abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Vis een optie? zondag 24 oktober 2010 @ 17:01:15 #1
70532 loveli
N
pi_87902525
Ben net gevraagd morgen (ivm verlopen v/d apk kan het niet later) te helpen met het vervangen van remschijven + blokken. Nou herinner ik me vaag iets dat je een speciaal gereedschap nodig hebt om de remcilinders terug te duwen, een soort sleutel met 2 pennen. Haal ik klok en klepel door elkaar of heb ik die sleutel echt nodig? En hoe heet zo'n ding?

Andere tips zijn ook welkom, of linkjes naar een how to. Heb zelf de rest van de avond ivm eerder geplande afspraken geen tijd om goed te zoeken, dus ik hoop dat er fokkers zijn die linkjes of tips achter de hand hebben.

Het gaat om een megane uit +/- 2000, dit model:

crap in = crap out
  zondag 24 oktober 2010 @ 17:05:52 #2
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_87902687
Mijn word door iedereen verteld dat het iets is wat je makkelijk zelf kan (das dan bij een bmw of een opel).
Dat je er verschrikkelijk smerig van wordt maar dat het gewoon moet lukken met standaard auto gereedschap.
  Vis een optie? zondag 24 oktober 2010 @ 17:15:15 #3
70532 loveli
N
pi_87903074
Ooit is me verteld dat er een speciaal tooltje voor is waarmee je de cilinder draait, waardoor 'ie makkelijk ingedrukt kan worden. Schijnt makkelijk te zijn als je er nieuwe blokken in zet, meer ruimte enzo.
crap in = crap out
pi_87903330
bij een renault megane coupe heb ik het zelf gedaan, maar geen speciaal gereedschap gebruikt...
Als het doen niet deugt,is het laten beter.
  zondag 24 oktober 2010 @ 17:20:59 #5
273841 Rarekwast_
eigenlijk heel normaal
pi_87903352
Cylinders in je remklauwen kan je gewoon terug induwen met een (grote) waterpomptang.
Nieuwe remschijven ontvetten met remmenreiniger.
Als je remschijf niet los komt heb je vaak slagmoersleutel nodig. (geen idee of de schijven bij megane ook met 1 bout vastzit aan de naaf maar is bij golfjes vaak wel zo.)

Vergeet niet kopervet op de wielnaaf te smeren alvorens je de nieuwe schijf plaatst. En ook je remzadel schoonmaken en blokjes invetten.

Good luck!
pi_87903369
Het piston kan je gewoon terug drukken met een schroevendraaier.. kijk uit dat je m niet door het rubber heen drukt..

heb zelf wel wat gehad aan dit filmpje!

Gott schütze mich vor blonden Frauen und Autos die Franzosen bauen
pi_87903924
Ik heb de pistons teruggedrukt met een koevoet, kun je voorzichtig kracht mee zetten.

Verder is een slagpin (soort lange drevel) handig, althans bij mijn auto, om de veiligheidspinnen uit de remklauw te slaan.

Verder niks speciaals nodig hoor.

(Zet wel je auto op bokjes en niet alleen op de krik, maar dat weet je vast wel)
pi_87907172
Jij bent een vrouw en wilt remmen vervangen? Pas op dat je je nageltjes niet breekt of je vingertjes vies maakt :@

Grapje.. :*

Heb je ze al vervangen? Anders schrijf ik je wel een How To? ;)
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_87908677
speciaal gereedschap is alleen bij de achter as nodig ( tenzijn je een Citroën met Hyderactief hebt ( van Ds t/m C5 ph2) die hebben de handrem op de vooras, dan heb je daar speciaal gereedschap nodig. Anders kan het met een waterpomptang.
  zondag 24 oktober 2010 @ 20:11:14 #10
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_87908870
remcilinder terugduwen doe je het minst schadelijk met een grote waterpomptang van 3 tientjes
wil je alles netjes doen dan heb je een momentsleutel nodig om rond de 100NM te genereren op de wielmoeren bij het terugplaatsen van je wielen.
pi_87909152
momentsleutel is ook 30 euro bij conrad.nl....
pi_87909327
Dat is zo, maar is die 100Nm die op die moment sleutel wel degelijk 100Nm? Geen gedonder met los lopende wielen, koop een GOEDE moment sleutel!
pi_87909890
Bij Citroëns met de handrem op de voorwielen heb je inderdaad een sleutel nodig om de zuiger terug te draaien, maar bij alle andere auto's kan het inderdaad gewoon met een groet waterpomptang.
Hier had uw reclame kunnen staan.
  zondag 24 oktober 2010 @ 20:50:19 #14
319525 Schild
Stay Hungry, Stay Foolish
pi_87910995
Had ooit iets gehoord dat er ook remcilinders zijn die je moet duwen en draaien om ze terug te krijgen.
Zit dan een soort van schroefdraad op de remcilinder. :)
pi_87913815
Ja, dit geld voor de remklauwen met de handrem op de klauw.
  zondag 24 oktober 2010 @ 21:39:08 #16
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_87914163
quote:
1.gif Op zondag 24 oktober 2010 17:20 schreef Rarekwast_ het volgende:
Cylinders in je remklauwen kan je gewoon terug induwen met een (grote) waterpomptang.
Nieuwe remschijven ontvetten met remmenreiniger.
Als je remschijf niet los komt heb je vaak slagmoersleutel nodig. (geen idee of de schijven bij megane ook met 1 bout vastzit aan de naaf maar is bij golfjes vaak wel zo.)

