abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_87392687
Een grassprietje, ogenschijnlijk het meest simpelste plant dat er is. Maar als ik verder bij nadenk, bestaan er duizenden soorten planten. Echter, je ziet overal ter wereld (zelfs in Afrika met negers) grote groene grasvlaktes.

Er zijn planten die minder water nodig hebben dan gras, er zijn planten die vertrapping vele malen overleven, gras niet. Dan vraag ik mij af, wat maakt gras dan juist succesvol dat het overal is :?.
pi_87392735
Goedkoop, groeit snel, mooi in een egaal geheel te krijgen, je kunt er op voetballen.

Sjeee waarom staat deze niet in de onzin:P
  zondag 10 oktober 2010 @ 19:32:31 #3
176939 porsche1
- Meneer in de jurrek.
pi_87392745
Gras. Ik vind het altijd chill en mooi. Het is ook zo lekker zacht en heerlijk om op te liggen in de zomer.
Op maandag 20 januari 2014 14:20 schreef BozeHaas het volgende:
Ik ken porsche1 alleen als een doorwinterde Braddie-basher eigenlijks.
  zondag 10 oktober 2010 @ 19:35:52 #4
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_87392852
Gras en mos zijn weten vaak terein te 'bevolken :') ' waar grotere planten zich niet kunnen vestigen. Dit doordat ze geen diepe wortels nodig hebben en vrij licht zijn. Steile hellingen zijn dus geen probleem.

Efficient plantje.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_87392943
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 19:35 schreef SpecialK het volgende:
Gras en mos zijn weten vaak terein te 'bevolken :') ' waar grotere planten zich niet kunnen vestigen. Dit doordat ze geen diepe wortels nodig hebben en vrij licht zijn. Steile hellingen zijn dus geen probleem.

Efficient plantje.
Dat wou ik weten, dank je.

Er zijn toch ook planten zoals spinazie, die ook geen wortels hebben en evenveel water nodig hebben. Toch zie je ze amper op vlakties :?.
  Boks-Chick zondag 10 oktober 2010 @ 19:40:38 #6
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_87393024
Gelukkig zijn er dan ook maar duizenden grassoorten. En niet elke grassoort is voor alles geschikt. En niet elke grassoort 'leeft' overal.
lolwut
  Eurovisie Songfestival Queen zondag 10 oktober 2010 @ 19:41:21 #7
163650 Greys
pi_87393046
Opgeschoond.
En hou eens op met dat kinderachtige gedoe. Dank.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_87393487
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 19:40 schreef BrandX het volgende:
Gelukkig zijn er dan ook maar duizenden grassoorten. En niet elke grassoort is voor alles geschikt. En niet elke grassoort 'leeft' overal.
Toch zie ik overal in de wereld dit soort gras:

In Mongolie:

In Twente:

In Zwitserland

In Wyoming, te Verenigde Staten:

New South Wales, Australië:

In ieder werelddeel. Natuurlijk zullen er verschillen in gras zijn, maar je weet welke gras ik bedoel. Dat verschilt amper van elkaar, behalve in iets groenere tint of langere spriet. Dus ze hebben dezelfde overlevingsstrategie.. wat zorgt ervoor dat ze succesvol zijn, en andere planten met kleine wortels niet? :?.

[ Bericht 3% gewijzigd door Raccoon. op 10-10-2010 19:58:54 ]
  zondag 10 oktober 2010 @ 19:56:35 #9
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_87393605
Gras ontwikkelde en verspreide zich in het Krijt. Toen zag de aarde er nog zo uit:

Geen watergrenzen dus
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_87393731
Ja, m'n vraag was niet hoe het zich verspreidde.. maar waarom gras massaal groeit, en andere planten met kleine wortels niet zoals spinazie :P
  Boks-Chick zondag 10 oktober 2010 @ 20:00:35 #11
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_87393777
Ah jij bedoelt raaigras. Dat komt veel voor idd. Ze hebben sowieso weinig voedingstoffen nodig, en het type voedingsstof maakt weinig uit. Daarnaast zijn de wortels erg taai en kunnen ze zich op minimale ondergrond (qua diepte) erg vast zetten. maar dat geldt dus alleen voor deze grassoorten, behorende tot het raaigras (naar ik meen 20-30 soorten). De overigen gaat het al nauwer bij luisteren. Veel soorten gras worden ook gezien als onkruid.

En verder verschilt het ook binnen de soorten. Zo is Engels raaigras perfect graasgras voor vee, waar andere soorten weer juist haver en granen bevatten en 30-50cm hoog worden met hardere stengels. Mais is bijvoorbeeld ook een soort gras.
lolwut
  Boks-Chick zondag 10 oktober 2010 @ 20:02:09 #12
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_87393850
Spinazie is een seizoensplant (anders dus als gras) en afhankelijk van warmte, waar gras bij lage temperaturen gewoon nog groeit en groen blijft. Gras en spinazie verschillen simpelweg van elkaar in levenscyclus.
Overigens komt Spinazie ook overal voor. Alleen omdat gras wordt gebruikt voor opsluitering van bijv. buitenterreinen, en spinazie alleen gebruikt wordt voor voedsel, is het niet vreemd dat gras ook 'in het wild' erg veel voor komt en spinazie nauwelijks.
lolwut
  zondag 10 oktober 2010 @ 20:02:33 #13
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_87393870
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 19:59 schreef Raccoon. het volgende:
Ja, m'n vraag was niet hoe het zich verspreidde.. maar waarom gras massaal groeit, en andere planten met kleine wortels niet zoals spinazie :P
Geen idee eigenlijk. Ik wil wel een hypothese neergooien;;

Wellicht is de genetische makeup van gras vatbaarder voor mutaties en/of heeft het veel aan en uitschakelaars waardoor het zich snel kan aanpassen aan veranderende omstandigheden. Of wellicht kan gras een langere tijd extreem weer overleven in een verdroogde staat waarna het met een klein beetje water weer opleeft.

Pure specultatie :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')