Leandra, ik ben ook ingeleid met 41w3 na een lange nacht en dag been- en rugweeën die niets deden. Ik startte op een centimeter of 4, die eerste vier heb ik gekregen tijdens een nachtje slaap obv slaapmiddelen en pijnstilling.
- hoe verloopt het?
Ik kreeg een infuus in m'n hand (auw, want misgeprikt) met opwekmiddel + vocht. CTG werd op het hoofdje van Driekus gezet en er kwam nog iets inwendigs wat m'n weeën moest meten. Ik vond het reuze irritant dat ik aan vanalles vastzat en dat in eerste instantie de lijn naar het infuus zo kort was dat ik letterlijk geen kant op kon. Dus ik lag daar op mijn rug, terwijl dat de enige houding was waarin het niet ging.
- is de pijn te hanteren zonder pijnstilling?
Ik heb geen vergelijking, maar toen ik dacht dat het niet meer ging, kreeg ik persdrang. Tussen infuus aansluiten en persdrang zat nog geen 3 uur. Ik heb een weeënstorm gehad, dat deed zeer, maar goed, of het dus meer zeer doet, geen idee.
- is er effect op bijvoorbeeld het op gang komen van de borstvoeding?
volgens mij niet.
- heb ik nog wat bewegingsvrijheid of ben ik door het infuus en de ctg aan bed gekluisterd?
Zie hierboven. Zorg dat je infuuslijn lang genoeg is, dan heb je daar bewegingsvrijheid. En je infuus gewoon aan een paal met wieltjes laten hangen, daar kan je zelf ook heerlijk aan hangen. Dat ctgding zat op mijn been geplakt en is op een gegeven moment wel los gehaald.
- is het herstel anders dan na een bevalling die zelf begonnen is?
Geen idee
Voordeel:
ik kreeg vocht bij het infuus en ze hebben het opwekmiddel ook na de geboorte nog even laten openstaan. Voordeel is dat je placenta snel komt en je niet lang navloeit. Enne, maar 4 uur tussen vliezen breken en kindje in handen is natuurlijk ook heerlijk.
Nadeel:
Je zit vast. Het is heel lastig inschatten hoe je reageert op het opwekmiddel. Ik reageerde heel sterk. Het ding heeft heel even op 3 gestaan en toen snel weer terug, maar dat was al te veel. Is nu ook genoteerd voor de volgende keer. En oja, ze meten je activiteit, maar dat klopte bij mij dus niet en daarom leek het alsof de weeën niets deden.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *