Dat is het juist, niet iedereen ziet zichzelf als buitenstaander. Daar wordt hier van uitgegaan.quote:Op zondag 10 oktober 2010 19:08 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Wellicht als minder mensen zich als buitenstaander maar als deelnemer zouden zien (ondanks de tegenwerking van enkelen) zou dit landje iets minder verzuurd zijn.
Een leuk experiment voor je: Houd vanaf nu eens glashard vol dat je een Nederlander bent. Ookal blijven mensen maar doorvragen. Je bent immers Nederlander als ik zo jezelf zie omschrijven. Toch?
Als iedereen dat nou eens zou doen dan waren we van die "waar ligt je trouw" discussie eens af en hoeft niet elke allochtoon zich eerst op de werkvloer te bewijzen dat hij/zij ook typisch Nederlandse waarden ondersschrijft.
Dat gerefereer steeds naar welk land je ouders vandaan komen is nl. gewoon onzin.
Uiteindelijk zijn we allemaal centraal-afrikanen. Genetica doet er niet toe. Je cultuur wel.
Pluriformiteit is mooi. Maar om echt samen te kunnen leven moeten we daar bovenop ook enkele dingen met elkaar kunnen delen. Volgens mij is een voorliefde voor persoonlijke vrijheid iets wat over het algemeen wel toe te schrijven valt aan het vage concept "nederlanderschap". Iets wat lang niet alle marokkanen onderschrijven overigens. Ik heb zelf de grootst mogelijke moeite om dat soort types ook als Nederlander te zien. Mensen die geen respect hebben voor iemand anders' levenskeuzes.quote:Op zondag 10 oktober 2010 19:36 schreef BananaCoconutFrappuccino het volgende:
[..]
Dat is het juist, niet iedereen ziet zichzelf als buitenstaander. Daar wordt hier van uitgegaan.
Waarom zou ik glashard vol blijven houden dat ik Nederlander ben? Iedereen die 30 seconden met me gesproken heeft weet in hoeverre ik Nederlander ben, dit neemt niet weg dat er ook een stuk niet-Nederlandse cultuur is (bij mij in mindere mate maar dan nog), of mag dat ook niet meer? Al die verschillende culturen maken Nederland juist mooi vind ik, maar daar zijn veel mensen het blijkbaar niet mee eens.
Ik denk dat het vooral een gebrek aan nuance is waar je zo van schrikt. Neem eens de moeite om door te vragen bij zelfs de grootste volgens jou racistische fokker wat hij/zij nou echt gelooft. Dan zal je zien dat het reuze mee valt.quote:Nogmaals ik heb nooit problemen gehad in omgang met autochtonen, ook niet op werk, studie of whatever. Ook nooit het gevoel gehad dat ik me extra moest bewijzen.
Daarom dat ik waarschijnlijk elke keer zo verbaast ben als ik op Fok (en in de media) lees hoe er hier word gedacht over allochtonen, buitenlanders, andere culturen of hoe je ook wil noemen.
Ik onderschrijf zelf het humanistische model. Vele sub-culturen met een gedeelde kern aan basiswaarden.quote:Vraagje:
Hoe zien jullie Nederland het liefst? Multicultureel (dus inclusief acceptatie van verschillende culturen) of gewoon een puur Hollandse cultuur waar mensen met een niet-Nederlandse afkomst wel welkom zijn zolang ze zich maar volledig aanpassen. Of een Nederland met alleen maar autochtone Nederlanders?
Een van deze twee opties.quote:Op zondag 10 oktober 2010 19:36 schreef BananaCoconutFrappuccino het volgende:
[..]
Vraagje:
Hoe zien jullie Nederland het liefst? Multicultureel (dus inclusief acceptatie van verschillende culturen) of gewoon een puur Hollandse cultuur waar mensen met een niet-Nederlandse afkomst wel welkom zijn zolang ze zich maar volledig aanpassen. Of een Nederland met alleen maar autochtone Nederlanders?
Iedereen is welkom, mits volledige aanpassing. Relschoppers, criminelen en ander tuig gaat het land uit, autochtoon of allochtoon, daarbij maak ik geen onderscheid.quote:Op zondag 10 oktober 2010 19:36 schreef BananaCoconutFrappuccino het volgende:
Vraagje:
Hij is ieder geval niet iemand die er zelf over begint enzo. Dus ben wel blij dat het niet constant aanwezig blijft thuis.quote:Op zondag 10 oktober 2010 18:58 schreef heiden6 het volgende:
Als je weet dat je vader er nogal achterlijke ideeën op nahoudt en zich weigert een beetje in te houden, lijkt het me beter dat je dat op een gegeven moment maar moet laten voor wat het is. Hoe vervelend het ook voor je is, je verandert mensen niet zomaar (los van de vraag of je dat moet willen), en je ouders al helemaal niet. Probeer je vader er maar buiten te houden, en ga niet steeds over je vriend beginnen als je al weet waar het op uitdraait. Het zal je best pijn blijven doen, en je zult het je vader wellicht kwalijk blijven nemen (en
waarschijnlijk is dat wel terecht), maar de realiteit is nu eenmaal zo dat je niet bij machte bent om de situatie te veranderen. Je kunt altijd een beetje blijven hopen dat je vader op termijn wat bijdraait, en af en toe eens voorzichtig iets proberen, maar leg je er verder vooral bij neer. Je mag sowieso verder wel verwachten dat je vader er zelf niet continu over begint of bij het minste of geringste van de
gelegenheid gebruik maakt om zijn afkeuring te laten blijken. Je weet hoe hij erover denkt, en andersom ook, en het leidt nergens toe om erover te blijven twisten. Je vaders 'visie' is duidelijk en de boodschap hoeft niet eindeloos herhaald te worden.
Buitenlandse culturen komen in 2 soorten:quote:Op zondag 10 oktober 2010 19:36 schreef BananaCoconutFrappuccino het volgende:
Vraagje:
Of je nu Antilliaans, Nederlands of Chinees bent maakt me niet uit. Maar dat iemand die het Nederlands zó slecht beheerst een VWO-diploma krijgt vind ik wel erg.quote:Op zondag 10 oktober 2010 18:56 schreef BananaCoconutFrappuccino het volgende:
[..]
Ik woon hier sinds ik 5 maanden oud ben, ben als kind opgegroeid als enig donker meisje tussen de 'autochtonen'. Spreek geen eens Papiaments omdat me ouders het nooit met me spraken. Dat ik ook Nederlands ben is voor mij vanzelfsprekend.
Je begrijpt wel dat het mij, met topics en opmerkingen/uitspraken zoals die hier geschreven worden, moeilijk gemaakt wordt om trots te gaan roepen dat ik Nederlandse ben. Of niet?
Zo slecht is 't nu ook weer niet, hoor... Gewoon een beetje snel typen...quote:Op zondag 10 oktober 2010 19:45 schreef LXIV het volgende:
[..]
Of je nu Antilliaans, Nederlands of Chinees bent maakt me niet uit. Maar dat iemand die het Nederlands zó slecht beheerst een VWO-diploma krijgt vind ik wel erg.
Dit is een forum geen scriptiequote:Op zondag 10 oktober 2010 19:45 schreef LXIV het volgende:
[..]
Of je nu Antilliaans, Nederlands of Chinees bent maakt me niet uit. Maar dat iemand die het Nederlands zó slecht beheerst een VWO-diploma krijgt vind ik wel erg.
Het zijn geen typefouten. Dit korte tekstje geeft al gewoon aan dat de schrijfster een heel slecht ontwikkeld taalgevoel heeft.quote:Op zondag 10 oktober 2010 19:47 schreef Sakit-Gede het volgende:
[..]
Zo slecht is 't nu ook weer niet, hoor... Gewoon een beetje snel typen...
als aids kon praten had die zo een domme uitspraak gedaan. Hoe kan je moslim gen hebben als het een geloof isquote:Op zondag 10 oktober 2010 15:27 schreef Flashwin het volgende:
[..]
Zeg maar tegen je papa dattie zelf waarschijnlijk ook nog ergens een moslim gen heeft zitten van toen zn overovergrootmoeder door een Moor werd verkracht.
Kun je het dan ook niet zien bij een vlokkentest?quote:Op zondag 10 oktober 2010 19:54 schreef JanPeterBalkenende het volgende:
[..]
als aids kon praten had die zo een domme uitspraak gedaan. Hoe kan je moslim gen hebben als het een geloof is? . Is net alsof je zegt je hebt christelijk gen
.
Nee je kunt het alleen zien aan de edele delen die zwaar beschadigd zijn.quote:Op zondag 10 oktober 2010 19:57 schreef nietzman het volgende:
[..]
Kun je het dan ook niet zien bij een vlokkentest?
Het houdt inderdaad niet over, maar ik zie het maar als de SMS generatie.quote:Op zondag 10 oktober 2010 19:53 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het zijn geen typefouten. Dit korte tekstje geeft al gewoon aan dat de schrijfster een heel slecht ontwikkeld taalgevoel heeft.
"Een enig donker meisje", "geen eens Papiaments spreken", "me ouders", "zoals die hier geschreven worden". En dat voor iemand die beweert universitair onderwijs te volgen? Kom op!
Een slecht ontwikkeld taalgevoel.. okquote:Op zondag 10 oktober 2010 19:53 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het zijn geen typefouten. Dit korte tekstje geeft al gewoon aan dat de schrijfster een heel slecht ontwikkeld taalgevoel heeft.
"Een enig donker meisje", "geen eens Papiaments spreken", "me ouders", "zoals die hier geschreven worden". En dat voor iemand die beweert universitair onderwijs te volgen? Kom op!
Zolang het geen Nederlands is wat je studeert zal het toch wel loslopen...quote:Op zondag 10 oktober 2010 20:19 schreef BananaCoconutFrappuccino het volgende:
[..]
Een slecht ontwikkeld taalgevoel.. ok![]()
En omdat ik schrijffouten maak op Fok (!) kan ik onmogelijk universitair onderwijs volgen?
Ga je nu bij alles wat ik post al mijn fouten benadrukken? Of heb je verder ook nog wat inhoudelijks te melden?
Is www.opinionate.nl trouwens jouw organisatie of werk je er alleen?
Ik heb nooit geschren "een enig donkere meisje"quote:Op zondag 10 oktober 2010 20:22 schreef GSbrder het volgende:
BCF, hij heeft wel een punt.
Dat je een paar spel of stijlfouten maakt is niet zo heel slecht, een d/t-fout is zo gemaakt als je snel typt, maar wanneer je basale taalvaardigheden niet hebt en typische beginnersfouten maakt als ''een enig donkere meisje'', dan draagt dat niet bij aan je geloofwaardigheid als academicus. Hate to be the spelling-nazi, maar je vraagt er om.
Ik geloof je wel hoor.quote:Op zondag 10 oktober 2010 20:45 schreef BananaCoconutFrappuccino het volgende:
[..]
Ik heb nooit geschren "een enig donkere meisje"
Mijn zin was: ik woon hier sinds ik 5 maanden oud ben, ben als kind opgegroeid als enig donker meisje tussen de 'autochtonen'.
'een' en 'donkere' heeft hij er zelf bij verzonnen. Volgens mij is alleen enig hier fout? Correct me if I'm wrong.
Maar goed ik ga hier niet ontkennen dat ik fouten maak op Fok. Dat ik hierdoor niet 'geloofwaardig' ben als academicus.. tja, jammer dan, daar ben ik hier niet voor.
Dit dus.quote:Op zondag 10 oktober 2010 18:33 schreef -Strawberry- het volgende:
Jeetje, wat een hoop mensen die de vader groot gelijk geven..
Je Nederlands is voldoende om geloofwaardig te zijn en de inhoud van je commentaren ook. Natuurlijk, alles kan altijd beter. Ik gooi soms ook wel het e.e.a. er uit waarvan ik later denk: wat een bagger...quote:Op zondag 10 oktober 2010 20:45 schreef BananaCoconutFrappuccino het volgende:
[..]
Ik heb nooit geschren "een enig donkere meisje"
Mijn zin was: ik woon hier sinds ik 5 maanden oud ben, ben als kind opgegroeid als enig donker meisje tussen de 'autochtonen'.
'een' en 'donkere' heeft hij er zelf bij verzonnen. Volgens mij is alleen enig hier fout? Correct me if I'm wrong.
Maar goed ik ga hier niet ontkennen dat ik fouten maak op Fok. Dat ik hierdoor niet 'geloofwaardig' ben als academicus.. tja, jammer dan, daar ben ik hier niet voor.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |