abonnement Unibet Coolblue
pi_94894430
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 09:03 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
31-03-2011

Zwaartekrachtsveld aarde in kaart gebracht

[ afbeelding ]

Na meer dan twaalf maanden meten heeft de Europese GOCE-satelliet genoeg gegevens verzameld om het zwaartekrachtsveld van de aarde nauwkeuriger dan ooit in kaart te brengen. Het resultaat, een driedimensionaal model dat een geoïde wordt genoemd, werd donderdag in München gepresenteerd.

De geoïde is het oppervlak van een denkbeeldige, wereldomvattende oceaan waarin geen getijden en stromingen optreden. De vorm ervan wordt uitsluitend bepaald door het feit dat de aantrekkingskracht aan het oppervlak van onze planeet niet overal even groot is. Het model wordt onder meer gebruikt om oceaanstromingen en veranderingen van de zeespiegel te leren begrijpen.

De GOCE-gegevens geven ook meer inzicht in het ontstaan van grote aardbevingen. Deze worden immers veroorzaakt door plotselinge bewegingen van de tektonische platen van onze planeet, die niet rechtstreeks waarneembaar zijn. Die bewegingen leiden echter ook tot veranderingen in de zwaartekrachtsaantrekking ter plaatse.

© Eddy Echternach (www.astronieuws.nl)

(allesoversterrenkunde)
misschien doordat de zwaartekracht niet overal gelijk is heeft men gemeten dat in de oceanen 'heuvels en gaten' zitten, in de indische oceaan schijnt in een gebied de waterspiegel veel lager te zijn dan elders en bij IJsland schijnt juist een verhoging te zijn t.o.v. de oceanen als geheel (gemeten door satelieten)
pi_95012095
31-03-2011

Ook Saturnus is door een komeet getroffen



De rimpelingen die worden waargenomen in de ringenstelsels van de planeten Saturnus en Jupiter kunnen worden teruggevoerd op botsingen met komeetfragmenten die meer dan tien jaar geleden hebben plaatsgevonden. Tot die conclusie komen wetenschappers die gegevens van drie ruimtesondes hebben doorgespit (Science, 1 april).

In het geval van Jupiter zijn de rimpelingen veroorzaakt door de komeet Shoemaker-Levy 9, waarvan de brokstukken zich in juli 1994 een weg baanden door de ijle ring van de planeet. De rimpelingen in de ringen van Saturnus worden aan een soortgelijke botsing toegeschreven, die in de tweede helft van 1983 moet hebben plaatsgevonden. De gebeurtenissen bij Jupiter zijn destijds uitgebreid waargenomen, maar van die bij Saturnus bestaan geen waarnemingen.

Bij beide planeten is een spiraalvormig patroon in de ring waargenomen dat zich in de loop van de tijd steeds strakker opwindt. Door de beschikbare beelden achteruit af te spelen, konden de onderzoekers vaststellen wanneer de verstoring van het ringmateriaal, dat uit ontelbare kleine brokstukjes bestaat, moet hebben plaatsgevonden. Bij Jupiter rolde daar de periode juni-september 1994 uit, wat een verband met de doortocht van komeet Shoemaker-Levy 9 zeer waarschijnlijk maakt.

Uit de reconstructie van de gebeurtenissen die zich in 1983 in het ringenstelsel van Saturnus afspeelden, blijkt dat ook daarbij een forse komeet in het spel moet zijn geweest. Bij de botsing moet een bijna 20 duizend kilometer groot gebied, op de grens van de D- en C-ring van de planeet, verstoord zijn geraakt. Helaas waren er op dat moment geen ruimtesondes in de buurt van Saturnus en bevond de planeet zich vanaf de aarde gezien net achter de zon.

© Eddy Echternach (www.astronieuws.nl)

(allesoversterrenkunde)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_95012110
01-04-2011

Mini-meteorieten maakten de aarde en Mars kouder



De planeten aarde en Mars zijn vier miljard jaar geleden sterk afgekoeld doordat ze met een regen van meteorieten ter grootte van suikerkorrels werden bestookt. Dat schrijven Britse wetenschappers in het vakblad Geochimica et Cosmochimica Acta (1 april).

De wetenschappers onderzochten de gevolgen van het zogeheten late, zware bombardement - de periode kort na het ontstaan van het zonnestelsel waarin de pas gevormde planeten nog het doelwit waren van ruimtestenen van de meest uiteenlopende afmetingen. Doorgaans gaat de aandacht daarbij uit naar de grootste exemplaren, die bijvoorbeeld op onze maan grote kraters sloegen. Maar ook de allerkleinste overblijfselen van het materiaal waaruit de planeten ontstonden hadden grote gevolgen.

Bij hun tocht door de atmosferen van de aarde en Mars gaven de micrometeorieten onder meer zwaveldioxide af, wat catastrofale gevolgen had voor het toenmalige klimaat. Zwaveldioxide in de lucht vormt namelijk zogeheten aerosolen - vaste en vloeibare deeltjes die in de lucht blijven zweven en het zonlicht weerkaatsen. De onderzoekers hebben berekend dat de regen van micrometeorieten op aarde tot de productie van 20 miljoen ton zwaveldioxide per jaar leidde.

De aarde en Mars zouden hierdoor zo sterk zijn afgekoeld, dat het ontstaan van leven lange tijd werd bemoeilijkt. Op aarde moet miljoenen jaren een poolklimaat hebben geheerst, en Mars is feitelijk nooit meer van de regen van micrometeorieten hersteld.

© Eddy Echternach (www.astronieuws.nl)

(allesoversterrenkunde)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_95107324
06-04-2011

Nieuw mineraal ontdekt in miljarden oude meteoriet


De meteoriet werd gevonden op Antarctica. © ap

Een internationale groep wetenschappers heeft een nieuw mineraal ontdekt, wassoniet. De stof werd aangetroffen in een miljarden jaren oude meteoriet, die ooit neerkwam op de Zuidpool. Dat meldt de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA.


(foto NASA)

Het mineraal is maar een honderdste van een mensenhaar breed. "Wassoniet wordt gevormd door slechts twee elementen, zwavel en titanium, maar het heeft een unieke kristalstructuur, die nog niet eerder is waargenomen", zegt NASA-hoofdonderzoeker Keiko Nakamura-Messenger.

De meteoriet waarin wassoniet is gevonden, is afkomstig uit een gebied in ons zonnestelsel tussen de planeten Mars en Jupiter. De meteoriet en de mineralen daarin, zoals wassoniet, zijn waarschijnlijk gevormd bij het ontstaan van het heelal, miljarden jaren geleden. (anp/sam)

(HLN)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_95108013
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 10:54 schreef pinine het volgende:

[..]

misschien doordat de zwaartekracht niet overal gelijk is heeft men gemeten dat in de oceanen 'heuvels en gaten' zitten, in de indische oceaan schijnt in een gebied de waterspiegel veel lager te zijn dan elders en bij IJsland schijnt juist een verhoging te zijn t.o.v. de oceanen als geheel (gemeten door satelieten)
Dat verschil in zwaartekracht wordt veroorzaakt door die heuvels en gaten, dus je kunt in principe door het verschil in zwaartekracht afleiden waar heuvels en waar gaten zijn. :)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_95155264
Calm down, please!
pi_95155882
06-04-2011

Twee unieke sterren zullen ooit reïncarneren



Amerikaanse astronomen hebben twee unieke sterren ontdekt. De twee hemellichamen zijn al overleden, maar staan zo dicht bij elkaar dat ze ooit zullen samenkomen en worden herboren als één nieuwe ster. Die reïncarnatie was nog nooit eerder ontdekt, heeft de universiteit Harvard vandaag bekendgemaakt.

De vondst verschijnt binnenkort in het wetenschapsblad Monthly Notices of the Royal Astronomical Society. Beide ontdekte sterren hebben het materiaal in hun kern al opgebrand.

Zulke gestorven sterren worden witte dwergen genoemd. Over ongeveer 37 miljoen jaar, voor ruimtebegrippen vrij snel, zal het duo fuseren. Daardoor zullen de reacties in de kern weer op gang komen en zal de nieuwgeboren ster als vanouds gaan schijnen, aldus de astronomen.

Het sterrenduo wordt SDSS J010657.39-100003.3 genoemd. Het koppel staat op een afstand van ongeveer 7800 lichtjaren in het sterrenbeeld Walvis.

De afstand tussen de twee dode sterren is slechts 225.000 kilometer. Dat is minder dan de afstand van de aarde tot de maan. De twee draaien om elkaar heen met een snelheid van 1,6 miljoen kilometer per uur. Een omloop duurt daardoor maar 39 minuten. (anp/adha)

(HLN)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_95205907
07-04-2011

Mysterieuze kracht op ruimtesondes lijkt verklaarbaar

AMSTERDAM - Er lijkt een verklaring te zijn gevonden voor de mysterieuze 'kracht' die de verre Pioneer-ruimtesondes afremt - de zogeheten Pioneer-anomalie.


© NU.nl/Allesoversterrenkunde.nl

Een nieuwe analyse wijst erop dat de afremming wordt veroorzaakt door de ongelijkmatige warmte-uitstraling van de beide sondes.

De ruimtesondes Pioneer 10 en 11 werden bijna veertig jaar geleden gelanceerd, scheerden respectievelijk langs de planeten Jupiter en Saturnus en zijn bezig ons zonnestelsel te verlaten.

Omdat ze geen raketaandrijving hebben, verliezen de Pioneers geleidelijk snelheid door de zwaartekrachtsaantrekking van de zon.

Afgeremd

Maar uit metingen blijk dat ze iets sterker worden afgeremd dan verwacht. Om die kleine afwijking te verklaren, hebben wetenschappers allerlei suggesties opgevoerd. Sommigen meenden zelfs dat de bestaande zwaartekrachtstheorie op de schop zou moeten.

Maar volgens Portugese fysici is dat niet nodig. Hun analyse laat zien dat de Pioneers hun warmte niet gelijkmatig in alle richtingen uitstralen.

Bovendien wordt een deel van die warmtestraling weerkaatst door de achterzijde van de grote radioschotel waarmee de beide ruimtesondes zijn uitgerust. Dat zou resulteren in een geringe netto-reactiekracht die de waargenomen afremming geheel kan verklaren.

Overigens zijn nog niet alle onderzoekers ervan overtuigd dat de Pioneer-anomalie op deze manier kan worden opgelost. Misschien dat een groot onderzoeksrapport dat later dit jaar verschijnt daar nog verandering in kan brengen.

© NU.nl/Allesoversterrenkunde.nl

(nu.nl)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_95206133
07-04-2011

Ruimtetelescopen gericht op langdurige superexplosie



De Amerikaanse ruimtetelescopen Swift, Hubble en Chandra doen gezamenlijk metingen aan een raadselachtige kosmische explosie die op 28 maart optrad in het sterrenbeeld Draak. Ruim een week na de ontdekking is het oplichtende object nog steeds een bron van energierijke straling, dat flink in intensiteit fluctueert.

De explosie, een zogeheten gammaflits, werd op 28 maart door Swift ontdekt. Doorgaans duurt zo'n verschijnsel, dat normaal gesproken door het ontploffen van een zware ster wordt veroorzaakt, niet langer dan een paar uur. Maar in dit geval dus veel langer.

Hoewel het onderzoek nog in volle gang is, hebben astronomen het vermoeden dat het in dit geval niet om een ontploffende ster gaat. De uitbarsting van straling zou afkomstig zijn van een ster die te dicht in de buurt is gekomen van het superzware zwarte gat in de kern van het sterrenstelsel waar hij deel van uitmaakt. Daarbij wordt zo'n ster aan flarden getrokken en deels door het zwarte gat verzwolgen.

Een groot deel van de ziedend hete stermaterie wordt echter in de vorm van twee bundels terug de ruimte in geblazen. Dat gebeurt met dermate hoge snelheid dat er een relativistisch effect optreedt waardoor waarnemers die recht in de 'loop' van dit kosmische kanon kijken een veel grotere stralingsintensiteit waarnemen dan waarnemers elders in het heelal.

© Eddy Echternach (www.astronieuws.nl)

(allesoversterrenkunde)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_95206146
06-04-2011

Exotische pulsar ontdekt met Einstein@Home



Astronomen hebben, met de hulp van duizenden vrijwilligers, een bijzondere pulsar ontdekt. De rondtollende neutronenster vormt een paar met een witte dwergster, en is daardoor bijzonder geschikt voor het toetsen van de algemene relativiteitstheorie.

Wetenschappers die zich met kosmisch onderzoek bezighouden, hebben een luxeprobleem. Ze verzamelen zo veel gegevens, dat het steeds moeilijker wordt om die gegevens te analyseren. Daarom roepen zij steeds vaker de hulp in van vrijwilligers die de rekenkracht van hun pc's ter beschikking willen stellen voor dataverwerking via het internet.

Eén van die initiatieven is Einstein@Home, een programma waarbij gegevens van de Arecibo-radiotelescoop worden geanalyseerd om nieuwe pulserende neutronensterren te vinden. Op die manier is ook de exotisch pulsar J1952+2630 opgespoord.

Deze neutronenster, 31.000 lichtjaar van ons verwijderd, geeft eens in de 20,7 milliseconde een korte stoot radiostraling. Door het pulsgedrag heel nauwkeurig te analyseren zijn professionele astronomen tot de ontdekking gekomen dat er kleine, regelmatige variaties in die pulsperiode zitten. Daaruit kan worden afgeleid dat de pulsar een kleine, maar zware begeleider heeft: vermoedelijk een witte dwerg. De twee wentelen in vrijwel volmaakte cirkelbanen in ruim negen uur om hun gemeenschappelijke zwaartepunt.

Dat maakt deze bijzondere dubbelster tot een geschikt object voor het meten van relativistische verschijnselen. Zo hopen astromen bij J1952+2630 het zogeheten Shapiro-effect te kunnen meten. Dat effect zorgt ervoor dat (radio)straling die vlak langs een zwaar object scheert van het rechte pad afwijkt en dus een beetje vertraging oploopt. Als deze vertragingen in het geval van J1952+2630 inderdaad meetbaar zijn, kunnen daaruit de massa's van de pulsar en de witte dwerg worden afgeleid.

© Eddy Echternach (www.astronieuws.nl)

(allesoversterrenkunde)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
  vrijdag 8 april 2011 @ 10:32:42 #211
61946 Googolplexian
Think Harder!
pi_95208801
Nou SETI@Home nog :P
Calm down, please!
  vrijdag 8 april 2011 @ 14:32:37 #212
61946 Googolplexian
Think Harder!
pi_95251165
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 april 2011 10:32 schreef Googolplexian het volgende:
Nou SETI@Home nog :P
:)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_95251168
quote:
^O^
Ook mooi om te zien hoe ze het in beeld brengen
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_95297478
08-04-2011

Joeri Gagarin kwam om door botsing met atmosfeersonde


© ap

Enkele dagen voor de wereld viert dat Joeri Gagarin op 12 april 1961 de eerste mens in de ruimte is geworden, blijkt uit vrijgegeven en voorheen geheime documenten dat de kosmonaut om het leven is gekomen toen zijn Mig-15 met een atmosfeersonde in botsing is gekomen.


© afp

Op 27 maart 1968 kwam de 34-jarige ruimtevaartpionier bij een ongeluk met een door hem bestuurd gevechtstoestel van het type Mig-15 op 190 km ten oosten van Moskou om het leven, net als zijn instructeur Vladimir Serjegin. "Mijn missie zit erop. Ik keer terug" waren de laatste van Gagarin gehoorde woorden. Het toestel van de ervaren gevechtspiloot crashte.

Omtrent de oorzaak ontstonden er vele speculaties, met inbegrip van onvermijdelijke complottheorieën. Vandaag gaf Aleksandr Stepanov van de archieven van Kremlin lezing uit het tot dan toe geheim gebleven onderzoeksrapport. Het luidde dat de Mig waarschijnlijk is neergestort na een bruusk manoeuvre waarbij Gagarin een atmosfeersonde wilde ontwijken. Een tweede, maar minder waarschijnlijke, mogelijkheid is dat de kosmonaut wilde vermijden in een wolkenlaag terecht te komen. (afp/belga/gb)

(HLN)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_95298483
Yuri Gagarin
First man in space.......50 jaar geleden alweer
Wat vliegt de tijd.
--------------------------------------------------------------------------
Bij de crash kwam niet alleen Gagarin om het leven maar ook Vladimir Seregin

Correctie:
Gagarin zou niet in botsing zijn gekomen met een weerballon...
Om te verkomen dat hij de ballon zou raken moest hij een abrupte ontwijking maken
waardoor het vliegtuig in een stal kwam en hij niet meer uit die manouvre kwam

Gagarins KP MiG-15 UTI
quote:
Cause of jet crash
The cause of the crash that killed Gagarin is not entirely certain, and has been subject to speculation and conspiracy theories over the ensuing decades.

Russian documents declassified in March 2003 showed that the KGB had conducted their own investigation of the accident, in addition to one government and two military investigations. The KGB's report dismissed various conspiracy theories, instead indicating that the actions of air base personnel contributed to the crash. The report states that an air traffic controller provided Gagarin with outdated weather information, and that by the time of his flight, conditions had deteriorated significantly. Ground crew also left external fuel tanks attached to the aircraft. Gagarin's planned flight activities needed clear weather and no outboard tanks. The investigation concluded that Gagarin's aircraft entered a spin, either due to a bird strike or because of a sudden move to avoid another aircraft. Because of the out-of-date weather report, the crew believed their altitude to be higher than it actually was, and could not properly react to bring the MiG-15 out of its spin.[21]

In his 2004 book Two Sides of the Moon, Alexey Leonov recounts that he was flying a helicopter in the same area that day when he heard "two loud booms in the distance." Corroborating other theories, his conclusion is that a Sukhoi jet (which he identifies as a Su-15 'Flagon') was flying below its minimum allowed altitude, and "without realizing it because of the terrible weather conditions, he passed within 10 or 20 meters of Yuri and Seregin's plane while breaking the sound barrier." The resulting turbulence would have sent the MiG into an uncontrolled spin. Leonov believes the first boom he heard was that of the jet breaking the sound barrier, and the second was Gagarin's plane crashing.[22]

Another theory, advanced by the original crash investigator in 2005, hypothesizes that a cabin air vent was accidentally left open by the crew or the previous pilot, leading to oxygen deprivation and leaving the crew incapable of controlling the aircraft.[23] A similar theory, published in Air & Space magazine, is that the crew detected the open vent and followed procedure by executing a rapid dive to a lower altitude. This dive caused them to lose consciousness and crash.[24]

On 12 April 2007, the Kremlin vetoed a new investigation into the death of Gagarin. Government officials said that they saw no reason to begin a new investigation.[25]

In April 2011, documents from a 1968 commission setup by the Central Committee of the Communist Party to investigate the accident were declassified. Those documents revealed that the commission's original conclsuion was that either Gagarin or Seryogin had manoeuvred sharply, likely to avoid a weather balloon, leading the jet into a "supercritical flight regime and to its stalling in complex meteorological conditions". The report also suggested the jet may have been manoeuvring sharply to avoid "entry into the upper limit of the first layer of cloud cover".


[ Bericht 17% gewijzigd door -CRASH- op 10-04-2011 14:43:27 ]
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
pi_95319649
quote:
1s.gif Op woensdag 17 november 2010 08:26 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
16-11-2010

Compacte dubbelsterren staan op ploffen

[ afbeelding ]

Astronomen hebben in ons Melkwegstelsel een tiental bijzondere dubbelstersystemen ontdekt. Elk van de sterparen bestaat uit twee witte dwergsterren en de helft ervan zal binnen (astronomisch) afzienbare tijd tot ontploffing komen.

Een witte dwerg is het hete, uitgeputte restant van een zonachtige ster die zijn buitenlagen heeft afgestoten. Zo'n dwergster is niet veel groter dan de aarde, maar kan de massa van de zon benaderen. De nu ontdekte witte dwergen zijn met éénvijfde zonsmassa overigens aan de lichte kant.

In de onderzochte dubbelstersystemen spiralen de beide dwergsterren geleidelijk naar elkaar toe. In de helft van de gevallen zal dat er uiteindelijk toe leiden dat de ene ster de andere opslokt. In één geval zal dat 'al' binnen honderd miljoen jaar gebeuren.

Wanneer twee van deze dwergsterren zich met elkaar verenigen, kan hun gezamenlijke massa een kritieke waarde overschrijden. Het resultaat is dan een supernova-explosie, maar waarschijnlijk wel een relatief zwakke variant.

© Eddy Echternach (www.astronieuws.nl)

(allesoversterrenkunde)
Dit soort artist impressions van dubbelsterren hebben naar mijn idee een specifieke fout.
Als twee hemellichamen om elkaar heen draaien zoals het stelsel aarde maan zullen er twee vloedbergen ontstaan.
De grote gasvormige ster zal dat dus ook hebben alleen aan een kant wordt het gas door de witte dwerg opgeslokt aan de andere zijde wordt het gas de ruimte ingeslingerd.
Het uitstromende gas krijgt bovendien door de rotatie een S vorm.
Dit wordt meestal vergeten.
pi_95349422
Horseshoe Asteroid discovered:
Astronomers from the Armagh Observatory in Northern Ireland
have found that recently-discovered asteroid 2010 SO16 has been following
Earth around the Sun for more than 250,000 years. Relative to our planet,
the asteroid describes a horseshoe-shaped path in space.
www.spaceweather.com
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
  maandag 11 april 2011 @ 21:45:51 #219
61946 Googolplexian
Think Harder!
pi_95364576
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 21:42 schreef Schonedal het volgende:

[..]

Dit soort artist impressions van dubbelsterren hebben naar mijn idee een specifieke fout.
Als twee hemellichamen om elkaar heen draaien zoals het stelsel aarde maan zullen er twee vloedbergen ontstaan.
De grote gasvormige ster zal dat dus ook hebben alleen aan een kant wordt het gas door de witte dwerg opgeslokt aan de andere zijde wordt het gas de ruimte ingeslingerd.
Het uitstromende gas krijgt bovendien door de rotatie een S vorm.
Dit wordt meestal vergeten.
Vloedbergen zijn niet meer van toepassing wanneer twee hemellichamen zo dicht bij elkaar komen te staan (gelukkig maar anders zou materie de tegenovergestelde kant van de planeet / ster verlaten, geheel tegen Newton's wetten in). Helaas wordt in meeste animaties en afbeeldingen waarin getijden wordt uitgelegd de afstand tussen de hemellichamen zelden correct weergegeven.
Calm down, please!
pi_95421754
Wat was het grootste geheim van Gagarins vlucht!?!
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Spacelinq The First European Space Liner
by Staff Writers
Amsterdam, Holland (SPX) Apr 11, 2011


quote:
Dutch initiative SpaceLinq announces that it will operate as Europe's first spaceflight operator from within Holland's territory. Lelystad Airport is the proposed home base for the future EU Spaceport Lelystad, as long as all regulation and approval from the government and Airport partners will be granted. It also requires investigating planning, environmental and safety issues.
"Nonetheless, we are very excited about the opportunities to service the EU spaceflight market from Lelystad", says Chuck Lauer, US co-founder of SpaceLinq.

"We choose Lelystad for its location next to the sea and close proximity to the North Sea military reserve airspace. Besides, the open space and available land, plus the desire of the community to encourage new technology and industry are other reasons to choose Lelystad as SpaceLinq`s domicile.

"Also important to choose Holland is the fact that the European spaceflight market may be the largest in the world, and the Amsterdam region is already one of the greatest tourist destinations on the planet."

Flights can be expected to take place as soon as June, 2015.

Space: the next commercial frontier
The changing landscape of the space arena is giving birth to privately funded initiatives around the globe. SpaceLinq NV, Europe's first spaceliner to propose operating spaceflights from within European airspace, has chosen the Lelystad Airport as its future base for flight operations. With a unique mission profile and vehicle architecture, SpaceLinq is able to launch and re-enter the atmosphere from almost every standard, commercial airport.

The privatization trend in the US is catching on in Europe and other regions. With new government cutbacks being announced daily, the focus and demand of spaceflight services has shifted to the private sector market. SpaceLinq will provide short and long-term benefits to the scientific community as well as the tourist and payload markets.

By selling flights to the nearby Dutch and German space organizations, SpaceLinq will capture the market demand for less expensive and more frequent opportunities for microgravity research, astronomy, climate research, and small satellite launch.

The European Space Agency is also interested in the potential use for commercial suborbital vehicles for microgravity research, Earth observation and remote sensing applications, astronomy, and small satellite launch. SpaceLinq submitted its plans for suborbital flight services to ESA under its Request for Information solicitation in February.

The SpaceLinq spaceliner vehicle will seat one pilot plus five customers when flying space tourism flights. For research purposes the four rear seats are removed and replaced with experiment racks or other payloads, while leaving the front right seat in place for payload operators or researchers to fly and operate their experiments.

The spaceplane will use turbojet engines for takeoff and landing and a liquid oxygen / kerosene main rocket engine to power the ascent to space and over three minutes of weightlessness as the vehicle coasts up to the 100 km+ peak altitude and back. Its technical development has brought the design to a level of maturity that reassures investor confidence to see the vehicle through, all the way to the final testing stage.

"We are very excited about the opportunities to service the EU spaceflight market from Lelystad" says Chuck Lauer, the US co-founder of SpaceLinq.

"We choose Lelystad for its location next to the sea and close proximity to the North Sea military reserve airspace. Besides, the open space and available land, plus the desire of the community to encourage new technology and industry are other reasons to choose Lelystad as SpaceLinq`s domicile.

"Also important to choose Holland is the fact that the European spaceflight market may be the largest in the world, and the Amsterdam region is already one of the greatest tourist destinations on the planet, with great hotels, museums, fine dining and numerous cultural events and attractions. Combining this incredible base of existing Five Star tourism infrastructure with the new opportunities for exciting and breathtakingly beautiful commercial spaceflight will be a winning formula."


[ Bericht 77% gewijzigd door -CRASH- op 12-04-2011 23:01:58 ]
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
pi_95430605
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 22:54 schreef -CRASH- het volgende:
Wat was het grootste geheim van Gagarins vlucht!?!
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
For various reasons? Ik kan niet bedenken welke :)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_95430626
12-04-2011

Eerste sterrenstelsels veel vroeger ontstaan dan gedacht


© afp

De eerste sterrenstelsels zijn veel vroeger ontstaan dan tot nu toe werd aangenomen, zo hebben het Europese en het Amerikaanse ruimtevaartbureau, ESA en NASA, op basis van waarnemingen met hun Hubble ruimtetelescop (HST) gemeld.

Dankzij het effect van een gravitationele lens stootte een internationale onderzoeksgroep rond Johan Richard van de Sterrenwacht van Lyon in januari op een sterrenstelsel dat zowat 13,2 miljard jaar geleden is geboren, dus slechts 200 miljoen jaar na de Oerknal. Dat is onverwacht vroeg en wijst erop hoe vroeger dan gedacht zich reeds de eerste sterren en sterrenstelsels hebben gevormd.

Het oersterrenstelsel bevindt achter de cluster van sterrenstelsels Abell 383, dat met zijn gravitatie het licht van het daarachter gelegen sterrenstelsel afboog en daarmee versterkte, wat het effect van de gravitationele lens is. Zonder dit effect had het oersterrenstelsel zich zelfs niet met de grootste momenteel beschikbare telescopen laten verschalken.

De ontdekking kan ook meer leren omtrent de vraag hoe het universum in de eerste miljard jaren na de Oerknal transparant in het ultraviolette licht is geworden. In de babyjaren van de kosmos blokkeerde een nevel van neutraal waterstofgas dat licht. De astronomen vermoeden dat de eerste sterrenstelsels het gas hebben geïoniseerd, waardoor de mist optrok. (belga/tma)

(HLN)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_95478929
13-04-2011

Inactieve zon kan 'kleine ijstijd' niet volledig verklaren



In de 17de en 18de eeuw was het in West-Europa beduidend koeler dan nu. Vaak wordt deze 'kleine ijstijd' toegeschreven aan de zon, die toen opmerkelijk rustig was - dat wil zeggen: bijzonder weinig zonnevlekken vertoonde. Maar volgens recent onderzoek door onder anderen de Nederlandse astronoom Karel Schrijver kan de inactieve zon de één à twee graden lagere temperaturen van die periode niet volledig verklaren.

De hoeveelheid energie die de zon uitstraalt, uitgedrukt in de zogeheten zonneconstante, gaat op en neer met een periode van elf jaar. Deze zonnecyclus is van invloed op het klimaat op aarde, vooral als de zonneconstante naar boven of beneden uitschiet.

Uit het onderzoek van Schrijver en collega's blijkt dat de zonneconstante tijdens de kleine ijstijd waarschijnlijk niet zo laag was als tot nog toe werd aangenomen. Dat leiden zij af uit directe metingen van de magnetische activiteit van de zon tijdens het recente zonneminimum, dat qua gebrek aan zonnevlekken vergelijkbaar was met de zonneminima van de kleine ijstijd.

Dat maakt het onwaarschijnlijk dat de zonneconstante destijds heel veel lager was dan nu. Oftewel: als de zon al van invloed was op de toenmalige temperaturen, moeten er nog andere factoren zijn geweest die aan de kou hebben bijgedragen.

© Eddy Echternach (www.astronieuws.nl)

(allesoversterrenkunde)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_95478968
13-04-2011

Herschel-satelliet legt verband tussen schokgolven en stervorming



Uit waarnemingen met de Europese infraroodsatelliet Herschel blijkt dat interstellaire gaswolken netwerken van onderling verstrengelde gasslierten bevatten. Elk van die zogeheten filamenten is ongeveer even breed en volgens astronomen wijst dat erop dat zij allemaal op dezelfde manier zijn ontstaan. De meest waarschijnlijke oorzaak zijn schokgolven in de interstellaire ruimte.

De waargenomen filamenten zijn tot wel tientallen lichtjaren lang en uit de Herschel-waarnemingen blijkt dat in de delen met de hoogste gasdichtheid vaak pasgeboren sterren te zien zijn. Qua breedte lopen de gasstrengen niet veel uiteen: ze zijn allemaal ongeveer 0,3 lichtjaar breed - oftewel 20.000 keer de afstand zon-aarde.

Door de waargenomen eigenschappen te vergelijken met de resultaten van computermodellen zijn de astronomen tot de conclusie gekomen dat de filamenten waarschijnlijk zijn gevormd door 'supersone' schokgolven die door het interstellaire gas zijn gegaan. Deze schokgolven zijn het gevolg van de explosies van sterren in de omgeving die het gas plaatselijk samendrukken. De verhoogde gasdichtheid die daar het gevolg van is, geeft de aanzet tot de vorming van nieuwe sterren.

© Eddy Echternach (www.astronieuws.nl)

(allesoversterrenkunde)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_95513230
even ontspannen met prachtige foto's van galaxies en golvende muziek :s)

abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')