abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_88312426
Eén van de meer bejubelde programma’s op televisie is Kijken in de Ziel, waarin journalist Coen Verbraak diepgaande interviews heeft. Eerst met bekende psychiaters en psychologen, later met enkele voetbaltrainers. Dit keer zijn advocaten en strafpleiters aan de beurt. Verbraak heeft niet de minste namen voor de camera gekregen; bekende figuren als Bram Moszkowicz, Inez Weski en Gerard Spong verleenden hun medewerking. Het lijkt een prachtige derde serie van Kijken in de Ziel op te leveren.

Nederland telt zo’n vijfhonderd strafrechtadvocaten. Zij staan mensen bij die van een misdrijf worden verdacht. Zijn het letterlijk advocaten van kwaaie zaken, gewetenloze graaiers in maatpakken? Of vormen ze juist het broodnodige tegenwicht op de weegschaal van Vrouwe Justitia? Hoe ver gaan ze in het contact met hun cliënten? Hoe diffuus zijn de rafelranden van het recht? En kun je eigenlijk een spin verdedigen zonder in zijn web verstrikt te raken?

Topadvocaten Gerard Spong, Willem Anker, Bram Moszkowicz, Bénédicte Ficq, Inez Weski, Stijn Franken, Geert Jan Knoops, Theo Hiddema, Cees Korvinus, Lucy Oldenburg en Peter Plasman praten in Kijken in de Ziel met Coen Verbraak over hun vak en over zichzelf.

In de afleveringen komen thema’s als De Verdachte (wie vertegenwoordig je wel en niet), De Rechter, Schuld en Boete, Weten en Geweten en De Advocaat aan bod.

[ Bericht 0% gewijzigd door golfer op 04-11-2010 02:11:29 ]
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_88312477
Erg interessant en leerzaam ook om te zien hoe het 'geweten' van advocaten werkt.
De tegenstelling tussen bijvoorbeeld een type als Hiddema en Plasman of Anker.
En de mening van Moszkovwicz en Spong tegenover die van Weski of Ficq.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  donderdag 4 november 2010 @ 00:34:35 #3
2964 Armageddon
Oldbies Automatisering BV.
pi_88312722
Allemaal advocaten van de duivel. Enkel geïnteresseerd in hun eigen portemonnee. Advocaten hebben geen geweten.
pi_88312792
quote:
1s.gif Op donderdag 4 november 2010 00:34 schreef Armageddon het volgende:
Allemaal advocaten van de duivel. Enkel geïnteresseerd in hun eigen portemonnee. Advocaten hebben geen geweten.
Je hebt gekeken :?
Poef.....gone! ©golfer
  donderdag 4 november 2010 @ 00:38:42 #5
97111 ukga
Siewosie baas
pi_88312819
quote:
Op donderdag 4 november 2010 00:34 schreef Armageddon het volgende:
jij hebt het programma al gezien?
pi_88313154
Ik zou het in ieder geval niet meer doen, er zijn gewoon mensen die ik niet wil helpen.

Als ik nou alleen onschuldige clienten kreeg :').
Geen referral hier.
pi_88313183
quote:
1s.gif Op donderdag 4 november 2010 00:57 schreef Phaelanx_NL het volgende:
Ik zou het in ieder geval niet meer doen, er zijn gewoon mensen die ik niet wil helpen.

Als ik nou alleen onschuldige clienten kreeg :').
Ook gekeken?
Poef.....gone! ©golfer
pi_88313377
quote:
1s.gif Op donderdag 4 november 2010 00:58 schreef golfer het volgende:

[..]

Ook gekeken?
Ja.

En rechtenstudent.

Ik accepteer de overwegingen ook wel, maar ik kan het niet zover los zien van mijn eigen verantwoordelijkheid dat ik die taak op me kan nemen. Ik ga geen criminelen helpen onder hun straf uit te komen.

Laat mij maar in het privaatrecht aan de gang gaan, multinational vertegenwoordigen bij handelsconflicten en scherp opgestelde contracten lijkt me erg uitdagend.
Geen referral hier.
pi_88313499
quote:
Op donderdag 4 november 2010 00:22 schreef golfer het volgende:
Eén van de meer bejubelde programma’s op televisie is Kijken in de Ziel, waarin journalist Coen Verbraak diepgaande interviews heeft. Eerst met bekende psychologen......
Hij sprak voornamelijk met psychiaters.
Volstaat het niet te zien dat een tuin mooi is zonder ook te moeten geloven dat er ook nog feeën in wonen?
pi_88313538
quote:
1s.gif Op donderdag 4 november 2010 01:12 schreef Phaelanx_NL het volgende:

[..]

Ik ga geen criminelen helpen onder hun straf uit te komen.
Dat doet een advocaat ook niet, hij kan slechts fuckups in het proces aan het licht brengen. Degene die heeft geblunderd is de veroorzaker van dat soort dingen. En godzeidank zijn er advocaten om iedereen scherp te houden, anders werd het helemaal een janboel.
There's no point for democracy when ignorance is celebrated.
  donderdag 4 november 2010 @ 01:28:54 #11
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_88313574
quote:

[..]

Ja.

En rechtenstudent.

Ik accepteer de overwegingen ook wel, maar ik kan het niet zover los zien van mijn eigen verantwoordelijkheid dat ik die taak op me kan nemen. Ik ga geen criminelen helpen onder hun straf uit te komen.

Laat mij maar in het privaatrecht aan de gang gaan, multinational vertegenwoordigen bij handelsconflicten en scherp opgestelde contracten lijkt me erg uitdagend.
Geen toekomstige strafpleiter in jou dus te vinden.
Jij veroordeelt dus al iemand al als crimineel terwijl ie nog slechts verdachte is? Is dat niet les 1 bij rechten studenten? Dat iedereen onschuldig is tot het tegendeel bewezen is?
Poef.....gone! ©golfer
  donderdag 4 november 2010 @ 10:10:36 #12
165633 eriksd
The grand facade...
pi_88317413
quote:

[..]

Ja.

En rechtenstudent.

M.i. mis jij de essentie van het zijn van strafrechtadvocaat. Daar gaat het niet om de client, maar om de eerlijke rechtsgang. Met andere woorden: per saldo dient een advocaat de rechtsstaat net zo hard door te zorgen dat de overheid zich houdt aan een transparant regime.

Ik begrijp dat het gevoelsmatig heel fijn en geruststellend kan zijn om mensen bij een redelijk vermoeden van schuld ook meteen te straffen, maar we zagen recent bij de zaak Ina Post dat dit zeer bezwaarlijke neveneffecten kan hebben.

Handelsconflicten gaan vaak nog veel onderhuidser en valser eraan toe. Ik weet niet in welk jaar je zit, maar het is niet allemaal zo zwart-wit.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_88321237
quote:
1s.gif Op donderdag 4 november 2010 01:28 schreef golfer het volgende:

[..]

Geen toekomstige strafpleiter in jou dus te vinden.
Jij veroordeelt dus al iemand al als crimineel terwijl ie nog slechts verdachte is? Is dat niet les 1 bij rechten studenten? Dat iedereen onschuldig is tot het tegendeel bewezen is?
Als ik weet dat iemand iets heeft gedaan, dan zal de juridische aanduiding mij een zorg zijn.

En ik ben wel zeer kritisch in het aannemen van feiten, dus die aanname zal ik niet zomaar doen, het moet onomstotelijk vast staan.

quote:
1s.gif Op donderdag 4 november 2010 10:10 schreef eriksd het volgende:

[..]

M.i. mis jij de essentie van het zijn van strafrechtadvocaat. Daar gaat het niet om de client, maar om de eerlijke rechtsgang. Met andere woorden: per saldo dient een advocaat de rechtsstaat net zo hard door te zorgen dat de overheid zich houdt aan een transparant regime.

Ik begrijp dat het gevoelsmatig heel fijn en geruststellend kan zijn om mensen bij een redelijk vermoeden van schuld ook meteen te straffen, maar we zagen recent bij de zaak Ina Post dat dit zeer bezwaarlijke neveneffecten kan hebben.

Handelsconflicten gaan vaak nog veel onderhuidser en valser eraan toe. Ik weet niet in welk jaar je zit, maar het is niet allemaal zo zwart-wit.
Ik spreek ook niet tegen dat er mensen moeten zijn die elke zaak tot op de bodem willen verdedigen, en dat dit zorgt voor een betere rechtsspraak.

Dat ik dat niet wil doen lijkt me een legitieme keuze gezien mijn vorige overwegingen. Als ik tegenover een moordenaar kom te zitten, en hij bekent zelf tegenover mij dat hij dat gedaan heeft, dan kan ik echt niet meer voor mijzelf rechtvaardigen waarom ik het voor de rechter zo aannemelijk mogelijk ga maken dat mijn cliënt echt geen gevaar is voor de maatschappij.
Geen referral hier.
  donderdag 4 november 2010 @ 12:19:14 #14
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_88321500
Louche witteboordencriminelen en smerige handelsconflicten begeleiden is natuurlijk ook veel minder erg en gevaarlijk voor de maatschappij. Zulke zaken kan je volop gewetenloos verdedigen. ;)
Weet je zeker dat rechten wel een goede studiekeuze voor je is geweest?
Poef.....gone! ©golfer
pi_88321733
quote:
11s.gif Op donderdag 4 november 2010 12:19 schreef golfer het volgende:
Louche witteboordencriminelen en smerige handelsconflicten begeleiden is natuurlijk ook veel minder erg en gevaarlijk voor de maatschappij. Zulke zaken kan je volop gewetenloos verdedigen. ;)
Weet je zeker dat rechten wel een goede studiekeuze voor je is geweest?
Als beide partijen van het het zelfde soort zijn kan ik dat een stuk beter.
Geen referral hier.
pi_88322629
On topic blijven!

Deze serie van kijken in de ziel laat de mens achter de advocaat zien. Coen Verbraak legt de advocaten vooroordelen voor over de advocatuur. In de eerste aflevering legden sommige advocaten uit waarom zij een moordenaar kunnen verdedigen.
  donderdag 4 november 2010 @ 13:32:54 #17
165633 eriksd
The grand facade...
pi_88324248
quote:
1s.gif Op donderdag 4 november 2010 12:24 schreef Phaelanx_NL het volgende:

[..]

Als beide partijen van het het zelfde soort zijn kan ik dat een stuk beter.
?
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  donderdag 4 november 2010 @ 13:36:05 #18
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_88324347
quote:

[..]

Ja.

En rechtenstudent.

Haha, tis maar goed dat jij geen strafrecht wil gaan doen dan.
Ik zit nu te kijken, gisteren vergeten, hoor niet veel nieuws maar vind het wel heel interessant.
^O^
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
pi_88327777
quote:
1s.gif Op donderdag 4 november 2010 13:32 schreef eriksd het volgende:

[..]

?
Niet slachtoffer tegen potentiële dader, maar gelijkwaardige partijen met verschillende interesses.
Geen referral hier.
  donderdag 4 november 2010 @ 15:12:47 #20
176471 oh-oh
pi_88327829
quote:
1s.gif Op donderdag 4 november 2010 15:11 schreef Phaelanx_NL het volgende:

[..]

Niet slachtoffer tegen potentiële dader, maar gelijkwaardige partijen met verschillende interesses.
Jamaar dat gaat dan toch ook om wie de wet aan zijn kant heeft?
Ik vind het echt een redenering van niks :D
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
pi_88328013
quote:
1s.gif Op donderdag 4 november 2010 15:12 schreef oh-oh het volgende:

[..]

Jamaar dat gaat dan toch ook om wie de wet aan zijn kant heeft?
Ik vind het echt een redenering van niks :D
Contractenrecht is niet een kwestie van wel of geen gelijk, vaak wordt er over de uitleg van een beding geprocedeerd, of of iemand zich überhaupt op een contract kan beroepen en een vordering op grond van onrechtmatige daad kan instellen door derdenwerking bijvoorbeeld.

Dat jij de redenering niks vindt zal mij worst wezen, ik ga gewoon niet het strafrecht in, en ik heb voldoende duidelijk gemaakt waarom niet.
Geen referral hier.
  donderdag 4 november 2010 @ 15:25:18 #22
176471 oh-oh
pi_88328307
quote:
1s.gif Op donderdag 4 november 2010 15:17 schreef Phaelanx_NL het volgende:

[..]

Contractenrecht is niet een kwestie van wel of geen gelijk, vaak wordt er over de uitleg van een beding geprocedeerd, of of iemand zich überhaupt op een contract kan beroepen en een vordering op grond van onrechtmatige daad kan instellen door derdenwerking bijvoorbeeld.

Dat jij de redenering niks vindt zal mij worst wezen, ik ga gewoon niet het strafrecht in, en ik heb voldoende duidelijk gemaakt waarom niet.
Dat lijkt mij echt een heel goed plan voor jezelf ja :D
Ik werk op een advocatenkantoor, en ik baal dat ik niet ff lekker rechten ben gaan studeren toen ik jong was. Strafrecht vind ik geweldig.
Fijnste clienten in de omgang , die civiele mensen zijn echt veel lastiger, en die zaken zijn ook saai en stom en lang en blegh :D
( Groucho Marx )
  donderdag 4 november 2010 @ 15:28:27 #23
272649 Louis22
Exil im Salon
pi_88328416
Hoax! Advocaten hebben geen ziel!
  donderdag 4 november 2010 @ 15:30:01 #24
176471 oh-oh
pi_88328467
Ik ben trouwens wel benieuwd wat voor indruk de advocaten op de kijker hebben gemaakt !
Ik was zelf tamelijk teleurgesteld in Ficq.
Ik weet dat zij een hele goede advocate is, maar ik vond haar nu zo soft en principieel overkomen.
En Anker die hing wel heel erg de moraalridder uit :D
Maar daar blijf ik wel een zwak voor houden.
( Groucho Marx )
pi_88328486
quote:
1s.gif Op donderdag 4 november 2010 15:25 schreef oh-oh het volgende:

[..]

Dat lijkt mij echt een heel goed plan voor jezelf ja :D
Ik werk op een advocatenkantoor, en ik baal dat ik niet ff lekker rechten ben gaan studeren toen ik jong was. Strafrecht vind ik geweldig.
Fijnste clienten in de omgang , die civiele mensen zijn echt veel lastiger, en die zaken zijn ook saai en stom en lang en blegh :D
Dan vergeet je snel wat er vaak achter zit blijkbaar.

Ja ik durf wel te stellen dat de meerderheid van de verdachten schuldig is, zoveel vertrouwen heb ik nog wel in de opsporings- handhavings-diensten.
Geen referral hier.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')