abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_88661701
Natuurlijk :) . Bedankt.
pi_88670260
If n is odd show there are exactly two conjugacy classes of n-cycles in An, each of which contains (n-1)!/2 elements.

Er zijn in totaal (n-1)! 'n-cycles'. Dus ik dacht ik kan twee elementen in An (met n oneven) nemen die niet conjugate zijn, en dan laten zien dat ieder ander element in An conjugate is aan één van die twee elementen. En dan moet ik ook nog laten zien dat er een bijectie bestaat tussen de conjugacy classes.

Nu, (1 2 3 4 5 ... n) en (2 1 3 4 5 ... n) zijn niet conjugate. Maar hoe kan ik laten zien dat ieder element conjugate is aan één van die twee elementen?

Of moet ik het anders aanpakken?
pi_88670685
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 november 2010 14:03 schreef BasementDweller het volgende:
If n is odd show there are exactly two conjugacy classes of n-cycles in An, each of which contains (n-1)!/2 elements.

Er zijn in totaal (n-1)! 'n-cycles'. Dus ik dacht ik kan twee elementen in An (met n oneven) nemen die niet conjugate zijn, en dan laten zien dat ieder ander element in An conjugate is aan één van die twee elementen. En dan moet ik ook nog laten zien dat er een bijectie bestaat tussen de conjugacy classes.

Nu, (1 2 3 4 5 ... n) en (2 1 3 4 5 ... n) zijn niet conjugate. Maar hoe kan ik laten zien dat ieder element conjugate is aan één van die twee elementen?
Zie eerdere posts in dit topic. Let wel, het gaat niet over alle elementen hier, alleen over degenen die n-cykels zijn.
pi_88671869
Als (x1 x2 x3 ... xn) een n-cycle is dan kies je een n-cycle g in An zodat g(1)=x1, g(2)=x2, ... , g(n)=xn. Dan is g(1 2 3 ... n)g-1 = (x1 x2 x3 ... xn). Dus is (x1 x2 x3 ... xn) geconjugeerd met (1 2 3 ... n).

De vraag is voor welke (x1 x2 x3 ... xn) in An je zo'n g kan kiezen...
pi_88673006
Je kan zo'n g in elk geval altijd in Sn kiezen.
pi_88673873
Ja, want elke n-cykel conjugeert met (x1 x2 x3 ... xn) in Sn. Dus de vraag is wanneer g een oneven permutatie of een niet-n-cykel zou moeten zijn opdat de geconjugeerde van (x1 x2 x3 ... xn) gelijk is aan (1 2 3 ... n). En om in dat geval te laten zien dat ie wel conjugeert met ( 1 3 2 4 5 ... n).

Zou je het misschien een stukje voor me kunnen uitwerken? Ik kom er gewoon nooit uit met dit soort problemen en wou dat er gewoon wat uitwerkingen waren zodat ik kan zien hoe je dit kan doen :P
pi_88674163
Beschouw de n-cykel (x1...xn). Het gaat om de permutatie g: i -> xi (i in {1, ..., n}), die apriori in Sn zit. Als g even is, dan zit g in An en is dus g(1 2 ... n)g-1 gelijk aan (x1...xn), wat bewijst dat (x1...xn) geconjugeerd is aan (1 2 ... n). Als g oneven is, dan bekijken we h = g o (12). In dat geval is h even en dus in An. Dan is h(2) = g(1) = x1, h(1) = g(2) = x2, hi = gi = xi voor i>=3. Derhalve is h(2 1 3 4 ... n)h-1 = (h(2) h(1) ... h(n)) = (x1...xn) en dus is (x1...xn) geconjugeerd aan (2 1 3 4 ... n).
pi_88675751
Heel fijn, bedankt

[wel lelijk dat ( i ) dat plaatje i geeft :P ]
pi_88679625
Ik moet een aantal grafieken plotten en die zou ik het liefst in MatLab oid doen, maar aangezien ik dat nog niet heb vroeg ik mij af of iemand mij een gratis alternatief kan adviseren?
Beneath the gold, bitter steel
pi_88680436
Misschien is Sage iets voor je?
pi_88680990
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 november 2010 20:29 schreef thabit het volgende:
Misschien is Sage iets voor je?
Bedankt, dat ziet er goed uit.
Jammer dat het ook weer zo'n enorm bestand is, ik had gehoopt dat ik over 10 minuutjes kon eginnen maar het duurt dus nog wel even :P
pi_88681033
Ik moet een aantal polynomen ontbinden in Q[X] en Z[X], dus f = u * p_1 * p_2 .. met u eenheid en p_i irreducibel element.

3X^8+6X^4 +2 hadden wij van gezegd dat het een eisensteinpolynoom is in Z[X], met p = 2. Maar er staat "f = a_nX^n+a_{n-1}X^{n-1}+....+a_1X+a_0, p deelt a_i voor i = 0, 1, ..., n-1"
Maakt het niet uit dat een aantal a_i 0 zijn? Of moet ik 't dan eerst herschrijven als 3Y^2+6Y+2 (Y=X^4)?

De laatste was X^5 -2X^4+X^3-3X^2-2, daar kwamen we tot nog toe eigenlijk helemaal niet uit.
pi_88685868
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 november 2010 20:52 schreef Hanneke12345 het volgende:
Ik moet een aantal polynomen ontbinden in Q[X] en Z[X], dus f = u * p_1 * p_2 .. met u eenheid en p_i irreducibel element.

3X^8+6X^4 +2 hadden wij van gezegd dat het een eisensteinpolynoom is in Z[X], met p = 2. Maar er staat "f = a_nX^n+a_{n-1}X^{n-1}+....+a_1X+a_0, p deelt a_i voor i = 0, 1, ..., n-1"
Maakt het niet uit dat een aantal a_i 0 zijn? Of moet ik 't dan eerst herschrijven als 3Y^2+6Y+2 (Y=X^4)?
p deelt altijd 0, dus dat maakt verder niet uit.
quote:
De laatste was f = X^5 -2X^4+X^3-3X^2-2, daar kwamen we tot nog toe eigenlijk helemaal niet uit.
Hier zijn er tig dingen die je kunt doen, 't is lastig om de meest handige te kiezen. ;). Probeer eerst maar eens te kijken of f een factor heeft van graad 1. Daarna kun je f proberen te ontbinden modulo enkele priemgetallen. Dan moet je er vrij snel uitkomen.
pi_88688050
Ok ik heb Sage gedownload en net even mee zitten kutten maar zelf uitvinden gaat te lang duren voor de belangrijkheid waarvoor ik het nu wil gebruiken.
Ik moet een grafiek plotten van de functie F(x,y)=x + y^0.5 (= c)
Ik wil dus F(x,y) gelijkstellen aan c, waar c een constante is die ik een aantal waardes laat aannemen, namelijk bv 1 t/m 10.
Als ik het goed heb zou er dan een aantal curves moeten ontstaan.

Ik heb even rondgekeken bij de hulp van Sage maar kon niet zo snel een voorbeeld vinden dus kan iemand mij in de goede richting wijzen?
pi_88693885
quote:
Ok allemaal gelukt, alleen nu moet ik het resulterende plaatje nog uit die virtuele omgeving krijgen, en ik heb totaal geen idee hoe ik dat doe, net beetje zitten kloten+google maar ik vind niks.
pi_88694154
quote:
1s.gif Op zondag 14 november 2010 11:17 schreef Fingon het volgende:

[..]

Ok allemaal gelukt, alleen nu moet ik het resulterende plaatje nog uit die virtuele omgeving krijgen, en ik heb totaal geen idee hoe ik dat doe, net beetje zitten kloten+google maar ik vind niks.
Als g je graphics object is, (dus g = plot(blablabla)), type dan maar eens het volgende in: g.save?
pi_88700528
Laat H een eindige ondergroep zijn van G. De actie is van H×H op G gedefinieerd als: (h,h')(x)=hxh'-1.
Stelling: H is normaal in G <=> iedere orbit bestaat uit precies #H elementen

(<=) Als iedere orbit uit #H elementen bestaat, dan bestaat iedere stabilizer uit #G/#H elementen volgens de orbit stab thm. De stabilizer van ieder element bestaat echter alleen uit (e,e), dus #G/#H = 1 => #G = #H. Omdat H<G, geldt H=G en dus H is normaal in G.

Klopt dit?
pi_88701048
quote:
1s.gif Op zondag 14 november 2010 15:12 schreef BasementDweller het volgende:
Laat H een eindige ondergroep zijn van G. De actie is van H×H op G gedefinieerd als: (h,h')(x)=hxh'-1.
Stelling: H is normaal in G <=> iedere orbit bestaat uit precies #H elementen

(<=) Als iedere orbit uit #H elementen bestaat, dan bestaat iedere stabilizer uit #G/#H elementen volgens de orbit stab thm. De stabilizer van ieder element bestaat echter alleen uit (e,e), dus #G/#H = 1 => #G = #H. Omdat H<G, geldt H=G en dus H is normaal in G.

Klopt dit?
Lijkt me niet. Jouw bewijs bewijst H = G, terwijl de opgave suggereert dat het voor elke eindige normale ondergroep zou moeten gelden.
pi_88718246
Hoe bewijs ik dat het natuurlijke logaritme een reël analytische functie is?
Ik heb al wel: de machtreeksontwikkeling om het punt 1 voor x in (0,2). En dan?

Ik kan het ook nog wel bewijzen dat zij reëel analytisch is op het hele interval (0,2), maar ik moet het dus laten zien voor heel (0, oneindig).

Het zou me ook nog wel lukken via complexe getallen, maar dat mag ik niet gebruiken. Het moet puur reëel analytisch zijn.
pi_88719443
quote:
1s.gif Op zondag 14 november 2010 22:10 schreef TheLoneGunmen het volgende:
Hoe bewijs ik dat het natuurlijke logaritme een reël analytische functie is?
Ik heb al wel: de machtreeksontwikkeling om het punt 1 voor x in (0,2). En dan?

Ik kan het ook nog wel bewijzen dat zij reëel analytisch is op het hele interval (0,2), maar ik moet het dus laten zien voor heel (0, oneindig).

Het zou me ook nog wel lukken via complexe getallen, maar dat mag ik niet gebruiken. Het moet puur reëel analytisch zijn.
Het gaat om de machtreeksontwikkeling in het punt a, die moet in een interval om a naar de functie convergeren. De n-de orde benadering heeft een foutterm die ik van Wikpedia pluk:

Als je kunt bewijzen dat die foutterm naar 0 gaat in een interval om a, dan heb je bewezen dat de functie analytisch is in a (ksi zit hier tussen a en x).
pi_88724240
Ok dankjewel ik krijg dan

die wel naar 0 lijkt te gaan, omdat ksi groter is dan x-a en die linkerterm weet ik nog zo net niet.
Dan heb ik dus dat zij reeel analytisch is in a. Hoe stel ik dan dat dit voor de gehele positieve reele rechte geldt? En het geldt dus niet voor negatieve getallen? Omdat dan die ksi niet groter is dan x-a?
pi_88728983
quote:
1s.gif Op maandag 15 november 2010 00:19 schreef TheLoneGunmen het volgende:
Ok dankjewel ik krijg dan
[ afbeelding ]

die wel naar 0 lijkt te gaan, omdat ksi groter is dan x-a en die linkerterm weet ik nog zo net niet.
Dan heb ik dus dat zij reeel analytisch is in a. Hoe stel ik dan dat dit voor de gehele positieve reele rechte geldt? En het geldt dus niet voor negatieve getallen? Omdat dan die ksi niet groter is dan x-a?
Die n! hoort daar niet te staan. ksi kan wel degelijk groter zijn dan x-a, sterker nog x-a is heel klein (je mag zelf kiezen in welk interval om a je x kiest) en ksi zit tussen a en x in, dus als je je interval slim kiest zal ksi juist groter zijn dan x-a.
pi_88738303
--

[ Bericht 76% gewijzigd door TheLoneGunmen op 15-11-2010 14:43:31 (fail) ]
pi_88739480
Hoop dat dit hier hoort *ja ik heb weinig wiskunde gehad*

Ik heb een aandeel met een verwacht rendement van 8%.
De gemiddelde afwijking van het gemiddelde *stdv dus?* is 11%
Betrouwbaarheid 95%.

Nu moet ik dus onder andere het minimale en maximale rendement uitrekenen. Maar ik heb geen idee hoe dit moet. :@
"AAAAAHH ZENNE MOAT, WOARST VLEISCH"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')