Schild | zondag 24 oktober 2010 @ 11:11 |
Heeft er hier iemand ervaring met het plaatsen van een hefbrug (voor auto's) thuis? Hoogte, geschikte vloer, stroom/lucht is allemaal geen probleem. Welk type brug is aan te raden? 4-Koloms, 2 koloms of z'n schaarbrug. Zijn 2e hands bruggen aan te raden, en is het zelf plaatsen ook te doen? | |
Sounddragon | zondag 24 oktober 2010 @ 12:52 |
Tof ! * jaloers is De belangrijkste vraag : wat ga je er (het meeste) op doen ?? | |
Schild | zondag 24 oktober 2010 @ 13:05 |
Brug zal alleen hobbymatig gebruikt worden. ![]() Qua gewicht komt het dus nooit boven de 3 ton uit. Een 2 koloms lijkt mij persoonlijk het handigst, vooral omdat je gelijk banden en aandrijfassen kan controleren. Denk dat zn brug alleen een aardige fundatie nodig heeft? 4-koloms lijkt me dan wel weer makkelijker te plaatsen? | |
Herr.Flick | zondag 24 oktober 2010 @ 15:37 |
Een goede vloer is normaal gesproken voldoende, en als je bijv. alleen maar een cementvloertje hebt of tegels dan gewoon een funderinkje storten. Brug netjes waterpas plaatsen en klaar. Kijk wel goed uit bij een 2ehandse brug, vaak werken deze 2 kolommers met spindels, en deze willen wel eens slijten of de draagmoeren daar van, vervangen is een redelijk dure operatie. Zelf zou ik gaan voor een drempelvrije hydrolisch bediende 2 kolommer, maar die moet je dan maar net in je budget zien te vinden. Marktplaats staat er vol van, maar er staat ook veel rommel tussen. Zelf zou ik liever een brug kopen van een bekend merk ipv een (vrijwel) nieuwe chinees. ![]() | |
Schild | zondag 24 oktober 2010 @ 15:59 |
Van die spindels had ik al iets op internet gelezen. Ging over een 2ehands bruggetje waarbij de draagmoeren wat uitgelubbert waren. Nadat er een auto op gezet werd, en omhoog ging, schoot de spindel zo door de moer heen. ![]() ![]() Auto was natuurlijk nog nooit zo snel naar onder geweest... Wat zijn goede merken voor een brug? En welke merken/types moet je vanaf blijven? | |
Herr.Flick | zondag 24 oktober 2010 @ 16:18 |
quote:Wat goed is en wat niet is moeilijk te zeggen, de een heeft meer geleden dan de ander, de ander heeft weer meer onderhoud gehad dan de een.. Maar merken waar ik naar zou gaan kijken zijn oa: Koni, FOG, Ravaglioli, Autec. Voordeel is dat hier vaak onderdelen lang te krijgen zijn ook al heb je een oude brug. | |
loveli | zondag 24 oktober 2010 @ 17:02 |
Een bedrijfje in Oud-Beijerland (of omgeving) schijnt gespecialiseerd te zijn in tweedehands Koni bruggen. | |
Poekel | zondag 24 oktober 2010 @ 17:04 |
2 kolommer hydraulisch is wel het fijnste type brug imho. Het is te doen voor een redelijk bedrag... Zit er zelf ook over te denken. ![]() | |
Jimmie | zondag 24 oktober 2010 @ 17:06 |
Dit zag ik een tijdje geleden op Jay Leno's garage: http://www.jaylenosgarage(...)lift-system/1192362/ Ideaal als je niet veel ruimte hebt ![]() | |
Hyperdude | zondag 24 oktober 2010 @ 17:28 |
In mijn vorige garage had ik een Nussbaum 2-kolommer staan. Pima kwaliteit Nu helaas een te laag plafond ![]() | |
zeeeend | zondag 24 oktober 2010 @ 17:34 |
quote:Kan je dan geen put graven zoals een splitlevel woning,put van 1.20 diep hoef je niet zo hoog meer . | |
Turquaz52 | zondag 24 oktober 2010 @ 19:25 |
* Turquaz52 is jaloers ![]() | |
Sounddragon | zondag 24 oktober 2010 @ 19:28 |
quote:Ja, en je auto leer je erin- en eruit springen ![]() SPOILER | |
Hyperdude | zondag 24 oktober 2010 @ 20:14 |
quote:Te veel gedoe, en te weinig tijd. | |
harry83 | maandag 25 oktober 2010 @ 10:16 |
ik zou een 2 koloms nemen, heb ik zelf ook en is gewoon goed. nadeel van oprijruggen is dat je niet goed bij de dorpels e.d. kan als je een auto moet lassen en denk wel aan je veiligheid, laat hem even nakijken. er komen vast punten uit waarvan je denkt "achnouja" maar vaak zitten er dubbele bussen die de auto omhoog houden. en als 1 bus kapot is, dan valt de auto naar beneden als de 2e ook gaat. | |
#ANONIEM | maandag 25 oktober 2010 @ 13:31 |
quote:interessant... ![]() | |
2cv | dinsdag 26 oktober 2010 @ 23:38 |
Neem een brug met een beveiliging die NIET op frictie werkt. Bij de sleutelclub waar ik lid van ben hebben ze een 2e hands brug (vierkolommer met van die rijplaten) gekocht. Leuk ! Brug geïnstalleerd, auto er op, brug omhoog en sleutelen maar. Maar plotseling dondert de brug half naar beneden en staat de auto scheef. Met kriks, stenen, balken, kunst en vliegwerk hebben ze die brug met auto en al omlaag gelaten en de auto is schadevrij de brug af gereden. Wat bleek ? De kabel die de rijplaten e.d. omhoog trekt was geknapt. Normaal gesproken zou dan de beveiliging in werking moeten treden maar dat gebeurde hier niet. De beveiliging werkt namelijk doordat iets door middel van een veer tegen de kolommen van de brug aan geduwd wordt. Alleen de spanning van de kabels houdt dat tegen. Omdat de kabel knapte viel die spanning wel weg, maar omdat de brug oud was en daarom vettig gleed de brug door de beveiliging heen. Inmiddels zijn de kabels overigens vervangen door nieuwen en moeten er officieel speciale bokken onder de brug als je onder een auto werkt. | |
FalleNk810i | dinsdag 26 oktober 2010 @ 23:42 |
quote:Je zal er maar net onder aan het werk zijn... ![]() | |
2cv | woensdag 27 oktober 2010 @ 00:07 |
quote:Vandaar dus ![]() De brug klapte net niet ver genoeg naar beneden om echt iemand te pletten (een vrije ruimte van minstens een meter) maar dat betekent niet dat het niet verkeerd af kan lopen (nek stuk ofzo). | |
Jimmie | woensdag 27 oktober 2010 @ 00:20 |
Ging dat zoiets als dit ![]() | |
2cv | woensdag 27 oktober 2010 @ 00:44 |
quote:Nee. | |
_VoiD_ | woensdag 27 oktober 2010 @ 10:29 |
wij hebben er thuis ook eentje. Is wel ingebouwd in de vloer met een RVS bak eromheen zodat lekwater ed naar buiten kan (ook een afvoerbuis erin). Dikte van de brug is volgens mij iets van 200mm. Is trouwens een schaarbrug. De schaarbrug staat op een kanaalplaatvloer van 200mm dik. Als je een hefbrug thuis plaatst zou ik wel iets nemen waar je, als je de brug niet gebruikt, op een vlakke vloer kan parkeren. Steeds die brug oprijden terwijl je dat ding maar één keer in de maand gebruikt lijkt me snel vervelen. Als de vloer al ligt zou ik dus neigen naar een twee koloms oplossing met van die losse armen (of ze moeten die ook in 4 koloms hebben). Allermooiste is natuurlijk van die kolommen die de grond uitkomen ![]() | |
blup | woensdag 27 oktober 2010 @ 22:19 |
Let erop bij zo een oude hydrologische brug dattie misschien langzaam zakt omdat de hydroliek iets lekt. Bij die faillissements verkoop sites komen die dingen vaak voorbij bij de garage inboedels. | |
Thomashorst | woensdag 27 oktober 2010 @ 23:19 |
Heb thuis helaas geen brug maar wel ervaring met meerdere soorten bruggen. Ik denk dat een hydraulische schaarbrug voor thuis het meest gemakkelijk is, je plaatst ze snel en ze zijn nieuw al goed te betalen. Nadeel is wel dat die platen soms goed in de weg zitten. Als het allemaal niet zo veel uit gaat zou ik voor een twee kolommer gaan. Hydraulisch is tegenwoordig het meest voorkomend maar die hebben nogal wat onderhoud nodig en zakken soms zo tergend langzaam. Als ik zou kunnen kiezen zou ik een oude zippo willen kopen. Deze hebben in ons bedrijf een kleine 24 jaar dienst gedaan voor wij verhuisde. Deze bruggen maakte gebruik van ijzeren tandwielwormen die voor de verplaatsing zorgde. Oerdegelijk en snel! Er zijn uiteraard nog meer merken die dit soort bruggen (nieuw) verkopen maar daar zijn die rondsels vaak van plastic en ik heb gehoord dat die nog weleens willen breken. (met een scheve auto en een tandwielworm door de muur als gevolg) | |
Herr.Flick | donderdag 28 oktober 2010 @ 00:12 |
quote:Hydroliek vergt juist minder onderhoud! Mechanische delen (tandwielem, wormen, spindels ed) dienen gesmeerd te worden en zijn aan slijtage onderhevig omdat de materialen elkaar raken. Dit heb je dus niet bij een hydrolische brug. Lekkages komen zelden voor, pomp ed gaan jaren en jaren mee. ![]() | |
Thomashorst | donderdag 28 oktober 2010 @ 16:17 |
De bruggen waar ik ervaring mee heb zijn van explora en die hebben allemaal toch veel problemen gehad met lekken etc. Nieuw aangeschaft. Het invetten van zo'n worm is zo gemakkelijk dat dit gemakkelijk door je zelf kan worden gedaan waar hydrauliek nog wel is lastig wil zin |