quote:Op zaterdag 23 oktober 2010 11:52 schreef LesStroud het volgende:[..]
Je wordt financieel gestraft voor uitlopen met je studie dus zullen veel mensen de veilige weg kiezen. Niet meer moeite aan een vak besteden dan absoluut nodig is, makkelijke vakken kiezen, geen dingen doen waar je geen studiepunten voor krijgt, zoals een studiereis organiseren, of uit interesse een vak van een andere studie doen..
Ik denk dat dit aan je universiteit en faculteit kan liggen. Wij moesten in de bachelor een minor van 30 studiepunten en bovendien voor nog eens 30 studiepunten vrije vakken kiezen (behalve als je minor groter was, dan was het minder), verplicht dus.
Tevens is er natuurlijk altijd wel een limiet aan wat je binnen een bepaalde tijd kunt behandelen/lezen/etc., maar als je er echt zo erg in bent geïnteresseerd vraag ik me af of je er niet gewoon verder in moet gaan - een master doen, promoveren - want er is natuurlijk altijd maar zóveel wat je in een bachelor kunt aanbieden, tijdslimiet of geen tijdslimiet voor afstuderen. Het is toch (slechts) een basisopleiding in een bepaald vakgebied. (Ik vind mijn vakgebied ook heel leuk, en ik heb ook niet het idee dat ik er na mijn bachelor zoveel van weet, dus ik ga er gewoon mee door

)
Ik vind het idee van meer betalen voor een extra jaar ook niks (en wil hier ook niet de indruk wekken dit kabinet op enkele wijze te steunen), maar ik heb persoonlijk de indruk dat veel mensen door uitlopen niet heel veel extra leren - behalve die vakken die ze niet gehaald hadden/niet gevolgd hadden dan. Ze doen meestal wel nog extra vakken in dat jaar, maar die zijn verder meestal niet zo relevant voor hun studie of carrière. Dat hier uitzonderingen op zijn geloof ik best, maar ik kan me goed voorstellen dat het maar een minderheid is die dat extra jaar daadwerkelijk vol uitput.