quote:
Op maandag 18 oktober 2010 10:13 schreef klaaskootstra het volgende:Wanneer het hout achter de toilet ombouw verrot was dan duidt dit op een vocht probleem.
Bijvoorbeeld door lekkage van aan- of afvoer leidingen of slechte voegen en kitnaden in het geval van vocht van binnen uit. Vocht van buiten kan ook (lekkage dak, optrekkend vocht uit de kelder) maar is minder waarschijnlijk. Deze vocht problemen zal je in ieder geval moeten oplossen anders ontstaan er op den duur altijd weer problemen.
Met betrekking tot je materiaal keuze. Zodra het vochtprobleem is opgelost heb je de mogelijkheden zoals je die reeds genoemd hebt. Mijn eigen voorkeur gaat uit naar hout (underlayment, ---plex) omdat dit beter dan gips in staat is om mechanische belastingen op te vangen. (Deze krachten worden voor het grootste deel opgenomen door het frame, maar een klein gedeelte zal worden overgebracht op de tegels en plaat). MDF niet toepassen, dit is zaagsel met lijm en niet geschikt voor deze toepassing.
Omkasting netjes timmeren, hoeken afwerken met kimband, geheel waterdicht voorstrijken, tegelen en voegen. Toilet monteren en de ruimte afkitten.
Jij ook bedankt

. Voor zover ik weet waren er geen lekkages in het toilet. Tenminste deze zijn we bij het slopen in ieder geval niet tegengekomen. Het enige wat ik me kan bedenken is dat het vocht door de naden van de tegelvoegen heen is getrokken, deze waren namelijk niet gekit maar gewoon afgesmeerd met cement

. Ik kan me alleen niet voorstellen dat het vocht door die kleine naden zou hebben gezorgd voor het verrotte hout, want alles was echt compleet doorweekt

. Met de draagkracht van het geheel had ik inderdaad nog geen rekening gehouden. Ik denk dat het dan inderdaad toch multiplex wordt.