ja maar ik niet eens drie groepen gemaakt in spss...dat is dus mijn vraag, hoe maak ik 3 groepen/variabelen met die gemiddeldes....quote:Op zondag 7 november 2010 12:42 schreef Borkydude het volgende:
Means. Zo bereken je het gemiddelde per groep en kan je zien of er significate verschillen zijn tussen de groepen.
Beetje slap om te stoppen voor twee vakken van de 24 totale vakken. Niet slechts een excuus omdat je het niet aankon..?quote:Op zondag 7 november 2010 12:54 schreef Saarbarbaar het volgende:
Dit is dus één van de redenen waarom ik gestopt ben met het 'oh zo interessante'() psychologie aan de uni
''Niet aankunnen'' vind ik nou zo'n relatieve uitdrukking hequote:Op zondag 7 november 2010 13:03 schreef Borkydude het volgende:
Onderin staat variable view en data view. Daar moet je iets doen meen ik.
[..]
Beetje slap om te stoppen voor twee vakken van de 24 totale vakken. Niet slechts een excuus omdat je het niet aankon..?
zover was ik ookquote:Op zondag 7 november 2010 13:03 schreef Borkydude het volgende:
Onderin staat variable view en data view. Daar moet je iets doen meen ik.
Domste antwoord ooit. Vrijwel elke universitaire studie, van psychologie tot geneeskunde tot bedrijfskunde tot communicatie heeft SPSS erin. Is omdat het 'wetenschappelijk' onderwijs is.quote:Op zondag 7 november 2010 13:06 schreef Saarbarbaar het volgende:
[..]
''Niet aankunnen'' vind ik nou zo'n relatieve uitdrukking heWe kregen het gewoon als vak van: nou je hebt er een boekje voor en doe er maar wat moois mee
Like, ehm...ik ga geen psychologie studeren om lame gegevens in een tabelletje of grafiekje in te voeren
Als je als psycholoog met mensen praat over hun problemen, ga je niet aanhalen: ''nou weet u meneer? Dit is niet zo uitzonderlijk, hoor. 70% van de mensen lijdt bij tijd en wijlen aan depressie''
![]()
If somebody would ever careEn de rest van de vakken waren ook doodsaai trouwens
ja ook aan gedacht, maar hoe laat je spss dan weten dat bijv proefpersoon 1 t/m 20 tot de controle conditie behoren, 20 t/m 40 tot groep 2 en 40 t/m 60 tot groep 3?quote:
Daarom doe ik nu ook HBO. Never SPSS againquote:Op zondag 7 november 2010 13:17 schreef Borkydude het volgende:
[..]
Domste antwoord ooit. Vrijwel elke universitaire studie, van psychologie tot geneeskunde tot bedrijfskunde tot communicatie heeft SPSS erin. Is omdat het 'wetenschappelijk' onderwijs is.
HBO is meer iets voor jou denk ik.
aah hier heb ik wat aan!quote:Op zondag 7 november 2010 13:34 schreef lemonlime het volgende:
Maak een nieuwe variabele aan: GROEP, geef alle personen uit groep 1 de waarde 1, uit groep 2 de waarde 2 en uit groep 3 de waarde 3 (zorg dat je ze op Nominal zet bij Measure in Variable view). Doe dan een split file voor groep en bereken de gemiddelden etc.
Heel erg bedankt!! echt super!!!quote:Op zondag 7 november 2010 13:58 schreef lemonlime het volgende:
Om de variabele aan te maken: rechter muisknop boven aan een kolom --> insert variable. Dan gewoon de waardes invullen. In variable view de measure bijstellen (maar die staat vast al goed).
Split file: Data, split file, zelf kiezen tussen 'Compare groups' en 'Organize output..' , selecteer de nieuwe variabele.
Mean uitrekenen: weet je vast zelf, je hoeft alleen de dependent te selecteren omdat de output al gesplits wordt per groep.
Heb je überhaupt les gehad in SPSS, dat je dit niet weet??
Ik hou van jequote:Op zondag 7 november 2010 18:52 schreef SH. het volgende:
1. Het maken van variabele groep:
- Ga naar "Variable View" (onderaan).
- Type bij een nieuwe rij "Groep" in onder "name". Hierdoor maak je de nieuwe variabele "groep" aan.
- Maak de variabele "nominal" (onder "measure").
- Defineer de waarden onder "values" (1 = groep 1, 2 = groep 2, 3 = groep 3).
- Ga terug naar "data view" (onderaan).
- Voer voor elk persoon de relevante waarde in (1, 2 of 3).
Nu kun je kiezen tussen "explore" (beschrijving) of een ANOVA.
2A. Analyseren van verschil in gemiddelden (via explore):
- "Analyze" -> "Descriptive statistics" -> "Explore"
- Gooi "score" in de dependent list, gooi "groep" in de factor list.
- Laat SPSS alles berekenen.
- Vervolgens krijg je alle gegevens van de drie groepen met als afhankelijke variabele "score". Je moet nu zelf de gemiddelden vergelijken.
2B. Analyseren van verschil in gemiddelden (via 1-factor-ANOVA):
- "Analyze" -> "Compare means" -> "One-Way ANOVA".
- Ga naar options en zet "descriptives" aan.
- Zet ook een post-hoctest erbij (Bonferroni bijvoorbeeld).
- Nu krijg je een descriptives tabel (met de gemiddelden, SD's, etc.) en een ANOVA-tabel met daarin de toets. Als je de post-hoc ook hebt gedaan, dan komt die ook.
- Simpel gezegd: is je "Sig." lager dan ,05, dan verschillen de groepen significant van elkaar.
- Als je gegevens significant zijn, dan is het nog steeds niet duidelijk welke groepen significant van elkaar verschillen. Daar is die post-hoctabel voor. Gezien dit misschien wat te diep op alles ingaat zal ik het niet uitleggen.
Als dit je niet helpt, dan moet je toch wat duidelijker zijn
Zie hier mijn halve zomervakantie statistiek waar ik geen drol van snapte in een notendopquote:Op zondag 7 november 2010 18:52 schreef SH. het volgende:
1. Het maken van variabele groep:
- Ga naar "Variable View" (onderaan).
- Type bij een nieuwe rij "Groep" in onder "name". Hierdoor maak je de nieuwe variabele "groep" aan.
- Maak de variabele "nominal" (onder "measure").
- Defineer de waarden onder "values" (1 = groep 1, 2 = groep 2, 3 = groep 3).
- Ga terug naar "data view" (onderaan).
- Voer voor elk persoon de relevante waarde in (1, 2 of 3).
Nu kun je kiezen tussen "explore" (beschrijving) of een ANOVA.
2A. Analyseren van verschil in gemiddelden (via explore):
- "Analyze" -> "Descriptive statistics" -> "Explore"
- Vervolgens krijg je alle gegevens van de drie groepen met als afhankelijke variabele "score". Je moet nu zelf de gemiddelden vergelijken.
2B. Analyseren van verschil in gemiddelden (via 1-factor-ANOVA):
- "Analyze" -> "Compare means" -> "One-Way ANOVA".
- Ga naar options en zet "descriptives" aan.
- Zet ook een post-hoctest erbij (Bonferroni bijvoorbeeld).
- Nu krijg je een descriptives tabel (met de gemiddelden, SD's, etc.) en een ANOVA-tabel met daarin de toets. Als je de post-hoc ook hebt gedaan, dan komt die ook.
- Simpel gezegd: is je "Sig." lager dan ,05, dan verschillen de groepen significant van elkaar.
- Als je gegevens significant zijn, dan is het nog steeds niet duidelijk welke groepen significant van elkaar verschillen. Daar is die post-hoctabel voor. Gezien dit misschien wat te diep op alles ingaat zal ik het niet uitleggen.
Als dit je niet helpt, dan moet je toch wat duidelijker zijn
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |