abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_104368308
Ik schop em toch omhoog.

Tienus had een perfect mooi rond bolletje. Ondanks dat zijn we toch meteen alle adviezen die we destijds bij de wel scheve Driekus kregen gaan toepassen. Dus recht verschonen, veel op de buik, wisselen etc. En toch is Tienus zijn bolletje ergens in de eerste twee maanden heel snel, heel scheef geworden. Fysio gaf alleen een heel heftige reactie (bijna stikken in het spugen), dus op naar de osteopaat. In drie behandelingen klaar, hij heeft totaal geen voorkeur meer en ontwikkelt zich lekker.
Begin september hebben we een meting gedaan, hij was toen net geen 3 maanden. Uitslag 114%, het was net of er een taartpunt van zijn hoofd gesneden was. Afgelopen week (met 5 maanden) een nieuwe meting. Daar kregen we vandaag de uitslag van: 110%.

We krijgen nu dus de keuze: wel of geen helm. Ik twijfel echt enorm. Zie erg op tegen het gedoe en ben ook bang dat het minder goed zal gaan met spugen etc. Hij zit nu zo lekker in zijn velletje terwijl de osteopaat eerder aangaf dat vooral zijn hoofd echt vastgezeten heeft. Mij lijkt zo'n helm dan hetzelfde voelen.

Vraag dus aan de ervaringsdeskundigen: wat zouden jullie doen? Van voren zie je er niets van, oren staan ook gelijk. En hoe is de combi helm en spugen?
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
  maandag 14 november 2011 @ 21:28:07 #27
95408 Incantrix
0118 999 88199 9119 725....
pi_104372860
In combi met spugen kan ik je weinig zeggen, maar ik ben wel blij dat we het gedaan hebben. Stef's hoofd is nog steeds platter dan gemiddeld, maar hij had elders vervormingen die wel weg zijn gegaan. Dat is voor ons al mooi :) En bedenk je dat je, als het allemaal erg tegenvalt, altijd nog de brui eraan kunt geven. Aanmeten kan maar even, dus als je dat niet tijdig doet is je kans verkeken, maar niemand kan jou vertellen hoe je ermee om moet gaan.

Stef was een buikslapertje, dus die kon alleen overdag zijn helm op en dat heeft de werking wel beïnvloed. Zo kun je natuurlijk meer vaeiaties bedenken op 'dan wel, dan niet'. Mijn ervaring is dat wij er uiteindelijk meer voor zijn gegaan als we vooraf gedacht hadden, maar de eerste anderhalve maand ofzo zijn we minder streng geweest daarin omdat er juist toen hij moest wennen een hittegolf was en dat vond ik niet fijn in het kader van oververhitting.

Ohja, en Stef's oortjes zijn bijna altijd gelijk geweest, alleen de allerlaatste meting voor hij zijn helm kreeg was er ineens toch een afwijking. De helm zat er toen toch al aan te komen, maar als we daar niet al mee bezig waren geweest waren we te laat geweest. Oftewel: afwijking aan de oren zóu nog kunnen ontstaan.
3!
pi_104374166
De oren stonden bij de vorige meting 7 mm verschillend van elkaar en dat is dus weg nu.
Stom he, dat je zo kunt twijfelen over iets. Zucht.
pi_104374825
Joep heeft het ook een beetje.

Tijn zat toen op de grens en hebben het wel gedaan maar na een paar mnd mochten we al stoppen want het was zo goed geworden maar uiteindelijk zie je het nog wel iets.

Joep heeft het dus ookeen beetje maar bij hem hebben we niks gedaan, op een gegeven moment gaan ze rollen/zitten/kruipen.
Je ziet het bij hem wel maar denk ook omdat wij weten hoe het er bij tijn uitzag en waar je op moet letten maar t is niet storend ofzo.

Een vreemde zal het niet zien.

Succes ermee!
  maandag 14 november 2011 @ 22:11:15 #30
14746 k_i_m
Oldbies Automatisering BV.
pi_104376263
Als ik het ooit over zou kunnen doen, zou ik echt schijt hebben aan al die artsen die zeiden "dat het allemaal wel meeviel, en dat ze nog nooit een volwassene hadden gezien met een scheef hoofd", en gelijk mijn zaakjes zelf regelen.

Ik heb gezien hoe snel het bij trok met helm, en ik heb ook gezien dat 8 maanden veel te laat is om het nog helemaal goed te krijgen. En ik weet niet goed wie ik dat nou het meest kwalijk neem. Al die artsen die het niet zoveel kon schelen, of mezelf, dat ik me zo lang met een kluitje in het riet heb laten sturen :{.
In my life
Why do I smile
At people who I'd much rather kick in the eye ?
pi_104376618
Oudste zat qua scheefheid ook rond de grens, en die zit nu (of zat met anderhalf eigk) op 102%
qua platheid zat ze altijd onder de grens. Voor haar hebben we dus gekozen om geen helm te nemen en dat is best wel goed bijgetrokken allemaal.

Maar 110% is best een eind boven de grens nog toch? Anyroads, bij die afwijking zou het voor mij een no-brainer zijn geloof ik.
:)
pi_104377024
ik zal morgen eens een foto nemen, van voor zie je niets, alleen van opzij wel.
pi_104378179
Tijn zat op 106 of 107 en die had t erger dan joep.
Bij tijn was dat vlgs t zkh de grens wel/geen helm en hebben zelf gezegd wel.....
110 is geen twijfel meer lijkt mij?
Wat is er concreet afgesproken qua vervolgis t aan jullie?
  maandag 14 november 2011 @ 22:50:40 #34
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_104378484
Doen! Doen! Doen!
Gedoe, schmedoe!

Ik kijk uiteraard sinds Oscar een helmpje gehad heeft anders naar baby en kinderkoppies, maar toch, je pikt ze er zo tussenuit. En niet alleen nu, ook als ze 10 zijn en met school gaan zwemmen.

Wat is nou 6 maanden die helm?
Ze zijn voor ons omgevlogen en ondanks de foto's is het bijna iets dat je kan vergeten. Als ik aan Oscar terugdenk als baby (hoor mij nou, hij is 2! :o ) dan zie ik hem zonder helm voor me, niet met.

Over de combinatie mt spugen, probeer het! Werkt het niet en vindt hij het toch heel erg vervelend kan je hem alijd nog af laten toch?

Ik zou alleen wel proberen te zorgen voor een open helm en niet 'zomaar' voor de (meestal) standaard livit-helm te gaan. De open helm is gewoon iets comfortabeler.
pi_104378690
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 22:24 schreef mefke79 het volgende:
ik zal morgen eens een foto nemen, van voor zie je niets, alleen van opzij wel.
Maar hij is voor anderen niet altijd maar van voren te zien toch? Niet alleen nu maar ook later. Die zien hem toch ook van opzij en ook van boven on occasions enzo?

De grens ligt volgens mij idd rond 106% ja H-I-M dus 110% is best wel flink dan.
pi_104409771
ik heb me er vandaag tussen het werken door nog even in verdiept. Die 110% is bovengrens van ingrijpen omdat het een scheve afplatting is, dat schijnt dan weer anders te zijn dan een plat achterhoofd (vraag me even niet naar de termen, geen idee meer). Fysio nog niet gesproken, maar google leert je ook veel. En telefoontjes naar ziekenhuizen ook. Ik kan kiezen uit een ziekenhuis in Eindhoven dat het nog niet zo lang doet en 3 weken wachttijd heeft of het ziekenhuis in Veghel met jarenlange ervaring en met een speciaal spreekuur waardoor korte wachttijd: we zouden volgende week al terecht kunnen.
Het manneke ligt op bed nu, dus foto's maken is niet gelukt. We neigen wel steeds meer naar toch een helm.

Weet iemand trouwens waarom wordt aangeraden tot een jaar? Ik bedoel, bij ons is de voorkeurhouding weg, dus mijn idee is corrigeren en stoppen zodra rond genoeg. Als dat nou sneller is dan die eerste verjaardag, kan je dan ook eerder stoppen?
pi_104410632
Tijn had een beetje een wybertjesvorm zeg maar als je hem van bovenaf bekeek.

Het wordt aangeraden tot een jaar omdat dan de schedel nog zacht is zeg maar en makkelijker meegeeft/veranderen kan en tot het eerste jaarzich het meste vormen (wat mij is verteld)

Tijn heeft hem uiteindelijk maar een maand of 3/4 gehad.Aan het begin ging hij mega hard, moest ook iedere week en soms wel 2x per week terug om hem aan te laten passen.
Toen was hij eigenlijk toe aan een nieuwe maar was het heel erg verbeterd in korte tijd en we gingen een hele warme zomer in dus toen overlegd om eerder te stoppen.
Aangezien zo'n helm ook erg duur is en hij toen alleen maar op de buik lag en al liep zelfs dus dan ook het merendeel v/d dag een ander soort druk op het hoofdje.
pi_104411520
foto's

Van boven, de afwijking zit links boven

Dit is wat lastiger, hij ligt nu op zijn zij. Deze kant van zijn hoofdje is dus platter, maar zijn achterhoofd zelf lijkt wel bol.
(ook grappig, hij is echt echt blond...terwijl Driekus echt zwart was)
  dinsdag 15 november 2011 @ 21:34:06 #39
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_104413973
Mef, wij waren laks de laatste maand dat Oscar hem op had (vakantie, veel zwemmen) en toen we terug gingen was dat te merken, op 11 maanden dus. :o Wij hebben de helm toen uiteindelijk nog 2 maanden langer, 's nachts, opgehad.

En helemaal perfect rond wordt het nooit, dus de kans dat het toch nog wat bij trekt... Maar goed, ook daarvoor geldt, als je wil stoppen kan je stoppen, niemand die je tegen zal houden.

Ik hoop echt dat jullie wel voor een helm gaan kiezen. Oscar had ook een schuine afplatting en die heeft nou zo'n mooi koppie! :Y
pi_104414590
Be, ik zag ook je opmerking over het helmpje zelf. Van welke leverancier kwam die van jullie? Beide ziekenhuizen in de buurt werken namelijk met Livit.
  dinsdag 15 november 2011 @ 23:52:11 #41
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_104422736
Ik weet het dus echt niet meer. :@
Morgen ga ik even terug graven.
Wij zijn dus via de arts doorverwezen en toen konden we ons zelf aanmelden waar we wilden geloof ik en dat werd voor ons toen in R'dam bij dat xxxxx-dinges bedrijf en niet bij het ziekenhuis.
Ik ga even spitten voor je.

Hebbes: Westland Orthopedie-shop. http://www.woshop.nl/producten/
De site werkt op flash en ik kan dus niet verder zoeken met de ipad, maar vlgs mij staat er ook wel wat info op over die helmen.
Nu werken zij met een eigen model, dus in hoeverre dat voor jou handig is weet ik niet gezien de locatie, maar er is vlgs mij ook een redressiehelm forum ergens, daar zou je ook nog info in kunnen winnen.

[ Bericht 19% gewijzigd door BE op 15-11-2011 23:58:09 ]
  woensdag 16 november 2011 @ 00:02:50 #42
14746 k_i_m
Oldbies Automatisering BV.
pi_104423154
In my life
Why do I smile
At people who I'd much rather kick in the eye ?
pi_104426050
dat redressiehelmforum wat ik vond is gesponsord door livit. Beetje gekleurde info dus. Ik ga straks de link effe bekijken, zit mobiel nu.
pi_104426207
"Onze" helmenmaker schreef er ook hoor mefke.
  woensdag 16 november 2011 @ 09:10:46 #45
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_104426635
Ja, dat zag ik idd ook, dat het vanuit de livit opgezet is. Ik heb er nooit gekeken, mss is er toch wel nuttige info te vinden.

En... Als livit de enige optie blijkt te zijn bij jullie in de buurt is daar natuurlijk weinig mis mee. Daar krijgen ze ook mooie bolletjes van hoor. :Y
pi_104435925
Zo, vaart erachter gezet. Volgende week woensdagochtend doen wij een ochtendje ziekenhuis: fysio, kinderarts en helmman achter elkaar door.

Heb nu wat extra uitleg van de fysio:
de scheve afplatting is 110,1
het platte aan de achterkant van zijn koppie is 95,1%
ze kijken dan naar die 95 en dat is precies de grens. Het scheve trekt schijnbaar makkelijker weg, dus daarom ligt het daar veel hoger (108-110 %).
Wel nog de opmerking van de fysio dat zijn fontanellen al best dicht zijn. Hij had maar kleine fontanellen dus verbaasd me niet echt, maar ze geeft het extra naar de kinderarts aan want ze vind dat die er naar moet kijken. Hm. Ik weet niet of ik daar op wil google'n, maar ik denk dat ik het toch niet kan laten.
pi_104436499
Maar hoe kunnen buikliggers dan een afgeplat achterhoofd krijgen?
Matthias had een hele sterke voorkeur voor rechts. Bij de eerste afspraak bij het cb viel het de arts op en liet zien dat zijn hoofd ook al behoorlijk afgeplat was een die kant. Sindsdien leg ik hem altijd op de buik als ie gaat slapen en in de box leg ik een opgerolde handdoek onder de rechterkant van zijn lichaam zodat ie wel naar links moet kijken. Nu merk ik ook niet echt meer een voorkeurshouding.
Ik zie ook niet echt een afplatting maar ja dat zag ik eerder ook niet. Kan het er dus nog wel zijn ondanks zijn buikslapen?
Good mums have sticky floors, dirty ovens and happy kids!!
pi_104438194
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 14:38 schreef mefke79 het volgende:
Zo, vaart erachter gezet. Volgende week woensdagochtend doen wij een ochtendje ziekenhuis: fysio, kinderarts en helmman achter elkaar door.

Heb nu wat extra uitleg van de fysio:
de scheve afplatting is 110,1
het platte aan de achterkant van zijn koppie is 95,1%
ze kijken dan naar die 95 en dat is precies de grens. Het scheve trekt schijnbaar makkelijker weg, dus daarom ligt het daar veel hoger (108-110 %).
Wel nog de opmerking van de fysio dat zijn fontanellen al best dicht zijn. Hij had maar kleine fontanellen dus verbaasd me niet echt, maar ze geeft het extra naar de kinderarts aan want ze vind dat die er naar moet kijken. Hm. Ik weet niet of ik daar op wil google'n, maar ik denk dat ik het toch niet kan laten.
Maar die procenten hebben niets met de groei en het wegtrekken en dergelijke te maken toch?
Dat als het makkelijker wegtrekt, dat je kind dan hogere procenten 'mag' hebben?
Ik heb altijd begrepen van mijn fysio dat de plageocefalie -dus schuin- berekend wordt door allerlei dingen door elkaar te delen en vermenigvuldigen en assen te tekenen waarin de stand van de oren wordt meegenomen. Het getal dat daar dan uitkomt is idealiter 100 % en de grens ligt dus op 108/110 blijkbaar (ik heb 108% als grens begrepen maar dat kan verschillen.)

Bij een brachycefalie -dus plat- wordt er een andere soort berekening op los gelaten, dan wordt er gekeken naar de verhouding van de lengte van oor tot oor en de lengte van voorhoofd tot achterhoofd. Die twee moeten in een bepaalde verhouding liggen met elkaar, ik dacht dat die ideaal gezien tussen de 80 en 85 was als ik me niet vergis, en dat de grens daarvoor bij 95 ligt.

Ik ben vast enorm onduidelijk :') maar die 108/110 is niet hetzelfde getal of op dezelfde manier verkregen als die 95. Het is dus niet zo dat bij een scheef hoofd de procentuele afwijking erger mag zijn.

Zo is het mij destijds uitgelegd door de fysio en de osteo en t cb. Ik weet niet hoe het met de andere helm-gangers zit?
pi_104438374
Mef, Puck had dat ook al heel snel dat zijn fontanel al bijna dicht was. Dit zijn we in de gaten blijven houden bij het cb en zijn hoofd is kleiner dan gemiddeld maar groeit gewoon op het eigen lijntje mee en de fontanel is nu al maanden bijna dicht maar dus uiteindelijk wel nog steeds open.
You make me dizzy, Miss Lizzy,
The way you rock'n'roll
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_104441321
mignonne, ik bedoel hetzelfde als jij, maar jouw uitleg is stukken beter!

(ik dacht dus dat iedereen denkt dat 100 de norm is, maar dat is dus niet zo)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')