FOK!forum / Muziek / Solex
fatimadinsdag 28 mei 2002 @ 21:52
Kent iemand die zangeres?
CD,s?
deurmatdinsdag 28 mei 2002 @ 21:59
nee, jij wel?
Othersidedinsdag 28 mei 2002 @ 22:01
quote:
Op dinsdag 28 mei 2002 21:52 schreef fatima het volgende:
Kent iemand die zangeres?
CD,s?
Solex: the official website

Op de Solex site staan lyrics en MP3's van haar.

fatimadinsdag 28 mei 2002 @ 22:03
quote:
Op dinsdag 28 mei 2002 22:01 schreef Otherside het volgende:

[..]

Solex: the official website

Op de Solex site staan lyrics en MP3's van haar.


Dank je wel Otherside!
Lucilledinsdag 28 mei 2002 @ 22:04
Ik ken wel deze, die is vast niet goed. Sorry.

Liesbeth 'Solex' Esselink dan misschien? Zangeres van Sonetic Vet.

Ionpulsedinsdag 28 mei 2002 @ 22:04
een brommer?
Lucilledinsdag 28 mei 2002 @ 22:08
Solex

periode 1997 - heden

Sample-act van de Amsterdamse Liesbeth Esselink, die internationaal enthousiaste kritieken oogst.

bezetting:
Elisabeth Esselink sampler, toetsinstrumenten, zang

overige muzikanten:
Geert de Groot achtergrondzang, basgitaar, cello, piano
Gerard Atema klarinet
Robert Lagendijk drums
Jeroen Kramer klarinet, saxofoon

genre house, alternative

biografie

1992 De gitaarband Sonetic Vet wordt opgericht. Liesbeth Esselink is de zangeres van de band. De groep speelt korte, noisy punkpopnummers.

1994 De groep wordt getekend door Play It Again Sam en neemt een mini-album op. Hun optreden op het Noorderslag Festival oogst veel lof.

1995 Sonetic Vet brengt de single Suppose So uit. BBC-DJ John Peel pikt de band op en draait de plaat in zijn uitzending. Elisabeth Esselink drumt korte tijd bij de rockband Bitchcock.

1996 Esselink koopt een goedkope sampler en een achtsporenrecorder en begint thuis te experimenteren. Sonetic Vet neemt onder de naam Dash een laatste demo op.

1997 Sonetic Vet/Dash heft zich op. Esselink gaat aan de slag onder de naam Solex. De mede-eigenaresse van de Amsterdamse tweedehands platenzaak C&D rijgt samples en loops van onverkoopbare platen uit haar winkel aaneen tot een dansbaar geheel. In de half gezongen, half gesproken teksten wint de rijm het vaak van de inhoud. Ze stuurt in mei demo's naar Engelse en Amerikaanse labels. Vijf platenmaatschappijen tonen interesse. Ze tekent bij het Amerikaanse Matador. Proefpersingen die circuleren van het nog te verschijnen debuutalbum roepen enthousiaste reacties op van de invloedrijke Engelse radio-discjockey John Peel en het popblad New Musical Express, dat Solex vraagt een liedje te leveren voor een gratis bij het blad te voegen single.

1998 Het debuutalbum Solex Vs. The Hitmeister verschijnt. Elke track heeft het woord Solex in de titel en vertelt een verhaaltje. Solex is in elk nummer een ander personage. Lovende reacties en veel optredens volgen. De plaat wordt zowel in Amerika als Europa uitgebracht. De Amsterdamse staat op het bevrijdingsfestival in Groningen en op Lowlands. In november toert ze langs de Amerikaanse West Coast. Tijdens de live-optredens wordt Esselink bijgestaan door een band, bestaande uit Robert Lagendijk (drums), Geert de Groot (gitaar, piano, cello, bas), Jeroen Kramer (saxofoon, klarinet) en Gerard Atema (klarinet). Solex All Licketysplit is de eerste single. De bijbehorende videoclip wordt in Chicago opgenomen. Solex opent een internationaal compilatie-album vol coverversies van het Wire-nummer Drill. De Solex-bijdrage op de kerst-cd Zo, Dit Is Kerstmis van de VPRO is Santa Monica (Kissing A Man With A Beard).
1999 In juli staat Solex op het Roskilde Festival in Denemarken en tourt in de maanden september/oktober door de Verenigde Staten in het voorprogramma van Cibo Matto. De tweede cd, Pick Up, laat opnieuw sample-pop in optima forma horen. Wederom onthaalt de pers haar met lovende kritieken. Live wordt Solex versterkt door bassist Geert de Groot van Claw Boys Claw.

2000 De Amerikaanse band The Walkabouts coveren het nummer Solex In A Slipshod Style. De track staat op een album waarop de band verschillende Europese acts covert. Het live-optreden dat Solex opneemt in de Maida Vale Studios voor de radioshow van BBC DJ John Peel is de hele maand september te beluisteren via de BBC-internetsite. Op het Amerikaanse label Progeria Records verschijnt een split-single met de band The 1985. Solex covert op de B-kant The Cutter van Echo & The Bunnymen.

2001 Solex werkt in de kelder van haar winkeltje C&D in Amsterdam aan Low Kick And Hard Bop. De plaat, die uitkomt op 11 september, wordt het derde album voor het Amerikaanse label Matador en de samples die gebruikt worden komen ditmaal van vinyl. Esselink maakt remixen voor internationale acts als Malaria (Duitse new wave), Remington Super 60, Shinju Gumi en Ruby, en ze verzorgt gastvokalen op platen van de Australische band Gerling en de Franse band Little Rabbits. Eind september doet Solex opnieuw een Peel-sessie en in oktober staat ze op Crossing Border.

fatimadinsdag 28 mei 2002 @ 22:18
quote:
Op dinsdag 28 mei 2002 22:08 schreef Lucille het volgende:
Solex

periode 1997 - heden

Sample-act van de Amsterdamse Liesbeth Esselink, die internationaal enthousiaste kritieken oogst.

bezetting:
Elisabeth Esselink sampler, toetsinstrumenten, zang

overige muzikanten:
Geert de Groot achtergrondzang, basgitaar, cello, piano
Gerard Atema klarinet
Robert Lagendijk drums
Jeroen Kramer klarinet, saxofoon

genre house, alternative

biografie

1992 De gitaarband Sonetic Vet wordt opgericht. Liesbeth Esselink is de zangeres van de band. De groep speelt korte, noisy punkpopnummers.

1994 De groep wordt getekend door Play It Again Sam en neemt een mini-album op. Hun optreden op het Noorderslag Festival oogst veel lof.

1995 Sonetic Vet brengt de single Suppose So uit. BBC-DJ John Peel pikt de band op en draait de plaat in zijn uitzending. Elisabeth Esselink drumt korte tijd bij de rockband Bitchcock.

1996 Esselink koopt een goedkope sampler en een achtsporenrecorder en begint thuis te experimenteren. Sonetic Vet neemt onder de naam Dash een laatste demo op.

1997 Sonetic Vet/Dash heft zich op. Esselink gaat aan de slag onder de naam Solex. De mede-eigenaresse van de Amsterdamse tweedehands platenzaak C&D rijgt samples en loops van onverkoopbare platen uit haar winkel aaneen tot een dansbaar geheel. In de half gezongen, half gesproken teksten wint de rijm het vaak van de inhoud. Ze stuurt in mei demo's naar Engelse en Amerikaanse labels. Vijf platenmaatschappijen tonen interesse. Ze tekent bij het Amerikaanse Matador. Proefpersingen die circuleren van het nog te verschijnen debuutalbum roepen enthousiaste reacties op van de invloedrijke Engelse radio-discjockey John Peel en het popblad New Musical Express, dat Solex vraagt een liedje te leveren voor een gratis bij het blad te voegen single.

1998 Het debuutalbum Solex Vs. The Hitmeister verschijnt. Elke track heeft het woord Solex in de titel en vertelt een verhaaltje. Solex is in elk nummer een ander personage. Lovende reacties en veel optredens volgen. De plaat wordt zowel in Amerika als Europa uitgebracht. De Amsterdamse staat op het bevrijdingsfestival in Groningen en op Lowlands. In november toert ze langs de Amerikaanse West Coast. Tijdens de live-optredens wordt Esselink bijgestaan door een band, bestaande uit Robert Lagendijk (drums), Geert de Groot (gitaar, piano, cello, bas), Jeroen Kramer (saxofoon, klarinet) en Gerard Atema (klarinet). Solex All Licketysplit is de eerste single. De bijbehorende videoclip wordt in Chicago opgenomen. Solex opent een internationaal compilatie-album vol coverversies van het Wire-nummer Drill. De Solex-bijdrage op de kerst-cd Zo, Dit Is Kerstmis van de VPRO is Santa Monica (Kissing A Man With A Beard).
1999 In juli staat Solex op het Roskilde Festival in Denemarken en tourt in de maanden september/oktober door de Verenigde Staten in het voorprogramma van Cibo Matto. De tweede cd, Pick Up, laat opnieuw sample-pop in optima forma horen. Wederom onthaalt de pers haar met lovende kritieken. Live wordt Solex versterkt door bassist Geert de Groot van Claw Boys Claw.

2000 De Amerikaanse band The Walkabouts coveren het nummer Solex In A Slipshod Style. De track staat op een album waarop de band verschillende Europese acts covert. Het live-optreden dat Solex opneemt in de Maida Vale Studios voor de radioshow van BBC DJ John Peel is de hele maand september te beluisteren via de BBC-internetsite. Op het Amerikaanse label Progeria Records verschijnt een split-single met de band The 1985. Solex covert op de B-kant The Cutter van Echo & The Bunnymen.

2001 Solex werkt in de kelder van haar winkeltje C&D in Amsterdam aan Low Kick And Hard Bop. De plaat, die uitkomt op 11 september, wordt het derde album voor het Amerikaanse label Matador en de samples die gebruikt worden komen ditmaal van vinyl. Esselink maakt remixen voor internationale acts als Malaria (Duitse new wave), Remington Super 60, Shinju Gumi en Ruby, en ze verzorgt gastvokalen op platen van de Australische band Gerling en de Franse band Little Rabbits. Eind september doet Solex opnieuw een Peel-sessie en in oktober staat ze op Crossing Border.

[afbeelding]


Dank Lucille,heb je al geluisterd?Echt orginele muziek!Groet,Fatima
Lucilledinsdag 28 mei 2002 @ 22:19
quote:
Op dinsdag 28 mei 2002 22:18 schreef fatima het volgende:

[..]

Dank Lucille,heb je al geluisterd?Echt orginele muziek!Groet,Fatima


Ik ken die muziek en dat hele mens niet.
fatimadinsdag 28 mei 2002 @ 22:22
quote:
Op dinsdag 28 mei 2002 22:19 schreef Lucille het volgende:

[..]

Ik ken die muziek en dat hele mens niet.


Het leuke is dat ze alles zelf doet,ik ben altijd voor vrouwen die het gewoon doen,zoals Fay Lovsky,die ken je vast wel.
Solex is niet zo toegankelijk maar dat vind ik juist zo leuk.
Lucilledinsdag 28 mei 2002 @ 22:27
quote:
Op dinsdag 28 mei 2002 22:22 schreef fatima het volgende:

[..]

Het leuke is dat ze alles zelf doet,ik ben altijd voor vrouwen die het gewoon doen,zoals Fay Lovsky,die ken je vast wel.
Solex is niet zo toegankelijk maar dat vind ik juist zo leuk.


Ja, Fay Lovski ken ik wel. Zitten wel aardige nummers bij. Ook haar samenwerking met Hennie Vrienten (Magnificent Seven) was wel aardig. En ik vond vroeger Mathilde Santing leuk toen ze met haar orgeltje in zaaltjes zong en speelde.
fatimadinsdag 28 mei 2002 @ 22:30
quote:
Op dinsdag 28 mei 2002 22:27 schreef Lucille het volgende:

[..]

Ja, Fay Lovski ken ik wel. Zitten wel aardige nummers bij. Ook haar samenwerking met Hennie Vrienten (Magnificent Seven) was wel aardig. En ik vond vroeger Mathilde Santing leuk toen ze met haar orgeltje in zaaltjes zong en speelde.


Ja,totdat ze met die musical,s begon,jagh.
ranjawoensdag 29 mei 2002 @ 00:05
Ik heb wel de cd van Sonetic vet, dat zal weinig mensen die me kennen hier verbazen denk ik Van Solex heb ik wel wat gehoord maar nog steeds niet toegekomen om wat te kopen.
Ik geloof dat ik het eerste album wat beter vind dan de tweede...
Grobbelmaandag 3 juni 2002 @ 23:06
Zo weinig liefhebbers van Solex hier? Valt ietwat tegen... Maar Solex vs. the Hitmeister is toch echt verplichte kost voor iedere zichzelf respecterende muziekliefhebber.
MadScientistdinsdag 4 juni 2002 @ 00:40
ja ik ken d'r wel, ook wel es wat van geluisterd...
maar nooit echt veel, kheb ook altijd zo veel muziek te luisteren in zo weinig tijd
Merilvrijdag 7 juni 2002 @ 22:34
quote:
Op maandag 03 juni 2002 23:06 schreef Grobbel het volgende:
Zo weinig liefhebbers van Solex hier? Valt ietwat tegen... Maar Solex vs. the Hitmeister is toch echt verplichte kost voor iedere zichzelf respecterende muziekliefhebber.
Tweede cd is minder, derde (Low Kick Hard Bop) heb ik wel gekocht maar in al die tijd nog maar twee keer beluisterd.
Rieuwertwoensdag 21 januari 2004 @ 20:39
Dat nummer van Michael Woods, close to the edge, zingt zij dat nou?
DJRoberto1978vrijdag 23 januari 2004 @ 16:06
ik heb pas een plaat gekocht van michael woods: solex

erg lekker plaatje, relaxte vocals, en vaag melodietje

Kwarkdinsdag 27 januari 2004 @ 15:10
Ja, leuk .

Ik ken eigenlijk helemaal niemand die iets doet wat vergelijkbaar is met haar muziek? Iemand?

rooierooiedinsdag 27 januari 2004 @ 23:24
Ik heb Solex een paar jaar terug een keer in Tivoli gezien. Kan me er weinig meer van herinneren eigenlijk...
Grobbeldonderdag 30 september 2004 @ 13:43
En er komt weer een nieuw Solex album aan, genaamd The laughing stock of indie rock.
Wat ik er van gehoord heb klinkt wel okay.

[ Bericht 0% gewijzigd door Grobbel op 30-09-2004 13:48:52 ]
ranjadonderdag 30 september 2004 @ 13:46
Volgens mij is die inmiddels al ex-luisterpaal
Heb er in elk geval wel wat van gehoord, was bepaald niet onder de indruk.
Grobbeldonderdag 30 september 2004 @ 13:46
Zou kunnen, hou de luisterpaal niet echt meer bij.
Zdonderdag 30 september 2004 @ 13:56
De plaat is wel grappig, en (was) idd te beluisteren op de luisterpaal. Ze zingt wel leuk vind ik, maar het blijft niet een hele plaat lang interessant.
bukgeitdonderdag 30 september 2004 @ 14:38
Origineel, maar toch vooral: vervelend om naar te luisteren.
Werner_Koekoeksklokdonderdag 30 september 2004 @ 15:33
Volgens mij heeft ze wel dingen gedaan sinds 2001, toch?
DaisyDukedonderdag 30 september 2004 @ 16:06
Heb het nooit zo heel erg met Solex gehad moet ik zeggen... vind het altijd zo 'bedacht' klinken.... hoewel het meer "bandmatige" geluid v.d. nieuwste plaat me wel wat meer aanspreekt... maar het is toch steeds nét niet...
daarentegen is het dwarse en haar experimenteerzucht natuurlijk in het huidige nederlandse popklimaat alleen maar te prijzen!
Grobbeldonderdag 30 september 2004 @ 17:05
Ik vind vooral de eerste CD wel goed, daarna wordt het inderdaad wel een stuk minder.
J_TMvrijdag 1 oktober 2004 @ 12:53
Radio Mortale besteedde in 2001/02 veel aandacht aan Solex toen haar derde album 'Low Kick & Hard Bop' uitkwam. OOR sprak van 'de vrouwelijke Beck van Nederland'.
DaisyDukevrijdag 1 oktober 2004 @ 18:32
Typische OOR vergelijking....
J_TMzaterdag 2 oktober 2004 @ 12:54
Mijn omschijving; Sixties-achtige sample-pop.