abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_88602322
Ik wil mijn badkamervloer (beton op lewisplaten met vloerverwarming) aan 1-zijde borgen/ophangen/vastmaken met lange draadeinden in een steenszijmuur. Dit om de druk op de vloerbalken te verminderen.

De andere zijde ligt op een tussenmuur. Totale lengte 3,5m.
Nu lees ik steeds dat verwarmde badkamervloeren idealiter niet vastgeschroefd worden op de balken. Ze moeten kunnen 'werken'.

Als ik de vloer vastzet (1 zijde) in de steensmuur dan kom ik hier niet helemaal aan tegemoet.

Heb ik nu een probleem....?
  FOK!fotograaf donderdag 11 november 2010 @ 19:19:20 #2
17893 Forno
pi_88605705
Kans op scheuren inderdaad. Als je denkt dat de vloerbalken niet sterk genoeg zijn, zou ik daar eerst wat aan doen, en daar de Lewisplaat volgens de voorschriften 'zwevend' opleggen.
pi_88713630
Kun je iets specifieker zijn wat er dan scheurt.... De aansluiting met de muur of ergens middenin de vloer....?
pi_88714514
Als je het beton stort zal het hooguit een graad of 15 zijn, dat warm je op met de vloerverwarming. Het beton gaat uitzetten en drukt tegen je muur.
Dat kun je alleen voorkomen door rondom ruimte te geven om te werken, bijvoorbeeld een schuimband of een stuk polystyreen schuim als 'plint' dan heb je dat niet.
Als je goed roert krijg je nooit geen klontjes
pi_88715594
Wordt het nog anders vanwege het feit dat de vloer naar 3 zijden kan werken en aan 1 zijde niet...?
pi_88715689
Nog wat extra: de zijde waar die aan vast zit is een brandmuur: een steensmuur wordt neem ik aan niet zomaar weggedrukt.
  FOK!fotograaf zondag 14 november 2010 @ 21:36:36 #7
17893 Forno
pi_88716129
Ik kan je niet exact aangeven waar het gaat scheuren. Maar een houten balklaag is niet stabiel genoeg, dat "werkt" altijd een beetje. De kans is groot dat het rondom de draadeinden, die die werking tegengaan, gaat scheuren.
pi_88716484
Inderdaad, want de houten balken kunnen nog iets buigen. Een lewisvloer op hout is nooit helemaal 'dood'. Het allerbeste is zelfs onderlegvilt op de houten balken en de lewisplaten niet vastschroeven, en het beton los van de muur houden.
Wat ik zelf heb gedaan ooit bij een badkamer is de houten balken er uit gezaagd, en vervangen door betonnen T-vormige balken, met broodjes daarin.
pi_88751834
Verwarrend....

Het grootste argument is zo te horen de werking van de houtenonderlaag. Nu stelt de fabrikant dat alleen in geval van vloerverwarming het wordt aanbevolen NIET te schroeven; dus zonder vloerverwarming lijkt het geen punt.

Dat is vreemd want het werken van de houtenbalken zal zich daar niet veel van aantrekken...
pi_88755089
Is ook zo, maar dan wordt de betontemperatuur nog wel anders, het beton wil dan uitzetten. En de platen aan de vloer schroeven is wel iets anders dan de boel aan de muur verankeren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')