abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_88493206
In mijn woning, (1928, vrijstaand, deels geisoleerd, HR+beglazing), wil ik iets meer ventilatie hebben.
De lucht is te vochtig; die moet wat vaker ververst worden.

Een optie is om per ruimte toe- en afvoerroosters en/of ventilatoren te plaatsen, maar handiger en beter lijkt het mij om een soort van centrale mechanische ventilatie aan te brengen zoals de meeste nieuwbouwwoningen dat hebben.

Nou ben ik een beetje aan het zoeken maar ik kom inderdaad enkel op die standaard 'nieuwbouwventilatoren' terecht.
Een aantal dingen snap ik daar niet van.

- waarom hebben al die boxen een perilex-aansluiting? Voor mij is het gewoon een ventilator; die kan toch ook gewoon op 230 draaien?
- De meeste hebben 3 afzuigpunten: kun je die gewoon splitsen om bijvoorbeeld 5 ruimtes af te zuigen?
- Standaard kunnen die boxen nooit 'uit'. Ze draaien altijd op een minimale stand. Ik zou hem zo nu en dan ook uit willen kunnen zetten. Is dat gewoon een kwestie van een schakelaar ertussen zetten, of wordt dat om een bepaalde reden afgeraden? (uiteraard snap ik dat als hij uit staat de ventilatie dus ook niet werkt, maar dat is in sommige gevallen helemaal geen probleem).
  maandag 8 november 2010 @ 22:15:28 #2
48760 TradeMarkie
Mijn meterkast is 80 cm
pi_88493935
Die perilex zit er om die 3-standen schakelaar te kunnen laten functioneren, die afzuigpunten kun je in het leidingstelsel gewoon aftakken en als je een onderbreking in je aansturing maakt zou je de ventilator ook helemaal uit kunnen schakelen :)
Don't ask me what I think of you
I might not give the answer that you want me to
Wind mee is wind tegen als je de andere kant op wil
pi_88494638
Als je ruimtes gaat ventileren met een afzuigventilator moet je ook zorgen dat er verse lucht word aangevoerd
Bij voorbeeld met
http://www.itho.nl/index.(...)=2188&categoryID=484

De warmteterugwinunit type HRU ECO-fan 3 is een hoog rendement warmteterugwinunit en kan worden toegepast in zowel nieuwbouw als in renovatiesituaties. Laag geluidsniveau, energiezuinigheid, comfort en optimaal bedieningsgemak zijn kenmerkend voor deze unieke WTW-unit. De unit is voorzien van een tegenstroomwisselaar, waardoor ruim 95% van de warmte uit de afgevoerde lucht wordt gebruikt om de verse buitenlucht op te warmen.

Of alleen afzuiging
http://www.itho.nl/index.(...)=2177&categoryID=467

De ECO-fan versie heeft een zuinige gelijkstroommotor en verdient daardoor zijn aanschafprijs binnen 4 jaar terug. Met een perilexstekker kunt u de CVE ECO-fan gebruiken binnen een bestaande installatie met een 1-2-3-schakelaar, eventueel aangevuld met een draadloze regelset voor een extra bedieningspunt. Voor nieuwe installaties kunt u de randaarde versie gebruiken met een draadloze regelset.

[ Bericht 29% gewijzigd door exlurker op 08-11-2010 22:42:47 ]
  FOK!fotograaf maandag 8 november 2010 @ 23:50:26 #4
17893 Forno
pi_88498797
Je kunt er een vierstanden (0-1-2-3) schakelaar op aansluiten, in plaats van een driestanden schakelaar (1-2-3). Dan kun je de ventilator uitzetten. Maar het wordt aangeraden om dag en nacht te ventileren. Daarnaast is het stroomverbruik en geluidsproductie in de laagste stand erg laag.

In zo'n oude woning zou ik niet aan een WTW-installatie beginnen. Tenzij de hele boel open ligt. Er gaat een shitload aan kanalen in. Ik zou voor mechanische afzuiging gaan. In combinatie met ventilatieroosters in het glas in de slaapkamers en woonkamer. :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')