Nah doet het nu weer, na een restart. Zal wel komen door de installatie.quote:Op maandag 1 november 2010 11:15 schreef Joooo-pi het volgende:
ssh, smb of ftp??
Wat is het probleem?
applet "notifications area" toevoegen aan het panel want de volume zit daar inquote:Op zondag 31 oktober 2010 20:11 schreef Dale. het volgende:
ps. als iemand trouwens wel weet hoe je je volume knop in de taskbar terug krijgt dan zou ik het willen weten... En kom niet met dat ik die moet toevoegen, want ik had het programma verwijderd.
Ja die heb ik toegevoegd alleen ik heb het programma'tje van die sound applet juist verwijderd geloof ikquote:Op maandag 1 november 2010 11:56 schreef wdn het volgende:
[..]
applet "notifications area" toevoegen aan het panel want de volume zit daar in
Oh hoe doe je dat?quote:Op maandag 1 november 2010 12:03 schreef Dale. het volgende:
[..]
Ja die heb ik toegevoegd alleen ik heb het programma'tje van die sound applet juist verwijderd geloof ik
Het is bekend dat suspend en hybernate niet altijd werken. Dus als je ingesteld hebt staan dat'ie dat gaat doen als je de klep sluit, dan kan het inderdaat zijn dat hij niet goed wakker wordt ofzo.quote:Op maandag 1 november 2010 13:37 schreef Gesloten het volgende:
Mijn laptop loopt erg vaak vast als ik de klep even sluit. Als ik de klep dan open doe blijft het beeld zwart, of blijft hij hangen in het scherm waar berichten staan als "Check battery state". Is dit een bekend probleem?
system > preferences > power management > general&on battery power > when laptop lid is closed... > blank screenquote:Op maandag 1 november 2010 13:46 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Het is bekend dat suspend en hybernate niet altijd werken. Dus als je ingesteld hebt staan dat'ie dat gaat doen als je de klep sluit, dan kan het inderdaat zijn dat hij niet goed wakker wordt ofzo.
Ja. Hibernate en suspend zijn vaak in de BIOS al fout gecodeerd waardoor Linux over de kop gaat (want die verwacht andere antwoorden etc etc). Met als resultaat dat wij als gebruiker soms tegen problemen aanlopen die niet standaard goed worden afgehandeld.quote:Op maandag 1 november 2010 13:37 schreef Gesloten het volgende:
Mijn laptop loopt erg vaak vast als ik de klep even sluit. Als ik de klep dan open doe blijft het beeld zwart, of blijft hij hangen in het scherm waar berichten staan als "Check battery state". Is dit een bekend probleem?
'vriend blocked pirania'quote:Op maandag 1 november 2010 14:44 schreef wdn het volgende:
[..]
Ja. Hibernate en suspend zijn vaak in de BIOS al fout gecodeerd waardoor Linux over de kop gaat (want die verwacht andere antwoorden etc etc). Met als resultaat dat wij als gebruiker soms tegen problemen aanlopen die niet standaard goed worden afgehandeld.
Indien je hibernate/suspend wilt gebruiken zul je moeten zoeken naar je type notebook etc. 99 van de 100x moet je ergens even een textfile aanpassen met een string speciaal voor jouw notebook.
Of je doet zoals vriend blocked PiRANiA post en ik ook doe
Ha dat is c/p van je naam (ik had wel het achterste gedeelte gezien en weggehaald:quote:
Linux Mint is gebaseerd op Ubuntu (en inmiddels hebben ze ook een Debian editie). MInt heeft als voordeel dat sommige meuk default wordt geinstalleerd die niet in Ubuntu zitten vanwege juridische redenen. Je gebruikt volgens mij gewoon de Ubuntu repo's met wat custom packages. Wmb is er geen betere, als je Mint vs Ubuntu vs Debian gaat vergelijken.quote:Op woensdag 3 november 2010 23:38 schreef cablegunmaster het volgende:
Ik dacht slim te wezen en linux mint te installeren. (iets ter overbrugging van win7 naar linux).
Toch blijft de vraag waarom is Ubuntu beter?
lspci/lsusb/lshw even uitvoerenquote:Op woensdag 3 november 2010 22:33 schreef Dale. het volgende:
Das klote... zie net dat ubuntu 10.10 geen dvd speler aangeeft in me laptop terwijl ik die wel heb...
Iemand enig idee hoe dit op te lossen (m.a.w. waar krijg ik de geschikte drivers vandaan?)
In 10.04 werd hij wel nog herkend trouwens.
Je maakt wel gebruik van tab?quote:ps. waarom wil de console trouwens lange bestandsnamen niet auto aanvullen of dir's waar je net bent geweest?
DVD herkent hij weer inmiddels geen idee waarom eigenlijk "opeens" toen ik gewoon bezig was met wat andere dingen was hij er weer.quote:Op donderdag 4 november 2010 01:21 schreef slacker_nl het volgende:
[..]
lspci/lsusb/lshw even uitvoerenand report back. Overigens heb je een /dev/dvd oid?
[..]
Je maakt wel gebruik van tab?
Ah ok, tof, ben nu zelf ook bezig met CLI leren enzo, heb ook al een paar scriptjes geschreven en het lukt aardig kost alleen wat tijd voordat je alle commando's uit je kop kent.quote:Op vrijdag 5 november 2010 21:22 schreef PiRANiA het volgende:
ET draaide ik jaren geleden al op ubuntu. Zo heb ik de CLI geleerd, een Wolf:ET server installeren
Hmmmm goeie vraag ik heb dat ook soms, dacht dat het aan de video lag of codec maar blijkbaar jij dus ook last van...quote:Op vrijdag 5 november 2010 21:57 schreef w8jij17 het volgende:
Aaaargh, ik kan alleen video of muziek vloeiend afspelen zolang ik mijn muis beweeg. Iemand hier een oplossing voor? Ik gebruik Kubuntu.
Ik zit door dit echt te twijfelen aan m'n huidige setup. Ik wil Ubuntu development releases gaan draaien de komende tijd. Maar... Ga ik Ubuntu LTS of Debian testing/stable ernaast draaien?quote:Op vrijdag 5 november 2010 21:58 schreef KomtTijd... het volgende:
Best groot nieuws vanuit Canonical:
http://www.omgubuntu.co.u(...)land-display-server/
Ze gaan breken met X
Geen idee, wat wil je er mee doen?quote:Op vrijdag 5 november 2010 22:27 schreef slacker_nl het volgende:
[..]
Ik zit door dit echt te twijfelen aan m'n huidige setup. Ik wil Ubuntu development releases gaan draaien de komende tijd. Maar... Ga ik Ubuntu LTS of Debian testing/stable ernaast draaien?
omgquote:Op vrijdag 5 november 2010 21:58 schreef KomtTijd... het volgende:
Ze gaan breken met X
Ze trekken er wel anderhalf jaar voor uit ofzo. Ik ken de techniek iniet zo, maar ik zie er wel wat in. Ze doen er gewoon alles aan om linux een stap verder te krijgen. Dan moet je soms dit soort beslissingen nemen.quote:Op vrijdag 5 november 2010 23:09 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
omgwaar zijn ze helemaal mee bezig bij ubuntu??
Ben benieuwd of dit goed gaat aflopen.
Eerst Gnome en nu X.
Hopelijk pakt het goed uit, anders is het snel afgelopen met ubuntu.
Leuk joh. Wayland heeft onder andere DRM, KMS, de GEM batchbuffer en nog wat andere dingen nodig die niet in de drivers van ATI en Nvidia zitten. Zij zullen dit ook niet gaan ondersteunen want dan moeten ze hun drivers open sourcen. Gaat nooit gebeuren.quote:Op vrijdag 5 november 2010 21:58 schreef KomtTijd... het volgende:
Ze gaan breken met X
Nou, gebruiken/draaien. Ik draai nu Ubuntu LTS en Debian unstable/testing met wat experimental shizzle. Thuis draai ik Debian en op werk Ubuntu LTS (tis een dualboot op een laptop).quote:Op vrijdag 5 november 2010 22:57 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Geen idee, wat wil je er mee doen?
Ik blijf gewoon lekker de normale updates volgen. En als ik zin heb in avontuur en positieve geluiden hoor, misschien een beta of alpha installeren.
Mooi! Ubuntu neemt weer eens het voortouwquote:Op vrijdag 5 november 2010 21:58 schreef KomtTijd... het volgende:
Ze gaan breken met X
Ik ben blij dat types als Linus Torvalds en Mark Shuttleworth deze mentaliteit niet delen, want dan zaten we nu met zijn allen nog op Windows Longhorn te wachten.quote:Op zaterdag 6 november 2010 00:39 schreef PalmRoyale het volgende:
[..]
Leuk joh. Wayland heeft onder andere DRM, KMS, de GEM batchbuffer en nog wat andere dingen nodig die niet in de drivers van ATI en Nvidia zitten. Zij zullen dit ook niet gaan ondersteunen want dan moeten ze hun drivers open sourcen. Gaat nooit gebeuren.
De maker van Wayland werkt bij Intel. Dus je kunt er van op aan dat Wayland zal werken op elk Intel mobo en op elk Intel grafische kaart.quote:Op zaterdag 6 november 2010 00:39 schreef PalmRoyale het volgende:
[..]
Leuk joh. Wayland heeft onder andere DRM, KMS, de GEM batchbuffer en nog wat andere dingen nodig die niet in de drivers van ATI en Nvidia zitten. Zij zullen dit ook niet gaan ondersteunen want dan moeten ze hun drivers open sourcen. Gaat nooit gebeuren.
Maar dan is ubuntu niet meer geschikt voor *iedereen*, zoals dat nu zou moeten zijn. De community wordt dan veel kleiner. Ik zou dan denk ik ook een alternatief zoeken, ipv nieuwe hardware aan te schaffen.quote:Op zaterdag 6 november 2010 09:41 schreef wdn het volgende:
[..]
De maker van Wayland werkt bij Intel. Dus je kunt er van op aan dat Wayland zal werken op elk Intel mobo en op elk Intel grafische kaart.
Indien nVidia/ATI niet mee willen is het resultaat dus dat we allemaal aan de Intel videokaarten gaan
quote:Op zaterdag 6 november 2010 09:41 schreef wdn het volgende:
De maker van Wayland werkt bij Intel. Dus je kunt er van op aan dat Wayland zal werken op elk Intel mobo en op elk Intel grafische kaart.
Indien nVidia/ATI niet mee willen is het resultaat dus dat we allemaal aan de Intel videokaarten gaan
Een gamer draait waarschijnlijk geen linuxquote:Op zaterdag 6 november 2010 10:14 schreef PalmRoyale het volgende:
[..]
![]()
Tuurlijk joh, want Intel grafische chips zijn uitermate geschikt om mee te gamen. Degenen die al een dure kaart van nVidia of ATI hebben zullen dan gewoon lekker bij Xorg blijven. En waarom ook niet, Xorg is de laatste tijd sterk verbeterd.
Gamen != Linux.quote:Op zaterdag 6 november 2010 10:14 schreef PalmRoyale het volgende:
[..]
![]()
Tuurlijk joh, want Intel grafische chips zijn uitermate geschikt om mee te gamen. Degenen die al een dure kaart van nVidia of ATI hebben zullen dan gewoon lekker bij Xorg blijven. En waarom ook niet, Xorg is de laatste tijd sterk verbeterd.
Wayland kan een X server hosten dus ik zie geen probleemquote:Op zaterdag 6 november 2010 10:01 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
Maar dan is ubuntu niet meer geschikt voor *iedereen*, zoals dat nu zou moeten zijn. De community wordt dan veel kleiner. Ik zou dan denk ik ook een alternatief zoeken, ipv nieuwe hardware aan te schaffen.
Een van de sterke punten is toch nu wel de out of the box ondersteuning.
Hoeveel neemt een standaardinstallatie van Ubuntu eigenlijk (ongeveer) in beslag?quote:
Als je niets gaat installeren enzo heb je aan 5 GB ruim voldoende.quote:Op zaterdag 6 november 2010 17:53 schreef braddofiel het volgende:
[..]
Hoeveel neemt een standaardinstallatie van Ubuntu eigenlijk (ongeveer) in beslag?![]()
Ik ben overigens niet van plan veel programma's erop te installeren, ik houd het bij huis, tuin en keukengebruik..
Des ondanks, 10 Gb root slice is toch wel aan te raden (iig aan /usr zou ik 10 Gb doneren).quote:Op zaterdag 6 november 2010 18:04 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Als je niets gaat installeren enzo heb je aan 5 GB ruim voldoende.
Eens! 5 is krapjes.quote:Op zaterdag 6 november 2010 18:30 schreef slacker_nl het volgende:
[..]
Des ondanks, 10 Gb root slice is toch wel aan te raden (iig aan /usr zou ik 10 Gb doneren).
/ inderdaad. Er nast moet je nog een swapruimte hebben.quote:Op zaterdag 6 november 2010 19:13 schreef braddofiel het volgende:
Maar wat moet ik eigenlijk als 'aanhechtingspunt' selecteren?
Wanneer ik / deed begon hij te zeuren over het wisselgeheugen ofzoiets.
Moet ik gewoon /root doen?
Hoeveel zou jij aanraden?quote:Op zaterdag 6 november 2010 19:13 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
/ inderdaad. Er nast moet je nog een swapruimte hebben.
Nee hoor. Ik gebruik al jaren geen swap.quote:Op zaterdag 6 november 2010 19:13 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
/ inderdaad. Er nast moet je nog een swapruimte hebben.
Ah okay. Dacht dat het moest...quote:Op zaterdag 6 november 2010 19:15 schreef PalmRoyale het volgende:
[..]
Nee hoor. Ik gebruik al jaren geen swap.
Wat zijn de voordelen/nadelen daarvan?quote:Op zaterdag 6 november 2010 19:15 schreef PalmRoyale het volgende:
[..]
Nee hoor. Ik gebruik al jaren geen swap.
Ik stel altijd net zo veel als mijn RAM in.quote:Op zaterdag 6 november 2010 19:25 schreef braddofiel het volgende:
Maar hoeveel swapgeheugen heb ik nou nodig
Dan doe ik dus gewoon 1024mb.quote:Op zaterdag 6 november 2010 19:26 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
Ik stel altijd net zo veel als mijn RAM in.
quote:Op zaterdag 6 november 2010 19:32 schreef braddofiel het volgende:
[..]
Dan doe ik dus gewoon 1024mb.
Dankje
Hij heeft het daar nog niet nodig. Die 820KiB had makkelijk nog op je RAM gepast. Hij heeft het alleen alvast geswapt omdat die data nauwelijks aangeroepen wordt en er op deze manier meer cache-geheugen vrij is. Als je je swappiness op 0 zet zul je zien dat je swap gewoon leeg blijft. Met zoveel geheugen is een swappiness van 10 trouwens aan te raden, waar deze standaard op 60 staat.quote:Op zaterdag 6 november 2010 19:16 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
Ah okay. Dacht dat het moest...
Hij heeft het duidelijk wel nodig:
[ afbeelding ]
-edit- img werkt niet
quote:Op zaterdag 6 november 2010 20:01 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Hij heeft het daar nog niet nodig. Die 820KiB had makkelijk nog op je RAM gepast. Hij heeft het alleen alvast geswapt omdat die data nauwelijks aangeroepen wordt en er op deze manier meer cache-geheugen vrij is. Als je je swappiness op 0 zet zul je zien dat je swap gewoon leeg blijft. Met zoveel geheugen is een swappiness van 10 trouwens aan te raden, waar deze standaard op 60 staat.
https://help.ubuntu.com/community/SwapFaq
Overigens vraag ik me wel af wat je aan het doen bent dat je zoveel geheugen in gebruik hebt. Ik kom zelden boven de 1GB uit.
Voordelen en nadelen staan ergens in het vorige topic of het topic daarvoorquote:Op zaterdag 6 november 2010 19:17 schreef braddofiel het volgende:
[..]
Wat zijn de voordelen/nadelen daarvan?
Iets meer dan je geheugen voor een volledige dump van je geheugen.quote:Op zaterdag 6 november 2010 19:25 schreef braddofiel het volgende:
Maar hoeveel swapgeheugen heb ik nou nodig
Enige reden om NIET met swap te werken: Als je er écht alles voor over hebt om iedere byte hardeschijfruimte te kunnen gebruiken voor opslag.quote:Op zaterdag 6 november 2010 20:29 schreef wdn het volgende:
[..]
Voornaamste redenen om wel met swap te werken: opvangen van memory leaks, hibernate, i/o caching.
Hoe voer ik dit uit?quote:Ik heb op het Engels forum een instelling gevonden die helemaal goed werkt:
- nu werkt zowel de externe miscrofoon als de interne microfoon van de webcam.
- ook de harde kraak bij het inschakelen van de geluidskaart bij opstarten is verdwenen.
Voeg in /etc/modprobe.d/alsa-base.conf de volgende regel toe:
options snd-hda-intel model=z71v position_fix=1
Dankje! Nu weet ik hoe ik dat in het vervolg kan doen.quote:Op zaterdag 6 november 2010 21:40 schreef wdn het volgende:
Vanaf commandline (applications->accesories->terminal)
sudo gedit /etc/modprobe.d/alsa-base.conf
wachtwoord invoeren
onderaan
options snd-hda-intel model=z71v position_fix=1
toevoegen
save&sluiten.
In dit geval is het wel nodig alsa te herstarten, en als je als beginner niet weet hoe dat moet is even herstarten nieteens zo'n slechte optie...quote:Op zaterdag 6 november 2010 21:54 schreef PalmRoyale het volgende:
Nee. Met Linux zijn er maar 2 redenen voor een reboot. Toevoegen/verwijderen van hardware of een kernel upgrade.
nee niet perse.quote:Op zaterdag 6 november 2010 21:45 schreef braddofiel het volgende:
[..]
Dankje! Nu weet ik hoe ik dat in het vervolg kan doen.
Deze heeft trouwens niet geholpen, maar er staan ook nog andere opties. Kan ik die ook even proberen
edit: Moet ik me laptop dan trouwens opnieuw opstarten? Heb het net wel gedaan, maar is het ook echt nodig??
vanaf commandlinequote:Op zaterdag 6 november 2010 22:51 schreef braddofiel het volgende:
Het is gelukt!
Oja nog 1 vraagje, mijn boxjes hebben standaard niet zo veel bass, dus daarom veranderde ik altijd wat opties in de equalizer van realtek.
Is zoiets ook mogelijk in Ubuntu?
Raar, hier helemaal geen problemen met het scrollen door 50 gig muziek.quote:Op zondag 7 november 2010 14:23 schreef braddofiel het volgende:
Oke
Oja nog even een vraagje, welke muziekspeler is eigenlijk nou het snelste/beste?
Ik heb nu al Exail, Rhythmbox en Banshee geprobeerd, maar scrollen door m'n muzieklijst van 10gb gaat gewoon niet, het gaat enorm traag wat gepaard gaat met vastlopen..
edit: En dit probleem had ik dus niet in iTunes...
Naja het zal wel aan m'n 5 jaar oude laptop liggen..quote:Op zondag 7 november 2010 14:26 schreef Dale. het volgende:
[..]
Raar, hier helemaal geen problemen met het scrollen door 50 gig muziek.
Guayadeque. 10.000+ aan titels was geen enkel probleem.quote:Op zondag 7 november 2010 14:23 schreef braddofiel het volgende:
Oke
Oja nog even een vraagje, welke muziekspeler is eigenlijk nou het snelste/beste?
Ik heb nu al Exail, Rhythmbox en Banshee geprobeerd, maar scrollen door m'n muzieklijst van 10gb gaat gewoon niet, het gaat enorm traag wat gepaard gaat met vastlopen..
edit: En dit probleem had ik dus niet in iTunes...
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 | /etc/environment: line 4: /proc/asound/card0/pcm0p/oss: No such file or directory dpkg: error processing install-info (--configure): subprocess installed post-installation script returned error exit status 1 No apport report written because MaxReports is reached already Errors were encountered while processing: install-info Setting up install-info (4.13a.dfsg.1-5ubuntu1) ... /etc/environment: line 4: /proc/asound/card0/pcm0p/oss: No such file or directory dpkg: error processing install-info (--configure): subprocess installed post-installation script returned error exit status 1 dpkg: dependency problems prevent configuration of emacs23: emacs23 depends on install-info; however: Package install-info is not configured yet. dpkg: error processing emacs23 (--configure): dependency problems - leaving unconfigured dpkg: dependency problems prevent configuration of maxima-emacs: maxima-emacs depends on emacs23 | emacsen; however: Package emacs23 is not configured yet. Package emacsen is not installed. Package emacs23 which provides emacsen is not configured yet. dpkg: error processing maxima-emacs (--configure): dependency problems - leaving unconfigured |
Ook wel een goedequote:Op zondag 7 november 2010 15:16 schreef wdn het volgende:
[..]
Guayadeque. 10.000+ aan titels was geen enkel probleem.
quote:Op zondag 7 november 2010 22:25 schreef slacker_nl het volgende:
Je kan het proberen door dpkg --force-all purge install-info uit te voeren.
Maar wat staat er in je /etc/environment file?
1 2 3 4 5 | LANGUAGE="en" LANG="en_US.utf8" echo et.x86 0 0 direct > /proc/asound/card0/pcm0p/oss echo et.x86 0 0 disiable > /proc/asound/card0/pcm0c/oss |
Mwuah geheel verwijderen van die file verhielp het probleemquote:Op maandag 8 november 2010 09:16 schreef slacker_nl het volgende:
Ik zou die laatste twee regels uit je /etc/environment verwijderen in in /etc/rc.local plaatsen, of geheel verwijderen als je toch al een andere oplossing hebt gevonden.
Geen idee, ligt eraan of RTL ooit nog het licht ziet.quote:Op maandag 8 november 2010 19:21 schreef Deeltjesversneller het volgende:
Ik wil Ubuntu weer eens proberen, maar gelijk weer dezelfde problemen wat steeds de reden is om weer Windows te gebruiken, namelijk dat rtlgemist en uitzendinggemist niet werken. Uitzendinggemist alleen in Firefox, maar niet in Chrome. Nou las ik dat rtlgemist niet werkt omdat moonlight niet met DRM rechten om kan gaan, wordt dat in de toekomst wel gefixed?
drm!=linux.quote:Op maandag 8 november 2010 19:21 schreef Deeltjesversneller het volgende:
Ik wil Ubuntu weer eens proberen, maar gelijk weer dezelfde problemen wat steeds de reden is om weer Windows te gebruiken, namelijk dat rtlgemist en uitzendinggemist niet werken. Uitzendinggemist alleen in Firefox, maar niet in Chrome. Nou las ik dat rtlgemist niet werkt omdat moonlight niet met DRM rechten om kan gaan, wordt dat in de toekomst wel gefixed?
Die ipod video's kun je van de rtl site downloaden, volgens mij.quote:Op maandag 8 november 2010 20:50 schreef Deeltjesversneller het volgende:
Op welke manier downloaden bedoel je, via nieuwsgroepen enzo? Niet alle programma's komen daar op te staan, en het liefste wil ik dat het gewoon zo werkt als in Windows, in mijn standaard browser (Chrome) etc.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |