abonnement Unibet Coolblue
pi_89755486
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 11:02 schreef metal-b het volgende:
het gaat tog niet over schroefjes ik wil alleen weten hoe i dat op deze manier moet opslaan
om alles zo makkelijk en snel mogelijk te laten gaan.
Die schroefjes waren maar een voorbeeld. Je moet bij kantoorautomatisering ook meteen rekening houden met het gehele proces. Anders ben je wat eilandjes aan het automatiseren en schiet je je doel geheel voorbij.

Ik zou bij jullie gewoon een bestelblok gaan gebruken met een doorslag formulier erin. :P
pi_89755667
het is niet voor automatisering bedoeld het is er alleen voor bedoeld om minder rotzooi van te krijgen.
maar weet jij ook niet hoe ik dat met dat opslaan voor elkaar kan krijgen ik heb wel een excel bestandje van hoe het er ongeveer uit moet gaan zien.

gr danny
pi_89756194
Upload de excel file maar eens up naar bijvoorbeeld :

http://www.2shared.com/
of
http://www.mediafire.com/

Of wat je dan ook maar vindt om die file te parkeren en dan wil ik er wel even naar kijken.

Ik heb de helft wel al klaar liggen aangezien ik ooit iets automagisch in DBF formaat moest saven vanuit een bepaalde selectie.
pi_89756346
http://jump.fm/NMFIF het excel bestandje
pi_89756657
Ik zit op mn werk. Misschien vanavond of morgen.
  vrijdag 10 december 2010 @ 12:09:52 #156
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_89757885
@metal-b Iets anders wat me te binnen schoot.. Heb je niet de wettelijke plicht om je orders 5 jaar te bewaren ivm de belastingdienst? Als je bestanden gaat overschrijven krijg je ze natuurlijk nooit meer terug..
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_89762798
7 jaar.
pi_89763502
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 12:09 schreef qu63 het volgende:
@metal-b Iets anders wat me te binnen schoot.. Heb je niet de wettelijke plicht om je orders 5 jaar te bewaren ivm de belastingdienst? Als je bestanden gaat overschrijven krijg je ze natuurlijk nooit meer terug..
Maar of daar dan ook inkoop orders onder vallen is maar de vraag. Je verkochte orders kan ik me wel voorstellen.
  vrijdag 10 december 2010 @ 14:54:04 #159
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_89764108
quote:
7s.gif Op vrijdag 10 december 2010 14:20 schreef DaFan het volgende:
7 jaar.
Voor sommige documenten zijn andere termijnen vastgesteld, maar t is altijd minimaal 5, vandaar dat ik me daar aan hield :P
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  vrijdag 10 december 2010 @ 14:54:41 #160
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_89764131
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 14:37 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Maar of daar dan ook inkoop orders onder vallen is maar de vraag. Je verkochte orders kan ik me wel voorstellen.
Nouja, je betaald daar belasting, dus als je geld terug wil gaan vragen moet je dat sowieso kunnen verklaren lijkt me..
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_89789154
OK... heel simpel voor de expert denk ik:

Cel A1: in deze cel moet een code ingevuld worden
Deze code mag alleen 8 of 11 tekens lang zijn (combi van letters en cijfers).
=> hoe stel ik in dat ik een (fout)melding krijg als ik anders dan 8 of 11 tekens invoer?
=> hoe stel ik in dat er alleen maar letters en cijfers (dus geen andere tekens) ingevoerd worden (alleen als zonder macro's kan)?
=> hoe stel ik in dat bij invoer van kleine letters, Excel er automatisch hoofdletters van maakt (alleen als het zonder macro's kan)?

Vervolgens

Cel B2: als in cel A1 een geldige code staat, dient Excel van deze 8/11 tekens lange code het 5e en 6e teken te lezen. Dit is altijd een land code (zoals NL is Nederland, BE is België etc.)... van die codes heb ik een lijst op 2e tabblad.
=> voor bepaalde landcodes in deze lijst dient in deze cel B1 (dus boven cel B2) weer te geven "[berichtcode]". Wanneer cell B2 is ingevuld dient deze melding weer te verdwijnen.

[berichtcode] kan worden gehaald uit dezelfde lijst op 2e tabblad met landcodes, en is per landcode verschillend (dus tabel met landcodes, en daarachter eventueel een berichtcode).
=> echter sommige landcodes hebben geen bericht, en dan dient er geen melding in cel B1 te verschijnen.

Ik hoop dat ik het duidelijk beschreven heb... ... liever geen macro's.

Alvast bedankt! :)
pi_89790717
even voor alle duidelijkheid als de klant zijn product heeft opgehaald word het bestandje verwijdert
het heeft niks met aantallen te maken ofzo of belasting alles wat we bestellen is gewoon voor particulieren die bijvoorbeeld de v-snaar van zijn droger kapot heeft en een nieuwe moet hebben.

gr danny
  zaterdag 11 december 2010 @ 01:24:42 #163
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_89791876
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 00:44 schreef metal-b het volgende:
even voor alle duidelijkheid als de klant zijn product heeft opgehaald word het bestandje verwijdert
het heeft niks met aantallen te maken ofzo of belasting alles wat we bestellen is gewoon voor particulieren die bijvoorbeeld de v-snaar van zijn droger kapot heeft en een nieuwe moet hebben.

gr danny
Het was gewoon iets wat ik me afvroeg, hoe jullie het geregeld hebben zal mij een worst zijn! ;)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  zaterdag 11 december 2010 @ 01:35:16 #164
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_89792076
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 00:07 schreef elkravo het volgende:
OK... heel simpel voor de expert denk ik:

Cel A1: in deze cel moet een code ingevuld worden
Deze code mag alleen 8 of 11 tekens lang zijn (combi van letters en cijfers).
=> hoe stel ik in dat ik een (fout)melding krijg als ik anders dan 8 of 11 tekens invoer?
=> hoe stel ik in dat er alleen maar letters en cijfers (dus geen andere tekens) ingevoerd worden (alleen als zonder macro's kan)?
Beide met gegevensvalidatie
quote:
=> hoe stel ik in dat bij invoer van kleine letters, Excel er automatisch hoofdletters van maakt (alleen als het zonder macro's kan)?
Is dat van belang of is het alleen de opmaak zodat het er leuk uitziet?
Je kan wel de functie "=HOOFDLETTERS()" gebruiken, maar dan moet je dus spelen met extra cellen.
quote:
Vervolgens

Cel B2: als in cel A1 een geldige code staat, dient Excel van deze 8/11 tekens lange code het 5e en 6e teken te lezen.
1=ALS(LENGTE(A1)=11;LINKS(RECHTS(A1;7);1)&LINKS(RECHTS(A1;6);1);ALS(LENGTE(A1)=8;LINKS(RECHTS(A1;4);1)&LINKS(RECHTS(A1;3);1);"Fout!"))
quote:
Dit is altijd een land code (zoals NL is Nederland, BE is België etc.)... van die codes heb ik een lijst op 2e tabblad.
=> voor bepaalde landcodes in deze lijst dient in deze cel B1 (dus boven cel B2) weer te geven "[berichtcode]". Wanneer cell B2 is ingevuld dient deze melding weer te verdwijnen.

[berichtcode] kan worden gehaald uit dezelfde lijst op 2e tabblad met landcodes, en is per landcode verschillend (dus tabel met landcodes, en daarachter eventueel een berichtcode).
=> echter sommige landcodes hebben geen bericht, en dan dient er geen melding in cel B1 te verschijnen.
=VERT.ZOEKEN(B1;Blad2!A1:B12;2;ONWAAR)
Blad2!A1:B12 is de matrix waarin je landcodes+berichtcodes staan
quote:
Ik hoop dat ik het duidelijk beschreven heb... ... liever geen macro's.

Alvast bedankt! :)
Zonder macro's :s)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_89792858
Bedankt q63... één ding kom ik nog niet uit...

quote:
Op zaterdag 11 december 2010 00:07 schreef elkravo het volgende:
OK... heel simpel voor de expert denk ik:

Cel A1: in deze cel moet een code ingevuld worden
Deze code mag alleen 8 of 11 tekens lang zijn (combi van letters en cijfers).
=> hoe stel ik in dat ik een (fout)melding krijg als ik anders dan 8 of 11 tekens invoer?
quote:
Beide met gegevensvalidatie
Hier kom ik niet uit... met Data-Validatie kan ik maar 1 getal valideren (8 of 11) ... ik kan niet instellen dat de code alleen goed is als deze 8 of 11 tekens is (dus niet kleiner dan 8, niet 9, niet 10, en niet groter als 11).

...of mis ik iets?
  zaterdag 11 december 2010 @ 02:31:55 #166
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_89793004
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 02:22 schreef elkravo het volgende:
Bedankt q63... één ding kom ik nog niet uit...

[..]

[..]

Hier kom ik niet uit... met Data-Validatie kan ik maar 1 getal valideren (8 of 11) ... ik kan niet instellen dat de code alleen goed is als deze 8 of 11 tekens is (dus niet kleiner dan 8, niet 9, niet 10, en niet groter als 11).

...of mis ik iets?
Vul dit in bij de formule bij Data-Validatie =ALS(OF(LENGTE(A1)=8;LENGTE(A1)=11);WAAR;ONWAAR)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_89794798
Qu kan je niet beter MID gebruiken voor 5e en 6e getal :') ik weet alleen ff niet de NL variant, DEEL oid
Dus gewoon DEEL(A1;5;2)

[ Bericht 6% gewijzigd door DaFan op 11-12-2010 10:32:40 ]
pi_89849288
Dag,

Ik ben bezig om een rooster te maken, maar nu heb ik de input in een andere vorm staan dan wat ik zou willen.

dit heb ik;
naam vak 1 vak 2 vak 3 vak 4 vak 5 vak 6
jan economie aardrijkskunde wiskunde geschiedenis duits m&o
piet Wiskunde Kunst M&O Duits Economie Geschiedenis
klaas biologie scheikunde natuurkunde Geschiedenis Wiskunde aardrijksk. wim Scheikunde Natuurkunde Biologie Wiskunde Duits Frans

dit zou ik willen:
naam wiskunde economie aardrijkskunde biologie duits frans
jan 1 1 1 1
piet 1 1 1
klaas 1 1 1
wim 1 1 1 1

Sorry voor de layout, maar daar gaat het nu even niet om. (Hoe kan ik een stukje excel wat mooier overzetten naar deze vraag???) Ik hoop dat het idee duidelijk is. Ik ben al bezig geweest met een draaitabel, maar dat lukt ook niet, met vak 1 gaat het goed, maar als ik de andere vakken toe wil voegen gaat het mis. Ik hoop dat iemand begrijpt wat ik wil en me kan helpen.
  maandag 13 december 2010 @ 01:17:40 #169
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_89861108
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 08:50 schreef DaFan het volgende:
Qu kan je niet beter MID gebruiken voor 5e en 6e getal :') ik weet alleen ff niet de NL variant, DEEL oid
Dus gewoon DEEL(A1;5;2)
D'oh! 8)7
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_89878609
Ik heb in Excel een adressenbestand welke bestaat uit ongeveer 1500 adressen. Nu heb ik op papier een lijst met 250 adressen die ook in het excel-bestand staan. Nu wil ik deze er snel uit filteren zonder ze 1 voor 1 op te hoeven zoeken met ctrl f. Iemand een idee hoe ik dit kan doen?
pi_89879702
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 21:21 schreef pipper het volgende:
Dag,

Ik ben bezig om een rooster te maken, maar nu heb ik de input in een andere vorm staan dan wat ik zou willen.

dit heb ik;
naam vak 1 vak 2 vak 3 vak 4 vak 5 vak 6
jan economie aardrijkskunde wiskunde geschiedenis duits m&o
piet Wiskunde Kunst M&O Duits Economie Geschiedenis
klaas biologie scheikunde natuurkunde Geschiedenis Wiskunde aardrijksk. wim Scheikunde Natuurkunde Biologie Wiskunde Duits Frans

dit zou ik willen:
naam wiskunde economie aardrijkskunde biologie duits frans
jan 1 1 1 1
piet 1 1 1
klaas 1 1 1
wim 1 1 1 1

Sorry voor de layout, maar daar gaat het nu even niet om. (Hoe kan ik een stukje excel wat mooier overzetten naar deze vraag???) Ik hoop dat het idee duidelijk is. Ik ben al bezig geweest met een draaitabel, maar dat lukt ook niet, met vak 1 gaat het goed, maar als ik de andere vakken toe wil voegen gaat het mis. Ik hoop dat iemand begrijpt wat ik wil en me kan helpen.
Om het er mooier in te krijgen kun je code tags gebruiken dus [ code] en [ /code] (alleen dan zonder de extra spatie.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  maandag 13 december 2010 @ 17:29:45 #172
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_89880893
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 21:21 schreef pipper het volgende:
Dag,

Ik ben bezig om een rooster te maken, maar nu heb ik de input in een andere vorm staan dan wat ik zou willen.

dit heb ik;
naam vak 1 vak 2 vak 3 vak 4 vak 5 vak 6
jan economie aardrijkskunde wiskunde geschiedenis duits m&o
piet Wiskunde Kunst M&O Duits Economie Geschiedenis
klaas biologie scheikunde natuurkunde Geschiedenis Wiskunde aardrijksk. wim Scheikunde Natuurkunde Biologie Wiskunde Duits Frans

dit zou ik willen:
naam wiskunde economie aardrijkskunde biologie duits frans
jan 1 1 1 1
piet 1 1 1
klaas 1 1 1
wim 1 1 1 1

Sorry voor de layout, maar daar gaat het nu even niet om. (Hoe kan ik een stukje excel wat mooier overzetten naar deze vraag???) Ik hoop dat het idee duidelijk is. Ik ben al bezig geweest met een draaitabel, maar dat lukt ook niet, met vak 1 gaat het goed, maar als ik de andere vakken toe wil voegen gaat het mis. Ik hoop dat iemand begrijpt wat ik wil en me kan helpen.
countif gebruiken? (aantal.als)

als het erin staat wordt het 1, anders 0
  maandag 13 december 2010 @ 17:31:16 #173
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_89880945
quote:
5s.gif Op maandag 13 december 2010 16:30 schreef Spektor het volgende:
Ik heb in Excel een adressenbestand welke bestaat uit ongeveer 1500 adressen. Nu heb ik op papier een lijst met 250 adressen die ook in het excel-bestand staan. Nu wil ik deze er snel uit filteren zonder ze 1 voor 1 op te hoeven zoeken met ctrl f. Iemand een idee hoe ik dit kan doen?
tja, als ze op papier staan, kun je toch niets anders doen? tenzij je met tekstherkenningstools werkt, maar heeft weinig mete excel te maken.

Ik zou het persoonlijk aan de secretaresse vragen.
pi_89904898
Stel in Kolom A staat een hele lijst met (tekstuele) informatie uit een download.

Ik heb een lijst met trefwoorden op (bijv) een tweede tabblad.

Ik wil graag dat in kolom B van het eerste tabblad een waarde (bijv "1") komt te staan wanneer ook maar een van de woorden uit de trefwoordenlijst (strings) in een cel van kolom A staat...

Dus stel in A1 staat

1
2
3
4
5
De koe stond in de koeienstal
Maar de kat kon het niet aan
Minister koenders vond dat gek
De haan vond het niet.
De hond vond van wel

Dus stel mijn woordenlijst bevat
1
2
iet
aan

1
2
3
4
5
De koe stond in de koeienstal    0
Maar de kat kon het niet aan     1
Minister koenders vond dat gek   0
De haan vond het niet.           1
De hond vond van wel             0


Vraag... kan dit?... (met wat langere trefwoordenlijst eigenlijk)
pi_89906154
2e en 4e zin moet 2 uitkomen toch?
Want én iet én aan komt er in voor?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')