abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_88247156
Met het zoeken naar stevigere alternatieven voor de groene wr-gipsplaten kom ik de wereld aan producten tegen:

Kanuf met: aquapanel
Eternit met: Hydropanel
Gyproc/Rigips met: Placocem
Cemplaat met: Cemtile (alleen 8mm) en Cemplaat (prijzig !)
Wedi met: Wediplaat (is dat spul soms van goud...?)

Nog iets van Kerdi...?
Nog iets wat Promatec heet...?

Allemaal vezelachtige platen gebonden met cement en veelal afgewerkt met glasvezel
Allemaal vochtbestendig, relatief zwaar (va 12 tot 18 kg per m2)
Allemaal ca 5 maal zo duur als groene WR platen
Allemaal goedkoper en veeeeel lichter van ytong achtige blokken en (70 kg p m2 bij 10 dik)

Ik kan echter bijna geen forum-berichten hierover vinden. Ik zoek klussers die me willen vertellen over

.. pas op je kan ze alleen snijden met een speciaal blad in je machines....
.. pas op je kunt ze niet verven..
.. pas op ze zijn wel of niet met een AK rand te verkrijgen...

Iemand die hier iets over delen wil.....???
pi_88247460
Geen ervaring met deze maar wel normale gipsplaten.

Gipsplaten zijn makkelijk op maat te maken, kwestie van met een mes door het karton snijden en dan breken.
AK = afgeschuinde kant, kan je mooi een gaasje tussen de 2 gipsplaten plaatsen voor goede verbinding.
AK zijn voor de wanden.

Nadat de gipsplaten geplaatst zijn, moet je het stucen en kan je het daarna eventueel verven of behangen enz.
  dinsdag 2 november 2010 @ 15:09:31 #3
277933 martinus-
onvolprezen protagonist
pi_88249161
Hoe ga je de buitenkant afwerken dan? Gewoon betegelen of wat anders? En waarom wil je een stevigere plaat? Je zou er ook een dubbele laag erop kunnen zetten.

Cementgebonden platen zijn sowieso beter qua vochtwerendheid dan de hydrogipsplaten, maar het zou beide moeten kunnen.
pi_88249752
Waarom zou je een stevig alternatief willen voor groene gipsplaten?
Bij al deze platen geldt min of meer dat ze net zo sterk zijn als de achterconstructie.
En voor een badkamer zijn vezelcementgebonden platen aardig overkill, die gebruik je meer als je een buitentoepassing hebt, of in bijvoorbeeld sportcomplexen enzo.
pi_88250171
Zoveel plaatmaterialen, zoveel specifieke toepassingen.
Alle platen, (en nog veel meer), schrijf ik voor in bestekken, en heb er intern ook al eens een studietje naar verricht.

Veel van dit soort plaatmaterialen kun je voor meerdere toepassingen gebruiken, maar ze zijn vaak bedacht/ontstaan met 1 toepassing in gedachten.

De allerhardste cementgebonden plaat die je vandaag de dag kunt krijgen is Eterboard van Eternit.
Ab-so-luut enkel met diamant/geharde tanden te zagen.
En way-over-the-top voor een badkamer, (hoewel het superglad en watervast is).

De simpelste manier blijven die groene gipsvezelplaten. Maar goed, daar kun je zo een gat in slaan.
Glij je eens uit in de douche: flikker je door de muur!
Dus moet je weer twee platen gaan doen.

Wat ik persoonlijk in dit soort situaties doe, (maar ook bijvoorbeeld om houten kappen af te timmeren), is Fermacell.
Net nog m'n eigen badkamer met 15mm Fermacell gedaan.
Zwaarder, harder en strakker dan gipsplaten, maar nog steeds gewoon lekker met de hand te zagen.
Het oppervlak is groffer dan gipsplaat, maar dat is geen probleem als je tegels gaat lijmen.
Stuccen kan uiteraard ook, (de naden wel aftapen met gaas).

Er zijn veel meer andere platen, (je noemt ze zelf al), maar het voordeel van Fermacell is dat de gemiddelde bouwmarkt deze tegenwoordig ook heeft liggen.
Alle internetbouwshops hebben ze ook, (relatief goedkoop!).

Het is watervast en heeft substantiele brandwerende eigenschappen, (hoewel dat vaak niet relevant is in een badkamer: in een houten kap des te meer).

Succes d'r mee!
pi_88417717
Sjah dubbele wr-plaat zou kunnen.... wordt wel weer wat zwaarder.

Fermacell....?.... is dat watervast genoeg. Zal ik even nakijken.

Gezien het aantal reacties zijn de cementgebonden platen (waar overigens de wedi-plaat niet bij hoort) geen gemeengoed in de DHZ-wereld....
pi_88417822
De reden dat ik uberhaupt ben gaan zoeken is omdat enkele stevige klussers errrruug gereserveerd zijn t.a.v. die groene platen.

OK zolang het blijft bij af en toe wat spetters en een kortdurende wasemlaag na het douchen, maar verder hadden ze "er niets mee"

Een lekke voeg is lang niet altijd zichtbaar en op de lange termijn..........
  zondag 7 november 2010 @ 09:41:35 #8
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_88425350
waar wil je die platen voor gebruiken in de badkamer? Omtimmering voor de leidingkoker, douchewand, voorzetwand, etc?

Voor een vrijstaande (niet tot het plafond doorlopende) douchewand zou ik toch 10cm Ytong-blokken nemen , terwijl je voor een omtimmering van de leidingkoker of een voorzetwand Fermacel zou gebruiken.
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_88425680
Voor alle wanden in de badkamer (schuin en recht) uitgezonderd de douchecelwanden.
pi_88449291
Ik heb achter de wanden van onze douchecabine Aquapanel platen gemaakt, achter de rest van de badkamer groene gipsplaten. In mijn herinnering ging het op maat maken met een afbreekmes eigenlijk vrij simpel. Het werd snel bot, maar dat is niet zo'n probleem. Ik heb de naden ook nog gelijmd met de lijm die er bij hoort, omdat er bij ons houtvezelplaten achterzitten, wilde ik de wand dus echt waterdicht hebben.
unieke geschenken, exclusieve cadeaus uit de mooiste Nederlandse bomen:
handgemaakte houten vazen http://www.hetmooistehout.nl
handgemaakte houten schalen http://www.houtenschalen.nl
  maandag 8 november 2010 @ 19:00:56 #11
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_88482788
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 10:10 schreef rdol het volgende:
Voor alle wanden in de badkamer (schuin en recht) uitgezonderd de douchecelwanden.
ik zou fermacell gebruiken, douchecel en alle naden afplakken met glasvezelband (eurocol emmertje met roze drap) Daarmee maak je dus een volledig waterdichte naad aan, die langdurig tegen water en vocht bestand is.
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')