abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_87662539
Wat is nou het duurzaamste materiaal voor een toiletombouw? Ik zie hier op het forum namelijk verschillende materialen langs komen. De een die doet het met mdf platen, de ander met die groene gipsplaten en weer een ander met gipsblokken. Ik neig eerder naar gips, omdat het hout dat de vorige bewoner hier had gebruikt in de badkamer en het toilet helemaal verrot was :r.

Wat is volgens jullie het beste materiaal?

[ Bericht 0% gewijzigd door Skypo op 18-10-2010 10:04:29 ]
  maandag 18 oktober 2010 @ 09:57:50 #2
77418 Tha_Flash
bijna 2020 !!!
pi_87662599
Betonplex *O*
pi_87662738
Watervast velijmd multiplex (min 18mm) is denk ik wel het meest gebruikte materiaal. Het helpt ook om de plaat een paar mm van de grond te houden. En voor alle zekerheid kun je (de kopse) onderkant nog in de grondverf zetten. Als het dan nog gaat rotten weet ik het ook niet meer. Betonplex is wat lastiger om te tegelen, maar natuurlijk wel het meest waterbestendig :D
pi_87662997
Wanneer het hout achter de toilet ombouw verrot was dan duidt dit op een vocht probleem.
Bijvoorbeeld door lekkage van aan- of afvoer leidingen of slechte voegen en kitnaden in het geval van vocht van binnen uit. Vocht van buiten kan ook (lekkage dak, optrekkend vocht uit de kelder) maar is minder waarschijnlijk. Deze vocht problemen zal je in ieder geval moeten oplossen anders ontstaan er op den duur altijd weer problemen.

Met betrekking tot je materiaal keuze. Zodra het vochtprobleem is opgelost heb je de mogelijkheden zoals je die reeds genoemd hebt. Mijn eigen voorkeur gaat uit naar hout (underlayment, ---plex) omdat dit beter dan gips in staat is om mechanische belastingen op te vangen. (Deze krachten worden voor het grootste deel opgenomen door het frame, maar een klein gedeelte zal worden overgebracht op de tegels en plaat). MDF niet toepassen, dit is zaagsel met lijm en niet geschikt voor deze toepassing.

Omkasting netjes timmeren, hoeken afwerken met kimband, geheel waterdicht voorstrijken, tegelen en voegen. Toilet monteren en de ruimte afkitten.
  maandag 18 oktober 2010 @ 10:23:51 #5
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_87663299
Dank allebei :). Multiplex stond al op mijn lijstje. Betonplex ken ik niet, maar ik zal eens googlen. Waarom is betonplex trouwens lastiger te betegelen?
pi_87663407
betonplex is helemaal glad en poriedicht (nagenoeg). Daar kan je tegellijm niet aan hechten (vandaar dat het ook wordt gebruikt als bekistingsplaat voor betonconstructies, wel met een beetje bekistingsolie).
pi_87663795
steengaas erom heen vouwen en afsmeren en dan stucken
ben alleen de naam van dat matje vergeten ;-)

ik bedoel zo'n matje met van dat rooie bloempot spul
het zit op een ijzermatje wat je kan vouwen om de ombouw

dit dus
pi_87663993
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 10:13 schreef klaaskootstra het volgende:
Wanneer het hout achter de toilet ombouw verrot was dan duidt dit op een vocht probleem.
Bijvoorbeeld door lekkage van aan- of afvoer leidingen of slechte voegen en kitnaden in het geval van vocht van binnen uit. Vocht van buiten kan ook (lekkage dak, optrekkend vocht uit de kelder) maar is minder waarschijnlijk. Deze vocht problemen zal je in ieder geval moeten oplossen anders ontstaan er op den duur altijd weer problemen.

Met betrekking tot je materiaal keuze. Zodra het vochtprobleem is opgelost heb je de mogelijkheden zoals je die reeds genoemd hebt. Mijn eigen voorkeur gaat uit naar hout (underlayment, ---plex) omdat dit beter dan gips in staat is om mechanische belastingen op te vangen. (Deze krachten worden voor het grootste deel opgenomen door het frame, maar een klein gedeelte zal worden overgebracht op de tegels en plaat). MDF niet toepassen, dit is zaagsel met lijm en niet geschikt voor deze toepassing.

Omkasting netjes timmeren, hoeken afwerken met kimband, geheel waterdicht voorstrijken, tegelen en voegen. Toilet monteren en de ruimte afkitten.
Jij ook bedankt :). Voor zover ik weet waren er geen lekkages in het toilet. Tenminste deze zijn we bij het slopen in ieder geval niet tegengekomen. Het enige wat ik me kan bedenken is dat het vocht door de naden van de tegelvoegen heen is getrokken, deze waren namelijk niet gekit maar gewoon afgesmeerd met cement :|W . Ik kan me alleen niet voorstellen dat het vocht door die kleine naden zou hebben gezorgd voor het verrotte hout, want alles was echt compleet doorweekt :X . Met de draagkracht van het geheel had ik inderdaad nog geen rekening gehouden. Ik denk dat het dan inderdaad toch multiplex wordt.
pi_87702013
Gipsplaat rot ook in vochtige ruimtes, dus gebruik dat zeker niet. Minimaal die groene platen en dubbel uitvoeren want op die pot komen behoorlijk wat krachten te staan.

Als je het goed wilt doen met multiplex, en het toilet zit in een natte ruimte (badkamer e.d.), dan kan je het beste de kopse kanten van het watervaste multiplex in de grondverf zetten (of in een sealer speciaal voor kopse kanten). Zet ook eventueel de achterkant van de plaat (die tegen het hangtoilet frame komt) in de grondverf. Zorg dat je tijdens montage van de plaat ongeveer rondom 4-5mm ruimte houdt van de wanden en van de vloer. Kit deze ruimtes dan af met siliconenkit of een polymeerkit.

Als je het zo doet, kan het eigenlijk niet fout gaan. Gebruik in dergelijke ruimtes watervast multiplex en geen underlayment multiplex of OSB.
Newton is dood, Einstein is overleden en ik voel me ook niet lekker..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')