loveli | zondag 24 oktober 2010 @ 17:01 |
Ben net gevraagd morgen (ivm verlopen v/d apk kan het niet later) te helpen met het vervangen van remschijven + blokken. Nou herinner ik me vaag iets dat je een speciaal gereedschap nodig hebt om de remcilinders terug te duwen, een soort sleutel met 2 pennen. Haal ik klok en klepel door elkaar of heb ik die sleutel echt nodig? En hoe heet zo'n ding? Andere tips zijn ook welkom, of linkjes naar een how to. Heb zelf de rest van de avond ivm eerder geplande afspraken geen tijd om goed te zoeken, dus ik hoop dat er fokkers zijn die linkjes of tips achter de hand hebben. Het gaat om een megane uit +/- 2000, dit model: ![]() | |
Daniel1976 | zondag 24 oktober 2010 @ 17:05 |
Mijn word door iedereen verteld dat het iets is wat je makkelijk zelf kan (das dan bij een bmw of een opel). Dat je er verschrikkelijk smerig van wordt maar dat het gewoon moet lukken met standaard auto gereedschap. | |
loveli | zondag 24 oktober 2010 @ 17:15 |
Ooit is me verteld dat er een speciaal tooltje voor is waarmee je de cilinder draait, waardoor 'ie makkelijk ingedrukt kan worden. Schijnt makkelijk te zijn als je er nieuwe blokken in zet, meer ruimte enzo. | |
Spro | zondag 24 oktober 2010 @ 17:20 |
bij een renault megane coupe heb ik het zelf gedaan, maar geen speciaal gereedschap gebruikt... | |
Rarekwast_ | zondag 24 oktober 2010 @ 17:20 |
Cylinders in je remklauwen kan je gewoon terug induwen met een (grote) waterpomptang. Nieuwe remschijven ontvetten met remmenreiniger. Als je remschijf niet los komt heb je vaak slagmoersleutel nodig. (geen idee of de schijven bij megane ook met 1 bout vastzit aan de naaf maar is bij golfjes vaak wel zo.) Vergeet niet kopervet op de wielnaaf te smeren alvorens je de nieuwe schijf plaatst. En ook je remzadel schoonmaken en blokjes invetten. Good luck! | |
FalleNk810i | zondag 24 oktober 2010 @ 17:21 |
Het piston kan je gewoon terug drukken met een schroevendraaier.. kijk uit dat je m niet door het rubber heen drukt.. heb zelf wel wat gehad aan dit filmpje! | |
#ANONIEM | zondag 24 oktober 2010 @ 17:35 |
Ik heb de pistons teruggedrukt met een koevoet, kun je voorzichtig kracht mee zetten. Verder is een slagpin (soort lange drevel) handig, althans bij mijn auto, om de veiligheidspinnen uit de remklauw te slaan. Verder niks speciaals nodig hoor. (Zet wel je auto op bokjes en niet alleen op de krik, maar dat weet je vast wel) | |
Turquaz52 | zondag 24 oktober 2010 @ 19:23 |
Jij bent een vrouw en wilt remmen vervangen? Pas op dat je je nageltjes niet breekt of je vingertjes vies maakt ![]() Grapje.. ![]() Heb je ze al vervangen? Anders schrijf ik je wel een How To? ![]() | |
Chuck-N0rr1s | zondag 24 oktober 2010 @ 20:06 |
speciaal gereedschap is alleen bij de achter as nodig ( tenzijn je een Citroën met Hyderactief hebt ( van Ds t/m C5 ph2) die hebben de handrem op de vooras, dan heb je daar speciaal gereedschap nodig. Anders kan het met een waterpomptang. | |
Tjabbo | zondag 24 oktober 2010 @ 20:11 |
remcilinder terugduwen doe je het minst schadelijk met een grote waterpomptang van 3 tientjes wil je alles netjes doen dan heb je een momentsleutel nodig om rond de 100NM te genereren op de wielmoeren bij het terugplaatsen van je wielen. | |
TheOneAndOnly | zondag 24 oktober 2010 @ 20:16 |
momentsleutel is ook 30 euro bij conrad.nl.... | |
Chuck-N0rr1s | zondag 24 oktober 2010 @ 20:19 |
Dat is zo, maar is die 100Nm die op die moment sleutel wel degelijk 100Nm? Geen gedonder met los lopende wielen, koop een GOEDE moment sleutel! | |
FransDeens | zondag 24 oktober 2010 @ 20:29 |
Bij Citroëns met de handrem op de voorwielen heb je inderdaad een sleutel nodig om de zuiger terug te draaien, maar bij alle andere auto's kan het inderdaad gewoon met een groet waterpomptang. | |
Schild | zondag 24 oktober 2010 @ 20:50 |
Had ooit iets gehoord dat er ook remcilinders zijn die je moet duwen en draaien om ze terug te krijgen. Zit dan een soort van schroefdraad op de remcilinder. ![]() | |
Chuck-N0rr1s | zondag 24 oktober 2010 @ 21:33 |
Ja, dit geld voor de remklauwen met de handrem op de klauw. | |
Barcaconia | zondag 24 oktober 2010 @ 21:39 |
quote:Pas op he, achterkant van de blokjes met kopervet invetten, de kant van de zuiger dus, niet de frictiekant! | |
FalleNk810i | zondag 24 oktober 2010 @ 23:56 |
quote:anders kan je ze net zo goed niet vervangen ghehe ![]() | |
loveli | maandag 25 oktober 2010 @ 01:00 |
quote:Handrem op de voorwielen, dat was idd bij de auto waarbij het niet lukte! Ik snapte al niet waarom het bij de ene auto simpel was en bij de andere niet lukte. Net het stukje info dat ik vergeten was. | |
loveli | maandag 25 oktober 2010 @ 01:00 |
quote: ![]() | |
loveli | maandag 25 oktober 2010 @ 01:02 |
quote:Vooraf lak ik m'n nagels ter bescherming, zo worden ze minder vies en als ik ze beschadig, vangt de lak de eerste klap op. Dank voor het meedenken. Iedereen bedankt voor de tips! | |
blup | maandag 25 oktober 2010 @ 06:05 |
Ik heb ze bij de clio 1 zelf ook vervangen, kan prima met huistuin keuken spul | |
ueberduitser | maandag 25 oktober 2010 @ 10:27 |
Ik had laatst bij m'n Tigra een inbus nr. 7 nodig om de remklauw los te maken. Weet niet hoe dat bij Renault is. Fijne is dat deze nr.7 bijna nooit in die inbussleutel setjes zit. Oja, heb je je remklauw los, laat hem dan niet hangen aan je remleiding, maar hang hem even tijdelijk aan een draadje op (of zoals in mijn geval ondersteunen met een blok hout). Je wilt natuurlijk niet dat je remleiding knapt. M'n record schijven+blokken vervangen is nu 9:16 minuten per kant! | |
Tjabbo | maandag 25 oktober 2010 @ 10:34 |
quote:zeker een ouwe Ami of een DS ofzo ![]() | |
loveli | maandag 25 oktober 2010 @ 11:41 |
quote:Nee, een ouwe Zweed ![]() | |
loveli | maandag 25 oktober 2010 @ 18:32 |
Done! | |
Sounddragon | maandag 25 oktober 2010 @ 19:14 |
Goed zo ! ![]() pics, verslag, ervaringen, wat ging er mis en wat ging er goed ? ![]() | |
blup | maandag 25 oktober 2010 @ 22:12 |
Moest de veer los van de draagarm? | |
loveli | dinsdag 26 oktober 2010 @ 08:53 |
quote:Straks na werk.. | |
DS4 | dinsdag 26 oktober 2010 @ 10:26 |
quote:Dat is echt per auto verschillend... | |
DS4 | dinsdag 26 oktober 2010 @ 10:30 |
quote:Ook bij mijn auto is het een fluitje van een cent, ondanks dat de klauwen 6 zuigers hebben en je een beetje moet klooien met dempplaatjes... Het kan dus echt bij iedere auto makkelijk. quote:Monteurshandschoenen kopen voor een paar euro en je bent ook daar vanaf.. | |
Tjabbo | dinsdag 26 oktober 2010 @ 10:56 |
quote:klopt. bij echter de meest voorkomende auto's ligt de waarde ergens tussen 96 en 120NM. Dus met 100 zit je eigenlijk altijd behoorlijk goed. | |
DS4 | dinsdag 26 oktober 2010 @ 11:41 |
quote:Het verschil tussen 100 en 120 vind ik nogal... En het is zo op te zoeken natuurlijk... Overigens: te hard aandraaien is net zo slecht als te los. Wat dat betreft is "handvast" aandraaien met een kruissleutel net zo nauwkeurig als met een momentsleutel altijd maar 100 Nm nemen (handvast is ongeveer 100 Nm overigens). | |
Turquaz52 | dinsdag 26 oktober 2010 @ 11:52 |
Altijd 120nm is mij geleerd op school.. Maar school zuigt, dus luchthamer er op en klaar is ![]() | |
DS4 | dinsdag 26 oktober 2010 @ 11:53 |
quote:Bij een BMW is dat nog correct ook. | |
Tjabbo | dinsdag 26 oktober 2010 @ 12:02 |
quote:ja lekker handig hadden ze ook bij mijn IS gedaan. ik moest een lange ratel + stalen pijp van een meter gebruiken om genoeg kracht te zetten bij het loshalen. Het staat nu vastgezet op 105NM dacht ik. Veel beter. ![]() | |
Chuck-N0rr1s | dinsdag 26 oktober 2010 @ 18:30 |
Turquaz52, luchtsleutel kan idd, doe het zelf ook, maar dan niet met een zware ![]() ![]() | |
Barcaconia | dinsdag 26 oktober 2010 @ 19:29 |
Luchtsleutel op lichtmetalen wielen is sowieso not-done. Te veel kracht en je ragt te veel druk op je velgen en daarmee maak je een zwak punt. Op stalen wielen boeit het niet zoveel. | |
loveli | dinsdag 26 oktober 2010 @ 20:28 |
quote:Auto was afgekeurd op schijven en tussendemper uitlaat. Uitlaat vervangen was appeltje eitje (mede omdat pa al begonnen was toen ik in de file stond). Had zelfs een tube firegum montagespul bij me, da's een van de dingen die ik altijd kwijt ben als ik het nodig heb. Auto op de brug, assteun eronder, wiel eraf, remklauw losgemaakt, remschijf eraf, nieuwe erop, remblokken eruit. Toen zitten kloten met stomme dunne metalen plaatjes waar de blokken langsglijden en nieuwe remblokken. Wat er mis ging? Waterpomptang van m'n pa was niet groot genoeg om de remcilinder ver genoeg in te kunnen drukken en goed gangbaar te maken, waardoor de nieuwe blokken net niet op de remschijf pasten (hij is binnenkort jarig, drie keer raden wat 'ie van me krijgt). Omdat de tijd op raakte oude blokken weer gemonteerd (zitten kloten met ^%$@# plaatjes, schoot paar keer los) en de boel weer in omgekeerde volgorde vastgemaakt. Pa heeft eerst een paar keer de straat op en neer geremd voor 'ie de weg op ging. Blokken zat nog meer dan de helft voering op, dus tegen de tijd dat die echt aan vervanging toe zijn hebben we een goede waterpomptang om de cilinder goed terug te duwen en nieuwe blokken. Wielen zijn zonder luchtsleutel vastgezet (hm.. da's ook een leuk cadeautje). Geen lichtmetalen wielen dus het maakt toch niet uit, begrijp ik uit bovenstaande discussie. En na een goede schoonmaakbeurt is al het remstof nu volgens mij ook weg uit m'n oren. Tijd voor een manicure ![]() | |
Sounddragon | dinsdag 26 oktober 2010 @ 20:59 |
quote:Wielen hóeven niet met een luchtsleutel vast, sterker nog: eigenlijk liever niet ![]() Nog en andere tip mbt tot de waterpomptang; het gaat ook bijna altijd primadeluxe met een lijmklem, die zijn nog sterker en het is iets beheerster; met een waterpomptang maak je al snel lelijke bramen en krassen.. Ik lees nergens iets over koper- of remmenvet, maar ik neem aan dat jullie dat wel gebruikt hebben ![]() | |
DS4 | dinsdag 26 oktober 2010 @ 21:03 |
Je mag ook lichtmetaal met een slagmoersleutel vast zetten, je moet het alleen rustig doen (dus steeds kort "gas" geven) totdat de wielmoer vast zit. En vervolgens inderdaad met een (goede!) momentsleutel vast zetten op het juiste aandraaimoment. | |
loveli | dinsdag 26 oktober 2010 @ 21:22 |
Kopervet en (natuurlijk) WD40 gebruikt. Niet op de remschijf. Kan wsch ook een tool lenen om de blokken uit elkaar te duwen. Moet er dan wel aan denken om dat met de oude blokken te doen, anders is er niet genoeg ruimte om de nieuwe blokken erin te zetten (zonder problemen te krijgen met bovengenoemde kloterige metalen plaatjes). | |
Barcaconia | dinsdag 26 oktober 2010 @ 22:24 |
quote:Ja, dat is logisch. Wat ik bedoelde is dat aanhengsten met een luchtsleutel niet mag bij alu wielen. Bij staal maakt het allemaal niet zoveel uit al is het beter om het niet te doen. Bij alu kun je er op wachten dat je je velgen kapotdraait. | |
2cv | dinsdag 26 oktober 2010 @ 23:17 |
quote:Bullshit. Mijn remzuigers heb ik een stukje terug geduwd door er met een schroevendraaier wat tussen te wrikken en de hele zuiger met de schroevendraaier (!) een stukje te draaien. Werkt prima. Hoe het met andere Citroëns zit weet ik niet, maar bij een Xantia/BX heb je geen speciaal gereedschap nodig. Bij een Eend ook niet dacht ik. Inmiddels heeft mijn BX remklauwen en -schijven van een Xantia, zowel voor als achter. | |
loveli | dinsdag 26 oktober 2010 @ 23:36 |
Je schijnt er ook een tangetje voor borgringen voor te kunnen gebruiken. Indertijd bij mijn niet-Citroen geprobeerd, maar tevergeefs. | |
FalleNk810i | dinsdag 26 oktober 2010 @ 23:52 |
quote:Schroevendraaier worked for me! VW trouwens ![]() |