Vergeet niet kopervet op de wielnaaf te smeren alvorens je de nieuwe schijf plaatst. En ook je remzadel schoonmaken en blokjes invetten.

Good luck!
Pas op he, achterkant van de blokjes met kopervet invetten, de kant van de zuiger dus, niet de frictiekant!
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
pi_87921017
quote:
Op zondag 24 oktober 2010 21:39 schreef Barcaconia het volgende:

[..]

Pas op he, achterkant van de blokjes met kopervet invetten, de kant van de zuiger dus, niet de frictiekant!
anders kan je ze net zo goed niet vervangen ghehe :P
Gott schütze mich vor blonden Frauen und Autos die Franzosen bauen
  Vis een optie? maandag 25 oktober 2010 @ 01:00:05 #18
70532 loveli
N
pi_87923465
quote:
Op zondag 24 oktober 2010 20:29 schreef FransDeens het volgende:
Bij Citroëns met de handrem op de voorwielen heb je inderdaad een sleutel nodig om de zuiger terug te draaien, maar bij alle andere auto's kan het inderdaad gewoon met een groet waterpomptang.
Handrem op de voorwielen, dat was idd bij de auto waarbij het niet lukte! Ik snapte al niet waarom het bij de ene auto simpel was en bij de andere niet lukte. Net het stukje info dat ik vergeten was.
crap in = crap out
  Vis een optie? maandag 25 oktober 2010 @ 01:00:32 #19
70532 loveli
N
pi_87923483
quote:
Op zondag 24 oktober 2010 21:39 schreef Barcaconia het volgende:

[..]

Pas op he, achterkant van de blokjes met kopervet invetten, de kant van de zuiger dus, niet de frictiekant!
oO<
crap in = crap out
  Vis een optie? maandag 25 oktober 2010 @ 01:02:10 #20
70532 loveli
N
pi_87923546
quote:
Op zondag 24 oktober 2010 19:23 schreef Turquaz52 het volgende:
Jij bent een vrouw en wilt remmen vervangen? Pas op dat je je nageltjes niet breekt of je vingertjes vies maakt :@

Grapje.. :*

Heb je ze al vervangen? Anders schrijf ik je wel een How To? ;)
Vooraf lak ik m'n nagels ter bescherming, zo worden ze minder vies en als ik ze beschadig, vangt de lak de eerste klap op. Dank voor het meedenken.

Iedereen bedankt voor de tips!
crap in = crap out
  maandag 25 oktober 2010 @ 06:05:43 #21
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_87925763
Ik heb ze bij de clio 1 zelf ook vervangen, kan prima met huistuin keuken spul
  maandag 25 oktober 2010 @ 10:27:25 #22
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_87928387
Ik had laatst bij m'n Tigra een inbus nr. 7 nodig om de remklauw los te maken. Weet niet hoe dat bij Renault is.
Fijne is dat deze nr.7 bijna nooit in die inbussleutel setjes zit.

Oja, heb je je remklauw los, laat hem dan niet hangen aan je remleiding, maar hang hem even tijdelijk aan een draadje op (of zoals in mijn geval ondersteunen met een blok hout). Je wilt natuurlijk niet dat je remleiding knapt.

M'n record schijven+blokken vervangen is nu 9:16 minuten per kant!
  maandag 25 oktober 2010 @ 10:34:31 #23
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_87928571
quote:
Op maandag 25 oktober 2010 01:00 schreef loveli het volgende:

[..]

Handrem op de voorwielen, dat was idd bij de auto waarbij het niet lukte! Ik snapte al niet waarom het bij de ene auto simpel was en bij de andere niet lukte. Net het stukje info dat ik vergeten was.
zeker een ouwe Ami of een DS ofzo :)
  Vis een optie? maandag 25 oktober 2010 @ 11:41:34 #24
70532 loveli
N
pi_87930577
quote:
Op maandag 25 oktober 2010 10:34 schreef Tjabbo het volgende:

[..]

zeker een ouwe Ami of een DS ofzo :)
Nee, een ouwe Zweed O+
crap in = crap out
  Vis een optie? maandag 25 oktober 2010 @ 18:32:47 #25
70532 loveli
N
pi_87946246
Done!
crap in = crap out
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')