Je moet wel vergelijkbare huizen tegenover elkaar zetten. Ik wil best 10.000 euro meer betalen voor een huis dat 30 euro per maand minder stookkosten heeft.quote:Op donderdag 4 november 2010 20:55 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ja. Want het bouwbesluit wordt elk jaar soepeler.
en dat laatste kiezen projectontwikkelaars dan voor. Die grond gaat gewoon op de plank in afwachting van betere tijden. Zo is het altijd gegaan, zo gaat het nu ook.quote:Op donderdag 4 november 2010 21:34 schreef LXIV het volgende:
De gemeenten staan dadelijk voor het blok. Of hun grond voor minder verkopen of helemaal niks verkopen. Die bouwers zijn ook niet gek en gaan niet akkoord met een grondprijs waardoor de woningen voor hen onverkoopbaar worden.
Er is ook niks mis mee. Voortdurend zijn de grondprijzen verhoogd onder het mom van 'marktconform'. Als de markt dan een lagere prijs voorschrijft dan moet je daar ook op reageren. Het gaat er om welk schaap het eerst over de dam is.
Net als een tomatenkoopman die op de markt zijn tomaten voor 10 euro per kilo staat aan te prijzen. Op een zeker moment zal hij toch naar de realiteit moeten terugkeren. Of niks meer verkopen.
Precies, maar verlies nemen is nu eenmaal niet leuk en fijn. Maar goed... prijzen kunnen ook dalen, zelfs op de woningmarktquote:Op donderdag 4 november 2010 21:34 schreef LXIV het volgende:
Net als een tomatenkoopman die op de markt zijn tomaten voor 10 euro per kilo staat aan te prijzen. Op een zeker moment zal hij toch naar de realiteit moeten terugkeren. Of niks meer verkopen.
Bangmakerij.... nu is het moment om te kopen, dit moment komt noooooooooooit meer terug.quote:Op donderdag 4 november 2010 21:45 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
en dat laatste kiezen projectontwikkelaars dan voor. Die grond gaat gewoon op de plank in afwachting van betere tijden. Zo is het altijd gegaan, zo gaat het nu ook.
Als er niet gebouwd wordt, gaan ze weer vanzelf stijgen.quote:Op donderdag 4 november 2010 21:48 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Precies, maar verlies nemen is nu eenmaal niet leuk en fijn. Maar goed... prijzen kunnen ook dalen, zelfs op de woningmarkt
de prijzen gaan 50% dalen --> bangmakerij.quote:Op donderdag 4 november 2010 21:50 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Bangmakerij.... nu is het moment om te kopen, dit moment komt noooooooooooit meer terug.
Dus jij durft met droge ogen te beweren dat de prijzen van grond nooit gaan dalen? Ze moeten wel een heel groot magazijn hebben om al die grond op de plank te kunnen leggen
In het geval van BAM dus blijkbaar niet. Dan schrijven ze gewoon af. Dat lijkt mij ook veel logischer, als je die grond 'op de plank legt' ben je natuurlijk aan rente een heleboel kwijt. En aan kosten wegens het niet benutten van je capaciteit.quote:Op donderdag 4 november 2010 21:45 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
en dat laatste kiezen projectontwikkelaars dan voor. Die grond gaat gewoon op de plank in afwachting van betere tijden. Zo is het altijd gegaan, zo gaat het nu ook.
50% dalen lijkt mij ook wel heel veel. Er zijn qua nieuwbouw natuurlijk een aantal zaken die gewoon duur blijven en voor een verkoopprijs onder de kostprijs gaat natuurlijk niemand bouwen. Maar er zit ook nog lucht in, met name in de grondprijs.quote:Op donderdag 4 november 2010 21:53 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
de prijzen gaan 50% dalen --> bangmakerij.
Ik ken stukken grond die al twintig jaar geleden gekocht zijn door een projectontwikkelaar/speculant in afwachting dat ie warm wordt. Dat zal 'm aan zijn reet roesten of die nog vijf jaar moet rijpen of niet. En dit zijn geen jongens en meisjes die snel in paniek raken.
Wwie denkt dat het uitverkoop komt, heeft er wienig kaas van gegeten
je begrijpt het verschil tussen afschrijven en verkopen ook wel, toch?quote:Op donderdag 4 november 2010 21:57 schreef LXIV het volgende:
[..]
In het geval van BAM dus blijkbaar niet. Dan schrijven ze gewoon af. Dat lijkt mij ook veel logischer, als je die grond 'op de plank legt' ben je natuurlijk aan rente een heleboel kwijt. En aan kosten wegens het niet benutten van je capaciteit.
Het lijkt me voor de bouwsector beter dat de grondprijzen marktconform worden aangeboden. En uiteindelijk voor de gemeente en de rest van de markt ook.
nogmaals: gemeenten hebben de regie nauwelijks in handen. Hier in de gemeente is er geen lapje uitbreidingsgrond die eigendom van de gemeente is. Die mogen ze kopen van investeerders, die de timing bepalen en er iets voor terug willen.quote:Op donderdag 4 november 2010 22:00 schreef LXIV het volgende:
[..]
50% dalen lijkt mij ook wel heel veel. Er zijn qua nieuwbouw natuurlijk een aantal zaken die gewoon duur blijven en voor een verkoopprijs onder de kostprijs gaat natuurlijk niemand bouwen. Maar er zit ook nog lucht in, met name in de grondprijs.
Verder denk ik dat veel gemeenten te afhankelijk zijn van de inkomsten uit het grondbedrijf om daar zomaar vele jaren mee te wachten. Die hebben allerlei kosten die gewoon doorlopen. Van het rijk hoeven ze ook al niet veel te verwachten de komende jaren.
Die kavels houden ze wel vast. Al willen ze die hele AM-poot het liefst in de uitverkoop gooien. Maar in het artikel werd ook gesproken over het afwaarderen (en vervolgens verkopen) van woningen met 10 tot 15% korting. Daar doelde ik op.quote:Op donderdag 4 november 2010 22:00 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
je begrijpt het verschil tussen afschrijven en verkopen ook wel, toch?
Of zie jij BAM al met kavels leuren? Ik niet hoor.
IDD tomaten groeien aan bomen en een stuk grond kan je maar 1 keer verkopen en dan maar tegen ene goede prijs, daarbij dragen stukken op de plank bij aan schaarste wat weer goed voor de prijs is...quote:Op donderdag 4 november 2010 21:45 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Nee, de markt is heel anders. Dat klopt wel. Als mensen eerst kopen en dan gaan verkopen krijg je een heel ander beel dan nu.quote:Op donderdag 4 november 2010 22:05 schreef Bayswater het volgende:
Nog maar eens, waarschijnlijk zit 80 % van de mensen die hun woning op Funda heeft staan niet op een schopstoel omdat er niets gekocht is nog. De aanbieder is ook automatisch een toekomstige koper wat een belangrijk verschil is met wat er in het verleden gebeurde, toen was het andersom. De koper werd automatisch een verkoper.
Dit maakt dat de huidige Fundateller voor de ontwikkeling van de huizenmarkt niet te vergelijken is met die van ruim 2 jaar terug.
slotje dus
banken voorzover ze een projectontwikkelaar in huis hebben (niet zozeer met name Raboquote:Op donderdag 4 november 2010 22:02 schreef LXIV het volgende:
[..]
Die kavels houden ze wel vast. Al willen ze die hele AM-poot het liefst in de uitverkoop gooien. Maar in het artikel werd ook gesproken over het afwaarderen (en vervolgens verkopen) van woningen met 10 tot 15% korting. Daar doelde ik op.
Wie hebben nu het meeste grond in handen? De banken (met name de Rabo) of de bouwbedrijven? Ik dacht dat het met name de banken waren.
quote:20-06-2010 | bron: Cobouw
RHENEN/WIJCHEN - Wie in Nederland bouwgrond wil kopen, betaalt daarvoor een hoge prijs.
Te hoog vinden projectontwikkelaars Gerbrand Zondag van Zondag Ontwikkeling en Robbert Bosje van Jansen Bouwontwikkeling.
Ze verwachten dat de koopsommen onder druk van de recessie zullen dalen.
"Er zijn op dit moment voldoende grondposities te koop", zegt Zondag.
Tegelijkertijd voorspelt hij dat ook hier op termijn de grondprijzen zullen dalen naar een niveau dat past bij het huidige marktsentiment. "Nederland heeft zo'n anderhalf jaar last van de recessie. We zien dat er nu nog wordt geprobeerd grond te verkopen tegen de aankoopwaarde. Zo begon het in Amerika ook. Ik verwacht dat we in ons land een vergelijkbare ontwikkeling zullen zien maar minder drastisch. Je ziet bijvoorbeeld al dat de huizenprijzen dalen. De crisis in de bouw is dieper dan gedacht. Het aandeel opgeleverde nieuwbouwwoningen is met 44 procent gedaald ten opzichte van de eerste drie maanden van 2009. Dat moet op den duur invloed krijgen op de kosten van grond."
en laat dat laatste nou niemand belang bij hebben, behalve een aantal mensen in die topci die de prijzen het liefste zien dalen. Dus springt de overheid bij, zijn hypotheekverstrekkers voorzichtig in uitwinnen, en de mogelijkheden zijn talrijker dan voorstelbaar. Kun je ontrechtvaardig vinden, maar hey, zo is het leven.quote:Op donderdag 4 november 2010 22:08 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee, de markt is heel anders. Dat klopt wel. Als mensen eerst kopen en dan gaan verkopen krijg je een heel ander beel dan nu.
De markt wordt overigens gemaakt daar waar vraag en aanbod elkaar ontmoeten. Hoe een klein deel van het totale aanbod dat ook is. Dat daarboven nog een hele groep mensen hun huis aanbiedt tegen fantasieprijzen (of daaronder een hele groep mensen wacht op een huis voor 40% van de huidige marktwaarde) maakt helemaal niks uit.
Er hoeft dus maar 10% te 'moeten' verkopen om de markt naar beneden te brengen.
Ja, ik ken die verhalen (van meer afstand dan jij waarschijnlijk) ook wel van boeren die alvast voor 10 euro de m2 hun grond verkocht hebben aan een projectontwikkelaar en er zo lang op mogen blijven boeren totdat er een bestemmingsplan is.quote:Op donderdag 4 november 2010 22:08 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
banken voorzover ze een projectontwikkelaar in huis hebben (niet zozeer met name Rabo), een aantal aannemers die zijn gaan ontwikkelen, en met name ook een aantal private partijen die een aardige vinger in de pap hebben. Zoek maar in de Quote 500
Of iets rechtvaardig (of economisch verstandig) is of niet maakt me in dat opzicht weinig uit. Ik kan daar toch niks aan veranderen. Ik kijk alleen hoe ik er voor mezelf het beste op kan inspelen.quote:Op donderdag 4 november 2010 22:10 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
en laat dat laatste nou niemand belang bij hebben, behalve een aantal mensen in die topci die de prijzen het liefste zien dalen. Dus springt de overheid bij, zijn hypotheekverstrekkers voorzichtig in uitwinnen, en de mogelijkheden zijn talrijker dan voorstelbaar. Kun je ontrechtvaardig vinden, maar hey, zo is het leven.
Er wordt in het buitengebied niet meer gebouwd en dat moet voor veel projectontwikkelaars een teleurstelling zijn, en tevens een fors verliesquote:Op donderdag 4 november 2010 22:11 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja, ik ken die verhalen (van meer afstand dan jij waarschijnlijk) ook wel van boeren die alvast voor 10 euro de m2 hun grond verkocht hebben aan een projectontwikkelaar en er zo lang op mogen blijven boeren totdat er een bestemmingsplan is.
Maar wat ik niet helemaal snap is dat ze zoiets dan zo lang op de plank kunnen leggen. Als het te lang duurt dan raak je je rendement toch kwijt? Zolang er niet gebouwd wordt levert die grond voor de ontwikkelaar geen cent op. En ondanks het ongetwijfeld hele hoge rendement dat erop gemaakt wordt kan dat toch ook niet al te lang duren.
Hier doen ze dat ook niet. Wel wordt er ingebreidt (met name appartementen). Op zich wel goed om het buitengebied te bewaren. Kunnen de oudjes naar een onderhoudsarm gelijkvloers appartement en nieuwe gezinnen in hun woningen. Blijft de natuur mooi behouden.quote:Op donderdag 4 november 2010 22:15 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Er wordt in het buitengebied niet meer gebouwd en dat moet voor veel projectontwikkelaars een teleurstelling zijn, en tevens een fors verlies
Uit de kavelgids???quote:Op donderdag 4 november 2010 22:10 schreef michaelmoore het volgende:
http://www.kavelgids.nl/nieuws_detail.php?id=637
[..]
fiscale regels maakt dat vaak wordt afgesproken dat die grond zelfs de eerste 6 jaar niet bebouwd [b]mocht/b] worden, op een boete van verdubbeling van de prijs.quote:Op donderdag 4 november 2010 22:11 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja, ik ken die verhalen (van meer afstand dan jij waarschijnlijk) ook wel van boeren die alvast voor 10 euro de m2 hun grond verkocht hebben aan een projectontwikkelaar en er zo lang op mogen blijven boeren totdat er een bestemmingsplan is.
Maar wat ik niet helemaal snap is dat ze zoiets dan zo lang op de plank kunnen leggen. Als het te lang duurt dan raak je je rendement toch kwijt? Zolang er niet gebouwd wordt levert die grond voor de ontwikkelaar geen cent op. En ondanks het ongetwijfeld hele hoge rendement dat erop gemaakt wordt kan dat toch ook niet al te lang duren.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |