAN DICHT LATEN :(, niet roeren, niet kijken.

Kan eigenlijk niet fout gaan. Als het aankoekt dan heb je te weinig water of je stookt te hard.
Een Rijnlandse morgen (ca. 8516 vierkante meter) is onderverdeeld in 6 hont, een hont in 100 vierkante roeden, en een roede in 144 vierkante voet.
  vrijdag 12 november 2010 @ 16:01:02 #38
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_88638374
Wat robin zegt, 1,5 delen water op 1 deel rijst.
Je kan surinaamse rijst nemen, die je wast en dan zo opzet op een laag vuur, als het water aan het oppevlak is verdwenen en er putjes in staan zet je het uit en laat je het op zijn eigen hitte nog een tijdje doorgaren (10-20 minuten) eventueel met een handdoek over de pan zodat het warm blijft.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_88655645
rijstkoker is ook geen heilige :/ dat bakt hier ook altijd nog aan
  vrijdag 12 november 2010 @ 23:24:25 #40
137556 L.no
Midlife crisis
pi_88655986
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 november 2010 23:18 schreef Ou-Tannu het volgende:
rijstkoker is ook geen heilige :/ dat bakt hier ook altijd nog aan
Dan doe je toch iets verkeerds lijkt me. No offence.
pi_88657447
quote:
11s.gif Op vrijdag 12 november 2010 23:24 schreef L.no het volgende:

[..]

Dan doe je toch iets verkeerds lijkt me. No offence.
zo als? meer.. water .. minder water.. maakt geen fuck uit :( t blijft aankoeken

wat is er mis met:

rijst er in
water er in
ding aan zetten
wachten tot die afslaat ( naar warmhoud functie :') )
rijst er uit lepelen.. ( die dan dus al vast zit :/ )
  vrijdag 12 november 2010 @ 23:53:24 #42
137556 L.no
Midlife crisis
pi_88657726
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 november 2010 23:48 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

zo als? meer.. water .. minder water.. maakt geen fuck uit :( t blijft aankoeken

wat is er mis met:

rijst er in
water er in
ding aan zetten
wachten tot die afslaat ( naar warmhoud functie :') )
rijst er uit lepelen.. ( die dan dus al vast zit :/ )
Probeer een theelepel olie (ik gebruik zonnebloemolie) wanneer je de water en de rijst in de rijstkoker stopt. Ga eventjes roeren en misschien helpt het een beetje.
Het kan ook soms aan het soort rijst zitten.. of aan de rijstkoker.
pi_88658914
quote:
19s.gif Op vrijdag 12 november 2010 23:53 schreef L.no het volgende:

[..]

Probeer een theelepel olie (ik gebruik zonnebloemolie) wanneer je de water en de rijst in de rijstkoker stopt. Ga eventjes roeren en misschien helpt het een beetje.
Het kan ook soms aan het soort rijst zitten.. of aan de rijstkoker.
goedkope supermarkt rijst ( in 5kg balen :P ) en een merkloze rijstkoker :')

maar een lepeltje olie is nog wel te proberen :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')