Ik denk dat niemand in dit topic zal zeggen dat het goed spul is.quote:Op dinsdag 2 november 2010 20:31 schreef Bienelientjee het volgende:
Vraagje, ze hebben bij de Scapino nu winterkleding. Das een stuk goedkoper dan de echte merkkleding. Nou verkopen ze er een redelijk uitziende skibroek voor de dames voor maar 30,00 euro. Zou die ook goed genoeg zijn voor mij als beginnend snowboarder?
Dit staat er voor info bij: Deze functionele damesskibroek van Mountain Peak is warmteregulerend, ademend, waterafstotend en windwerend. De zwarte skibroek is gedeeltelijk voorzien van een elastische band en heeft sneeuwvangers in de broekspijp.
Die base cleaner gebruik ik nooit. Dan is echt alle wax weg en ben je veel langer bezig om alles er weer goed op te krijgen.quote:Op dinsdag 2 november 2010 21:07 schreef M3rcury het volgende:
[..]
Je hebt toch ook harde (paste) wax die je er op veegt, even laat zitten, en dan er weer afhaalt.
* M3rcury heeft alleen verstand van autowaxen.
Edit: hmm. kan weinig vinden over nuttig of niet nuttig zijn van cold waxen.
Wat je dus nodig hebt om warm te waxen als ik zo even wat tut's op internet bekijk:
-Base cleaner (is dat echt nodig? het zou voor mij alleen voor het tussendoor waxen zijn, hier in NL laat ik het doen)
-Strijkijzer
-Wax
-Schraper
-Harde borstel om structuur in de wax aan te brengen
-Iets fijnere borstel om het laatste overtollig wax mee weg te halen
Klopt dat?
Autowax blijft op je lak liggen, puur ter bescherming en voor een gedeelte voor de glans. Wax van een snowboard moet in de poriën van je base trekken en komt door de frictie tijdens het boarden uit je base.quote:Op dinsdag 2 november 2010 21:07 schreef M3rcury het volgende:
[..]
Je hebt toch ook harde (paste) wax die je er op veegt, even laat zitten, en dan er weer afhaalt.
* M3rcury heeft alleen verstand van autowaxen.
Edit: hmm. kan weinig vinden over nuttig of niet nuttig zijn van cold waxen.
Wat je dus nodig hebt om warm te waxen als ik zo even wat tut's op internet bekijk:
-Base cleaner (is dat echt nodig? het zou voor mij alleen voor het tussendoor waxen zijn, hier in NL laat ik het doen)
-Strijkijzer
-Wax
-Schraper
-Harde borstel om structuur in de wax aan te brengen
-Iets fijnere borstel om het laatste overtollig wax mee weg te halen
Klopt dat?
Slijpen wil ik me niet aan wagen, ondanks dat die setjes er vrij simpel uit zien. Ik heb gewoon het gevoel dat je daar meer fout mee kan doen dan goed.quote:Op woensdag 3 november 2010 10:06 schreef GenesiZ het volgende:
[..]
Door warm te waxen (strijkijzer) gaat je base open staan en kan de wax in je board trekken, op het moment dat je board en wax weer goed afgekoeld zijn haal je alle overtollige wax weer van je board af met een schraper tot je weer op je base zit. Als je denkt dat je genoeg hebt geschraapt moet je nog even doorgaan
Betreffende het stappenplan, zoiezo altijd eerst slijpen en andere onderhoud doen voor je gaat waxen, waxen is altijd als laatste!!! Als je vieze wax hebt kun je dit met basecleaner schoon maken maar om dan weer een goedgevulde base te krijgen moet je 2 of 3x waxen. Niet echt aan te raden maar soms nodig als je je base wil repareren met p-tex voor het opvullen van diepe krassen.
Wax erop druppelen. uitstrijken zodat het vuil eraf komt, en dan gelijk er afschrapen als het nog warm is. Dan hetzelfde nog een keer maar dan de wax laten uitharden.quote:Als je heet waxed en er komt vieze wax bovendrijven kun je dit na het strijken gelijk eraf schrapen. Dan is het meeste vuiligheid gelijk uit je base, vuil komt namelijk naar boven drijven! Hierna gewoon nog een keer wax op je board laten druppelen en goed inwrijven met je strijkijzer. Na minimaal 30/45min schrapen maar een nachtje laten staan is ook goed!
En die haal je dan van voor naar achter over je board? Of ronddraaien.quote:Als je wax er echt allemaal vanaf is kun je er structuur in borstelen, maar dit is voor het snowboarden niet echt nodig. Als je 100meter geboard hebt is die structuur ook alweer bijna weg! Het is wel aan te raden om je board op te poetsen/polijsten. Dit kun je met een schuursponsje doen of met een speciale pad die ze wel verkopen bij de locale shop, zijn iets van 3/4 eur.
Klopt, maar als je p-tex laat druppelen op je base kan er door de warmte wax uit de omringende porien bij de p-tex komen en dan kan het zijn dat de p-tex niet goed hecht. Voor de zekerheid kun je het beste 3-4cm om de beschadiging behanden met base-cleaner om daar de wax weg te halen. Als je klaar ben laat je daar wax op druppelen en 3-4x verwarmen met de strijkijzer. Telkens goed af laten koelen tussendoor en daarna weer verwarmen, dan ben je er zeker van dat je base weer goed gevuld is. Tussen de merken zal btw niets tot heel weinig verschil zitten, ik weet wel dat er versies zijn voor normale base en een grafiet base, maar het kan zijn dat een p-tex voor grafiet een andere naam heeft.quote:Op woensdag 3 november 2010 21:52 schreef ffknallen het volgende:
Toevallig ben ik net aan kijken hoe het nou precies werkt dat waxen en slijpen, maar nu heb ik nog een paar vragen.
1. Ik heb helaas een paar stenen geraakt en er moet dus gerepareerd worden. Nu lees ik dat je daar P-Tex kaarsen voor moet gebruiken, zit er verschil tussen merken? Welke kun je het beste halen? Nu zie ik hierboven staan dat je het beste wax-cleaner kunt gebruiken voordat je met P-Tex aan de gang gaat, maar op de plaatsen waar de diepe krassen zitten zit toch geen wax? Want daar zat voorheen toch een stuk van je bord? Dus is dat nodig om wax-cleaner te gebruiken?
Standaard is 90graden, deze moet je inderdaad met een speciale kantenvijl behanden om te zorgen voor een nette 90graden hoek. Het beste kun je gewoon aanhouden wat je board heeft. Ga je veel over rails heen dan zou je de staalkant botter kunnen maken om niet of minder te happen in het staal, ga je wedstrijdslalom doen dat zou ik hem scherper vijlen maar anders gewoon laten zoals hij is. In princiepe kun je het thuis net zo goed doen als in de winkel, maar je moet er wel de handigheid in krijgen. Slijpen is lastig, maar wel goed te leren. Gaat het fout dan kun je hem alsnog naar de winkel brengen. Meer info kun je hier vinden, oa. over het verwijderen van bramen en het de-tunen van je tip en tail -> http://www.abc-van-snowbo(...)board-afstelling.aspquote:2. Je bord slijpen, welke hoeken slijpen jullie in je bord? Op de onderkant gewoon 90 graden / gelijk met de onderkant? En hoe slijpen jullie dit, met een vijl? De zijkant die moet je met zo'n speciale kanten slijper slijpen of niet? En onder welke hoek slijpen jullie dit? Ik lees ergens dat ze voor freeride / piste rijden voor 1 graden gaan en voor freestyle meer richting 1,5 / 2 gaan? Wat is het beste? Kun je zelf je bord net zo goed slijpen als men in de winkels doet?
Deze sneetjes had ik ook in mijn oude F2 Gothic, deze zitten erin om het water sneller weg te laten lopen onder je board zodat je iets sneller kan gaan. Als je na het schrapen met een schuurspons/pad de base nawrijft haal je ook de overtollige wax uit deze sneetjes en dan doen ze weer goed hun werk.quote:3. Toen ik mijn bord kocht zaten er allemaal 1 cm sneedjes in mijn bord, dat zou structuur zijn. Hoe breng je dit aan in je bord en is dit nodig? Ik kan namelijk nergens op het internet iets vinden over structuur? Wel over het nabewerken van je base met een schuursponsje om zoveel mogelijk wax eraf te krijgen en om het zo glad mogelijk te krijgen maar niks over structuur?
Geen probleem, thuis waxen/slijpen is leuk en leerzaam en scheelt je geld!quote:Sorry voor de vele vragen maar ik zou het geweldig vinden als iemand ze zou willen beantwoorden om de laatste twijfels weg te nemen voordat ik mijn bord onderhanden ga nemen.
Alle schoenen kunnen wel in elke strapbinding, maar de ene schoen zal er wat lekkerder in de binding zitten dan de ander.quote:Op donderdag 4 november 2010 08:57 schreef DrukVout het volgende:
Ik ben denk 5-6x op wintersport geweest, en heb altijd alles gehuurd.
Nu wil ik eigenlijk toch wel eigen schoenen gaan kopen. Geen board en bindingen.
Maar kunnen alle schoenen in de winkel op alle boards van de huur?
Ik heb eerste jaar met Flow gereden en daarna alleen maar Straps. Dus in de toekomst ga ik ook wel een board met strap bindingen kopen. Maar op het moment geen geld en ruimte voor om op te slaan.
Allereerst, er zijn hier geen Burton haters. Er zijn gewoon alternatieven die net zo goed zijn en vaak nog goedkoper ook. Dat is een feit en geen negativiteit tegenover Burton.quote:Op woensdag 3 november 2010 23:42 schreef kupsani het volgende:
Hallo,
ik ben sinds vandaag lid geworden en volg het snowboard topic al een tijdje.
Ik ben op zoek naar een nieuw snowboard en bindingen.
(sorry voor alle burton haters)
Heb de laatste 3 jaar op een burton custom 162 wide ICS gereden tezamen met burton cartel bindingen.
Ik was er eigenlijk wel tevreden mee maar heb hem voor een mooie prijs kunnen verkopen en
wil nu een nieuwe gaan aanschaffen.
Mijn stijl op de piste is redelijk all round,
poeder pakken of gewoon lekker op de piste met zo nu en dan een sprongetje...
vanwege mijn goede ervaring de laatste 3 jaar wil ik waarschijnlijk weer voor de burton gaan.
deze x de burton custom x omdat deze net wat stijver is.
Nu twijfel ik alleen of ik een wide board moet nemen??? (ik heb boot size 11)
kan iemand mij hier advies over geven. (ik sta duck stance voor 15 graden achter 9 graden)
Advies over een vergelijkbaar boardje als de custom x is altijd welkom!!!
Volgende week vrijdag ga ik naar een (burton / forum / bataleon) testdag iemand tips welke ik
zeker uit moet gaan proberen???
Groeten kupsani
quote:Op donderdag 4 november 2010 10:52 schreef GenesiZ het volgende:
Dus je moet gewoon elke strapbinding kopen, maar wel erop letten dat je die ene schoen koopt
Unions zijn overal bijna elk seizoen uitverkocht. Dus de kans dat je een goede deal krijgt is niet heel erg groot. Geld trouwens ook voor bijvoorbeeld Lib Tech boards.quote:Op donderdag 4 november 2010 11:37 schreef kupsani het volgende:
Die bataleon boards zien er idd ook erg goed uit.
blijven deze ook een beetje hun waarde behouden na een jaar of 2-3 of zijn ze dan rijp
om aan het plafond te hangen ter decoratie
de jam is idd misschien ook wel een optie daar hij erg allround is.
die union sl bindingen hebben die ook toe straps?
Ik ben een echte internet shopper en daar vind ik weinig aantrekkelijks in prijs betreffende die unions sl
ik ga pas op 5 februari dus ik heb nog tijd zat om wat te zoeken...
PS: @Komakie bedankt voor je uitgebreide uitleg, daar heb ik wat aan
Plaatje is stukquote:Op donderdag 4 november 2010 11:46 schreef KneusTeun het volgende:
Ik heb deze: [ afbeelding ]
Evil twin al sinds 2005 (ja ik weet het is 2006 model, maar was de eerste batch van test models etc)
En hij rijd nog als een tiet!
(ohja nog steeds discussie over wat erop staat ik zeg steeds een paar rokers longen )
Thank god for tiny grabquote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |