abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_88259472
Waarschijnlijk een vrij domme vraag, maar ik kom er niet echt uit. Mijn boek zegt:

als:
f(x) = gx

dan:
f(x) = ex · ln g

Tot zover begrijp ik het. Dan gaat het verder:

f'(x) = ex · ln g · ln g

Deze stap begrijp ik op zich wel, maar ik snap niet hoe ze aan die 'ln g' komen, ik zou zeggen dat het wordt:

f'(x) = ex · ln g · (1 · ln g + x · 1/g) · (1 · ln g + x · 0) [opgelost]

omdat je bij het differentiëren van de exponent gebruik moet maken van de productregel (lijkt mij).

Wat doe ik fout?

Edit: zou een mod een trema op de e van exponentiële willen zetten? :*

[ Bericht 5% gewijzigd door Dastan op 02-11-2010 19:39:14 ]
pi_88259627
De afgeleide van x *ln g = ln g
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_88259648
quote:
5s.gif Op dinsdag 2 november 2010 19:34 schreef DroogDok het volgende:
De afgeleide van x *ln g = ln g
Waarom?
pi_88259728
de afgeleide van x * 2 = ....

ln g is een constante.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_88259809
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 november 2010 19:36 schreef DroogDok het volgende:
de afgeleide van x * 2 = ....

ln g is een constante.
O, wat stom van me, dank je wel. ^O^
pi_88259945
quote:
Op dinsdag 2 november 2010 19:30 schreef Dastan het volgende:
Waarschijnlijk een vrij domme vraag, maar ik kom er niet echt uit. Mijn boek zegt:

als:
f(x) = gx

dan:
f(x) = ex · ln g

Tot zover begrijp ik het. Dan gaat het verder:

f'(x) = ex · ln g · ln g

Deze stap begrijp ik op zich wel, maar ik snap niet hoe ze aan die 'ln g' komen, ik zou zeggen dat het wordt:

f'(x) = ex · ln g · (1 · ln g + x · 1/g),

omdat je bij het differentiëren van de exponent gebruik moet maken van de productregel (lijkt mij).

Wat doe ik fout?

Edit: zou een mod een trema op de e van exponentiële willen zetten? :*
Dr staat f'(x) hé ;) ? Je moet alleen naar x differentiëren en alle andere variabelen (in dit geval dus g) als constante behandelen.
pi_88259962
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 november 2010 19:41 schreef VanishedEntity het volgende:

[..]

Dr staat f'(x) hé ;) ? Je moet alleen naar x differentiëren en alle andere variabelen (in dit geval dus g) als constante behandelen.
Ja, zie mijn wijziging. :Y
pi_88261467
Ach, ik heb wel eens een halve klas in "differentieer f(p) = ax3 + bx2 + cx + d" zien tuinen; daar maakten ze nietsvermoedend "f'(p) = 3ax2 + 2bx + c" van
pi_88261561
quote:
2s.gif Op dinsdag 2 november 2010 20:17 schreef VanishedEntity het volgende:
Ach, ik heb wel eens een halve klas in "differentieer f(p) = ax3 + bx2 + cx + d" zien tuinen; daar maakten ze nietsvermoedend "f'(p) = 3ax2 + 2bx + c" van
Ik moest het een paar keer lezen. :P
pi_88261795
quote:
2s.gif Op dinsdag 2 november 2010 20:17 schreef VanishedEntity het volgende:
flauwe instinkert.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')