quote:BronJuist is: Geachte heer Van der Knaap, in dit geval met drie hoofdletters.
Geachte krijgt een hoofdletter omdat de aanhef (een soort zin) hier begint.
Het woord heer krijgt een kleine letter; het is geen naam, en er zijn maar weinig woorden die uit eerbied een hoofdletter krijgen (hooguit Koningin).
Van is met een hoofdletter omdat het het begin van de eigennaam markeert. Dat voorvoegsel krijgt overigens een kleine letter als de naam al 'begonnen is', dus als er een voorletter, een voornaam of de achternaam van een partner aan voorafgaat: Henk van der Knaap, H. van der Knaap, familie Voorthuizen-van der Knaap. (Maar: drs. Van der Knaap, atlete Van der Knaap.)
Het tweede tussenvoegsel der krijgt een kleine letter.
Het 'hoofddeel' van de achternaam, hier Knaap, wordt altijd met een hoofdletter geschreven.
quote:dat is de vraag toch niet ..Op donderdag 21 oktober 2010 10:41 schreef 1koffieKoekje het volgende:
Juist is: Geachte heer Van der Knaap, in dit geval met drie hoofdletters.
Het woord heer krijgt een kleine letter; het is geen naam, en er zijn maar weinig woorden die uit eerbied een hoofdletter krijgen (hooguit Koningin).
Van is met een hoofdletter omdat het het begin van de eigennaam markeert. Dat voorvoegsel krijgt overigens een kleine letter als de naam al 'begonnen is', dus als er een voorletter, een voornaam of de achternaam van een partner aan voorafgaat: Henk van der Knaap, H. van der Knaap, familie Voorthuizen-van der Knaap. (Maar: drs. Van der Knaap, atlete Van der Knaap.)
Het 'hoofddeel' van de achternaam, hier Knaap, wordt altijd met een hoofdletter geschreven.
quote:Dat is inmiddels vrij ouderwets. Je begint de eerste zin gewoon met een hoofdletter.Op donderdag 21 oktober 2010 10:47 schreef Adfundum het volgende:
Hieraan gerelateerd vraagje:
Is het ook zo dat de eerste zin van de brief met een hoofdletter begint, ondanks dat de aanhef eindigt met een komma? Of mag je ook nog beginnen met een spatie en de eerste zin met een kleine letter beginnen zoals ik héél vroeger geleerd heb?
quote:Nee maar wel het antwoord. Er staat namelijk dat waar je de hoofdletter moet gebruiken. Ongeacht of het A, La, Les, of weet ik veel wat voor variant is.
quote:Het is overigens wel zo netjes om even te quoten en een bronvermelding te geven.Op donderdag 21 oktober 2010 10:41 schreef 1koffieKoekje het volgende:
Juist is: Geachte heer Van der Knaap, in dit geval met drie hoofdletters.
quote:Dankje, had inmiddels al op taaladvies gekeken en ook de reden daarvoor gevonden. De aanhef wordt niet tot de inhoud van de brief gerekend en daarom begin je toch met een hoofdletter.Op donderdag 21 oktober 2010 10:51 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dat is inmiddels vrij ouderwets. Je begint de eerste zin gewoon met een hoofdletter.
quote:Ja ik dacht dus ook dat het inderdaad gewoon À Campo zou moeten zijn. Dus de "À" gewoon zien als voorvoegsel. Ik twijfelde een beetje omdat je soms ook "de heer 't Hart" ofzo hebt, waarbij de 't wel klein blijft (toch?Op donderdag 21 oktober 2010 11:02 schreef Adfundum het volgende:
[..]
Dankje, had inmiddels al op taaladvies gekeken en ook de reden daarvoor gevonden. De aanhef wordt niet tot de inhoud van de brief gerekend en daarom begin je toch met een hoofdletter.
Had oook eerst kunnen zoeken en dan pas vragen.![]()
De vraag van TS vindt ik wat moeilijker; À Campo zou goed moeten zijn maar op de één of andere manier staat het niet mooi. Maarja, dat is een mening, geen feit.
quote:Ik ga nou ook twijfelen.Op donderdag 21 oktober 2010 11:06 schreef Parvus het volgende:
[..]
Ja ik dacht dus ook dat het inderdaad gewoon À Campo zou moeten zijn. Dus de "À" gewoon zien als voorvoegsel. Ik twijfelde een beetje omdat je soms ook "de heer 't Hart" ofzo hebt, waarbij de 't wel klein blijft (toch?).
quote:http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandse_spelling_van_achternamenUitzondering zijn namen als d'Ancona. Deze worden altijd met een kleine d geschreven, ook als het gaat om mevrouw d'Ancona.
quote:Heb jij ook een voorvoegsel?Op donderdag 21 oktober 2010 11:17 schreef Biancavia het volgende:
Zie je wel dat het een interessant onderwerp is.
quote:Oh. Wat jammer.
quote:Nee, niet eens.Op donderdag 21 oktober 2010 11:22 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Oh. Wat jammer.
Ook geen huisnummer met toevoeging?
quote:Op donderdag 21 oktober 2010 11:27 schreef Bleie het volgende:
Was er niet ooit een centraal topic voor taalvragen?
En om je vraag te beantwoorden: het ligt niet vast, maar het ligt voor de hand om het in een Nederlandse tekst volgens de Nederlandse regels te doen. Dus: mevrouw À Campo en Isabelle à Campo. Dat adviseert Onze Taal bijvoorbeeld ook in Spelling Geregeld (kan het online helaas niet vinden).
quote:Hehe jaOp donderdag 21 oktober 2010 11:17 schreef Biancavia het volgende:
Zie je wel dat het een interessant onderwerp is.
quote:Je hebt het zojuist gedaan.Op donderdag 21 oktober 2010 11:33 schreef Lienekien het volgende:
Maar ik zou dus nooit meneer 'T Hart schrijven.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |