quote:Bedankt voor de link maar ik ben nog niet overtuigd.Op vrijdag 29 oktober 2010 12:15 schreef Sjeen het volgende:
Ja, dat mag: http://www.toverlaars.nl/verkeer/oefenstof/voorsorteren.htm
quote:waarbij de definitie van fietspad belangrijk is, moet er dan een fysieke afscheiding zijn of telt een rooie strook met witten strepen langs een weg ook als fietspad?Op vrijdag 29 oktober 2010 12:23 schreef Antaresje het volgende:
Als er een fietspad is, dan mag je niet op de weg voorsorteren.
quote:De één is een fietspad, de ander een fietsstrookOp vrijdag 29 oktober 2010 12:25 schreef Klonk het volgende:
[..]
waarbij de definitie van fietspad belangrijk is, moet er dan een fysieke afscheiding zijn of telt een rooie strook met witten strepen langs een weg ook als fietspad?
quote:bron?Op vrijdag 29 oktober 2010 12:27 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
De één is een fietspad, de ander een fietsstrook
Als fietser moet je daar gebruik van maken. Is één van de twee er dan is voorsorteren niet toegestaan buiten die strook of buiten dat pad.
quote:...horen met de ogen....hoe werkt dat?Op vrijdag 29 oktober 2010 12:23 schreef ursel het volgende:
Klinkt verder niet echt veilig in mijn ogen.
quote:3. De fietsstrook
· Blijf zoveel mogelijk in de fietsstrook.
· Sorteer bij het links afslaan niet voor naar het midden van de weg.
· Kijk goed achterom als je eruit moet om bijvoorbeeld in te halen.
quote:6. De weg, als er geen fietspad of fietsstrook is
· Houd zoveel mogelijk rechts op de weg.
7. Een vluchtheuvel voor fietsers
· Ga alleen op de vluchtheuvel als het echt kan. Dus niet als de vluchtheuvel al helemaal vol staat met andere fietsers.
8. Een voorsorteervak voor fietsers
· Je mag niet in de voorsorteervakken gaan rijden als er rechts van de weg een fietspad of fietsstrook is.
· Als er behalve voorsorteervakken voor auto's ook voorsorteerstroken voor fietsers zijn, moet je gebruik maken van de voorsorteerstroken voor fietsers.
· Als je gebruik maakt van de voorsorteervakken of voorsorteerstroken moet je de kant op gaan, die de pijl aanwijst.
· Als je gebruik maakt van de voorsorteervakken, dan moet je rechts in het voorsorteervak blijven.
· Zodra je naast een doorgetrokken streep rijdt, mag je niet meer van voorsorteervak wisselen.
· Fiets in de voorsorteervakken achter elkaar.
quote:En de definitie van bestuurders is "alle weggebruikers behalve voetgangers".§ 7. Afslaan
Artikel 17
1. Bestuurders die willen afslaan, mogen voorsorteren door:
a. indien zij naar rechts willen afslaan tijdig zoveel mogelijk aan de rechterzijde te gaan rijden;
b. indien zij naar links willen afslaan tijdig zoveel mogelijk tegen de wegas te rijden of bij rijbanen bestemd voor bestuurders in één richting daarop zoveel mogelijk links te houden.
2. Bestuurders moeten alvorens af te slaan een teken met hun richtingaanwijzer of met hun arm geven.
quote:Waarbij dit de belangrijkste zin is:Op vrijdag 29 oktober 2010 12:49 schreef zoem het volgende:
Zie het Reglement verkeersregels en verkeerstekens.
Daar staat het volgende in:
[..]
En de definitie van bestuurders is "alle weggebruikers behalve voetgangers".
quote:Ik ook..
quote:Dat heb je nog nooit iemand zien doen, omdat je de verkeersregels moet breken om op het voorsorteervak te komen. Natuurlijk ben je op de fiets een bestuurder, maar dat betekent niet dat je bijvoorbeeld op een autoweg of snelweg mag fietsen. Eevenmin mag je op de rijbaan voor autoverkeer rijden, als er een fietspad of fietsstrook langs die rijbaan ligt.Op vrijdag 29 oktober 2010 13:19 schreef BPT het volgende:
k snap niet waarom Googleplexian juist die zin citeert aangezien mijn vraag ging over een tweerichtingsweg. Maar ik leid af uit de quote van Zoem dat het dus wel mag! (aannemende dat de wegas altijd het midden is van de totale weg (dus het midden van alle rijstroken bij elkaar)
Het is vreemd want ik heb het nog nooit iemand zien doen.
quote:Nee, klopt, net als hand uitsteken, verlichting aan wanneer nodig, uit je doppen kijken, die Ipod doppies uit je knar, niet bellen terwijl je fietst, stoppen voor rood licht, what's new ??Op vrijdag 29 oktober 2010 13:19 schreef BPT het volgende:
k snap niet waarom Googleplexian juist die zin citeert aangezien mijn vraag ging over een tweerichtingsweg. Maar ik leid af uit de quote van Zoem dat het dus wel mag! (aannemende dat de wegas altijd het midden is van de totale weg (dus het midden van alle rijstroken bij elkaar)
Het is vreemd want ik heb het nog nooit iemand zien doen.
quote:Ik kan je niet helemaal volgen. Er is geen voortsorteervak. Waarom moet je de verkeersregels breken? Ik moet sowieso over het autogedeelte om over te steken. Wat je verder zegt strookt niet met wat er in de wet staat.Op vrijdag 29 oktober 2010 13:32 schreef drijfhout het volgende:
[..]
Dat heb je nog nooit iemand zien doen, omdat je de verkeersregels moet breken om op het voorsorteervak te komen. Natuurlijk ben je op de fiets een bestuurder, maar dat betekent niet dat je bijvoorbeeld op een autoweg of snelweg mag fietsen. Eevenmin mag je op de rijbaan voor autoverkeer rijden, als er een fietspad of fietsstrook langs die rijbaan ligt.
Die quote gaat over je plek op de weg en je plek op jouw (!) rijbaan.
Jouw rijbaan is in dit geval echter het fietspad of de fietsstrook. Je breekt de verkeersregels als je die verlaat om naar een voorsorteerstrook voor ander verkeer te gaan.
quote:Zoals ik het opvat kan een rijbaan dus uit meerdere rijstroken bestaan. In het geval van mijn voorbeeld vier.rijbaan: elk voor rijdende voertuigen bestemd weggedeelte met uitzondering van de fietspaden en de fiets/bromfietspaden;
rijstrook: door doorgetrokken of onderbroken strepen gemarkeerd gedeelte van de rijbaan van zodanige breedte dat bestuurders van motorvoertuigen op meer dan twee wielen daarvan gebruik kunnen maken;
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |