In mijn woning, (1928, vrijstaand, deels geisoleerd, HR+beglazing), wil ik iets meer ventilatie hebben.
De lucht is te vochtig; die moet wat vaker ververst worden.
Een optie is om per ruimte toe- en afvoerroosters en/of ventilatoren te plaatsen, maar handiger en beter lijkt het mij om een soort van centrale mechanische ventilatie aan te brengen zoals de meeste nieuwbouwwoningen dat hebben.
Nou ben ik een beetje aan het zoeken maar ik kom inderdaad enkel op die standaard 'nieuwbouwventilatoren' terecht.
Een aantal dingen snap ik daar niet van.
- waarom hebben al die boxen een perilex-aansluiting? Voor mij is het gewoon een ventilator; die kan toch ook gewoon op 230 draaien?
- De meeste hebben 3 afzuigpunten: kun je die gewoon splitsen om bijvoorbeeld 5 ruimtes af te zuigen?
- Standaard kunnen die boxen nooit 'uit'. Ze draaien altijd op een minimale stand. Ik zou hem zo nu en dan ook uit willen kunnen zetten. Is dat gewoon een kwestie van een schakelaar ertussen zetten, of wordt dat om een bepaalde reden afgeraden? (uiteraard snap ik dat als hij uit staat de ventilatie dus ook niet werkt, maar dat is in sommige gevallen helemaal geen probleem).