Er kunnen zoveel overwegingen zijn:quote:Op maandag 18 oktober 2010 22:22 schreef Heroinjunk het volgende:
[..]
Mwah, ik vraag me vaak wel af wat een beweegreden kan zijn. Kijk, ik weet dat Jehova's het niet mogen vanuit hun geloof, maar waarom een ander het niet doet?
Inderdaad; Ik heb compleet geen problemen met mensen die nee zeggen; zij zullen hun redenen hebben en deze zal ik respecteren.quote:Op maandag 18 oktober 2010 22:23 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Het laat zien dat je er over nagedacht hebt - wat voor een grote hoeveelheid mensen juist het probleem is.
Nadenken over de dood. Over je lichaam dat zal vergaan.
Prettig ? Nee.
Nodig ? Ja.
Nodig, waarom? Als je dan toch zo graag mensen wil redden kun je ook morgen op het vliegtuig stappen om ergens aidsslachtoffers te gaan helpen of armoede te bestrijden. Dat zijn veel grotere issues dan het aantal mensen dat op een donorgaan aan het wachten is. Als je dit in een groter perspectief kunt zien gaat zo'n donorissue dus helemaal nergens over.quote:Op maandag 18 oktober 2010 22:23 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Het laat zien dat je er over nagedacht hebt - wat voor een grote hoeveelheid mensen juist het probleem is.
Nadenken over de dood. Over je lichaam dat zal vergaan.
Prettig ? Nee.
Nodig ? Ja.
Wie ben jij om te bepalen dat een ander zn lichaam na zn dood maar heeft af te staan tenzij hij daar vantevoren bezwaar tegen maakt? Dat is het ondermijnen van persoonlijke vrijheid van keuze. Ik word er een beetje moe van dat mensen die geen donor willen zijn meteen afgeschilderd worden als egoistisch en slechte mensen. Misschien doet iemand die geen donor wordt tijdens zijn leven wel 100x zoveel voor de mensheid dan wat jij met die ene nierdonatie uiteindelijk doet.quote:Op maandag 18 oktober 2010 22:25 schreef Mr_Mojo het volgende:
[..]
Inderdaad; Ik heb compleet geen problemen met mensen die nee zeggen; zij zullen hun redenen hebben en deze zal ik respecteren.
Het gaat erom dat mensen de moeite moeten nemen om die 2 minuten te nemen om hun keuze aan de staat kenbaar te maken.
Ik ben van mening dat het puur egoïsme is om nee te zeggen en ik ben zelf groot voorstander van een systeem dat iedereen (boven de 18) automatisch donor maakt tenzij zij bezwaar maken.
Jezus; natuurlijk zijn er grotere problemen op deze wereld. Het gaat erom dat je met een simpele handeling een mensen leven kunt redden. Het feit dat mensen te luit, egoïstisch of wat dan ook zijn om deze mogelijkheid met beide handen aan te grijpen is iets waar ik mij enorm aan kan ergeren.quote:Op maandag 18 oktober 2010 22:25 schreef Samson het volgende:
[..]
Nodig, waarom? Als je dan toch zo graag mensen wil redden kun je ook morgen op het vliegtuig stappen om ergens aidsslachtoffers te gaan helpen of armoede te bestrijden. Dat zijn veel grotere issues dan het aantal mensen dat op een donorgaan aan het wachten is. Als je dit in een groter perspectief kunt zien gaat zo'n donorissue dus helemaal nergens over.
grappig....quote:Op maandag 18 oktober 2010 22:25 schreef Mr_Mojo het volgende:
[..]
Inderdaad; Ik heb compleet geen problemen met mensen die nee zeggen; zij zullen hun redenen hebben en deze zal ik respecteren.
Ik ben van mening dat het puur egoïsme is om nee te zeggen...
Dit is de eerste keer sinds ik op Fok! zit dat ik mijzelf citeer, maar speciaal voor jou, zal ik dit nu doen;quote:Op maandag 18 oktober 2010 22:27 schreef Samson het volgende:
[..]
Wie ben jij om te bepalen dat een ander zn lichaam na zn dood maar heeft af te staan tenzij hij daar vantevoren bezwaar tegen maakt? Dat is het ondermijnen van persoonlijke vrijheid van keuze.
Het is geen puur egoïsme. Niet altijd. Jij kunt niet in mensen hun hoofd kijken. Er zijn altijd vormen van egoïsme bij, maar dat is niet altijd.quote:Op maandag 18 oktober 2010 22:25 schreef Mr_Mojo het volgende:
[..]
Het gaat erom dat mensen de moeite moeten nemen om die 2 minuten te nemen om hun keuze aan de staat kenbaar te maken.
Ik ben van mening dat het puur egoïsme is om nee te zeggen en ik ben zelf groot voorstander van een systeem dat iedereen (boven de 18) automatisch donor maakt tenzij zij bezwaar maken.
Je spreekt jezelf nogal tegen.quote:Op maandag 18 oktober 2010 22:29 schreef Mr_Mojo het volgende:
[..]
Dit is de eerste keer sinds ik op Fok! zit dat ik mijzelf citeer, maar speciaal voor jou, zal ik dit nu doen;
'Inderdaad; Ik heb compleet geen problemen met mensen die nee zeggen; zij zullen hun redenen hebben en deze zal ik respecteren.'
Hoezo ondermijnen van de keuzevrijheid. Je blijft de keuze houden.quote:Op maandag 18 oktober 2010 22:27 schreef Samson het volgende:
[..]
Wie ben jij om te bepalen dat een ander zn lichaam na zn dood maar heeft af te staan tenzij hij daar vantevoren bezwaar tegen maakt? Dat is het ondermijnen van persoonlijke vrijheid van keuze. Ik word er een beetje moe van dat mensen die geen donor willen zijn meteen afgeschilderd worden als egoistisch en slechte mensen. Misschien doet iemand die geen donor wordt tijdens zijn leven wel 100x zoveel voor de mensheid dan wat jij met die ene nierdonatie uiteindelijk doet.
Ik heb mijn post een beetje aangepast; mijn woorden kwamen inderdaad nogal ongelukkig over. Mijn excuus hiervoor.quote:
Jij ziet het als een morele plicht, ik niet. Blijkbaar zitten wij niet op 1 lijn mbt deze discussie. Als ik nu dood ga, zou je dan wel mijn organen willen, ook al had ik gisteren mn hele gezin afgeslacht? Een eerlijk antwoord graag.quote:Op maandag 18 oktober 2010 22:28 schreef Mr_Mojo het volgende:
[..]
Jezus; natuurlijk zijn er grotere problemen op deze wereld. Het gaat erom dat je met een simpele handeling een mensen leven kunt redden. Het feit dat mensen te luit, egoïstisch of wat dan ook zijn om deze mogelijkheid met beide handen aan te grijpen is iets waar ik mij enorm aan kan ergeren.
De hele donorissue gaat volgens jou dus nergens over; ik vraag mij af hoe jij hierover denkt als een van jou familieleden een donororgaan nodig heeft (en geloof me; ik hoop niet dat dit ooit het geval zal zijn).
Datquote:
Je hebt er zelf niks meer aan.quote:Op maandag 18 oktober 2010 21:51 schreef sjak het volgende:
Interessant topic...
Vraag aan de mensen die WEL donor zijn. Waarom ben je donor geworden?
Voor mij staan lichaam en je persoon los van elkaar; ik zie een lichaam puur als een apparaat dat de persoon die erin zit de mogelijkheid geeft om zijn leven te lijden. Dit klinkt misschien erg zweverig maar zo bedoel ik het helemaal niet.quote:Op maandag 18 oktober 2010 22:32 schreef Samson het volgende:
[..]
Jij ziet het als een morele plicht, ik niet. Blijkbaar zitten wij niet op 1 lijn mbt deze discussie. Als ik nu dood ga, zou je dan wel mijn organen willen, ook al had ik gisteren mn hele gezin afgeslacht? Een eerlijk antwoord graag.
quote:Op maandag 18 oktober 2010 22:35 schreef sjak het volgende:
@Samson, in eerste instantie wilde ik nee zeggen. Als ik door een orgaan weer met een goede kwaliteit zou kunnen leven in tegenstelling tot daarvoor dan zou ik die kans denk ik met beide handen aangrijpen.
Maar toen ging ik er even over nadenken. En stel nou dat ik het hart van een moordenaar heb gekregen en ik kom daarachter, ik weet eigenlijk niet hoe ik me daarover zou voelen.
Maar het zelfde vind ik ook andersom. Als mijn organen zouden worden afgestaan dan zou ik wel willen dat het bij iemand terecht komt die het verdient, niet iemand met de betere connecties etc.
Precies, en dat soort dingen heb je dus niet voor het zeggen zoals het nu is.quote:Op maandag 18 oktober 2010 22:35 schreef sjak het volgende:
@Samson, in eerste instantie wilde ik nee zeggen. Als ik door een orgaan weer met een goede kwaliteit zou kunnen leven in tegenstelling tot daarvoor dan zou ik die kans denk ik met beide handen aangrijpen.
Maar toen ging ik er even over nadenken. En stel nou dat ik het hart van een moordenaar heb gekregen en ik kom daarachter, ik weet eigenlijk niet hoe ik me daarover zou voelen.
Maar het zelfde vind ik ook andersom. Als mijn organen zouden worden afgestaan dan zou ik wel willen dat het bij iemand terecht komt die het verdient, niet iemand met de betere connecties etc.
Dat vind ik een ranziger idee dan dat iemand anders mijn organen nog even gebruikt.quote:Op maandag 18 oktober 2010 22:17 schreef MisterSqueaky het volgende:
Tegenvraag voor de niet donoren:
Ok - je wil je organen niet doneren. Prima.
Wat wil je dan dat er mee gebeurt ? Verbranden, weg laten rotten onder de grond of.... ?
Mummies?
En die ga je ook nooit voor het zeggen krijgen, gelukkig. Eurotransplant houdt alles (redelijk) anoniem. Ik denk wel dat je erachter kan komen als je het echt wilt...quote:Op maandag 18 oktober 2010 22:36 schreef Samson het volgende:
[..]
Precies, en dat soort dingen heb je dus niet voor het zeggen zoals het nu is.
En dat is nu net het hele punt. Voor veel mensen staan lichaam en je persoon niet los van elkaar. Hoe weet je nu 100% zeker hoe het feitelijk zit als je bijvoorbeeld gelovig bent of uberhaupt in hogere machten gelooft. Met wetenschap kun je veel onderbouwen maar niet alles. Als je eea enkel in een klinisch beeld ziet zou het simpel zijn, maar zolang mensen nog geen echt antwoord hebben over hoe het nu zit met je geest e.d. zul je altijd twijfelaars houden. Ik zou er zeker een probleem mee hebben om mijn nier oid bij een slecht persoon terecht te zien komen. Omdat ik alles blijkbaar niet zo klinisch zie als jij.quote:Op maandag 18 oktober 2010 22:35 schreef Mr_Mojo het volgende:
[..]
Voor mij staan lichaam en je persoon los van elkaar; ik zie een lichaam puur als een apparaat dat de persoon die erin zit de mogelijkheid geeft om zijn leven te lijden. Dit klinkt misschien erg zweverig maar zo bedoel ik het helemaal niet.
Als moet het hart van Osame bin Laden mijn leven redden; ik zal deze kans met alle kracht in mijn lichaam aangrijpen.
Natuurlijk hoop je dat jouw organen bij iemand terecht komt die een goed leven lijd; (vrijwel) niemand zou zijn organen aan een toekomstig moordenaar willen 'schenken'.quote:Op maandag 18 oktober 2010 22:35 schreef sjak het volgende:
Niet dat het, naar mijn mening, relevant is; maar ik ben gelovig (dit is een soort van uit de kast komen op Fok! geloof ik:P) Ik zie het dus helemaal niet zo klinisch als jij denkt; maar juist in veel geoven staat lichaam en ziel losquote:Op maandag 18 oktober 2010 22:40 schreef Samson het volgende:
[..]
En dat is nu net het hele punt. Voor veel mensen staan lichaam en je persoon niet los van elkaar. Hoe weet je nu 100% zeker hoe het feitelijk zit als je bijvoorbeeld gelovig bent of uberhaupt in hogere machten gelooft. Met wetenschap kun je veel onderbouwen maar niet alles. Als je eea enkel in een klinisch beeld ziet zou het simpel zijn, maar zolang mensen nog geen echt antwoord hebben over hoe het nu zit met je geest e.d. zul je altijd twijfelaars houden. Ik zou er zeker een probleem mee hebben om mijn nier oid bij een slecht persoon terecht te zien komen. Omdat ik alles blijkbaar niet zo klinisch zie als jij.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |