abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_88336863
Leandra, in de laatste Wij Jonge Ouders staat een stuk over inleidingen. Het is niet zo heel informatief, maar ik wilde het toch even gezegd hebben.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_88341369
Leandra, ik ben ook ingeleid met 41w3 na een lange nacht en dag been- en rugweeën die niets deden. Ik startte op een centimeter of 4, die eerste vier heb ik gekregen tijdens een nachtje slaap obv slaapmiddelen en pijnstilling.
- hoe verloopt het?
Ik kreeg een infuus in m'n hand (auw, want misgeprikt) met opwekmiddel + vocht. CTG werd op het hoofdje van Driekus gezet en er kwam nog iets inwendigs wat m'n weeën moest meten. Ik vond het reuze irritant dat ik aan vanalles vastzat en dat in eerste instantie de lijn naar het infuus zo kort was dat ik letterlijk geen kant op kon. Dus ik lag daar op mijn rug, terwijl dat de enige houding was waarin het niet ging.
- is de pijn te hanteren zonder pijnstilling?
Ik heb geen vergelijking, maar toen ik dacht dat het niet meer ging, kreeg ik persdrang. Tussen infuus aansluiten en persdrang zat nog geen 3 uur. Ik heb een weeënstorm gehad, dat deed zeer, maar goed, of het dus meer zeer doet, geen idee.
- is er effect op bijvoorbeeld het op gang komen van de borstvoeding?
volgens mij niet.
- heb ik nog wat bewegingsvrijheid of ben ik door het infuus en de ctg aan bed gekluisterd?
Zie hierboven. Zorg dat je infuuslijn lang genoeg is, dan heb je daar bewegingsvrijheid. En je infuus gewoon aan een paal met wieltjes laten hangen, daar kan je zelf ook heerlijk aan hangen. Dat ctgding zat op mijn been geplakt en is op een gegeven moment wel los gehaald.
- is het herstel anders dan na een bevalling die zelf begonnen is?
Geen idee

Voordeel:
ik kreeg vocht bij het infuus en ze hebben het opwekmiddel ook na de geboorte nog even laten openstaan. Voordeel is dat je placenta snel komt en je niet lang navloeit. Enne, maar 4 uur tussen vliezen breken en kindje in handen is natuurlijk ook heerlijk.

Nadeel:
Je zit vast. Het is heel lastig inschatten hoe je reageert op het opwekmiddel. Ik reageerde heel sterk. Het ding heeft heel even op 3 gestaan en toen snel weer terug, maar dat was al te veel. Is nu ook genoteerd voor de volgende keer. En oja, ze meten je activiteit, maar dat klopte bij mij dus niet en daarom leek het alsof de weeën niets deden.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_88342509
Ik ben ingeleid op 41w2d ('s avonds) met de bedoeling te bevallen op 41w3d (hier in België is het vaak zo dat ze de bevalling max 24u laten duren en daarna overgaan tot keizersnede)

- hoe verloopt het?
Anders dan bij veel anderen werd er bij mij om 22u een medicijn ingebracht en daarna een "ballonnetje" ingebracht dat dan opgeblazen werd zodat de medicijnen zouden blijven zitten.
Al vrij vlug kwamen de weeën op gang (ik heb ongeveer anderhalf uur aan de monitor gehangen) en heel de nacht had ik om de 2 minuten weeën. Ik heb alle kanten van de kamer en de gang gezien, maar qua pijn viel dat toen nog wel mee (af en toe niet hoor, maar een bevalling is nooit een pretje dus in dat perspectief viel het nog wel mee).
Om 7u30 werd er gecontroleerd en toen had ik 3cm ontsluiting. Daarna bleven de weeën om de 1,5/2minuten komen maar 2u later had ik nog steeds maar 3cm. Ze gingen toen weeënopwekkers geven, maar op dat moment heb ik ook een epidurale gevraagd omdat ik het niet meer zag lukken. Mijn water hebben ze trouwens om 7.30u gebroken. Epidurale en weeënopwekkers en om 12u had ik 10cm ontsluiting. Om 12.54u ben ik bevallen.

- is de pijn te hanteren zonder pijnstilling?
Waarschijnlijk voor velen wel, maar bij mij niet. In het ziekenhuis is het trouwens vrij standaard dat mensen die ingeleid worden een epidurale krijgen (althans, dat hoorde ik dan achteraf van alle dokters en vroedvrouwen).

- is er effect op bijvoorbeeld het op gang komen van de borstvoeding?
Ik heb hier geen problemen mee gehad. Thomas lag al binnen het uur te drinken en de borstvoeding is eigenlijk zo goed als direct op gang gekomen (de vroedvrouwen bleven maar verbaasd kijken elke keer als ze binnen kwamen terwijl Thomas aan het drinken was).

- heb ik nog wat bewegingsvrijheid of ben ik door het infuus en de ctg aan bed gekluisterd?
Mijn bewegingsvrijheid ben ik kwijtgeraakt door de epidurale. Voor de rest mocht ik wel bewegen en heb ik dat gedaan 's nachts (er hing toen niets aan mij). Vanaf dat ik in de verloskamer lag, ben ik eigenlijk in bed blijven liggen, maar dat moest niet.

- is het herstel anders dan na een bevalling die zelf begonnen is?
Daar kan ik je niet mee helpen.
  vrijdag 5 november 2010 @ 09:40:35 #29
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_88354335
Dank voor alle verhalen, het is over het algemeen een geruststelling.... een weeënstorm is dan weer niet iets waar je op zit te wachten, maar wat kennelijk wel erg vaak voorkomt (al dan niet geheel toevallig uiteraard ;)), daarentegen is het wellicht geen heel beroerd alternatief voor 12 uur weeën moeten wegpuffen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 5 november 2010 @ 15:15:01 #30
68625 flugeltje
Live vanuit Tilburg...
pi_88366204
Ik ben ook ingeleid zoals je weet, bij mij zat de boel potdicht dus gel tot 2 keer toe... Het duurde lang voor er iets gebeurde, zelfs flinke weeën deden niet veel. Rug en beenweeën zijn overigens klote, als ik die niet gehad zou hebben had ik het zonder ruggenprik wel gered denk ik. De tijdfactor is ook een belangrijke wat pijnstilling betreft, hoe langer de bevalling duurt hoe lager je grenzen komen te liggen heb ik gemerkt aan mijn pijnbeleving in combi met de pieken op het CTG...

Pethidine heb ik geweigerd, maar de ruggenprik was zeer welkom en daardoor heb ik nog een paar uurtjes kunnen doezelen.

Wat de rest hier zegt; je kunt er niets van zeggen hoe het gaat, ik heb urenlang weëen gehad zonder dat het echt iets deed en vervolgens in een paar uur ineens 4cm...
Op donderdag 12 oktober 2006 09:27 schreef SCH het volgende:
flugeltje is een kloon van yvonne toch?
pi_88400396
Ik ben van Meike ook ingeleid, ook vanwege een hoge bloeddruk
Rond 9.00 uur hing ik aan het infuus, wat elk kwartier verhoogd werd qua intensiteit.
Om 12 uur was er 2 cm ontsluiting, maar ik had echt veel pijn.
Toen hebben ze een pethidine spuit gezet en een uurtje later was er volledige ontsluiting, 45 min later was Meike er.
Door de pethidine spuit was ik zo stoned dat ik een boel niet meer weet.
Zodoende heb ik tijdens de zwangerschap van Lars aangegeven niet meer pethidine te willen.
Toen is afgesproken dat ik een pijnpompje met Remifentanil (ofzoiets) zou krijgen indien nodig.

Zwanger van Lars, bloeddruk mooi onder controle, tot de 38e week.
Bloeddruk schiet omhoog, eiwitten in de urine, er wordt zwangerschapsvergiftiging geroepen, en de volgende dag moet ik me melden in het ziekenhuis voor een inleiding.
BMM is nog niet verstreken. Er wordt een veter ingebracht.
De hele dag gebeurt er weinig. Beetje zeurende rug, that's it.
Savonds een CTG, hartslag van Lars is niet goed, hij reageert op de veter.
Er is nog geen ontsluiting, en Lars is nog niet ingedaald.
Vliezen worden gebroken, een weeenstorm van 26 min (!) volgt en dan ligt hij na 1 perswee op mijn buik.

Borstvoeding heb ik bij Meike niet gegeven, bij Lars wel, dat kwam ook vlot op gang.
wie met beide benen op de grond blijft staan....komt niet ver
  zondag 7 november 2010 @ 00:29:22 #33
62233 Jelief
ikke lief!
pi_88420490
Ik ben 2 keer ingeleid vanwege zwangerschapssuiker en daardoor grote baby.
Emma
Ruben

Over borstvoeding, let heel goed op. De meeste verpleegsters hebben weinig tot geen kaas gegeten van borstvoeding. Je zal de eerste niet zijn die met kloven uit het ziekenhuis komt door verkeerd begeleiden bij het eerste aanleggen. Zorg dat je iemand buiten het zh hebt die dingen voor je op kan zoeken(of doe het zelf) met betrekking tot bv en medicatie, er kan meer dan de meeste artsen denken/weten.
Als je meer bewegingsvrijheid wil,vraag daar dan om!

Succes!
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
pi_88421957
quote:
Op vrijdag 5 november 2010 09:40 schreef Leandra het volgende:
Dank voor alle verhalen, het is over het algemeen een geruststelling.... een weeënstorm is dan weer niet iets waar je op zit te wachten, maar wat kennelijk wel erg vaak voorkomt (al dan niet geheel toevallig uiteraard ;)), daarentegen is het wellicht geen heel beroerd alternatief voor 12 uur weeën moeten wegpuffen.
Ieder ervaart dit anders.
Na inleiding,was mij dochter na 5 uur geboren.
Zonder pijnstilling.
En mocht je een wee uit de rug krijgen,laat je dan net boven je stuitje masseren.
Je moet er maar vanuit gaan,dat je iets heel mooist in je armen sluit.
En dan is de eventuele pijn en moeite, dwars waard.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')