abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_88854045
Je hoeft natuurlijk geen instantie van je master te maken, die heb je al in je page: de Master property.

Dus dan alleen even casten naar de gebruikte class van de master:

(this.Master as SiteMaster).DoeIetsMetMenuControl();
hula
  donderdag 18 november 2010 @ 10:18:04 #27
24981 Cryothic
nerd... meer niet.
pi_88854122
quote:
1s.gif Op donderdag 18 november 2010 10:15 schreef NikkelCobalt het volgende:
Je hoeft natuurlijk geen instantie van je master te maken, die heb je al in je page: de Master property.

Dus dan alleen even casten naar de gebruikte class van de master:

(this.Master as SiteMaster).DoeIetsMetMenuControl();
Ja, ok...
volgens mij (code thuis, nu op m'n werk) deed ik het net iets anders
(SiteMaster)Master.SetActiveNavigation();
NIEUW: Foto's!
pi_88855200
Dan maak je helemaal geen instantie aan dus. Dat lijkt me toch prima dan?

En de manier waarop je cast maakt niet zoveel uit. Vind de is/as manier zelf wat netter in de code staan.

zie voor meer info over 'as' casten:
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/cscsdfbt(v=VS.100).aspx
hula
pi_89448189
Hallo :)

Ik ben bezig met een heel klein vragenformuliertje voor op een website.

Nu is er een vraag die bestaat uit 4 antwoorden vormgegeven met radiobuttons. Om het te valideren heb ik een radiobuttonlist (losse radiobuttons kun je niet valideren met de controls) gemaakt.
Nu is het zo dat twee van die vragen, mits ze zijn geselecteerd, er een textbox ingevuld moet worden met wat info.

Deze antwoorden moeten een database in (dat lukt wel). Nu lukt het me niet om;

1) De waarde van het geselecteerde item te 'pakken' (ik wil er een variabele van maken) zodat ik het in een db kan zetten
2) Als men een van de vragen selecteert waar een textbox naast zit, dat deze verplicht wordt.

Verder heb ik een vraagje aan jullie :)
Ik ben nog beginnende in programmeren en als ik soms een issue zoals boven tegenkom heb ik altijd moeite om de juiste regels ervoor te vinden. Hoe doen jullie dit? Wat is een juiste denkwijze voor c#?

Vanmiddag begon ik bijvoorbeeld voor bovenstaande met iets van
1string QuestionTwo = rblQuestionTwo.SelectedItem…… ?
om de waarde te pakken.

En een if then statement voor het valideren van de textbox van het eventueel geselecteerde listitem (verder niet uitgeschreven)…
α & Ω
Yaaaaaamaaaaaaaaahaaaaaaaaaaaaaaaa
pi_89449779
quote:
7s.gif Op donderdag 2 december 2010 21:03 schreef Ker_Plunk het volgende:
Hallo :)

[..]

Vanmiddag begon ik bijvoorbeeld voor bovenstaande met iets van
[ code verwijderd ]

om de waarde te pakken.

En een if then statement voor het valideren van de textbox van het eventueel geselecteerde listitem (verder niet uitgeschreven)…
RadioButtonList.SelectedItem is van het type ListItem. Dan heb je genoeg om zowel de Text als Value properties te pakken.

http://msdn.microsoft.com(...)ntrols.listitem.aspx
Jeffster! _O_
pi_89520911
Tof topic, ik zal mijn vragen voortaan hierin posten :)
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
pi_89521152
Deze vond ik trouwens wel grappig, gewoon een formuliertje met twee knoppen JA en NEE. Net zelf gemaakt O-)

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
Public Class Form1

Private Sub btnJa_MouseHover(ByVal sender As Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles btnJa.MouseHover
        Dim breedte As Integer = Int(Rnd() * 250)
        Dim hoogte As Integer = Int(Rnd() * 250)

Randomize()
        breedte = Int(Rnd() * 220)
        hoogte = Int(Rnd() * 250)

btnJa.Location = New Point(breedte, hoogte)
    End Sub

Private Sub btnNee_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles btnNee.Click
        Dim x As Integer = 1
        For x = 1 To 10
            MsgBox("voor straf 10 keer klikken", , "MIJN BAAS IS EEN KLOOTZAK")
        Next
    End Sub

Private Sub Button1_MouseHover(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Button1.MouseHover, btnJa.MouseHover

End Sub
End Class

Maar hoe krijg ik die messagebox nou op random plekken op het scherm te voorschijn? :9
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
pi_89524257
ff een serieus vraagje: Kan het kwaad als ik dit progje weghaal (.NET) of is het een vast onderdeel van je Windows OS? :? en zoja,wat is de schade als ik het toch verwijder? :{
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
  zaterdag 4 december 2010 @ 18:25:01 #34
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_89524835
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 december 2010 16:37 schreef vogeltjesdans het volgende:
Deze vond ik trouwens wel grappig, gewoon een formuliertje met twee knoppen JA en NEE. Net zelf gemaakt O-)
[ code verwijderd ]

Maar hoe krijg ik die messagebox nou op random plekken op het scherm te voorschijn? :9
Niet standaard met MsgBox of MessageBox.Show. Makkelijkste is zelf een eigen dialogschermpje te maken. Dan kun je alles met het window doen.
  zaterdag 4 december 2010 @ 18:28:43 #35
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_89524963
quote:
10s.gif Op zaterdag 4 december 2010 18:02 schreef rubje het volgende:
ff een serieus vraagje: Kan het kwaad als ik dit progje weghaal (.NET) of is het een vast onderdeel van je Windows OS? :? en zoja,wat is de schade als ik het toch verwijder? :{
1. .NET is geen progje maar een framework waar applicaties/websites mee gemaakt kunnen worden
2. Verijwderen kan geen kwaad
3. Schade is dat alle op .NET gebaseerde programmatuur niet meer draait.
  zaterdag 4 december 2010 @ 19:32:11 #36
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_89527070
quote:
10s.gif Op zaterdag 4 december 2010 18:02 schreef rubje het volgende:
wat zou je reden zijn om .NET te verwijderen? Uit zichzelf doet het niets.
geheelonthouder met geheugenverlies
Mensen die zeggen dat domme vragen niet bestaan stellen ze zelf.
pi_89531906
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 december 2010 16:37 schreef vogeltjesdans het volgende:
[ code verwijderd ]

Het is niet mogelijk om de positie van een standaard message box aan te geven. Je moet een eigen message box maken waarbij je de positie in kunt stellen.
Jeffster! _O_
pi_89577454
quote:
7s.gif Op donderdag 2 december 2010 21:03 schreef Ker_Plunk het volgende:
Verder heb ik een vraagje aan jullie :)
Ik ben nog beginnende in programmeren en als ik soms een issue zoals boven tegenkom heb ik altijd moeite om de juiste regels ervoor te vinden. Hoe doen jullie dit? Wat is een juiste denkwijze voor c#?
:@
α & Ω
  maandag 6 december 2010 @ 09:45:36 #39
24981 Cryothic
nerd... meer niet.
pi_89578062
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 09:04 schreef Ker_Plunk het volgende:

[..]

Ik denk dat de juiste denkwijze vooral Analytisch is. :Y

Verder gewoon lezen wat er staat. Eventueel hardop lezen.
En als je zelf iets maakt, wat ik dan vaak doe om overzicht te houden, is eerst in comments uittypen wat je wilt dat een functie doet.

Dus gewoon beginnen met iets simpels
1
2
3
4
5
6
7
8
public String GetCity(String Username){
  //maak command object aan
  //roep juiste stored procedure aan
  //voer stored procedure uit
  //records gevonden?
    //ja: haal plaatsnaam op, en geef deze terug
    //nee: geef een lege string terug
}
En dan kan je de mate van comments natuurlijk zelf aanpassen aan je eigen niveau :P
Nou is dit wel heel simpel, maar het is dan ook maar een voorbeeld.
  maandag 6 december 2010 @ 10:32:11 #40
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_89579062
quote:
Programmeren leer je door 't veel te doen, en zelf op 'ontdekking' uit te gaan. Ik heb wel een informaticaopleiding maar dingen als hoe ik sockets gebruik e.d. heb ik zelf uitgevogeld. Een van de balangrijkste dingen is dus dat je zelf dingen uit kan zoeken.
"[...] a large number of the teenagers claiming Asperger's are, in fact, merely dicks."
pi_89583436
quote:

[..]

En je hebt nog de design patterns: een strategie voor het oplossen van een specifiek probleem. Maar ik heb meer het idee dat je stoeit met bepaalde properties (SelectedItem ed) van standaardcontrols? Dat is een kwestie van opzoeken en aanleren. Als je er een tijdje mee werkt zie je vanzelf wel de logica waar bepaalde properties weer opduiken.
hula
pi_89628649
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 12:56 schreef NikkelCobalt het volgende:

[..]

En je hebt nog de design patterns: een strategie voor het oplossen van een specifiek probleem. Maar ik heb meer het idee dat je stoeit met bepaalde properties (SelectedItem ed) van standaardcontrols? Dat is een kwestie van opzoeken en aanleren. Als je er een tijdje mee werkt zie je vanzelf wel de logica waar bepaalde properties weer opduiken.
Het is meer in het algemeen, als ik iets wil laten uitvoeren hoe ik dat op de beste manier kan opbouwen. .NET heeft naar mijn inzien ook een gigantische bibliotheek, en er staat zóveel op internet dat ik soms wel even loop te zoeken.
α & Ω
pi_89655314
Gelukkig HAD Visual Studio een hele goede help functie. :')
hula
  woensdag 8 december 2010 @ 09:06:31 #44
24981 Cryothic
nerd... meer niet.
pi_89664967
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 22:37 schreef NikkelCobalt het volgende:
Gelukkig HAD Visual Studio een hele goede help functie. :')
Help functie?
www.google.nl
www.msdn.com

Locale offline help is overbodig geworden tegenwoordig.
:)
  woensdag 8 december 2010 @ 09:12:03 #45
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_89665105
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 09:06 schreef Cryothic het volgende:
:N Sorry, oneens. Ik kom regelmatig bij klanten in fabrieken waar je lang niet altijd toegang tot het internet hebt. Dan is een offline lokale help toch echt wel uitermate handig.
geheelonthouder met geheugenverlies
Mensen die zeggen dat domme vragen niet bestaan stellen ze zelf.
  woensdag 8 december 2010 @ 11:06:08 #46
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_89668422
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 09:06 schreef Cryothic het volgende:
:)
Nou nee, ik kom regelmatig bij klanten waar ze niet zomaar kunnen internetten. Dit zijn vaak HR bedrijven waar ze wat ouderwetse ideeen hebben wat betreft internettoegang.
"[...] a large number of the teenagers claiming Asperger's are, in fact, merely dicks."
  woensdag 8 december 2010 @ 11:20:10 #47
24981 Cryothic
nerd... meer niet.
pi_89668907
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 11:06 schreef Catbert het volgende:

[..]

Nou nee, ik kom regelmatig bij klanten waar ze niet zomaar kunnen internetten. Dit zijn vaak HR bedrijven waar ze wat ouderwetse ideeen hebben wat betreft internettoegang.
Maar dan kan je toch die tig-dvd msdn library op je machine installeren? :)

Dat zijn idd wel situaties dat een offline help handig is.
  woensdag 8 december 2010 @ 11:21:52 #48
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_89668963
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 11:20 schreef Cryothic het volgende:
Maar dan kan je toch die tig-dvd msdn library op je machine installeren? :)

Dat zijn idd wel situaties dat een offline help handig is.
Het is niet alleen het offline versus online verhaal hoor. Eerder kreeg je als je op een namespace op F1 drukte gewoon die namespace meteen in MSDN. Tegenwoordig werkt dat niet meer om een of andere reden. Beetje jammer, dan is google sneller.
  woensdag 8 december 2010 @ 11:33:46 #49
24981 Cryothic
nerd... meer niet.
pi_89669449
Ow, op die manier.

Dat is wel apart.
Ik heb eigenlijk nooit echt de help gebruikt, zit altijd meteen op google.
Alleen toen dat er nog niet zo was, toen ik op school VB6 kreeg, toen was F1 wel een vriendje.

Schijnt ook nog wel een verschil te maken tussen het gebruik van VB of C#, of is dat alleen in het genereren van de help/intellisence info?
pi_89695833
Zie onderstaande code. Ik wil een simpele aftelling in een label zetten met een for next lus. Toch blijft mijn teller op de startwaarde staan. Wat gaat er fout?

quote:
Public Class Form1
Dim waarde As Integer

Private Sub txtAftellen_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles btnAftellen.Click
Timer1.Enabled = True
waarde = txtInvoer.Text ' hier vul ik de startwaarde in
End Sub

Private Sub Timer1_Tick(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Timer1.Tick

For i = waarde To 0 Step -1
lblWaarde.Text = waarde.ToString ' en hier blijft hij op de startwaarde staan
Next
End Sub

Private Sub btnSluiten_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles btnSluiten.Click
Me.Close()
End Sub

Private Sub Form1_Load(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles MyBase.Load
Timer1.Enabled = False
Timer1.Interval = 1000
End Sub
End Class
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')