lololo | dinsdag 9 november 2010 @ 18:44 |
bron Niet zo verbazend natuurlijk, als je door de mazen van de wet het voor elkaar krijgt om mensen onder het minimumloon te laten werken. Al moet ik zeggen dat het wel érg hoog is. ![]() [ Bericht 8% gewijzigd door lololo op 09-11-2010 18:59:25 (bron toegevoegd) ] | |
The_stranger | dinsdag 9 november 2010 @ 18:50 |
Sommige dingen moeten nooit geprivatiseerd worden, de post is er 1 van... | |
welkominspace | dinsdag 9 november 2010 @ 18:51 |
heb er een tijdje voor gewerkt. ligt niet zozeer aan de bezorgers maar meer aan het feit dat het eerst langs 13 andere depots gaat. dat levert idd veel vertraging op | |
lololo | dinsdag 9 november 2010 @ 18:52 |
Hoe moet ik dat zien? Dat jij de post dan zo laat krijgt dat je het niet meer op die dag weg krijgt? | |
lololo | dinsdag 9 november 2010 @ 18:55 |
Mwah, het is meer de gedwongen liberalisering. VVD, D'66, CDA en PvdA vonden dat TNT te veel geld verdiende en daarom is het monopolie op poststukken onder de 100 gram opgeheven. Wel raar dat TNT wel nog wettelijk verplicht is 6 dagen in de week te bezorgen en dat de concurrenten dat niet hoeven en zo de krenten uit de pap kunnen vissen... | |
welkominspace | dinsdag 9 november 2010 @ 18:55 |
ik kreeg m'n post altijd van een grote,dikke,bebaarde vent in een blauw busje. die kreeg het dan weer van nog zo'n figuur etc.etc En tussen die figuren gaat er wel eens wat mis. een brief blijft per ongeluk bij depot 1 hangen waardoor depot 2 hem pas weer de volgende levering krijgt. | |
lololo | dinsdag 9 november 2010 @ 18:56 |
Tja, elk overslagpunt levert weer een risico op. Maar het zal wel lekker goedkoop zijn om het zo te doen ![]() | |
welkominspace | dinsdag 9 november 2010 @ 18:58 |
yup ![]() dat hele bedrijf bestaat volgens mij uit grote,dikke bebaarde kerels in blauwe busjes ![]() | |
tjoptjop | dinsdag 9 november 2010 @ 20:20 |
Waarom zou ik geen bedrijfje op mogen richten om post te bezorgen? | |
Basp1 | dinsdag 9 november 2010 @ 20:47 |
Tuurlijk mag je dat wel. Waarom denk je dat je het beter zou kunnen als een monopolist die nu al 99% betrouwbaarheid haalt en waarmee de burgers wel tevreden zijn. | |
deedeetee | dinsdag 9 november 2010 @ 20:50 |
Neuh hier was 't een dunne, maar dat van de baard klopt wél ![]() | |
waht | dinsdag 9 november 2010 @ 20:54 |
Omdat een medewerker van de staat die gegarandeerde inkomsten heeft het beter kan!!!!!! ![]() | |
tjoptjop | dinsdag 9 november 2010 @ 21:10 |
Nou, het mag dus niet aangezien de overheid een monopolie heeft uitgegeven. | |
Basp1 | woensdag 10 november 2010 @ 08:30 |
Dus de genoemde bedrijven als sand en selectmail zijn illegaal bezig wil je zeggen. Laten we gewoon eens van een afstandje naar de postmarkt kijken. Je kunt mij niet wijsmaken dat het effcienter zou worden om 4 verschillende mannetjes per dag naar 1 adres te sturen. | |
The_stranger | woensdag 10 november 2010 @ 11:07 |
Omdat in 99% van de gevallen de kosten omhoog gaan, de kwaliteit naar beneden en de arbeidsomstandigheden verslechteren. En ook al wordt dat op termijn mogelijk beter (iets wat niet te zien is in de zorg, post en energie), er zijn diensten waarbij je dat ook niet kortstondig wilt, zoals de eerder genoemde. Dit zijn basisonderdelen in een samenleving en zouden mijns inziens meer gecontroleerd moeten worden. | |
tjoptjop | woensdag 10 november 2010 @ 12:02 |
Dan zal ik geen klanten krijgen nietwaar? Dus waarom de markt beschermen met een monopolie? Mooi ook dat je net de branches noemt die zwaar onder overheidsregulering vallen ![]() | |
tjoptjop | woensdag 10 november 2010 @ 12:04 |
Die bedrijven doen nog geen consumenten stukpost onder de 20 gram volgens mij. Het is voornamelijk zakelijke bulkmail en de wat zwaardere stukken, die staatsmonopolies zijn wel vrijgegeven edit: vanaf 1 juli 2009 geheel vrijgegeven lees ik net. efficient en effectief zijn overigens 2 verschillende dingen, en er is niks mis met concurrentie | |
Lastpost | woensdag 10 november 2010 @ 12:16 |
Omdat het nu gewoon complete bagger is geworden, wij krijgen op ons depot van TNT dagelijks zo'n 3000 extra brieven te bezorgen waar het stempeltje van een concurent op staat, puur omdat ze het zelf niet aan kunnen in ons bezorggebied. De TNT heeft bepaalde grote klanten, contracten lopen af maar kunnen niet verlengt worden omdat de TNT niet mee mag bieden onder een bepaald bedrag per stuk en de overige bedrijven wel om wille van de marktwerking, maar de helft van de tijdschriften die hun hebben binnengehaald worden binnen het half jaar weer gegeven als order aan de TNT omdat de bedrijven in kwestie het niet bezorgd krijgen of er gewoon teveel klachten zijn. De kwaliteit naar de klant toe gaat naar beneden (zie OP), de klant heeft geen flauw idee wie ze moeten aanspreken als er iets niet/fout is bezorgt, de TNT heeft geen groeimogelijkheden waardoor er massaal ontslagen vallen en willen het van de hand doen/minder dagen in de week bezorgen, de concurrenten van de TNT kunnen onmogelijk voldoen aan de gestelde eisen door Europa m.b.t contracten voor werknemers en de werkdruk wordt extreem omdat je nu zoveel meer moet doen in dezelfde tijd. Lijkt me geen gezonde situatie, de postmarkt is gewoon te klein voor meerdere bedrijven is mijn bescheiden mening. | |
tjoptjop | woensdag 10 november 2010 @ 12:22 |
Tja, het Nederlandse "liberaliseren" en dus met een heel pakket aanvullende eisen ![]() | |
Basp1 | woensdag 10 november 2010 @ 12:32 |
Ach komen de vrije markt utopisten weer met het voorbeeld van telefoonverkeer waarbij er vergeten wordt dat er technologische grote vooruitgangen geboekt zijn waardoor de opening van de markt (netwerk vrijgeven) ook mogelijk werd maar dat wordt dan vergeten en het zou allemaal komen door de vrije markt. Laten we nu gewoon naar de postmarkt kijken. Zoals hierboven al wordt aangegven voor de consument is het er niet beter op geworden en als poststukken kwijt raken weet je dus totaal niet waar je aan toe bent. Verder hebben we volgens mij ook nog zoiets als een briefgeheim wie garandeerd mij dat wanneer men onderbetaalde werknemers gaat inzetten dat er eigenlijk nog wel iets vertrouwelijks aankomen. | |
Basp1 | woensdag 10 november 2010 @ 12:34 |
Ach je liep maar ruim 1 jaar achter met je kennis. ![]() Lokaal en weg met een gedeelte van de doorgeslagen privatisering dat is de toekomst. | |
tjoptjop | woensdag 10 november 2010 @ 12:47 |
Maar goed dat ik geen postbedrijf heb ![]() | |
tjoptjop | woensdag 10 november 2010 @ 12:51 |
Ik behoor niet tot die utopisten hoor ![]() Persoonlijk verstuur ik overigens niks via Sannd | |
Basp1 | woensdag 10 november 2010 @ 13:00 |
Waarom zouden we alle overheidsmonopoly willen opdoeken. De markt is niet zo effcient als ze ons willen doen geloven. Als het wel zo zou zijn, zouden er niet zoveel bij private ondernemingen werkende mensen op fok kunnen posten overdag. ![]() Verder zouden we naar de maatschappij moeten kijken en zitten de inwoners van onze maatschappij nu echt te wachten op 4 verschillende bezorgdiensten waarbij de consument niet eens meer weet bij wie hij terecht kan voor een klacht. Waarbij het ook nog eens zo is dat wanneer er verschillende partijen zijn deze vaak de vinger naar elkaar gaan wijzen en de klant als beteuterde 3e achterblijft en er niets met zijn klacht gedaan wordt. Dat zien we bijvoorbeeld ook al aan de invoering van de OV-chip kaart, waarbij de overkoepelende organisatie (TLS) met de vinger naar de vervoerders wijst en omgekeerd. De enigste die hier beter van worden zijn de vervoerders en de overkoepelende organisatie. Maar de consument die zit met de problemen opgezadeld. | |
tjoptjop | woensdag 10 november 2010 @ 13:12 |
Waar zeg ik dat alle overheidsmonopolie weg moeten? Ik ben van mening dat de overheid zeer terughoudend moet zijn, en dat een monopolie geen 'gegeven' moet worden. Wat ik wel zeer kwalijk vind is die huidige "marktwerking" wat het weer enorm halfbakken maakt. Kijk naar het OV, officieel is dat nu ook vrij? Maar de aanbieders moeten voldoen aan een enorm pakket van eisen en hebben maximum tarieven. Ja dat werkt dus niet, houd het dan gewoon van de staat, of maak het daadwerkelijk vrij. Zorg is een beetje hetzelfde verhaal waarbij de overheid en de verzekeraars imho iets te verweven zijn. OV-chipkaart, je bedoelt dat ding wat de NS, GVB, RET e.d. gebruikt? je weet dat dat allen overheidsbedrijven zijn? Dus zelfs met monopolie ben je er niet van verzekerd, alleen kun je dan niet naar de concurrent gaan. | |
tjoptjop | woensdag 10 november 2010 @ 13:12 |
Het ironische is wel dat ik net een brief kreeg van de gemeente die verstuurd is door zo'n andere partij ![]() | |
ultra_ivo | woensdag 10 november 2010 @ 14:16 |
Businesspost? Dat doen veel gemeentes al lang. Dat is gesubsidieere arbeid, een onderdeel van de sociale werkplaats. Ook handig, volledige banen wegdrukken via gesubsieerde arbeidsplaatsen. De een haal je met subsidie uit de WW/Bijstand, de ander duw je van een volledige baan de WW/Bijstand in. Schiet je echt veel mee op. ![]() | |
tjoptjop | woensdag 10 november 2010 @ 14:43 |
Businesspost inderdaad, ken het bedrijf verder niet. Maar zij bezorgen dus ook? | |
Picchia | woensdag 10 november 2010 @ 14:45 |
Wanneer is post eigenlijk te laat? | |
Basp1 | woensdag 10 november 2010 @ 14:46 |
Goh nooit geweten dat veolia iets met onze overheid van doen heeft. Maar met het aanbesteden van oude nuts diensten is ons voorgespiegeld dat het voor de consument alleen maar beter zou uitpakken. Dat dat niet waar blijkt te zijn dat irriteert me nogal. Vooral omdat er bij meerdere nutsdiensten die (semi) geprivatiseerd zijn gewoon blijkt dat er niets van de genoemde voordelen voor de consument optreden. | |
tjoptjop | woensdag 10 november 2010 @ 15:06 |
Omdat het dus halfbakken is. Ik vind het niet zo vreemd dat het niet werkt. De overheid moet gewoon kiezen, of helemaal vrij laten, of gewoon het weer zelf gaan doen. Waarbij mijn voorkeur uitgaat naar vrij maken. Maar alles beter dan dit huidige corporatisme. OV chipkaart exploitant TLS is eigendom van GVB, HTM, NS en RET wat allen staatsondernemingen zijn. Dat Veolia (en andere commercielen) ook meedoet doet daar niets aan af. | |
Weltschmerz | woensdag 10 november 2010 @ 15:29 |
Monopolie hoeft ook niet, maar een staatsbedrijf wat zorgt dat de post aankomt zou wel makkelijk zijn. Iedereen heeft het maar over die vertraging, maar het winstbejag zorgt er ook voor dat post helemaal niet of bij de verkeerde bezorgd wordt. De waarde van betrouwbare postbezorging is nou eenmaal niet terug te brengen tot de prijs van een verzending. Dus zorgt de markt daar niet voor, punt. We kunnen ook het riool wel privatiseren, en dan enthousiast roepen dat 99% van de drollen op de juiste plek terecht komt, maar ik ben liever een paar euro meer kwijt voor die 0,999999 % erbij. En die gaat de markt je niet bieden want daar verdienen ze niks aan. | |
Basp1 | woensdag 10 november 2010 @ 15:45 |
Heb jij dan goed uitgevoerde voorbeelden (uitgezonderd telecom) waarbij in landen nutsvoorzieningen goed geprivatiseerd zijn en de door de marktutopisten de voorgespelde voordelen zijn opgetreden. Of is het de vrije marktdoctrine die men maar vaak genoeg gezegd heeft en we daarom maar aannemen dat de werkelijkheid ook ermee overeen komt. | |
Lastpost | woensdag 10 november 2010 @ 15:56 |
Bij de TNT dient de reguliere post (onder normale omstandigheden) voor 17:00 bij iedereen bezorgt te zijn. Maar er zijn van die dagen waarbij de uitloop na 17:00 'gedoogd' wordt, zoals afgelopen winter met 50cm sneeuw en bevroren wegen. | |
tjoptjop | woensdag 10 november 2010 @ 16:39 |
Daarom zou TNT er alles aan moeten doen om die betrouwbaarheid in stand te houden. In plaats van mee te doen met die race naar beneden. Pakketjes bij TNT is inmiddels gewoon kut, gevolg is dat ik dus inmiddels pakketten verstuur via UPS itt vroeger toen ik nog TNT/TPG gebruikte | |
Zwansen | woensdag 10 november 2010 @ 16:43 |
Leuk ook die reclame van DHL (Selectmail) onderaan deze pagina. ![]() | |
tjoptjop | woensdag 10 november 2010 @ 16:44 |
Nu maak jij weer de aanname dat ik voor privatisering van alle nutszaken ben, nogmaals ik val niet in je rijtje marktfundamentalisten. Maar in het geval van OV ben ik geen voorstander van staatsmonopolies. Verder zijn er niet zoveel praktijkvoorbeelden van echte privatisering. De NS is immers nog steeds een (weliswaar verzelfstandigd) staatsbedrijf. Dus de zak met geld die de overheid er voorheen tegenaan gooiden is er niet meer, maar de invloed nog wel steeds. Denk maar aan een paar jaar terug toen de kamer terug werd geroepen van reces vanwege dat nieuwe spoorboekje. | |
ultra_ivo | woensdag 10 november 2010 @ 16:45 |
Ja, zelfs een van de grotere concurenten. Naast Sandd en Selektmail. Daarnaast nog wat kleiner grut dat geen landelijke dekking heeft (niet dat Sandd of Selektmail die hebben, de post voor de boerderijen bieden ze gewoon bij TNT aan). | |
lololo | woensdag 10 november 2010 @ 16:46 |
De post is natuurlijk al láng geen overheidsmonopolie meer, PTT/TPG/TNT had alleen lange tijd als privaat bedrijf een monopolie op het grootste gedeelte van de postmarkt. En dat ging prima. Fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden voor hard werken en een kwaliteit waar je u tegen zei. Beiden zie je nu afbrokkelen omdat alles vrij gegeven is en het betalen van stukloon via allerlei juridische kronkeltjes gedoogd wordt door de politiek die geen enkele aanstalten maken om de mazen in de wet te dichten, die vinden het wel best zo. Dat de consument en zelfs het bedrijfsleven vrijwel geen enkel voordeel uit de liberalisering haalt wordt maar even weggewuifd. Er zijn vrijwel geen producten of diensten waar de postkosten een significant deel van de kostprijs uitmaken. Een heel groot bedrijf bespaart misschien enkele tienduizenden euro's op een omzet van honderden miljoenen. En als je denkt dat dat hele kleine voordeel doorgerekend wordt aan de consument (joepie, je auto 40 cent goedkoper!) dan ben je wel erg naïef. ![]() |