Toch wel vreemd om je vader "een gelukkig nieuwjaar" te wensen, terwijl je helemaal niet weet hoe het jaar zal gaan worden. Ok, een update!
Na lang wikken en wegen en enkele goede gesprekken hebben mijn vrouw en ik besloten samen terug te vliegen naar Argentinië, terwijl mijn vader afgelopen week een informatief gesprek zou hebben met de chirurg en ook afspraken zou maken met de psycholoog. Gisteravond gebeld om te vragen hoe het ervoor staat...
Het gesprek met de chirurg ging goed, het was inderdaad puur gericht op het geven van informatie over een eventuele operatie. Zwaar natuurlijk en daarna toch wel 14 dagen ziekenhuis, daarna nog 2 tot 4 (!) maanden thuis in bed bijkomen en alles opnieuw leren (slikken, eten, drinken, praten). Alles bij elkaar ben je zeker een half jaar verder voor je weer een klein beetje terug bent. Gevraagd hoe hij er over denkt en hij zei dat de kans groter dan 50% is dat hij toch voor een operatie gaat, maar hij was ook eerlijk dat het, net als bij gesprekken met de huisarts, hij bij thuiskomst een stuk pessimistischer was dan op het moment bij de chirurg.
Ah, de chirurg vond hem op dit moment te mager voor een operatie (67,5kg), dus dat wordt in ieder geval 4 weken uitgesteld. Geeft mijn vader ook weer wat extra tijd en de psycholoog ook. Maar eten is nog steeds bijzonder moeilijk, een paar kommetjes brinta per dag, gewoon eten lukt (nog?) niet. De chirurg vond het uitstellen verder geen probleem aangezien hij behoorlijk zware bestralingen heeft gehad.
Intussen heeft hij ook 2 "intake" gesprekken gehad met een psychologiepraktijk en heeft volgende week nog een 3e gesprek, met weer een ander. Dan gaan ze bekijken wie zijn "vaste" psycholoog word. Hij gaf me aan dat hij zich er maar aan over heeft gegeven en er dus redelijk open tegenaan kijkt. Voor wie mijn vader kent is dat echt een openbaring

Hij had ook een lijst vragen meegekregen om te beantwoorden en dat vond hij behoorlijk heftig. Mja, dat hakt flink op je privé-leven in natuurlijk, dus hij moest wel even slikken maar ging er toch voor zitten.
Nu hangt het dus (nog steeds) af van zijn beslissing wat ik in de nabije toekomst ga doen. Als hij voor de operatie gaat, wordt dat dus over een week of 4. Daarna nog 2 weken ziekenhuis en dan thuis. Ik zal waarschijnlijk tegen die tijd terug naar NL vliegen, vooral om ook mijn moeder bij te staan en te helpen. En dan voor een paar maanden, zo ziet het er naar uit. Al even met mijn vrouw besproken hoe we dat eventueel gaan doen, waarschijnlijk kijken we of ik een maand of 6 weken naar NL ga, dan een paar weken terug om vrouwlief en de honden te zien en ook om bij te komen, dan weer terug naar NL al dan niet met mijn vrouw. Wordt nog een aardige kostenpost zo, maar goed...
Kiest hij voor de "andere" weg (al gesprekken gehad met de NVVE, die voorzien weinig problemen), dan hangt het er helemaal vanaf hoe hij het zelf wil en wanneer. Natuurlijk zullen mijn vrouw en ik dan allebei naar NL vliegen om er in ieder geval de laatste weken bij te zijn. Maar het is dus nog steeds koffiedik kijken.
Voor iedereen die hier meeleeft, nogmaals dank en een gelukkig en vooral gezond 2015
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.