Maar michelinmannetje is een begrip op zich, daar is de hoofdletter ook weggevallen.quote:Op woensdag 10 november 2010 13:45 schreef Lienekien het volgende:
Ik zou het gewoon aan elkaar vast schrijven. Van Dale doet dat ook met michelinmannetje.
Dat zou bij deze twee voorbeelden ook mijn voorkeur hebben ja, zeker bij Duracell vanwege de drie medeklinkers. Ook bij afkortingen zoals LG-telefoon, maar dat weet ik vrij zeker.quote:Op woensdag 10 november 2010 13:49 schreef zarGon het volgende:
Sowieso geen spatie.
Ik zou gaan voor Heineken-bier en Duracell-batterij.
Hertog Jan-bier.quote:Op woensdag 10 november 2010 13:52 schreef 08gnoT. het volgende:
[..]
Dat zou bij deze twee voorbeelden ook mijn voorkeur hebben ja, zeker bij Duracell vanwege de drie medeklinkers. Ook bij afkortingen zoals LG-telefoon, maar dat weet ik vrij zeker.
Bij sommige samenstellingen vind ik het vastgeschreven nog beter staan, maar ik weet zo snel geen voorbeeld![]()
En bij Hertog Jan? Hertog Jan-bier of Hertogjan-bier? De eerste toch?
quote:Samenstellingen met een naam aardrijkskundige namen, persoons- en merknamen krijgen in beginsel geen koppelteken in een samenstelling. Voor samenstellingen met namen van merken en bedrijven zie ook de volgende paragraaf.
- Ajaxsupporter
- Beatlesfan
- Beatrixfonds
- iPodgebruiker
- Nobelprijswinnaar
- Noordzeestrand
- Opelrijder
- P.C. Hooftprijs en P.C. Hooftstraat
- Rabobankploeg
- Rembrandtjaar
- Shellpomp
- Touroverwinning
- Vietnamoorlog
http://ek2008.telesport.nl/samenstellingenquote:Samenstellingen met een letterwoord of verkorting letterwoorden (vut, vip, vinex, Riagg, NAVO, pin) en verkortingen (Benelux, prof, horeca, hifi, wifi) worden in een samenstelling aaneengeschreven, tenzij ze uit een of meer hoofdletters bestaan.
- ABN Amro-directeur
- aidspatiënt
- Benelux-land
- carapatiënt
- hifiwinkel
- havoleerling
- Hema-worst
- horecabedrijf
- NAVO-verdrag
- petfles
- pincode
- profvoetballer
- Rabo-ploeg
- Riagg-centrum
- vinexwijk
- vipdorp
- vutregeling
- wifiverbinding
Oh, kijk, daar hebben we wat aanquote:Op woensdag 10 november 2010 13:53 schreef Lienekien het volgende:
Ik zou dan wel graag een onderbouwing zien voor dat streepje.
[..]
Dat zijn soortnamen geworden. Dan mag je de hoofdletter weglaten.quote:Op woensdag 10 november 2010 13:54 schreef 08gnoT. het volgende:
Ik denk trouwens dat de woorden waarbij aaneengeschreven beter staat, ook meer geaccepteerde woorden zijn. Stanleymes, Prittstift, michelinmannetje
[..]
Oh, kijk, daar hebben we wat aan
Aan de voorbeelden te zien is het streepje geen regel.quote:Een merknaam schrijven we met een hoofdletter, tenzij het een soortnaam is geworden.
Dafalgan
Coca-Cola
Esso
We behouden de hoofdletter in samenstellingen.
een Philipslamp
een Boeing 737
een Essotankstation
Soortnamen:
een aspirientje
een colaatje
een airbus
Goeie!quote:Op woensdag 10 november 2010 15:43 schreef Bleie het volgende:
Onze Taal helpt (bijna) altijd. Je moet het alleen weten te vinden, dat is nog weleens lastig
(Voor wie niet wil klikken: streepje mag, voor de leesbaarheid, maar is niet verplicht; los is fout)
Haha nice, dankje. Ik had wel gezocht op merken, of merknamen, maar de pagina niet gevonden. Blijkbaar moet het in enkelvoudquote:Op woensdag 10 november 2010 15:43 schreef Bleie het volgende:
Onze Taal helpt (bijna) altijd. Je moet het alleen weten te vinden, dat is nog weleens lastig
(Voor wie niet wil klikken: streepje mag, voor de leesbaarheid, maar is niet verplicht; los is fout)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |