abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_88100677
Even de situatie (helaas ben ik niet zo goed in Paint):

Een "normale" weg binnen de bebouwde kom, tweerichtingsverkeer voor auto's met fietspad aan beide zijden. Ik ben een fietser en wil linksaf de zijweg in. Nu heb ik verkeer achter me (auto's) en voor me komen er ook auto's aan. Ik moet dus wachten tot die auto's uit beide richtingen voorbij zijn voordat ik naar links kan.

Mijn vraag: mag ik als fietser ook voorsorteren op het autogedeelte? Dan moeten de auto's die achter mij komen dus stoppen voor mij. Ik hoef dan alleen maar op de auto's te wachten die me tegemoet komen.

Graag onderbouwing van je reactie! Ik kan het antwoord zelf niet zo snel vinden.
  Licht Ontvlambaar vrijdag 29 oktober 2010 @ 12:15:43 #2
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_88100716
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  vrijdag 29 oktober 2010 @ 12:16:09 #3
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_88100723
Goeie vraag, ik moet eerlijk zeggen dat ik dat meestal wel doe, zeker met linksaf kom je anders in rotsituaties terecht.
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_88100835
quote:
Bedankt voor de link maar ik ben nog niet overtuigd.
Overigens is er geen voorsorteervak voor fietsers, er zijn ook geen stoplichten.
  vrijdag 29 oktober 2010 @ 12:21:07 #5
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_88100870
dat je wat meer naar het midden gaat fietsen, als dat niet mag dan doe ik het al een jaar of 30 fout denk ik...
pi_88100896
Volgens mij niet als er fietspaden of -stroken zijn.
Calm down, please!
pi_88100936
Het enige dai ik onthouden heb van fietsexamen op de basisschool is dat je altijd moet voorsorteren.
  vrijdag 29 oktober 2010 @ 12:23:15 #8
63192 ursel
"Het Is Hier Fantastisch!
pi_88100945
Klinkt verder niet echt veilig in mijn ogen. :{
  vrijdag 29 oktober 2010 @ 12:23:20 #9
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_88100948
Ik heb wel geleerd dat dat mag. Gewoon voorsorteren naar de linkerkant van de rijbaan. Auto's achter je mogen je dan ook niet inhalen.
Siamo Tutti Antifascisti!
pi_88100952
Als er een fietspad is, dan mag je niet op de weg voorsorteren.
  vrijdag 29 oktober 2010 @ 12:25:01 #11
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_88101011
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 oktober 2010 12:23 schreef Antaresje het volgende:
Als er een fietspad is, dan mag je niet op de weg voorsorteren.
waarbij de definitie van fietspad belangrijk is, moet er dan een fysieke afscheiding zijn of telt een rooie strook met witten strepen langs een weg ook als fietspad?
pi_88101099
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 oktober 2010 12:25 schreef Klonk het volgende:

[..]

waarbij de definitie van fietspad belangrijk is, moet er dan een fysieke afscheiding zijn of telt een rooie strook met witten strepen langs een weg ook als fietspad?
De één is een fietspad, de ander een fietsstrook ;)

Als fietser moet je daar gebruik van maken. Is één van de twee er dan is voorsorteren niet toegestaan buiten die strook of buiten dat pad.
Calm down, please!
  vrijdag 29 oktober 2010 @ 12:29:47 #13
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_88101211
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 oktober 2010 12:27 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

De één is een fietspad, de ander een fietsstrook ;)

Als fietser moet je daar gebruik van maken. Is één van de twee er dan is voorsorteren niet toegestaan buiten die strook of buiten dat pad.
bron?
  vrijdag 29 oktober 2010 @ 12:34:29 #14
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_88101363
quote:
Op vrijdag 29 oktober 2010 12:23 schreef ursel het volgende:
Klinkt verder niet echt veilig in mijn ogen. :{
...horen met de ogen....hoe werkt dat?
pi_88101896
Bron is de eerder gegeven link =_=

quote:
3. De fietsstrook

· Blijf zoveel mogelijk in de fietsstrook.

· Sorteer bij het links afslaan niet voor naar het midden van de weg.

· Kijk goed achterom als je eruit moet om bijvoorbeeld in te halen.
quote:
6. De weg, als er geen fietspad of fietsstrook is

· Houd zoveel mogelijk rechts op de weg.

7. Een vluchtheuvel voor fietsers

· Ga alleen op de vluchtheuvel als het echt kan. Dus niet als de vluchtheuvel al helemaal vol staat met andere fietsers.

8. Een voorsorteervak voor fietsers

· Je mag niet in de voorsorteervakken gaan rijden als er rechts van de weg een fietspad of fietsstrook is.

· Als er behalve voorsorteervakken voor auto's ook voorsorteerstroken voor fietsers zijn, moet je gebruik maken van de voorsorteerstroken voor fietsers.

· Als je gebruik maakt van de voorsorteervakken of voorsorteerstroken moet je de kant op gaan, die de pijl aanwijst.

· Als je gebruik maakt van de voorsorteervakken, dan moet je rechts in het voorsorteervak blijven.

· Zodra je naast een doorgetrokken streep rijdt, mag je niet meer van voorsorteervak wisselen.

· Fiets in de voorsorteervakken achter elkaar.
Calm down, please!
  Moderator / Redactie Sport / Devops vrijdag 29 oktober 2010 @ 12:49:39 #16
176766 zoem
zoemt
pi_88101908
Zie het Reglement verkeersregels en verkeerstekens.

Daar staat het volgende in:
quote:
§ 7. Afslaan

Artikel 17

1. Bestuurders die willen afslaan, mogen voorsorteren door:
a. indien zij naar rechts willen afslaan tijdig zoveel mogelijk aan de rechterzijde te gaan rijden;
b. indien zij naar links willen afslaan tijdig zoveel mogelijk tegen de wegas te rijden of bij rijbanen bestemd voor bestuurders in één richting daarop zoveel mogelijk links te houden.

2. Bestuurders moeten alvorens af te slaan een teken met hun richtingaanwijzer of met hun arm geven.
En de definitie van bestuurders is "alle weggebruikers behalve voetgangers".
pi_88102007
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 oktober 2010 12:49 schreef zoem het volgende:
Zie het Reglement verkeersregels en verkeerstekens.

Daar staat het volgende in:
[..]

En de definitie van bestuurders is "alle weggebruikers behalve voetgangers".
Waarbij dit de belangrijkste zin is:

"bij rijbanen bestemd voor bestuurders in één richting daarop zoveel mogelijk links te houden."
Calm down, please!
  Moderator / Redactie Sport / Devops vrijdag 29 oktober 2010 @ 12:55:08 #18
176766 zoem
zoemt
pi_88102076
Met Googolplexian^^

Ik denk dat we er zo wel uit zijn :P
pi_88102907
k snap niet waarom Googleplexian juist die zin citeert aangezien mijn vraag ging over een tweerichtingsweg. Maar ik leid af uit de quote van Zoem dat het dus wel mag! (aannemende dat de wegas altijd het midden is van de totale weg (dus het midden van alle rijstroken bij elkaar)

Het is vreemd want ik heb het nog nooit iemand zien doen.
pi_88103030
ik doe het regelmatig :P
No Guts, No Glory
pi_88103147
quote:
Op vrijdag 29 oktober 2010 13:22 schreef nuget het volgende:
ik doe het regelmatig :P
Ik ook.. ;)

ontopic: maar je krijgt dan geen getoeter achter je?

Overigens staat er in de quote van Zoem dat de bestuurder tijdig zoveel mogelijk tegen de wegas moet gaan rijden. Dat is natuurlijk stilstaan in de praktijk.
  vrijdag 29 oktober 2010 @ 13:32:25 #22
251529 drijfhout
harder dan hard genoeg
pi_88103374
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 oktober 2010 13:19 schreef BPT het volgende:
k snap niet waarom Googleplexian juist die zin citeert aangezien mijn vraag ging over een tweerichtingsweg. Maar ik leid af uit de quote van Zoem dat het dus wel mag! (aannemende dat de wegas altijd het midden is van de totale weg (dus het midden van alle rijstroken bij elkaar)

Dat heb je nog nooit iemand zien doen, omdat je de verkeersregels moet breken om op het voorsorteervak te komen. Natuurlijk ben je op de fiets een bestuurder, maar dat betekent niet dat je bijvoorbeeld op een autoweg of snelweg mag fietsen. Eevenmin mag je op de rijbaan voor autoverkeer rijden, als er een fietspad of fietsstrook langs die rijbaan ligt.

Die quote gaat over je plek op de weg en je plek op jouw (!) rijbaan.

Jouw rijbaan is in dit geval echter het fietspad of de fietsstrook. Je breekt de verkeersregels als je die verlaat om naar een voorsorteerstrook voor ander verkeer te gaan.
Ik pak mijn brommer en ik ga.
pi_88103449
Ja, en dat zouden ze ook moeten doen.

Zal de eerste keer niet zijn dat ik bijna een fietser op m'n kap hebben liggen, omdat ie uit het niets besluit (zelfs zonder hand uit te steken) besluit even links af te gaan...
  vrijdag 29 oktober 2010 @ 13:39:00 #24
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_88103602
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 oktober 2010 13:19 schreef BPT het volgende:

Nee, klopt, net als hand uitsteken, verlichting aan wanneer nodig, uit je doppen kijken, die Ipod doppies uit je knar, niet bellen terwijl je fietst, stoppen voor rood licht, what's new ?? w/
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_88103839
quote:
Op vrijdag 29 oktober 2010 13:32 schreef drijfhout het volgende:

[..]
Dat heb je nog nooit iemand zien doen, omdat je de verkeersregels moet breken om op het voorsorteervak te komen. Natuurlijk ben je op de fiets een bestuurder, maar dat betekent niet dat je bijvoorbeeld op een autoweg of snelweg mag fietsen. Eevenmin mag je op de rijbaan voor autoverkeer rijden, als er een fietspad of fietsstrook langs die rijbaan ligt.

Die quote gaat over je plek op de weg en je plek op jouw (!) rijbaan.

Jouw rijbaan is in dit geval echter het fietspad of de fietsstrook. Je breekt de verkeersregels als je die verlaat om naar een voorsorteerstrook voor ander verkeer te gaan.
Ik kan je niet helemaal volgen. Er is geen voortsorteervak. Waarom moet je de verkeersregels breken? Ik moet sowieso over het autogedeelte om over te steken. Wat je verder zegt strookt niet met wat er in de wet staat.

Over die quote: rijbaan is wat anders dan rijstrook.

quote:
rijbaan: elk voor rijdende voertuigen bestemd weggedeelte met uitzondering van de fietspaden en de fiets/bromfietspaden;

rijstrook: door doorgetrokken of onderbroken strepen gemarkeerd gedeelte van de rijbaan van zodanige breedte dat bestuurders van motorvoertuigen op meer dan twee wielen daarvan gebruik kunnen maken;
Zoals ik het opvat kan een rijbaan dus uit meerdere rijstroken bestaan. In het geval van mijn voorbeeld vier.
Die quote van Googleplexan (of hoe heet die gast?!) is dus niet van toepassing aangezien het een rijbaan is voor twee richtingen (de rijstroken zijn uiteraard wel voor één richting)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')